© Johana Janová, Jonatan Jan
Hlavním hrdinou je tentokrát mladý pražský dealer Alex (Adam Mišík), jenž se zoufale snaží prorazit se svou hudbou, kterou s ním míchá jeho věčně zdrogovaný kamarád Láďa (Marcel Bendig). K úspěchu by mu dopomohlo nahrání společné písně se známým ostravským rapperem Sergeiem Barracudou (jenž ve filmu hraje sám sebe), který má zrovna v Praze koncert, ale následujícího dne odjíždí na turné a chce za rychlou spolupráci 5000 euro. To Alexovi dává několik hodin na získání financí, takže ze svých posledních dvou gramů kokainu namíchá třicet a naředěnou směs se pak snaží udat všude možně.
© Johana Janová, Jonatan Jan
Žánrově se tak BANGER. ocitá na pomezí thrilleru, černé komedie a dramatu o morálním prozření, které se odehrává během necelých 24 hodin. Svou atmosférou film připomíná z poslední doby kupříkladu snímek Drahokam s Adamem Sandlerem, jenž je podobně těkavý, kinetický, dialogově autentický a pocitově intenzivní a jehož hrdina se též snaží vylepšit svou životní situaci, leč každým dalším špatným rozhodnutím ji jen konstantně zhoršuje.
© Johana Janová, Jonatan Jan
Zdařilou volbou se v tomto směru ukázalo být obsazení Adama Mišíka, který ve své doposud zdaleka nejlepší filmové roli předvádí velmi přirozený výkon, stejně jako ještě o úroveň lepší Marsell Bendig coby jeho vtipně sjetý společník, jenž pro ostré výrazy a humorné hlášky nikdy nemusí chodit daleko. Typově přesné je i obsazení ostatních vedlejších až okrajových rolí, což přispívá k celkové autentičnosti snímku. Realističnost podtrhuje i obrazová složka zachycená mobilním telefonem, na což je v řadě scén prostřednictvím práce s ostřením nebo volbou kompozic upozorňováno, čímž jsou zároveň záměrně přiznávány limity tohoto způsobu natáčení. Promyšlený koncept vizuální formy a výrazné stylizace doplňuje i prokládání děje střípky různých virálních videí (nebo třeba AZ-kvízem či animovanou pohádkou Jak pejsek s kočičkou dělali dort), jimiž je příběh ironicky komentován.
© Johana Janová, Jonatan Jan
Precizně a nápaditě režírovaný BANGER. každopádně zvěstem o jednom z nejvýraznějších českých filmů poslední doby plně dostál, zatímco Adam Sedlák zas hravě obhájil svou pozici jednoho z nejpozoruhodnějších nových českých filmařů. Jeho film je fascinujícím náhledem do svérázné subkultury, od níž přejímá mnohé charakteristické prvky, současné trendy, vulgarismy i slangové výrazy. I kvůli tomu nejspíš nesedne ani zdaleka každému, přičemž nejvíce pochopitelně cílí na mladé diváky, a to zejména na ty, kteří znají význam slov „banger“ nebo „feat“, pohybují se v prostředí YouTubu a TikToku jako doma a je jim jasné, že když se někdo v hudebním klubu ptá po raffaellu, tak tím nemyslí tu kokosovou pochutinu s mandlí.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]