Recenze: Dvojí život Veroniky

Vydáno: 31.07.2011 18:10 - Jan Jaroš | foto: Sidéral Productions

Co nastane, když v různých zemích a aniž by o sobě věděly, žijí dvě dívky s téměř identickým osudem i zájmy, zvláště láskou k hudbě? Odpověď najdete ve snímku Dvojí život Veroniky režiséra Krzysztofa Kieślowského.

Dvojí život VeronikyRecenzoval/a Jan Jaroš dne 31.07.2011 18:10. Co nastane, když v různých zemích a aniž by o sobě věděly, žijí dvě dívky s téměř identickým osudem i zájmy, zvláště láskou k hudbě? Odpověď najdete ve snímku Dvojí život Veroniky režiséra Krzysztofa Kieślowského. Hodnocení: 4.5
Dvojí život Veroniky
La double vie de Véronique
Drama / Romantický / Fantazie / Hudební
Francie, 1991 , 98 min.

Režie: Krzysztof Kieślowski
Scénář: Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz
Kamera: Sławomir Idziak
Hudba: Zbigniew Preisner
Herci: Irène Jacob, Halina Gryglaszewska, Kalina Jedrusik, Wladyslaw Kowalski, Jerzy Gudejko, Janusz Sterninski, Philippe Volter, Sandrine Dumas, Louis Ducreux, Claude Duneton, Lorraine Evanoff, Guillaume De Tonquédec, Gilles Gaston-Dreyfus, Alain Frérot, Youssef Hamid

Česká premiéra: 28.07.2011

Hodnocení: 9/10
Dvojí život Veroniky hodnocení na Kinobox.cz: 74.14 %
I po své smrti polský režisér Krzysztof Kieślowski stále inspiruje. Renomovaní evropští filmaři - Tom Tykwer, Danis Tanović - realizují jeho scénáře, které již nestihl natočit, k divákům se opětovně vracejí jeho slavné filmy. Vloni je do programu například zařadil Festival nad řekou pořádaný v Písku, letos totéž zopakovala Letní filmová škola v Uherském Hradišti.
Je to důkaz toho, že stále oslovují a zůstávají aktuální i při jakýchkoli kontextuálních změnách. Vyznačují se silným zobecňujícím aspektem. Pro Kieślowského hrdiny je totiž příznačné, že stačí zdánlivě drobný impuls, aby se od základů změnil jejich život. Tak byly vystavěny už jeho polské filmy Amatér a zejména Náhoda, která prozkoumala hned tři různé varianty, jimiž by se mohly ubírat osudy téhož člověka.
V devadesátých letech získal Krzysztof Kieślowski francouzskou podporu a své ideje mohl realizovat k průzračně čisté podobě, oproštěné od všech kompromisů. Ve filmu Dvojí život Veroniky tak rozvíjí souběžně osudy dvou dívek, jedné Polky, druhé Francouzky (obě ztvárnila Irène Jacob), které o sobě vzájemně netuší a jejich náhodné setkání je více než letmé, ale přesto prožívají jakousi společnou identitu. Počínaje tímto snímkem se důležitou součástí příběhů stává hudba, zpravidla aktivně provozovaná a také dramaticky součinná.
Osud polské Veroniky se přitom mění v jakýsi prolog: mladá dívka, která se prosadila jako mimořádný pěvecký talent, umírá hned při svém prvním vystoupení přímo na jevišti - a její francouzskou dvojnici, bytost nevysvětlitelně spřízněnou a duchovně blízkou, okamžitě obepne svíravý pocit, jako kdyby přišla o část svého já. Pátrá pak po záhadném loutkáři, jenž ji zaujal pantomimou o náhlém skonu tanečnice, dostává od něho nápovědné dárky včetně magnetofonové kazety s nahraným zvukem nádražní restaurace.
Kieślowski vypráví jemně rozčleněný příběh s vizuální vytříbeností (zúžení barevného spektra do poloh mezi žlutavou a světle hnědou barvu), ustavičně se vrací k tématu samoty a jejího překonávání. Obě Veroniky nesou tíhu osamění a obě ji přemáhají nic nenárokující, odevzdanou láskou. A Irène Jacob režisér poskytuje dostatečný prostor k tomu, aby mohla předvést všechen svůj um - upozorňuji aspoň na dlouhý záběr, v němž spontánně postihne složitá vnitřní pnutí od bezmocných vzlyků až k pocitům slasti při milostném sblížení.
Snímek Dvojí život Veroniky stále poutá oduševnělou propracovaností motivických segmentů vytvářejících až jakýsi mystický rozměr celého příběhu, který přitom nikde nesklouzává k nějakému dumání o nadpřirozenu. Spíše svou pečlivě rozezvučenou emocionalitou vtahuje diváka do svého magického středu, aby jej ohromil nedoslovovanými, naznačenými významy, aby si jej podmanil pastelovou vizuální vytříbeností, k níž dospěl kameraman Sławomir Idziak, i hudbou Zbigniewa Preisnera, sice rozněžnělou, ale přitom svými smyčcovými pasážemi až všepohltivou. Nikoli nadarmo někteří posuzovatelé hledali vliv Tarkovského nebo Resnaisův.

Dvojí život Veroniky spatřili čeští diváci poprvé v roce 1994, o desetiletí později jej nabídl Projekt 100, takže jeho nynější uvádění, v pořadí již třetí, svědčí spíše o jeho snadnější dostupnosti nežli o mimořádných hodnotách.


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • co? co to bolo? nemohla som to dopozerat ani s naj... (Veronika , 08.08.2013 15:55) Reagovat

    co? co to bolo? nemohla som to dopozerat ani s najvacsim sebazaprenim.... kazdy by mal dostat sancu, ale tento reziser uz radsej nie...

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY