TOPlist
Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Vlny

Recenze: Vlny Jiřího Mádla jsou strhujícím dobovým thrillerem světové úrovně

Vydáno: 16.08.2024 12:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: Bontonfilm

Příběh o záchraně rozhlasového vysílání v srpnu 1968 není v podání Jiřího Mádla tradičním českým dobovým dramatem, ale spíš vtahující žánrovou podívanou inspirovanou zahraničními thrillery.

VlnyRecenzoval/a Jan Varga dne 16.08.2024 12:30. Příběh o záchraně rozhlasového vysílání v srpnu 1968 není v podání Jiřího Mádla tradičním českým dobovým dramatem, ale spíš vtahující žánrovou podívanou inspirovanou zahraničními thrillery. Hodnocení: 4

Vlny

Vlny
Drama / Thriller
Česká republika, 2024 , 131 min.

Režie: Jiří Mádl
Scénář: Jiří Mádl
Kamera: Martin Žiaran
Hudba: Simon Goff
Herci: Vojtěch Vodochodský, Ondřej Stupka, Stanislav Majer, Vojtěch Kotek, Tatiana Pauhofová, Jan Nedbal, Jacob Erftemeijer, Igor Bareš, Marika Šoposká, Petr Lněnička, Hana Kusnjerová, Matyáš Řezníček, Petr Halíček, Martin Hofmann, Tomáš Maštalír

Česká premiéra: 15.08.2024

Distributor: Bontonfilm

Vlny hodnocení na Kinobox.cz: 79 %
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Vojtěch Vodochodský ve filmu  / Vlny
© Dawson Films
Vlny jsou třetím režijním a scenáristickým počinem herce a filmaře Jiřího Mádla, který v nich vypráví o událostech okolo počátků okupace Československa v roce 1968 z pohledu několika postav, které měly co do činění s tehdejší zahraniční redakcí Československého rozhlasu. Události započaté policejním potlačením studentského protestu na strahovských kolejích kvůli výpadkům elektřiny v říjnu 1967 a vrcholící invazí vojsk Varšavské smlouvy v srpnu o rok později tak ve filmu sledujeme převážně skrze počínání novinářů, hlasatelů a techniků, kteří se během vpádu vojáků do budovy rozhlasu snažili udržet vysílání informující veřejnost o průběhu invaze co nejdéle v chodu.

Vlny jsou zároveň Mádlovým zdaleka nejambicióznějším, vypravěčsky nejkomplexnějším a také nejnákladnějším filmem, a to nejen vzhledem k tomu, že jde o dobový velkofilm s náročnou výpravou a početným hvězdným hereckým obsazením. Poradil si s nimi však vskutku úctyhodně, až se skoro zdá, jako kdyby teprve s Vlnami coby filmař finálně dospěl. Z jeho předchozích snímků Pojedeme k moři (2014) a Na střeše (2019) totiž doposud pokaždé trčela poměrně výrazná naivita a nevěrohodnost (ať už z hlediska vývoje příběhu, chování postav, způsobu vyprávění či stylistických voleb). U Vln, k nimž si Jiří Mádl opět kromě režírování též sám napsal scénář, tento pocit již téměř vymizel. Tentokrát už si nepotřeboval nic jen tak zkoušet a všechny své schopnosti naplno využil v masivním projektu, nad jehož přípravami doprovázenými podrobným studiem historických pramenů strávil dlouhé roky a který je pro něj navíc srdeční záležitostí.

Stanislav Majer ve filmu  / Vlny
© Dawson Films
Mnohokrát zfilmované události srpna roku 1968 a další přidružené okamžiky přitom ve Vlnách neslouží jen k opětovnému připomenutí hořkých chvil v československé historii ani k pouhému skládání pocty hrdinným reportérům, kteří nasadili vlastní životy do boje proti potlačení nezávislého svobodného vysílání. Ve Vlnách mají krom toho i funkci žánrových atrakcí. Úvodní bití demonstrantů i finální vřava s vojáky a tanky v pražských ulicích jsou díky fantastickému zvukovému designu, tepající hudbě, dynamickému střihu a dravému tempu intenzivními a efektními akčními scénami, které působí velmi nečesky. Snímek je ve všech směrech ukázkou špičkového řemesla a mnohem více než k domácím dobovým dramatům má svými celkovými kvalitami blíž ke špionážním thrillerům typu Jeden musí z kola ven nebo k hollywoodskému oscarovému Argu, které ostatně sám Mádl uvádí jako jeden ze svých inspiračních zdrojů.

Záměrem bylo navíc představit univerzálně platný a dodnes velmi aktuální příběh o boji za svobodu slova a nezávislost médií ve formě, která by byla dostatečně atraktivní i pro mladší generace diváků a též plně srozumitelná pro publikum, které má o událostech spojených s počátky okupace jen matné povědomí – včetně třeba diváků zahraničních.

Tatiana Pauhofová ve filmu  / Vlny
© Dawson Films
Historické reality se Mádl v podstatě drží, leč neváhá používat četné zkratky nebo zjednodušení, pokud to slouží lepší zřetelnosti a plynulosti děje a filmového vyprávění. Ve středu příběhu je coby hlavní hrdina polo-smyšlený mladý rozhlasový technik Tomáš (skvělý Vojtěch Vodochodský), jenž zčásti omylem a částečně z donucení přijme pozici v Redakci mezinárodního života Československého rozhlasu, aby se dokázal lépe postarat o svého mladšího nezletilého bratra, jenž mu po smrti obou rodičů připadl do péče. Perspektivu Tomáše ale snímek často opouští a značnou pozornost upíná i k ostatním tehdejším členům zmíněné redakce.

Tito zahraniční zpravodajové, kteří ale často působili i v Praze a věnovali se též domácímu dění, se snažili pod vedením charismatického Milana Weinera (Stanislav Majer) během Pražského jara brojit proti cenzuře, ověřovali si mnohdy překroucené informace přicházející ze státních zdrojů a nebáli se činit odvážně vyznívající pořady ani nekonformní rozhodnutí. Skupina novinářů a novinářek tvořená mimo jiné i Jiřím Dienstbierem (Vojtěch Kotek), Věrou Šťovíčkovou (Táňa Pauhofová), Lubošem Dobrovským (Martin Hofmann) nebo Janem Petránkem (Petr Lněnička) je ve filmu vylíčena jako kolektiv plakátových hrdinů své doby, kteří jsou v jádru sice stále komunisty, ale zároveň jsou velmi liberální, světaznalí, holdují západní muzice a mezinárodní kuchyni a krom toho jednají vždy čestně a správně. Čímž si získávají divácké sympatie oproti agentům StB zpodobněným do černých siluet výhružně číhajících v tmavých koutech a dalším vedlejším postavám, které má film naopak v zájmu vylíčit v záporných konotacích.

Fotografie z filmu  / Vlny
© Dawson Films
Ve snaze vystihnout atmosféru v Československém rozhlasu v daném období se pozornost vyprávění soustředí výhradně na pracovní činnost této několikačlenné buňky, přičemž jiné redakce i osobní životy většiny zúčastněných jsou zcela ignorovány. Zůstalo jen to nejpodstatnější pro vykreslení příběhu. Jednotlivé postavy jsou zdařile napsané a charakterově pestré, pročež mezi nimi panuje naprostá přehlednost, stejně jako v jejich motivacích. Jejich herečtí protagonisté jsou skvěle sehraní a nikdo z nich svým hereckým projevem příliš nevyčnívá, ať už v pozitivním nebo negativním smyslu slova, což jde jednoznačně na vrub tomu, že herci a herečky své postavy chápali a byli Jiřím Mádlem konzistentně vedeni. Osobnostně mezi nimi ční pouze Tomáš, jenž na rozdíl od ostatních nikdy nebyl mimo Československo, neovládá žádný cizí jazyk a víceméně jako jediný řeší i nějaká netriviální dilemata.

Děj je jinak následně rozstřelen do několika směrů. Tomáš se jednak musí postarat o bezpečí svého bratra, který se nebezpečně angažuje v tisknutí ilegálních letáků, a ubránit se výhružným estébákům, zároveň si ale začíná romantický vztah s redaktorkou Věrou, jenž je klasickým schematickým vyprávěním o postupném roztání zdánlivě nedostupné ledové královny. Pak tu máte příběh hrdinného bojovníka za pravdu Milana Weinera, do nějž vstupuje zápletka s tajnou magnetofonovou nahrávkou, jenž skrývá pravdu o úvodní strahovské demonstraci a je potřeba ji uchránit před autoritami. A ke konci se k tomu všemu přidávají ještě sovětská vojska a nutnost zabránit přerušení vysílání, skoro jako další samostatná dějová linie.

Stanislav Majer ve filmu  / Vlny
© Dawson Films
Pečlivě strukturované vyprávění splétá jednotlivé linky po dlouhou dobu téměř bezešvě a spíš až ke konci mírně zadrhává, když se lopotně snaží zakončit příliš mnoho načatých příběhových rovin a nezvládá se věnovat všemu a všem. Jisté rezervy lze cítit i v používání až příliš doslovně vyznívajících (a ne vždy padnoucích) doprovodných písní a v začlenění několika kýčovitých klišé. Patosu či sentimentu se Vlny naštěstí vyhýbají, neunikly však pocitu scenáristického konstruktu, jenž je z pár scén trochu cítit. Co naopak funguje skvěle, jsou emoce a práce s napětím, kdy zejména finále je dramaticky vyšponované a strhující natolik, že to lze v kontextu české kinematografie považovat za velkou vzácnost. Výborná je dobová stylizace od kostýmů přes rekvizity až po práci s archivním materiálem.

Celkově lze snímek považovat za divácky velmi vděčný a nadstandardně vydařený film, jenž je předurčen k tomu, aby se stal populárním hitem. Je osvěžující vidět v rámci české mainstreamové tvorby komplexní dílo světové úrovně, které se inspirovalo v zahraniční thrillerové produkci, a dokonce s ní snese srovnání. Vlny se díky tomu vysvobodily z mantinelů tradičních dramat zasazených do významného období československé historie a mnohem více se řadí mezi žánrovou podívanou postavenou kromě postav i na funkčních špionážních zápletkách a perfektně zvládnuté dramatické akci. Příběh Československého rozhlasu v roce 1968 a jeho hlavních aktérů si poctivé a propracované zpracování zasloužil, takže je nesmírně potěšující, že Vlny jsou nejen nejlepším filmem Jiřího Mádla, ale že patří i k nejzdařilejším českým dobovým filmům posledních let obecně.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer filmu Vlny

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
8/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 21. 3. 2025 - 27. 3. 2025
TV tipy: Neznámý Ferdinand je přítelem Eddieho Coylea Jaro už oficiálně začalo a dramaturgové televizí jako by ho reflektovali výběrem tradičních a poněkud ohraných repríz. Náš výběr je tedy velmi skromný a potěší především náročnější publikum dvěma ne tak známými... čtěte zde
Vydáno: 21.03.2025 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Navždy s vámi 8/10
Recenze: Brazilský držitel Oscara Navždy s vámi je obžalobou praktik totalitního režimu Historicky prvního Oscara získala Brazílie za drama podle skutečných událostí, které zažívala jedna rodina v období brazilské vojenské diktatury na počátku 70. let minulého století. čtěte zde
Vydáno: 20.03.2025 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 12. týden
Kinopremiéry: Sněhurka prožila spermageddon a udělala poslední nádech Asi největším diváckým tahákem tohoto týdne v kinech by měla být hraná verze disneyovské klasiky Sněhurka, která je ale problematičtější, než asi tvůrci sami čekali. Podobně srovnatelnou konkurenci nicméně nemá. čtěte zde
Vydáno: 19.03.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 11. týden
Top 20 ČR: Moře na dvoře znovu první Na prvním místě se stále drží česká komedie Moře na dvoře, která za druhý týden v kinech posbírala téměř stejný počet diváků jako při premiéře. čtěte zde
Vydáno: 18.03.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 11. víkend
Box office: Novokain vede slabý víkend Akční komedie Novokain s Jackem Quaidem se ujala vedení v amerických kinech. Celkově je ale návštěvnost nejen v amerických kinech v setrvalé krizi. čtěte zde
Vydáno: 17.03.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Český lev 2025: Filmem roku jsou Vlny (09.03.2025 05:56 v Novinky | Zprávy)
- Top 20 ČR: Bridget Jones máme rádi (25.02.2025 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Captain America se ujímá vedení (18.02.2025 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Češi jsou stále Na plech (11.02.2025 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Češi byli znovu Na plech (04.02.2025 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Češi byli Na plech (28.01.2025 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Oscar 2025: nominace na nejlepší filmy roku vyhlášeny (23.01.2025 15:21 v Novinky | Zprávy)
- Top 20 ČR: Ježek Sonic nemá přemožitele (21.01.2025 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Téma: nejlepší filmy a seriály roku 2024 podle Filmserveru (19.01.2025 10:30 v Články | Žebříčky)
- Český lev 2025: Nominacím vévodí filmy Vlny a Amerikánka (14.01.2025 08:30 v Novinky | Zprávy)
- Top 20 ČR: Česku dominují Sonic a Vaiana (14.01.2025 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Sonic neztrácí dech (07.01.2025 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Top 20 ČR: Sonic si doběhl pro zlato (31.12.2024 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)
- Recenze: Vztahová komedie V dobrém i zlém si na otevřenost a vášnivost jen hraje (26.12.2024 07:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Ježek Sonic v dobrém i zlém (25.12.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   06/2025

Brutalista
8/10

László Tóth (Adrien Brody) býval architektem evropského věhlasu, než z něj v koncentračním táboře kvůli jeho židovskému původu udělali pouhé číslo čekající na smrt. V českých kinech se hraje Brutalista.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací Souhlasím