Před padesáti lety, 14. března 1972, měl v New Yorku premiéru snímek s názvem
Kmotr. Z filmu, který natočil neznámý
Francis Ford Coppola a v němž hráli Hollywoodem zapovězený
Marlon Brando a naprosto neznámý
Al Pacino, se stal nejúspěšnější film roku 1972 a vlastně jeden z prvních blockbusterů nové éry. O 50 let později je také mnohými považován za vůbec nejlepší film, jaký byl kdy natočen. Samozřejmě záleží na vkusu každého jednotlivce, ale dá se říci, že jde skutečně o jeden z největších a nejdůležitějších filmů historie.
© Paramount Pictures
Jeho vznik byl přitom extrémně problematický a podobně legendární jako samotný film. Knihu
Kmotr napsal
Mario Puzo v roce 1969 a už tehdy z něj studio Paramount hodlalo udělat film. Premiéra měla být na Vánoce 1971. Producentem byl
Albert S. Ruddy. Šéf Paramountu
Robert Evans chtěl pro režii angažovat Italoameričana. Jejich první volbou byl
Sergio Leone, který ale pracoval na vlastním mafiánském snímku, o dekádu později uvedeném eposu
Tenkrát v Americe. Dalšími kandidáty na režii byli postupně
Peter Bogdanovich,
Peter Yates,
Richard Brooks,
Arthur Penn,
Costa Gavras a
Otto Preminger, ale všichni odmítli. Filmy o mafii v té době fanoušky do kin netáhly. Poslední snímek Paramountu z tohoto ranku nazvaný
The Brotherhood komerčně propadl.
Evansův pobočník
Peter Bart mu nakonec doporučil Coppolu jako režiséra s italskými předky, který by pracoval za malý honorář a s malým rozpočtem po neúspěchu jeho posledního filmu
Lidé deště. Také Coppola nabídku na režii nejdříve odmítl se slovy, že jde o "pěkně lacinou záležitost". Nakonec ho přesvědčili přátelé a rodina a také možnost splatit dluh vzniklý produkcí sci-fi
THX 1138, na němž prodělala jeho společnost American Zoetrope.
© Paramount Pictures
Poté, co studio získalo režiséra, mělo přijít na řadu hledání hlavního protagonisty. Sám Puzo si do hlavní role představoval Marlona Branda, který však v té době měl své nejlepší dny dávno za sebou a studio ho do hlavní role nechtělo. Jejich favoritem byl
Ernest Borgnine. Dalšími herci, o nichž se uvažovalo do hlavní role, byli
George C. Scott,
Richard Conte,
Anthony Quinn a
Orson Welles. Coppolovi se líbil buď Brando, nebo
Laurence Olivier, který roli odmítl kvůli nemoci.
Nakonec se rozhodovalo mezi Borgninem a Brandem, ale roli získal Brando i díky tomu, že si pro svou postavu vymyslel zvláštní makeup, který spočíval v tom, že si tváře vycpal vatovými kuličkami, napomádoval si vlasy leštidlem na boty a vyhrnul si límec. To na šéfy studia zapůsobilo a smířili se s tím, že Vita Corleona bude hrát on. Pro roli právníka Toma Hagena si Coppola vybral
Roberta Duvalla, s nímž předtím spolupracoval na
Lidech deště.
© Paramount Pictures
Největší bitva mezi studiem a Coppolou se odehrála při obsazování role nejmladšího Kmotrova syna Michaela. Studio chtělo známou tvář, buďto
Warrena Beattyho, nebo
Roberta Redforda. Producent Robert Evans chtěl
Ryana O'Neala. Coppola ale trval na neznámém Alu Pacinovi, který se studiu nezamlouval, protože byl moc malý. Konkurs na roli Michaela dělal i
James Caan, který se studiu líbil, ale Coppola chtěl jedině Pacina. Coppola se s Evansem nakonec dohodl tak, že Pacino bude hrát Michaela, pokud Caan bude hrát Sonnyho, nejstaršího Kmotrova syna.
V Kmotrovi mohl původně hrát i
Robert De Niro, který získal roli Paulieho Gatta, jehož pak hrál
John Martino. De Niro si místo ní vybral roli v gangsterce
Banda, která neuměla pořádně střílet, poté, co mu tuto roli "přenechal" Al Pacino právě kvůli
Kmotrovi. Mimo to De Niro dělal konkurs i na roli Sonnyho. Svou neúčast si nicméně o dva roky později bohatě vynahradil rolí mladého Vita Corleoneho v pokračování
Kmotr II. Prostředního syna Freda hrál
John Cazale. Do role zpěváka Johnny Fontaneho byl obsazen skutečný zpěvák
Al Martino. Pro roli Kay Adamsové, přítelkyně Michaela, si Coppola vybral kvůli její pověsti "excentrické osoby"
Diane Keaton. Roli Kmotrovy dcery Connie získala Coppolova sestra
Talia Shire.
© Paramount Pictures
Hudbu pro film složil italský skladatel
Nino Rota, který tu mimo jiné použil i upravené části z vlastního díla složeného pro film
Fortunella. Dodatečnou hudbu složil i Coppolův otec
Carmine Coppola. Světovou premiéru měl
Kmotr v březnu 1972, tři měsíce po původně plánovaném vánočním termínu. Celých 18 týdnů se udržel na prvním místě žebříčku tržeb, čímž prolomil komerční prokletí jak studia Paramount, tak i filmů s gangsterskou tematikou a stal se s tržbami 86 milionů dolarů komerčně nejúspěšnějším filmem roku 1972 a na chvíli také komerčně nejúspěšnějším filmem všech dob, než ho o rok později překonal horor
Vymítač ďábla.
Už ve své době byl také film oslavován kritikou a nominován byl na 11 Oscarů. Ve většině kategorií ho porazil muzikál
Kabaret, ale v hlavní kategorii nejlepšího filmu
Kmotr zvítězil. Další dvě ceny získal Brando jako nejlepší herec v hlavní roli, který ji odmítl převzít, a Puzo s Coppolou za adaptovaný scénář. Ve vedlejší herecké kategorii byli nominováni hned tři herci z tohoto filmu - Pacino, Duvall a Caan, což byla také výjimka, ale cenu nakonec nezískal ani jeden z nich, a to je svým způsobem spravedlivé.
© Paramount Pictures
Kromě fenomenálního Branda v hlavní roli byl
Kmotr zlomovým filmem pro Ala Pacina, z něhož se od té doby stala jedna z největších hereckých hvězd filmové historie. Jeho výkon v roli Michaela, který prošel radikálním přerodem od idealistického mladíčka v ještě nelítostnějšího mafiánského kmotra, než byl jeho otec, je jedním z nejlepších hereckých výkonů ve filmové historii.
Nesmrtelným odkazem filmu
Kmotr se bude zabývat seriál
The Offer a chystaný celovečerní film
Francis and the Godfather.
Originální trailer filmu Kmotr