Ani říjen situaci v televizích moc nemění, protože dramaturgové evidentně rezignovali na snahu o nalákání diváků na atraktivní premiéry. Místo toho opět volí otřepané hity a tradičně i takřka neznámé záležitosti.
Svatba podle Margot (
Margot at the Wedding) (pátek 30. 9., Televize Seznam, 22.55 - 00.55 / neděle 2. 10., 23.45 - 01.45 / úterý 4. 10., 00.15 - 02.05)
© IMDb
Komediální drama z druhé poloviny nového milénia se na zahraničních databázích těší o dost lepšímu hodnocení než na těch našich, nutno ale říct, že jich je tam také mnohonásobně víc. Dáno je to nicméně osobou režiséra a scenáristy
Noaha Baumbacha, který se v něm pustil do poměrně hluboké vztahové studie, která rozhodně nesedne každému. Nikam při tom nespěchá a ve velmi pomalém tempu vypráví záměrně jednoduchý příběh, v němž nejsou důležité zápletka a jednotlivé vztahy mezi klíčovými postavami. Ty na mnohé můžou působit přehnaně afektovaně a protivně, což je jejich největší problém, protože pokud začnou divákům připadat nesnesitelné, jen velmi těžko snímek nechají doběhnout do závěrečných titulků. Hutnější a komornější atmosféra funguje celou dobu, dialogy jsou vesměs velmi dobře napsané, skoro autentické a výborně vypointované, humoru zase tolik není, když už se ale dostaví, je dost drsný a černý. Titulní role si zahrály výborné
Nicole Kidman a
Jennifer Jason Leigh, vedle kterých se objeví třeba
Jack Black,
John Turturro nebo
Ciarán Hinds. Trochu kontroverzní tip na konec pracovního týdne.
Zajímavost: Na scénáři se podílel i francouzský režisér
Éric Rohmer, který ale není uveden v titulcích.
Originální trailer filmu Svatba podle Margot / Margot at the Wedding
Střemhlav (
Falling) (sobota 1. 10., ČT art, 22.15 - 00.00)
© IMDb
Pět let staré ukrajinské drama je v našich končinách absolutně neznámé a k vidění bylo jen na festivalu v Karlových Varech. To je dost signifikantní, protože jde o typicky a ryze festivalový snímek, který ocení jen specifické publikum. Debutující režisérka a scenáristka
Marina Stepanska v něm vypráví především obrazem a dialogy výrazně šetří, což znamená, že prim u ní hrají extrémně dlouhé záběry a zachycení niterného života postav. O příběh, který je vesměs velmi jednoduchý, ani tolik nejde, navíc to nejpodstatnější se stane v samotném závěru, takže autorka vyžaduje opravdu značnou trpělivost a toleranci. Svou atmosférou, celkovou komorností a intimitou snímek připomíná adaptaci divadelní hry, s čímž je třeba počítat. V titulních rolích se sešli výborní
Andriy Seletskiy a
Darya Plakhtiy. Tip pro náročného diváka.
Zajímavost: V Karlových Varech měl film světovou premiéru.
Originální trailer filmu Střemhlav / Falling
Ladíme 3 (
Pitch Perfect 3) (neděle 2. 10., Nova, 09.40 - 11.25)
© Facebook tvůrce
Třetí díl relativně úspěšné hudebně-komediální série není na zahraničních databázích hodnocen úplně nejhůř, o žádný zázrak se ale nejedná a v celé sáze jde o ten nejhorší příspěvek. Režírující
Trish Sie v něm sbírá body přenesením tradičně otřepaného, klišovitého, epizodického a předvídatelného příběhu do evropských lokací, což je to jediné, co ho příjemně oživí. Funguje jí také pohodová atmosféra, povětšinou i verbální pošťuchování hlavních hrdinek a velmi solidní soundtrack, který slavné hity převádí do a capella aranžmá a v kombinaci s nápaditou choreografií jim dává trochu nový nádech a podobu. Jinak ale bojuje s lehce trapným humorem, jehož pointy jsou někdy delší, než by měly být, nevyrovnaným tempem a celkovou tvůrčí nevýrazností, protože jakýkoli déle zapamatovatelnější moment aby jeden pohledal. Ústřední roli si znovu zahrála
Anna Kendrick, vedle níž nechybí
Hailee Steinfeld,
Brittany Snow,
Elizabeth Banks,
Anna Camp nebo bohužel dost často otravná
Rebel Wilson. Nenáročná oddechovka na nedělní probouzení.
Zajímavost: Ačkoli se děj odehrává v Evropě, natáčení probíhalo v Atlantě.
Oficiální český trailer filmu Ladíme 3 / Pitch Perfect 3
Zaostřit, prosím! (neděle 2. 10., Televize Seznam, 13.55 - 15.45 / úterý 4. 10., 12.00 - 13.50 / čtvrtek 6. 10., 00.55 - 02.30)
© dfarchiv
Československý povídkový film z druhé poloviny padesátých let je dnes skoro zapomenutý a moc se nepřipomíná. A ono se není co divit, protože je trochu zacyklen ve své době a nemá už moc co nabídnout. Režírující
Martin Frič v něm natočil dobovou satiru, která je ale z dnešního pohledu lehce naivní a spíše připomíná agitku, která má zesměšňovat tehdejší společenské neduhy především v oblasti pracovních návyků. Úroveň jednotlivých povídek je značně nevyrovnaná, ačkoli potěší, že zejména ta úvodní je silně nadčasová a ta následující opravdu splňuje kritéria satiry. Humor naštěstí funguje po celou dobu, atmosféra je příjemně odlehčená a stopáž je natolik střídmá, že absolutně není prostor na moc vatových scén a momentů. I ty nejslabší chvíle pak zachraňuje tradičně hvězdné obsazení, v němž se sešli
Jan Pivec,
Josef Kemr,
Zdeňka Baldová nebo
František Filipovský, zvláštní zmínku pak zaslouží
Vlasta Burian ve své poslední roli, na němž je ovšem znát postupující nemoc a chybí mu jeho pověstná jiskra a elán. Dost opomíjený tip, který si bohužel nemohl dovolit být o dost kousavější.
Zajímavost: Snímek vychází z knihy
Jiřího Marka, který napsal i scénář.
Ukázka z filmu Zaostřit, prosím!
Grace, kněžna monacká (
Grace of Monaco) (neděle 2. 10., Nova Cinema, 18.15 - 20.00 / pondělí 3. 10., 09.50 - 11.45 / čtvrtek 6. 10., 05.15 - 07.10)
© Bontonfilm
Za osm let od premiéry se koprodukční životopisné drama vyšplhalo na lehce nadprůměrná hodnocení a za vidění tak asi stojí, moc toho ale nenabídne. Režírující
Olivier Dahan se spoléhal na krásnou kameru, opulentní výpravu a atraktivní námět, které mu fungují výborně. Dále už je to horší, protože tempo je zbytečně pomalé a snaží se vyprávět o dost víc, než se do střídmé stopáže vejde, takže ve výsledku působí nedotaženě a povrchně. To, že se tvůrce historických faktů moc nedrží, by tolik nevadilo, kdyby celý příběh nějak zatraktivnil, což se mu úplně nedaří a ani odhalení žádných pikantérií se divák nedočká. Jediným světlým bodem budiž velmi dobrá
Nicole Kidman v hlavní roli, vedle které se sice objeví
Eric Roth,
Frank Langella nebo
Paz Vega, nikdo z nich ale nemá moc co hrát, takže výrazně nezaujme. Tip, který je promarněnou příležitostí, což potvrdí i naše
recenze.
Zajímavost: Snímek svého času zahajoval festival v Cannes.
Český trailer filmu Grace, kněžna monacká / Grace of Monaco
Úctyhodní lidé (
Gente di rispetto) (neděle 2. 10., ČT2, 22.05 - 23.55)
© IMDb
Italské drama z poloviny sedmdesátých let je nejen v našich končinách prakticky neznámé, což je velká škoda. Jeho největší devízou je chytře vystavěný a napsaný příběh, který začíná jako tajemný thriller, aby zvolna přešel do ryzí detektivky, jejíž vyústění je dosti překvapivé. Režisér a spoluscenárista
Luigi Zampa navíc drží v ruce všechny trumfy, protože divák nemá náskok a vše odhaluje společně s hlavní hrdinkou, což mu umožňuje výtečně šponovat napětí, pracovat s hutnou atmosférou a v pomalejším tempu představit klíčové postavy a pohrávat si s publikem falešnými indiciemi. Ke kladným dojmům přispívají i politická podzápletka a zasazení děje do sicilského městečka. Vše navíc podmalovává jako vždy fenomenální hudba
Ennia Morriconeho. Hlavní roli ztvárnila výborná
Jennifer O'Neill, které zdatně sekundují kupříkladu
Franco Nero,
James Mason nebo
Orazio Orlando. Neprávem opomíjená žánrovka, které škodí snad jen rozvleklá první polovina.
Zajímavost: Ve své domovině měl film premiéru 30. října 1975.
Originální trailer filmu Úctyhodní lidé / Gente di rispetto
Ohňostroj marnosti (
The Bonfire of the Vanities) (pondělí 3. 10., ČT2, 22.25 - 00.25)
© Impawards
Snímek z raných devadesátých let, který patří k legendárním propadákům, nejvíce doplácí na dvě věci - tou první je brilantní knižní předloha
Toma Wolfeho, která kvůli velkému rozsahu a spoustě drobných témat a vtipů nešla zfilmovat v plné šíři, druhou pak je hvězdné obsazení před i za kamerou, které automaticky zvyšuje divácké nároky. Režírující
Brian De Palma v něm satirický román oholil až na kost a dostal k dispozici velmi povrchní zápletku, která místy působí až parodicky, což je jednoznačně špatně a degraduje to inteligenci předlohy. I když je tu pár opravdu výborných momentů, po většinu trochu přetažené stopáže se jedná o pomalu plynoucí nudu, což je opravdu na pováženou. Dobová atmosféra USA a tehdejší společnosti ale funguje na výbornou, krásná je i kamera
Vilmose Zsigmonda. Ve zmiňovaném hvězdném obsazení se sešli
Tom Hanks,
Bruce Willis,
Melanie Griffith,
Kim Cattrall,
Morgan Freeman,
F. Murray Abraham nebo
Saul Rubinek, o to nepříjemnější ale je, že nikdo z nich není nijak výrazný a dohromady jim to zase tolik neladí. Tip, k němuž budou mnohem shovívavější ti, kteří neznají původní román.
Zajímavost: V průběhu natáčení
De Palma držel dietu a hubl a později si oholil své proslulé vousy.
Originální trailer filmu Ohňostroj marnosti / The Bonfire of the Vanities
Záletník (
Un éléphant ça trompe énormément) (úterý 4. 10., ČT2, 20.00 - 21.55)
© AlloCiné
Francouzská komedie z druhé poloviny sedmdesátých let se u nás moc nepřipomíná, což je při oblibě žánru poměrně zvláštní, navíc když patří k tomu nejlepšímu, co v něm ve své době vzniklo. Režisér a spoluscenárista
Yves Robert v ní v rámci francouzských žánrovek netradičně nezvolil nadsázku, ale snahu o reálnou zápletku, což se mu ohromně vyplatilo, protože příběh je velmi chytrý a inteligentní a veškeré vtipy stojí na brilantně napsaných a vypointovaných dialozích a výborně zrealizovaných jednotlivých scénách, což mimo jiné znamená, že se tu rezignuje na fyzický humor a vizuální gagy. Pozitivy budiž i hodně civilní atmosféra, svižné tempo a hudba
Vladimira Cosmy. Titulní roli si zahrál fantastický
Jean Rochefort, který dokáže prodat i ten nejlacinější vtípek a snímek proměnil ve svou vlastní one man show, ve které mu sekundovali
Claude Brasseur,
Guy Bedos,
Victor Lanoux nebo
Anny Duperey, kteří ale z jeho stínu nevystoupili. Více než příjemná zábava na úterní večer.
Zajímavost: Snímek byl nominován na Zlatý glóbus za nejlepší cizojazyčný film.
Originální trailer filmu Záletník / Un éléphant ça trompe énormément
Zahradnictví: Dezertér (úterý 4. 10., ČT1, 20.10 - 22.04)
© Facebook tvůrce
Z poměrně ambiciózní, avšak velmi vlažně přijaté česko-slovenské trilogie je její prostřední část hodnocena o chloupek nejlépe. Režírující
Jan Hřebejk v ní tradičně nemá problém s dobovou atmosférou, kompozicemi jednotlivých scén, poměrně solidní výpravou a celkovým tempem. Komplikace nastávají v příběhu z pera
Petra Jarchovského, který rozehrává solidní zápletku, jenže postupem času se mu vše rozpadá do jednotlivých tu více, tu méně vtipných epizodek, které navíc nejsou úplně jasně časově ukotveny a pro jejich plné pochopení je třeba znát historické souvislosti. Prospělo by i o něco méně postav, protože pozornost je roztříštěna a žádný z charakterů neuchvátí natolik, aby si získal divákovy sympatie. Hodně toho ale zachraňuje obsazení, v němž hrají prim
Jiří Macháček,
Gabriela Míčová,
Martin Finger,
Aňa Geislerová a
Klára Melíšková, vedle kterých dostali prostor i
David Novotný,
Lenka Krobotová,
Karel Dobrý nebo
Sabina Remundová. Tip, o němž se více dočtete v naší
recenzi.
Zajímavost: Snímek se natáčel převážně v Žatci.
Oficiální trailer filmu Zahradnictví: Dezertér
Přežila jsem Picassa (
Surviving Picasso) (čtvrtek 6. 10., ČT art, 20.15 - 22.15)
© IMDb
Romantické drama z druhé poloviny devadesátých let v tuzemsku tolik známé není a oficiální cestou je prakticky nesehnatelné. Režírující
James Ivory v něm vychází z knižní předlohy
Arianny Huffington, která je nahlížena z pohledu ženské hrdinky, i proto je zřejmě neobjektivní a vylíčení osoby legendárního malíře je dost jednostranné. Tvůrce je tak nejsilnější, když se soustředí na zobrazení hlavního hrdiny jako umělce a člověka zapáleného pro malování. Výborně mu funguje i dobová atmosféra a pohlídal si též nádhernou kameru
Tonyho Pierce-Robertse. V titulní roli exceluje
Anthony Hopkins, jemuž více než zdatně sekunduje
Natascha McElhone a mezi oběma probíhá potřebná chemie, objeví se ale i
Julianne Moore,
Joss Ackland nebo
Dennis Boutsikaris. Jen škoda, že se někdy snímek zbytečně promění v prvoplánovou a trochu otravnou a lacinou červenou knihovnu. Další opomíjený počin.
Zajímavost: V průběhu natáčení se
Hopkins stravoval úplně stejně jako
Pablo Picasso.
Televizní spot filmu Přežila jsem Picassa / Surviving Picasso