Loňský rok dopadl z pohledu Hollywoodu přinejlepším rozpačitě. Na jedné straně se urodili tři miliardáři a padla řada openingových rekordů, ale celkový úbytek diváků, pokles tržeb a propad mnohých "jistých hitů" kinaře pořádně vyděsily. Kde se stala chyba?
Nebudeme se zabývat tím, jakou měrou ovlivnila hollywoodské tržby ekonomická situace. Důležité je, že i přes rostoucí ceny vstupenek a přirážky za 3D projekce (průměrná cena lístku se vyšplhala na 7,96 dolarů) zaznamenal loňský rok v severoamerických kinech pokles tržeb o 3,8 procenta oproti roku 2010, tedy zhruba o půl miliardy dolarů. Ačkoliv je konečných 10,16 miliard stále třetí nejlepší výsledek historie, při přepočtu na diváky je 1,277 mld. nejnižší návštěvnost za posledních patnáct let. A takový je bohužel (od rekordního začátku tisíciletí) dlouhodobý trend.
Tržby hollywoodských bijáků naopak rostou ve zbytku světa, čehož byl loňský rok dokonalým příkladem, když zaznamenal desetileté maximum ve výši 13,6 miliardy dolarů. Výrazně se tak mění postavení zahraničních trhů, které ještě na začátku století představovaly pro hollywoodská studia zhruba třetinu celkových výnosů, loni to ale bylo již 63 procent. Například jeden z největších hitů roku
Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna vydělal 77 procent svých zisků mimo Severní Ameriku. A Jack Sparrow nebyl zdaleka jediný, komu zbytek světa zachránil zadek. Studia si sílu zahraničních trhů uvědomují a při odklepávání scénářů stále více berou v úvahu jejich přitažlivost i pro nedomácí publikum. Jenže... ze zahraničí doputují až do producentských kapes mnohem nižší procenta z celkových tržeb.
Loni Hollywood vyprodukoval celkem 596 filmů, což je čtvrtá nejvyšší nadílka historie (kraluje rok 2007 se 631 snímky). Američané pak nejvíce utráceli za snímky:
Harry Potter a Relikvie smrti - část 2 (381,2 mil.)
Transformers 3 (352 mil.)
Twilight Saga: Rozbřesk - 1. část (275 mil.)
Pařba v Bangkoku (254 mil.)
Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna (241 mil.)
Celosvětově se pak poskládala první desítka takto:
Harry Potter a Relikvie smrti - část 2 (1,328 mld.)
Transformers 3 (1,123 mld.)
Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna (1,043 mld.)
Kung Fu Panda 2 (666 mil.)
Twilight Saga: Rozbřesk - 1. část (658 mil.)
Rychle a zběsile 5 (626 mil.)
Pařba v Bangkoku (582 mil.)
Šmoulové (563 mil.)
Auta 2 (560 mil.)
Rio (485 mil.)
Při pohledu na topku domácí i celosvětovou je jasný jeden další smutný dlouhodobý trend a sice, že peníze vydělávají především sequely. Výsledky loňského roku studia maximálně utvrdily v přesvědčení, že investování velkých peněz jinam než do zajetých sérií a frančíz je zbytečný risk. Jen dva zástupci první desítky celosvětově nejúspěšnějších filmů roku 2011 nejsou sequely,
Šmoulové přitom o sobě těžko mohou tvrdit, že jsou původní.
Také komiksové adaptace neměly loni na růžích ustláno. Studia relativně uspěla jen s ačkovými superhrdiny jako
Thor (12. místo a 449 mil.),
Captain America: První Avenger (14. místo a 368 mil.) a
X-Men: První třída (16. místo a 353 mil.), ale každý pokus o blockbuster s méně profláklým gerojem končil v červených číslech -
Zelený sršeň (22. místo a 227 mil.),
Green Lantern (23. místo a 220 mil.) nebo
Kovbojové a vetřelci (36. místo a 175 mil.). V tomto ohledu ale vypadá bombasticky letošní sezona, kdy se představí prakticky to nejlepší, co komiksová scéna nabízí.
Co se týče překvapení, letošek byl bohatý spíše na ta nepříjemná. Byli jsme svědky mnoha komerčních katastrof, někdy takových rozměrů, že ovlivní smýšlení studií na dlouhá léta dopředu.
Robert Zemeckis například bez většího úspěchu tak dlouho pumpoval peníze a zkoušel zabodovat se svou milovanou 3D motion-capture technologií (ať už jako režisér, nebo pouze jako producent), až loni přišla
Máma mezi Marťany, která jeho animátorské studio ImageMovers definitivně pohřbila. Z rozpočtu převyšujícího 150 milionů se celosvětově vrátilo jen směšných 39 milionů, což Disneyho rozhodilo natolik, že vystavilo stopku několika Zemeckisovým dalším projektům, včetně remaku beatlesáckého animáku
Žlutá ponorka.
Propadákem roku číslo dvě se stal nepovedený nový
Barbar Conan, jenž přišel studio Lionsgate na 90 milionů, po světě jich ale nastřádal pouhých 49. Ve výčtu tvrdých loňských finančních proher (
Princ a pruďas,
Sucker Punch,
Nadějný rok,
Happy Feet 2) nebo nenaplněných očekávání (
Sherlock Holmes: Hra stínů,
Rango,
Alvin a Chipmunkové 3,
Světová invaze) by se nicméně dalo pokračovat dlouho. Našli se ale naštěstí i nové filmové hity.
V tomto ohledu kvetla pšenka především eRkovým komediím, jejichž králem se staly
Ženy sobě, které se při rozpočtu 32,5 milionů dolarů a tržbách 288 milionů staly letošním osmnáctým nejúspěšnějším snímkem. Neztratily se ani další nízkorozpočtové přisprostlé legrácky jako
Zkažená úča (216 mil.) nebo
Šéfové na zabití (210 mil.). Relativně se zadařilo také rodinným sci-fi jako
Ocelová pěst (277 mil.) a
Super 8 (260 mil.).
Ze studií si největší podíl severoamerického trhu urval Paramount a sice 19,2 procenta, tedy 1,94 miliardy dolarů. Hned v závěsu s osmnácti procenty se drží Warneři, následuje Sony (12,5 %), Disney (12,2 %) a Universal (10,3 %). Paramount tak prvně od roku 2007 sesadil z trůnu silné Warnery a potvrdil dlouhodobě dobrý čich při odklepávání scénářů.
Filmy roku 2011 v jediném klipu.
Minulý rok, ač přinesl několik komerčních pozitiv (rekordní tři miliardové snímky, nejvyšší domácí a světové otvíráky), končí nakonec v očích producentů a kinařů spíše zklamáním. Úbytek diváků je to nejhorší, co může Hollywood potkat. Při pohledu dopředu však vypadá takřka nemyslitelně, abychom následující sezónu uzavírali podobnými slovy. Během jednoho z filmově nejšťavnatějších roků historie se do kin podívá Hobit, Spiderman, Batman, Avengers, Prometheus, James Bond a řada dalších. Máme se skutečně na co těšit.