© Searchlight Pictures
Předem je nutno říct, že ačkoli v něm nechybí místy hodně černý humor, rozhodně nejde o komedii, jak se distributor občas snaží propagovat, ale o poctivé a v závěru dost temné a depresivní, zároveň ale nedivácké drama, jehož děj je až podezřele jednoduchý. Jde v něm totiž o to, že na odlehlém irském ostrově žijí krom jiných usedlíků také Pádraic a Colm, kteří jsou celoživotními přáteli a každý večer spolu posedí a poklábosí nad pohárkem stoutu. Jenže jednoho dne Colm přátelství bez důvodu ukončí a nechce, aby se s ním Pádraic jakkoli bavil. Ten je ovšem naprosto zoufalý a snaží se zjistit důvod toho všeho. A čím víc do problému zabředává a chce si starého kamaráda zase udobřit, tím tragičtější důsledky všechno má a postupně dojde v jejich vztahu do bodu, z něhož už není cesty zpět.
© Searchlight Pictures
plánoval, že Víly budou divadelní hrou, nakonec
ale skončily jako film. Onen divadelní záměr je na výsledku dost znát, protože divadelnost z něj někdy ční až nezdravě a filmové prostředky nejsou využity úplně stoprocentně, což ale na druhou stranu tolik nevadí. Tvůrce totiž dokáže napsat vynikající a skvěle vypointovaný dialog, který je strhující sám o sobě a nepotřebuje k tomu nějak moc berliček. Když se navíc nemluví báječnou irskou angličtinou, které bez titulků prakticky není rozumět, divák se může kochat uchvacujícím, nádherným a kouzelným prostředím irského venkova, který je dost svérázný.
Samotná zápletka je možná prostá, ale má obrovskou sílu, o postavách toho odhalí až moc a leckdy je to hodně smutné. Martin McDonagh si vypomáhá i trochu mystickými motivy věštkyň a "čarodějnic", což se do vybraného folklórního specifika skvěle hodí, dost důležitý je i motiv zuřící občanské války, která je od hrdinů zdánlivě daleko, zároveň je ale částečně uvnitř nich, protože i mezi nimi svým způsobem jakási válka probíhá. Specifickou atmosféru zemitého prostředí ještě dotváří nádherná hudba Cartera Burwella, která využívá tradičních irských motivů.
© Searchlight Pictures
Víly z Inisherinu rozhodně nejsou dokonalým filmem, mají své chyby a v tvorbě Martina McDonagha jsou nejserióznějším a nejméně diváckým filmem, který asi některé z těch, kteří obdivují jeho předchozí Tři billboardy kousek za Ebbingem nebo debut V Bruggách, zklame. Pokud ale publikum pronikne do hloubky jeho posledního počinu, dostane hodně silný a nevšední zážitek s trochu kontroverzní a pro někoho nepříjemnou pointou, který dlouho rezonuje a nenechá nikoho chladným.