Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Homicidal

Stroj času: Homicidal

Vydáno: 22.03.2012 13:00 v sekci Recenze | Stroj času - Leoš Medřický | foto: Columbia Pictures

Chladná blondýna prchající před spravedlností, panovačná stařena v kolečkovém křesle a zakřiknutý mladík, který prožil většinu života pod její kuratelou. Také vám ta sestava něco připomíná? Správně, William Castle se rozhodl ukázat Alfredu Hitchcockovi, zač je toho Psycho.

HomicidalRecenzoval/a Leoš Medřický dne 22.03.2012 13:00. Chladná blondýna prchající před spravedlností, panovačná stařena v kolečkovém křesle a zakřiknutý mladík, který prožil většinu života pod její kuratelou. Také vám ta sestava něco připomíná? Správně, William Castle se rozhodl ukázat Alfredu Hitchcockovi, zač je toho Psycho. Hodnocení: 0

Homicidal

Homicidal
Horror / Tajemný / Thriller
USA, 1961 , 87 min.

Režie: William Castle
Scénář: Robb White
Kamera: Burnett Guffey
Hudba: Hugo Friedhofer
Herci: Glenn Corbett, Patricia Breslin, Eugenie Leontovich, Alan Bunce, Richard Rust, James Westerfield, Gilbert Green, Joan Marshall, Wolfe Barzell, Teri Brooks, William Castle, Ralph Moody, Snub Pollard, Hope Summers

Česká premiéra: 26.07.1961

Distributor: Sony Pictures

Homicidal hodnocení na Kinobox.cz: 66.42 %
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Jestliže se Stanley Kubrick řídil mottem "Všechno už bylo natočeno a nezbývá než natočit to lépe", mantrou Williama Castlea mohla být a nejspíše i byla modifikace "Všechno už bylo natočeno a nezbývá než to lépe prodat". Snad každý film, který Castle podepsal v éře své největší slávy, vydatně těžil z jiných filmů, a rokem 1961 se dotkl hranic možného. Natočil jednak dobovou maškarádu Mr. Sardonicus, v níž bezostyšně poslepoval dohromady prvky asi deseti osvědčených hororů v čele s němým Mužem, který se směje. Především ale realizoval film, který bývá zpětně řazen k jeho nejzdařilejším, třebaže za všechen svůj kapitál vděčí o rok staršímu Psychu Alfreda Hitchcocka.
Konečně, oba tvůrci se v řadě jednotlivostí inspirovali vzájemně a otázka, kdo od koho opisoval, může skončit stejně patově jako filozofický spor o evoluční prvenství slepice a vejce. Hitchcock sice příliš nezdůrazňoval, ale ani nepopíral, že k natočení (i způsobu prezentace) Psycha ho podnítil právě úspěch Castleových laciných filmů. Co kdyby ve stejně skromných, ale i stejně svobodných podmínkách jako on, ptal se sám sebe, tvořil někdo talentovaný? Výsledek, který navždy změnil tvář filmového thrilleru, všichni známe. Psycho symbolicky zařízlo dekádu pošetilých béček o šílených vědcích, strašidelných zámcích a gumových monstrech, tedy přesně tu oblast napůl komické pouťové hrůzy, které kraloval William Castle.
Zatímco ostatní béčkaři (především britské studio Hammer a americká společnost AIP) otáleli a ještě nějaký čas zkoušeli ždímat odkaz Brama Stokera a Edgara Allana Poea, Castle se velmi rychle přizpůsobil novým trendům a akceptoval, že nároky hororuchtivého publika se Psychem zvýšily. Jeho filmy ze 60. let jsou proto výrazně jiné než ty předchozí. Nadpřirozené síly jsou v nich zastoupeny jen vzácně (v komediálních filmech Zotz! a The Spirit Is Willing), zlo nabírá civilnější podobu. Je jaksi reálnější, bližší všednímu světu než smyšlení bubáci a obvykle bývá ukryto přímo v rodinném nebo alespoň sousedském kruhu. Co Castleovým filmům z jedné strany ubralo na dřívější nadsázce, to jim z druhé strany přidalo na znepokojivosti a ambicích hledat pro nové vražedné zápletky nejen způsoby, ale i důvody.
Někdo to rád Psycho
Atraktivní blondýna se ubytuje v laciném hotelu a nabídne nosiči kufrů 2000 dolarů za to, že se s ní o půlnoci ožení. Žádné otázky, žádné závazky, peníze na ruku a anulace sňatku okamžitě po obřadu. Zřízenec s ní tedy stane před oltářem, ale sotva si řeknou "ano", novomanželka vytáhne z kabelky nůž a ubodá k smrti oddávajícího soudce. Stejně jako v Psychu vražda přichází bez průtahů a bez vysvětlení motivu. Postavu, která se jevila jako výstřední, ale sympatická, náhle sledujeme s očima navrch hlavy, lační dalších informací a hlavně vysvětlení. Prvních přibližně dvacet minut filmu už sice Homicidal do konce nepřekoná, ale z otázek, které jimi vyvolá, úspěšně těží až do konce.
Druhé dějství značně zvolní tempo, což je ostatně jediný možný způsob, jak se zorientovat ve vzájemných vztazích nových figur na šachovnici. Ukáže se, že vražedkyně se jmenuje Emily a je zaměstnaná jako společnice Helgy, staré ženy, která je po mrtvici němá a upoutaná na kolečkové křeslo. Helga je bývalá chůva sourozenců Websterových, Warrena a Miriam. Warren má podle závěti svého otce získat v den svých jednadvacátých narozenin značnou sumu peněz a zdá se, že všechny tři ženy v jeho domě si od této brzké události slibují zlepšení své životní perspektivy.
Jedním ze zajímavých a překvapivě vzrušujících aspektů filmu je něco, co bych v devíti případech z deseti odsoudil jako dramaturgické pochybení. V celém Homicidalu totiž stěží najdete postavu, které budete fandit nebo se bát o její osud. K obecné představě o kladné hrdince, "dívce v nesnázích", by měla nejblíže Miriam, nebýt její plačtivé pasivity a poněkud nezdravě dotěrného vztahu k bratrovi. Helga by vzhledem k ochrnutí přirozeně neublížila ani mouše (jak by řekl Norman Bates), ale z určitých indicií získáme dojem, že být jen trochu mobilnější, neštítila by se žádné špatnosti. Sám Warren, k němuž obě ženy váže jaksi cizopasnický vztah, je krajně nesympatický frajírek, který splácí světu příkoří z dětství pasivně agresivním chováním a předstíraným siláctvím.
Výsledkem je ambivalentní vztah diváka k Emily. Postava šílené vražedkyně je samozřejmě negativní, ale paradoxně také jediná, která se nevejde do žádné jednoduché škatulky a která dokonce nazývá pravým jménem pokrytecké vztahy na ose Helga-Miriam-Warren. To, že se Emily chvílemi chová jako nepříčetná a jindy své činy chladnokrevně plánuje, patří k obvyklým nesrovnalostem v Castleových filmech. Její představitelka Joan Marshall (z nejasných důvodů vystupující pod pseudonymem Jean Arless) naštěstí herecky předčí některé bezradnější kolegy o kilometry, tu a tam dodává své roli nad rámec textu určitý komediální nadhled a celkově vytváří postavu, kterou byste věru nechtěli potkat v temném průchodu, ale ve filmu z ní nespustíte oči. Můžeme jen litovat, že o několik let později Marshall pověsila herectví na hřebík.
Každá z postav, které jsem jmenoval, má zjevný typologický předobraz v Psychu (stejně jako několik dalších nejmenovaných), ale Homicidal je přece jen něčím víc než otrockým plagiátem. Hitchcockův a Castleův film je možné přirovnat ke dvěma pokrmům připraveným ze stejných ingrediencí, nebo ještě lépe ke dvěma různým šachovým partiím. I Homicidal patří k filmům, jejichž působivost z velké části závisí na tom, zda předem odhalíte pointu nebo ne. Podobnost se starším filmem má ale šanci diváka záhy ukolébat v dojmu, že ví, kam příběh směřuje, a následně ho překvapit z nečekané strany.
Ulička srabů
Nebyl by to film Williama Castlea, kdyby se obešel bez gimmicku. A protože cosi jako gimmick měl i inspirační zdroj Homicidalu, nabízí se další zajímavé srovnání s Psychem. Alfred Hitchcock byl nepochybně nekonečně lepší vypravěč, nebyl ale zdaleka tak obratný marketér jako William Castle.
Psycho byl první případ, kdy slavný Angličan osobně uvedl film v traileru (prováděl budoucí publikum prostorami Batesova domu i motelu a naznačoval, jak strašné věci tam spatřil, než byla uklizena všechna krev) a poprvé byl přítomen i na plakátech. V kinosálech byly vztyčeny kartonové výřezy Hitchcocka, kterak se přísně dívá na hodinky a ručně podepsaným textem upozorňuje, že "absolutně nikdo nebude vpuštěn do sálu po začátku představení". Oba tyto reklamní triky vyzněly poněkud rozpačitě (Proč upozorňovat diváka, kde se odehraje vražda, která ho má zastihnout nepřipraveného? Proč akcentovat začátek filmu místo logičtějšího apelu "neprozrazujte pointu"?).
Hitchcock přemýšlel o divákovi jako o jednotlivci, Castle měl vždy na paměti psychologii davu. Správně usoudil, že jedním z důvodů, proč se lidé chodí do kina bát a proč to dělají kolektivně, je v jistém smyslu póza - pohleďte, jak mám pevné nervy a na jak strašlivý film jsem se dodíval až do konce. Na tomto poznatku byly založeny i jiné Castleovy nápady, o kterých byla řeč ve dvou předešlých Strojích času. Tentokrát zval děsuchtivé publikum na takzvaný fright-break neboli přestávku hrůzy. V určitém místě děje se na plátně objevil ciferník odpočítávající 45 vteřin a režisérův hlas vyzýval diváky, kteří jsou příliš vyděšení, aby během časového limitu opustili kino a zachránili se tak před možnou smrtí hrůzou - to vše s příslibem vrácení vstupného.
Byl to výtečný nápad, jak přimět diváky k návštěvě filmu, zbývalo ale domyslet, čím zabránit možnosti, že se budou opravdu dožadovat peněz. Řešení bylo vpravdě teatrální a nesmírně účinné. Během fright-breaku byly uličky v kinech osvětleny ostře žlutým světlem, aby si srdnatější diváci mohli ty méně odvážné dobře prohlédnout, a na podlaze byly stejně žluté šlépěje a nápisy "Jděte tudy, srabi". Na konci uličky hanby čekala žena v kostýmu zdravotní sestry, která zbabělci změřila tlak, vydala mu certifikát "Jsem posera" a doprovodila ho do kartonové budky nadepsané "Koutek srabů". Tak pokořující proces přirozeně nikdo nechtěl podstupovat, peníze zůstaly v pokladně a diváci odcházeli z kina s dobrým pocitem, jak jsou stateční.
Dnes napůl zapomenutý thriller byl ve své době velice úspěšný (kritik časopisu Time ho dokonce jmenoval jako jeden z deseti nejlepších filmů roku, a Hitchcockův film překvapivě opomenul) a utvrdil Williama Castlea v tom, kudy vede nová cesta. Ozvuky Psycha a Homicidalu zarezonovaly i několika jeho dalšími filmy, především thrillerem Viděla jsem, co jsi udělal, mysteriózním snímkem The Night Walker a grande dame guignolem Strait-Jacket, o němž bude řeč příště.

Trailer filmu Homicidal

VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 13. týden
Kinopremiéry: Godzilla, Kong a Gump obsluhují anglického krále a prožívají dokonalé dny Poslední březnové premiéry jsou především ve znamení návratu dvou monster a jednoho zvířátka. Na plátnech si to znovu rozdají Godzilla a Kong, diváckým hitem ovšem nepochybně bude pokračování dobrodružství psa Gumpa.... čtěte zde
Vydáno: 27.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 12. týden
Top 20 ČR: Čechy zajímá jen Duna a Sladký život V českých kinech se stále nejvíce chodí na americký trhák Duna a na českou komedii Sladký život. Zájem je také o animák o Kung Fu Pandě. čtěte zde
Vydáno: 26.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 12. víkend
Box office: Koho zavoláte? V amerických kinech proběhla o víkendu premiéra nového dílů Krotitelů duchů, který ovládl víkendové tržby a posunul celou franšízu do klubu miliardářů. čtěte zde
Vydáno: 25.03.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 22. 3. 2024 - 28. 3. 2024
TV tipy: Žena v táboře tygrů sepisuje čtvrtý protokol a hledá zelený led S končícím březnem v televizích nejvíce překvapí zařazení dvou absolutně neznámých britských thrillerů z osmdesátých let. Největším diváckým lákadlem ale nejspíš bude premiérové uvedení dramedie Hodně štěstí, pane... čtěte zde
Vydáno: 22.03.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 12. týden
Kinopremiéry: Neposkvrněné panenky na útěku z Utopie I v tomto týdnu je v kinech čas na dohánění restů, protože žádná z premiér nemá velký divácky potenciál a je spíše pro hrstku fanoušků. To platí jak pro novinku Ethana Coena, tak pro horor Neposkvrněná se Sydney Sweeney. čtěte zde
Vydáno: 20.03.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Luc Besson natočí Drákulu (18.02.2024 09:30 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Rambo uvízl v pavučině Gran Turisma (09.08.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Muži, ženy a děti ví, že není čas zemřít (30.06.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Robert Downey Jr. bude mít Vertigo (24.03.2023 10:40 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Steven Spielberg a jeho filmy: 2. část (25.02.2023 09:30 v Články | Publicistika)
- Steven Spielberg chystá Napoleona (22.02.2023 08:34 v Novinky | Zprávy)
- Teaser: Bledé modré oko (30.10.2022 14:30 v Novinky | Trailery)
- Téma: filmová série Psycho od nejhoršího dílu k nejlepšímu (08.10.2022 12:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Muž v povětří Shazam prožívá tulipánovou horečku a čeká na tramvaj do stanice Touha (12.08.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Téma: Tom Cruise slaví 60 let (03.07.2022 09:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Šalamoun a královna ze Sáby prožívají půlnoční lásku, během níž boří teheránská tabu (04.03.2022 07:30 v Radar | TV tipy)
- Gal Gadot bude v remaku Chyťte zloděje (13.01.2022 07:30 v Novinky | Zprávy)
- Nicolas Cage bude Drákula (01.12.2021 10:55 v Novinky | Zprávy)
- Stroj času: Osvícení vyzařuje i po 40 letech (20.11.2021 12:00 v Recenze | Stroj času)
- Téma: Ve stínu nejslavnější role: Rupert Grint (Ron Weasley, série Harry Potter filmů) (24.07.2021 10:30 v Články | Publicistika)
- Téma: nejlepší filmy všech dob (13.12.2020 12:00 v Články | Žebříčky)
- Téma: 10 herců, kteří nebyli nominováni na Oscara, ale měli ho získat (18.10.2020 11:30 v Články | Publicistika)
- Téma: Nejslavnější sci-fi filmy let 2010 - 2019 (15.08.2020 12:00 v Články | Publicistika)
- Téma: Nejslavnější sci-fi filmy let 2000 - 2009 (25.07.2020 13:30 v Články | Publicistika)

PREMIÉRA TÝDNE   09/2024

Duna: Část druhá
8/10

Snímek Denise Villeneuva zručně převedl mnohovrstevnatou a významově i dějově komplikovanou románovou předlohu do unikátní filmové podoby poctivého blockbusteru, jenž nestojí jen na akčních atrakcích.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu