Martin Scorsese dnes slaví neuvěřitelných 80 let. V tomto portrétu si připomeneme život a hlavně tvorbu žijící legendy, tvůrce takových filmů, jako jsou Zuřící býk, Mafiáni nebo Vlk z Wall Street.
Martin Scorsese se narodil 17. listopadu 1942 v New Yorku. Se svými rodiči, Charlesem a Catherine, vyrůstal ve čtvrti Little Italy na Manhattanu. Oba jeho rodiče měli italské předky. Malý Marty byl vychováván v přísně katolickém prostředí. Kvůli astmatu byl často nucen být doma a místo hraní si venku sledoval filmy. Raným vlivem na něj byli tvůrci
Michael Powell a
Emeric Pressburger a jejich filmy
Hoffmannovy povídky a
Červené střevíčky.
© Trimod Films
Dalším silným vlivem na jeho pozdější tvorbu byl italský neorealismus s filmy jako
Zloději kol,
Řím, otevřené město a
Paisà, Francouzská nová vlna (
U konce s dechem,
Nikdo mne nemá rád),
Luchino Visconti (
Gepard),
Satjádžit Ráj (
Žalozpěv stezky),
Ingmar Bergman (
Persona),
Michelangelo Antonioni (
Dobrodružství) a
Federico Fellini (
Silnice). Z domácích tvůrců měl na jeho počáteční tvorbu vliv
John Cassavetes (
Tváře) a
Roger Corman (
Jáma a kyvadlo).
Jeho prvním celovečerním filmem je černobílý snímek
Kdo to klepe na moje dveře, v němž hrál jeho kolega - student
Harvey Keitel. Film stříhala
Thelma Schoonmaker, která s ním spolupracuje dodnes. Scorsese byl na počátku 70. let jedním z "filmových spratků", mladé nastupující generace, kam se dále řadili jeho generační souputníci
Francis Ford Coppola,
Brian De Palma,
George Lucas a
Steven Spielberg. Pro Rogera Cormana natočil kriminální béčko
Bertha z dobytčáku s
Barbarou Hershey a
Davidem Carradinem.
Cassavetes mu poradil, aby příště točil raději vlastní - autorské projekty než cizí látky.
© Warner Bros. Pictures
A tak vznikly Špinavé ulice, první skutečný Scorseseho film, který naznačil směr, kterým se bude jeho další tvorba ubírat. Hlavní roli hrál Keitel a ve vedlejší roli se u něj poprvé objevil Robert De Niro, který se v jeho dalších filmech stal hercem hlavním. Hned v dalším filmu, komorním dramatu Alice už tu nebydlí na chvíli změnil směr, i když šlo spíše o jednorázovou odbočku. V hlavní roli se tu objevila Ellen Burstyn, která rok předtím hrála ve Vymítači ďábla, a za výkon ve Scorseseho filmu byla oceněna Oscarem.
Úvodní scéna z filmu Špinavé ulice
Ve filmu Taxikář se vydal znovu do "špinavých ulic" současného New Yorku, v němž se jeho hlavní antihrdina Travis Bickle (De Niro) snaží zachránit mladou prostitutku Iris (Jodie Foster) před jejím pasákem Sportem (Keitel). S Taxikářem slavil mladý filmař úspěch, který ho podnítil k natočení prvního vysokorozpočtového snímku, muzikálu New York, New York s De Nirem a Lizou Minnelli. Pocta hollywoodským muzikálům a depresivní drama nešlo moc dohromady a film propadl. Do depresí se pak dostal i sám Scorsese.
Trailer filmu Taxikář
© United Artists / Metro-Goldwyn
Z nich ho pak dostal až De Niro, který ho přemluvil, aby s ním natočil životopisný film Zuřící býk o boxerském šampionovi střední váhy Jakeu La Mottovi. Stylový černobílý snímek se dočkal osmi oscarových nominací a první režijní pro Scorseseho. Porazil ho ale herec Robert Redford se svým režijním debutem Obyčejní lidé. Oscara tak dostali pouze De Niro a střihačka Thelma Schoonmaker. Jejich dalším společným projektem byl Král komedie, kde hrál také Jerry Lewis a Sandra Bernhard. De Niro byl jako samozvaný komik Rupert Pupkin znovu výborný, film ale opět komerčně propadl.
Scéna z filmu Zuřící býk
Po brilantní černé komedii Po zavírací hodině natočil Scorsese svůj první komerčně úspěšný film od Taxikáře, drama Barva peněz, volné pokračování filmu Biliárový král, znovu s Paulem Newmanem a mladým Tomem Cruisem. Po něm pak natočil svůj vysněný projekt, provokativní a kontroverzní Poslední pokušení Krista s Willemem Dafoem v roli pochybujícho Ježíše, který na kříži sní o životě obyčejného smrtelníka.
© Warner Bros.
Po účasti na povídkovém filmu Povídky z New Yorku, kam přispěli ještě Coppola a Woody Allen, natočil Scorsese kriminální životopisné drama Mafiáni o životě gangstera Henryho Hilla (Ray Liotta), jehož kroky doprovází násilí i (černý) humor, které jdou často ruku v ruce. Kromě De Nira tu exceloval Joe Pesci v roli psychopatického Tommyho a po zásluze byl oceněn Oscarem za vedlejší roli. Naopak Scorsese vyšel na prázdno a opět ho porazil debutující režisér Kevin Costner s Tancem s vlky.
Trailer filmu Mafiáni
Komerčně úspěšný byl remake Mys hrůzy, opět s De Nirem. Novinkou bylo v jeho tvorbě kostýmní drama Věk nevinnosti, romantický snímek o nenaplněné lásce s Danielem Day-Lewisem, Michelle Pfeiffer a Winonou Ryder. Následoval gangsterský epos Casino, kde vedle De Nira s Pescim zazářila Sharon Stone. Poté Scorsese překvapil s filmem Kundun o životě tibetského dalajlámy. Následoval návrat do temných newyorských ulic v Počítání mrtvých, tentokrát se zachránářem Nicolasem Cagem, což měl být další Taxikář, jenže film propadl.
Scéna z filmu Casino
© Warner Bros.
Nové tisíciletí zahájil velkofilmem Gangy New Yorku, kde se snažil vylíčit počátky toho, jak se v New Yorku formovaly přistěhovalecké gangy bojující o moc mezi sebou. Novým prvkem zde byl Leonardo DiCaprio, který na čas vystřídal De Nira a stal se hlavním hercem v jeho dalších projektech. Těmi byly životopisné drama Letec, kriminální snímek Skrytá identita, za který Scorsese konečně dostal svého prvního Oscara za režii, psychologický noir thriller Prokletý ostrov a životopisný snímek Vlk z Wall Street.
Trailer filmu Skrytá identita
Vedle snímků s DiCapriem ještě natočil film Hugo a jeho velký objev, poctu období němého filmu a médiu jako takovému, a epické drama Mlčení o konfliktu západního a východního způsobu myšlení. Sumarizací gangsterské odnože jeho tvorby bylo bilanční drama Irčan, kde se znovu sešli De Niro a Pesci a k nim se poprvé připojil ještě Al Pacino.
Český trailer filmu Hugo a jeho velký objev / Hugo
© MCE
Kromě hraných filmů si Scorsese občas střihne i nějaký ten dokument (Rolling Stones, Bob Dylan: No Direction Home, George Harrison: Living in the Material World), reklamu nebo krátký film (Michael Jackson: Bad, Bleu de Chanel, The Key to Reserva, The Audition) a sem tam si dopřeje i hereckou epizodu (Taxikář, Kolem půlnoci, Sny Akiry Kurosawy, Otázky a odpovědi). Kromě toho pomáhá mladým filmařům, je producentem, restaurátorem klasických filmů, zkrátka filmy nejen točí, ale žije jimi a dýchá pro ně.
Bleu de Chanel
Martin Scorsese je zosobněním filmu a lze jen doufat, že bude schopen tvořit ještě alespoň dalších deset let. Příští rok bude mít premiéru drama Killers of the Flower Moon a následovat by měl další snímek s DiCapriem The Wager: A Tale of Shipwreck, Mutiny, and Murder a snad jich ještě mnoho bude následovat.