Jeden z nejbizarnějších a nejpůvabnějších hororových kousků Williama Castla byl v únoru uveden i u nás v rámci Festivalu otrlého diváka. Možná se nebudete třást ani křičet strachy, ale zábava je i tak zaručena.
Doktor Warren Chapin (
Vincent Price) je patolog a výzkumník. Zabývá se lidským strachem. Má teorii, že každému člověku na páteři sídlí parazit, kterému začne říkat Třaslavec (Tingler). Ten v okamžicích, kdy pociťujeme strach, začne narůstat a tlačit na míchu tak, že člověk může i zemřít. Tedy pokud nedá strachu průchod. A nezačne křičet. V tom případě se tvor zase zmenší. Warren sám má ale pro strach uděláno, a tak v zápalu badatelské vášně neváhá na sobě aplikovat LSD, aby si sám vyzkoušel, jaké to je, se bát.
Náhoda nebo spíše
Castlův častý spolupracovník, scenárista a spisovatel
Robb White, tomu chtějí, že se Warren seznámí při výkonu své práce s Olliem (Phillip Coolidge), zvláštním to chlapíkem, který se svou hluchoněmou manželkou Marthou (
Judith Evelyn) vlastní kino, kde se promítají němé filmy. Žena záhy umírá panickou hrůzou kvůli hrozivým vidinám. Na vině je zjevně Třaslavec, a Warren má konečně příležitost si ho osahat. Kvůli shodě okolností a s nemalým přispěním Warrenovy záletné ženy bude brzy odporný a nebezpečný tvor "pobíhat" na svobodě. A jedinou záchranou před ním bude váš křik.
Třaslavec představuje
Williama Castla v tom nejkreativnějším období. Po dvou výrazných komerčních úspěších se snímky
Macabre a
Dům hrůzy, kdy se stal ztělesněním filmaře, který nenatočí "jenom" film, ale dokáže ho ještě omotat zábavnou marketingovou mašličkou. O pojistce v případě úmrtí u prvního snímku jsme již hovořili posledně,
Dům zase přinesl gimmick s názvem Emergo - umělohmotného kostlivce, který se ve finále filmu pohyboval na šňůrách nad diváky.
Percepto je zase název vychytávky pro
Třaslavce: šlo o vibrující strojky přimontované pod některá sedadla. Přístroje původně sloužily k odstraňování ledu z křídel letadel a Castle je odkoupil z armádních přebytků z druhé světové války. V okamžiku, kdy Třaslavec zaútočil, tak se spustily a v sálech nastalo pozdvižení. Pro podpoření atmosféry byly také najímány falešné zdravotní sestry do předsálí kin a falešní diváci, kteří pravidelně omdlívali a nechali se odnášet na nosítkách ze sálu do přistavené sanitky.
Troufám si říct, že ve srovnání s
Domem hrůzy, který vznikl ve stejném roce a kde hlavní roli také hraje
Vincent Price, vychází
Třaslavec jako jednoznačný vítěz a zestárl mnohem lépe. Snad proto, že se v něm v ideálním poměru mixuje camp, vážně se beroucí thriller až horor a totální podivínství, aniž by film ztrácel na šťávě a tempu. Price si svou roli tentokrát více labužnicky vychutnává a jeho šílené teorie a proslovy mu s láskou zbaštíte. Stejně tak občasné skoro až dadaistické dialogy (jako například v pasážích, kde se odkládá ohlášení smrti manželky policii ve stylu
"tak co, je večer, teď je s tím nebudu otravovat") jsou absolutně roztomilé.
A samotný Třaslavec, obří gumová housenka, v některých scénách viditelně tahaná za špagát, do této kouzelně úchylné legrace báječně zapadá. Když se s ním Vincent Price pere, tak si člověk při jeho výkonu, kdy zjevně hraje i za Třaslavce, nemůže nevzpomenout na podobně hrdinský souboj
Bely Lugosiho s chobotnicí v
Atomové nevěstě. Jenže tady to zázrakem zapadá coby další dílek velmi zvláštní, ale velmi zábavné podívané.
Nejlepší je ale stejně celý závěr, kdy se film jakoby protne s realitou, Třaslavec unikne do kina ve filmu a zároveň i do sálu s diváky. Plátno pohasne a naléhavý hlas Vincenta Price pronášející k publiku nesmrtelné
"Scream for your lifes!" (Křičte, je-li vám život milý) značí naprostý vrchol v Castlově režisérské tvorbě. Člověk si dokáže představit, jaká to musela být tehdy v kinech legrace a jak by si to byl rád užil. Dle reakcí na internetu si to rozhodně užili i návštěvníci letošního Otrlého diváka, kde byl film stylově uváděn včetně castleovských gimmicků.
Originální trailer filmu Třaslavec