Česko-německo-polský film pojednávající o Franzi Kafkovi natočila režisérka Agnieszka Holland podle scénáře Marka Epsteina, na němž se zároveň autorsky podílela.

© BIOSCOP
Česko-německo-polský životopisný film
Franz, pojednávající o pražském rodákovi a jednom z nejvlivnějších spisovatelů 20. století
Franzi Kafkovi, natočila původem polská režisérka
Agnieszka Holland (
Hořící keř,
Hranice), která chovala dílo Franze Kafky v úctě již v mládí, což byl údajně jeden z důvodů, proč se v 60. letech rozhodla přestěhovat do Prahy a studovat tam FAMU. Natočit přímo o Kafkovi film se však dlouho neodvážila, dokud na toto téma nepřišla řeč se scenáristou
Markem Epsteinem, podle jehož scénáře natočila v roce 2020 snímek
Šarlatán. Film
Franz pro ni tudíž napsal opět Marek Epstein, přičemž Agnieszka Holland je u jeho scénáře uvedena zároveň jako spolu-autorka, neb jej s ním pravidelně konzultovala a průběžně revidovala a doplňovala.
Film
Franz je do značné míry poměrně standardním dobovým životopisným dramatem, které neopomíjí ty nejzásadnější okamžiky z Kafkova života. Dospívání v rodině textilního obchodníka. Práci u pojišťovny a přátelství s Maxem Brodem, jenž Kafkovy rukopisy po jeho smrti vyvezl ze země a následně je nechal publikovat. Vztahy s několika ženami včetně snoubenky Felice Bauerové a vdané překladatelky Mileny Jesenské. Onemocnění tuberkulózou, které zapříčinilo jeho předčasné úmrtí. Dojde však i na Kafkův pobyt v lázních, na jeho přátelství se spisovatelem Oskarem Baumem, na přátelský vztah s nejmladší sestrou, na prázdniny u strýčka Siegfrieda, na první světovou válku nebo na nástup nacismu. To vše je prokládáno četnými scénami z Kafkova dětství a pasážemi ze současnosti, zasazenými převážně do pražského Muzea Franze Kafky, kde průvodkyně v podání
Emmy Smetany seznamuje návštěvníky s různými informacemi o spisovatelově životě.

© BIOSCOP
Co už tolik standardní není, je forma, jakou je film natočen. Dobové vyprávění se místy prolíná se současností, takže se Franz Kafka tu a tam znenadání ocitne v moderní zástavbě. Různé vedlejší postavy místy hovoří přímo do kamery, jako kdyby šlo o falešný dokument, a jindy zas reflektují přítomnost kamery ve své blízkosti a prolamují tak čtvrtou stěnu. Jedna z Kafkových povídek je přímo ve filmu částečně adaptovaná, a jde o adaptaci naturalisticky drastickou. V jiných scénách zas sledujeme zahraniční turisty v současné Praze, jak jsou lákáni do podniků a míst, které zneužívají Kafkova jména pro nalákání cizinců. Pasáže z Muzea Franze Kafky přinášejí do filmového vyprávění zajímavosti týkající se spisovatelova literárního odkazu. V dalších případech zas sledujeme snové scény vyvěrající z Kafkova podvědomí (mladík zavřený v kleci a obklopený zrcadly), případně jiné neurčité umělecké výjevy (skupina nahých mužů se zvířecími maskami na hlavách se přetahuje o lano).
Zjevná snaha ozvláštnit obvyklý mustr životopisných dramat a pojmout film trochu experimentálněji každopádně vede k tomu, že je snímek stylisticky mimořádně rozháraný. Jako kdyby si režisérka Agnieszka Holland sepsala všechny možné filmařské postupy, jak k filmu o Kafkovi přistoupit, a rozhodla se je realizovat všechny najednou. Samotné vyprávění je ale navzdory přítomnosti nelineárních flashbacků a řady zcizujících prvků poměrně konvenční a veze se na vlně mnoha klišé. V jádru jde o vcelku typizovaný příběh talentovaného umělce, který se celý život marně snažil udělat dojem na neotesaného otce, a tak neustále pochyboval o vlastním nadání a zakřiknutě se uzavíral do vlastní mysli. Už tento samotný základ filmového příběhu vyznívá tuctově a značně neinspirativně.

© BIOSCOP
Snímek tak vytváří obsáhlý životopisný medailonek, jenž především shrnuje všechny možné známé údaje o Kafkově životě a střípkovitě je skládá do výpravného dobového kaleidoskopu, avšak jakýkoli vlastní svěží úhel pohledu nebo neotřelá interpretace se mu v něm hledají dost pracně. Potenciálně podnětné nápady jako pseudo-dokumentární vsuvky nebo ironicky výsměšné scény s pastmi na turisty zneužívajícími Kafkova odkazu se pokaždé zjevují příliš sporadicky a nahodile, než aby na nich šlo stavět nějaký koncept – jde o pouhé nerozvinuté náznaky. A tak je to ve filmu Franz skoro se vším. Krom toho je snímek přeplněn vedlejšími postavami, z nichž mnohé stráví na plátně tak málo času, že se z nich stávají pouhá plochá torza, jejichž význam pro přítomnost v ději je poměrně malý. Tím spíš to zamrzí, když je hrají pozoruhodní herci jako
Ivan Trojan (v roli Franzova strýce) nebo
Jenovéfa Boková (coby Milena Jesenská). Jako kdyby si Agnieszka Holland a Marek Epstein při studiu Kafkova života a díla udělali spoustu poznámek a pak jim bylo líto cokoli z toho vyhodit, a materiál pro šestihodinovou minisérii museli najednou zestručnit do dvouhodinového filmu.
Často se zde vyskytují citace z Kafky a odkazy na něj – byť doslovná scéna, v níž Franzův otec zaplácne na stole u rodinné večeře švába, vyznívá spíš nechtěně směšně. Snímek Franz se zároveň vyhýbá tomu, aby napodoboval atmosféru Kafkových literárních děl a jejich specifické atmosféry, často asociované s depresivními existenciálními tématy a pocity absurdní izolovanosti a bezvýchodnosti – je naopak mnohem barvitější, filmařsky živější a snaží se diváky zabavit četností různorodých formálních tvůrčích postupů. Ty mimo jiné maskují to, že film samotný se poněkud míjí se svým protagonistou – je sice o Kafkovi, ale pouze zkratkovitě přeříkává jeho životopis, přičemž klouže po povrchu a nijak se nedotkne podstaty jeho tvorby. Jakémusi hlubšímu propojení se blíží jediná sekvence, v níž Franz předčítá svou povídku před publikem, které při popisech drastického kárného zařízení postupně znechuceně odchází ze sálu, zatímco na plátně ožívá Kafkův přednes ve filmovém obrazu nevhodném pro slabé žaludky.

© BIOSCOP
Franz může snadno působit jako souhrnný film o Kafkovi, byť samotná Agnieszka Holland se brání tomu, že by definitivní portrét Franze Kafky byl jejím cílem. Je fakt, že některé aspekty Kafkova života její snímek zcela vynechává – např. jeho romanci s Dorou Diamantovou, s níž se seznámil na sklonku života během ozdravného pobytu u Baltského moře (specificky na tuto událost se naopak zaměřil loňský německý film
Nádhera života). I tak mu ale podráží nohy přeplácanost, jak ta stylistická, tak dějová. Mnohé filmařské přístupy přitom působí nadějně a pozoruhodně, jsou ale pokaždé jen letmo nakousnuty a navzájem si překážejí – a především jim překáží až příliš obvykle strukturovaný scénář. Nejvýraznější dojem tak zanechá kromě čistě řemeslných aspektů, jako je dobová výprava, kamera nebo kostýmy, zejména herecký výkon německého herce
Idana Weisse v titulní roli, který postavu Franze Kafky zdařile vystihl, a navíc mu je i nebývale podobný.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]
Český trailer filmu Franz