V rámci ohlédnutí za loňskými výdělky filmů v tuzemských kinech jsme se rozhodli podívat ještě mnohem dále a přiblížit vám, v jakém počtu, na co a za kolik jsme do kin chodili už od roku 1989.
Loňský rok nebyl pro české filmové distributory zrovna štědrý. Vlastně to byla přímo pohroma. Do kina přišlo nejméně diváků za posledních šest let a tržby oproti roku 2010 klesly o téměř 20 procent, tedy o 300 milionů korun. Po několikaleté šňůře pozvolně rostoucích výnosů tak dostali kinaři, producenti a distributoři (u nás, ale i v Hollywoodu) od veřejnosti jasný vzkaz, že aby nás nalákali do svých temných sálů, musejí nám kromě umaštěných 3D brýlí, předraženého popcornu a znuděného personálu, který nás nenechá sedět do konce titulků, nabídnout také filmy, za které stojí za to utrácet nemalé peníze. S tím by ovšem letošní sezóna neměla mít problém.
Při této příležitosti jsme se rozhodli trochu zabilancovat, a podívat se, jak to v té naší zemičce bylo s návštěvností kin od doby, kdy jsme zavřeli vrátka za rudým bratříčkem a otevřeli dveře západní kultuře.
1989 - Rok velkých změn. Československá kina, tehdy ještě z větší části pod kontrolou cenzurovaných a politicky nezávadných snímků, praskají ve švech, jak tomu bylo ostatně za minulého režimu zvykem. Za lístek se platí v průměru 6,90 Kč a prodá se jich na dnešní poměry monstrózních 51,4 milionů, což znamená, že jedno představení navštíví kolem 95 lidí. A zatímco Američané srkají colu nejčastěji u imperialistického
Batmana, našim vesnickým kinům vládne lidová komedie
Slunce, seno a pár facek.
1990 - Kapitalismus se rozjel a lístek zdražil o korunu. Lidé užívají svobody cestování, podnikání a bohatnutí a na kino si jich našlo čas o 15 milionů méně než před rokem. Přesto je konečných 36,3 milionů prodaných lístků nejvyšší porevoluční návštěva vůbec. Naopak celkové tržby z pokladen činí "jen" 286 milionů korun, nejhorší číslo na několik let dopředu. Symbolem nové doby české distribuce se stává erotická a šestnáct let stará
Emmanuelle, Hollywoodu zatím vládne
Sám doma.
1991 - Oficiálně končí distribuční monopol Ústřední půjčovny filmů a vznikají noví distributoři. Masivní nárůst průměrné ceny lístku o jednu třetinu na 10,8 koruny zvyšuje tržby na 323 milionů korun, přestože diváků opět ubývá, do kin jich dorazilo těsně pod 30 milionů. Recept na zaručený hit je dělat si srandu z bývalého režimu jako u nejúspěšnějšího filmu roku a s dvěma miliony diváků také nejnavštěvovanějšího počinu porevoluční historie -
Tankového praporu.
1992 - Lístek zdražuje o další tři kačky, ale tentokrát přibývají i diváci. Konečných 31 milionů návštěvníků nechalo v kinech 430 milionů korun. Velkou zásluhu na tom má největší hit roku, který nadále těží z touhy výsměchu komunistům -
Černí baroni.
1993 - Československo se rozdělilo a na "našich" tržbách už se podílí o zhruba třetinu méně lidí, což se projevuje, překvapivě, o třetinu nižším počtem prodaných lístků. Zisk však kompenzuje brutální nárůst ceny lístku o... ehm, jednu třetinu. V pokladnách se tak nahromadila o nepatrné dva miliony bohatší suma než loni. Největším tahounem prvního roku samostatné České republiky se stává
Jurský park, stejně jako za oceánem.
1994 - Pro česká kina začíná nejhorší období, hodně dlouhé. Velký úbytek diváků na necelých 13 milionů a relativně nízký nárůst ceny lístku (o necelé 4 Kč na 23,5 Kč) znamená prudký pokles tržeb na hranici 300 milionů. Nejúspěšnějším filmem roku se stává
SvěrákůvAkumulátor 1, který by ale se svými 390 tisíci diváky o rok dříve somroval až na konci první desítky. A mělo být hůř...
1995 - Nejhorší rok pro česká kina. Návštěvnost prvně v historii klesá pod deset milionů a tržby 254 milionů jsou nejnižší v historii. Sály ovládl
Forrest Gump, který Ameriku dobyl už před rokem. Hollywood toho roku zažil malou revoluci - poprvé se objevil Pixar a komerčně zazářil se svou celovečerní
prvotinou.
1996 - Krize se prohlubuje a diváků nadále ubývá. Tentokrát jich 8,85 milionů (cena lístku je již na 34,4 Kč) nechává v pokladnách kin 304 milionů. Bezkonkurenčním hitem číslo jedna se stává
Kolja, za oceánem se pak slaví
Den nezávislosti.
1997 - Cena lístku roste na 44,5 Kč a diváků o milion přibylo, poprvé od roku 1992. Celý svět chodí na
Titanic, ale českým tržbám nadále a vévodí
Kolja.
1998 - Nový trend se nekoná, rok 1998 nepotvrdil loňský zlom a diváků opět citelně ubylo - na 9,25 milionů.
Titanicovská vlna dorazila i do Česka a
Cameronův velkofilm poprvé od roku 1992 navštěvuje v našich kinech (během jednoho roku) víc než jeden milion diváků. Lístek už stojí 55 korun. Američané nejčastěji v kinech
Zachraňují vojína Ryana.
1999 - Otvírají se první tři multikina, což se rázem odráží v desetiprocentním nárůstu počtu představení. Přesto do kin dorazilo pouhých 8,37 milionů diváků, což znamená nejhorší návštěvnost porevoluční historie. Hitem roku jsou
Hřebejkovy Pelíšky s 914 tisíci diváků. Za oceánem se obnovuje mánie
Hvězdných válek Epizodou I.
2000 - Roste podíl multiplexů (šest multikin bere téměř 30 procent všech tržeb) a s ním i počet diváků - 8,7 milionů je zatím skromný nárůst o čtyři procenta, ale první vlaštovka, které od teď budou přilétat často. Končí doba temna a český kinotrh se hrabe z nejhoršího. Lokálním a menším kinům naopak bohužel zvoní umíráček. V té době jsou ještě domácí pohádky sázkou na jistotu a
Princezna ze mlejna 2 to potvrzuje necelým půl milionem diváků na čele žebříčku. Pohádkový je toho roku i Hollywood, kde se rozmohl
Grinch.
2001 - Počet multikin v České republice roste na deset a naplno a úspěšně zahajují svůj útok na tuzemský trh, kde inkasují už bezmála polovinu tržeb. O 28 procent se navyšuje počet představení a diváků zavítá do kin 10,36 milionů, nejvíc od roku 1994. Cena lístku stoupá na 79 korun. Velkou zásluhu na povedeném roce má největší hit
Tmavomodrý svět, který navštívilo přes 1,1 milionů lidí. Na
Svěrákův válečný velkofilm se dokonce pořádají zájezdy právě do mutiplexů a pro mnohé se tak stává prvním snímkem viděným s prostorovým zvukem (a s popcornem a Coca-Colou v ruce). Americkým divákům pak v tomto roce poprvé učaroval nastávající fenomén
Harry Potter.
2002 - Vzestup pokračuje, rostou tržby, počty diváků, představení, multikin i ceny lístků. Necelých 43 tisíc diváků chybí
Společenstvu prstenu k milionu, třičtrtě mega si na druhé příčce připisuje Potterovic čáryfuk. Další úspěšný rok prožívá i Hollywood, kde tentokrát řádí
Spider-Man.
2003 - Počet mutikin stoupl na 15 a jejich podíl na trhu činí 54 procent diváků a 69 procent tržeb. Konkurenční boj drží průměrnou cenu lístků na stejné výši jako loni, tedy cca 90 Kč, přesto se díky vysoké návštěvnosti (12,14 milionů hlav) celkové roční tržby poprvé v dějinách přehupují přes miliardu korun. Těsně pod milionovou hranicí diváků končí
Pupendo, které za sebou zanechalo druhé díly
Pána Prstenů,
Matrixu i
Harryho Pottera.
2004 - Návštěvnost a ceny lístků se téměř neliší od roku 2003, zůstávají tedy i podobné tržby. Počet multikin se nemění, ale menší kina začínají živořit a bankrotují, snižuje se tedy počet pláten. S návštěvností kolem tři čtvrtě milionu se v čele tísní trojky
Pána Prstenů a
Harryho Pottera. Za oceánem nejvíc vydělává
druhý Shrek.
2005 - Díky nedostatku zajímavých titulů a velkému rozmachu pirátství přichází velmi výrazný pokles diváků (o 2,6 milionů) i tržeb (o čtvrt miliardy), přestože se cena vstupného poprvé v historii nezvýšila, naopak o 1,65 Kč padla. Situace nevypadá růžově. A zatímco za oceánem vrcholila úvodní trilogie
Hvězdných válek, nejnavštěvovanějším filmem roku 2005 v České republice se stal s 550 tisíci diváky
Renčův Román pro ženy.
2006 - Černý scénář se naštěstí neopakuje a diváci se do kina vrátili. Měli důvod:
Účastníci zájezdu (789 tisíc prodaných lístků),
Rafťáci (692 tisíc),
Jak se krotí krokodýli (608 tisíc) - to se musí vidět. Tržby se vrátily na jednu miliardu a počet diváků vzrostl na 11,5 milionů. Nejúspěšnějším filmem za oceánem se stávají
Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže, kteří u nás s 572 tisíci diváků končí pátí.
2007 - Diváků opět přibývá, tentokrát o 11,5 procenta na 12,83 milionů. Tržby ve výši 1,2 miliardy dosahují nového maxima. Opět na tom mají velkou zásluhu
Svěráci, jejichž
Vratné láhve v kinech navštíví jeden a čtvrt milionu diváků. Diváckým úspěchem končí i očekávaná hrabalovská adaptace
Obsluhoval jsem anglického krále s 849 tisíci prodanými lístky. Zatímco našim kinům vévodí české melancholické komedie, v Hollywoodu se prachy sypou do sítí komiksového
Spider-Mana 3.
2008 - Drží se čísla z předchozího roku, a to včetně cen lístků.
Bathory to dotahuje na 911 tisíc diváků, zatímco
Temný rytíř, který zcela zboural severoamerická kina, končí se 184 tisíci prodanými lístky na slabém 21. místě.
2009 - Opět rok bez výraznější změny. Konečných 12,5 milionů diváků nechává v pokladnách 1,25 miliardy korun. Vypadá to, že domácí filmový trh se stabilizuje a 904 tisíc diváků staví na první místo "komedii"
Líbáš jako bůh.
2010 - Nejvydařenější ročník od rozdělení Československa. Do kin se lid jen hrne a 13,5 milionů diváků v nich zanechá bezmála 1,5 miliardy korun. 3D přirážky natahují průměrné vstupné na 110,6 Kč.
Avatar, nejvýdělečnější film všech dob, boduje i v našich končinách a celkově jej navštíví 1,33 milionů diváků. Díky rozložení do dvou sezón mu však titul nejúspěšnějšího snímku v českých kinech uniká. Za rok 2010 tak na špici vybíhají veleúspěšné
Ženy v pokušení s 1,23 miliony diváků, zatímco v Severní Americe opět zavládl Pixar s
Toy Story 3: Příběh hraček.
2011 - Jednou jsi nahoře, jednou dole. Poslední sezóna se nepovedla. Ubývají téměř 3 miliony diváků a tržby rapidně klesají na 1,2 miliardy. Kromě několika hitů není příliš na co chodit. Na první příčce se vyhřívají
Muži v naději s 852 tisíci diváků, kteří předběhli i celosvětově nejúspěšnější snímek roku - finále
Harryho Pottera Relikvie smrti - část 2. Podíl multikin na celkových tržbách činí téměř 90 procent.
2012 - Jedna z nejnašlapanějších sezón historie je před námi, jestli diváků v kinech nepřibude, nastal konec světa - alespoň v ČR.