TOPlist
Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Krajina ve stínu

Recenze: Krajina ve stínu je přepjatou přehlídkou mnoha letmo načrtnutých postav

Vydáno: 10.09.2020 07:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: Bontonfilm

Černobílé výpravné drama režiséra Bohdana Slámy se zabývá traumaty národní historie a osudy mnoha obyvatel jedné pohraniční vesnice, kteří byli semleti dějinami, střídajícími se režimy i sebou navzájem.

Krajina ve stínuRecenzoval/a Jan Varga dne 10.09.2020 07:00. Černobílé výpravné drama režiséra Bohdana Slámy se zabývá traumaty národní historie a osudy mnoha obyvatel jedné pohraniční vesnice, kteří byli semleti dějinami, střídajícími se režimy i sebou navzájem. Hodnocení: 2
Dosud všechny filmy režiséra Bohdana Slámy (např. Divoké včelyŠtěstí nebo Bába z ledu) byly komorními lidskými dramaty ze současnosti, jejichž hrdinové se zabývali určitými osobními problémy, existenciálními starostmi nebo nesnadným životem vyplývajícím z jejich sociálního zázemí. Jeho nové drama Krajina ve stínu je jiné – jde o výpravný a nákladný snímek, jenž se zabývá traumaty národní historie, je natočen černobíle a věnuje se v rozpětí od konce třicátých do padesátých let minulého století osudům mnoha obyvatel jedné pohraniční vesnice, kteří byli semleti dějinami, střídajícími se režimy i sebou navzájem.

Stanislav Majer ve filmu  / Krajina ve stínu
© Bontonfilm
Děj Krajiny ve stínu je inspirován skutečnými příběhy lidí, jejichž národní identita se různě proměňovala v závislosti na tom, jak se posouvaly hranice kolem jejich rodné vsi, která byla původně rakouská, následně československá, pak chvíli německá, a nakonec znovu československá. Ve výsledku se tak zhruba polovina obce hlásila k Československu a druhá polovina k Německu a všichni se snažili nějak přizpůsobit střídajícím se režimům, které vždy nahrávaly buď jedněm, nebo druhým.

V tomto ohledu se film zaobírá nejméně dvaceti postavami, mezi nimiž prakticky žádná nevystupuje jako hlavní a asi jen u dvou z nich má jejich příběh alespoň naznačený nějaký dramatický oblouk – jinak naprostá většina přítomných reprezentuje jen výrazně zjednodušené lidské typy, jež slouží k vykreslení rozeklané komunity jako takové.

V praxi se to projevuje tak, že jednotliví hrdinové Krajiny ve stínu jsou jednorozměrnými rekvizitami definovanými téměř výhradně jen svou příslušností k určitému národu a případně i nějakým příbuzenským vztahem k někomu dalšímu, přičemž v mimořádných případech se dozvíte i jejich povolání, ale jinak už nic. Jejich motivace k různým činům se až na výjimky odvíjejí pouze od historického kontextu, který je však ve filmu přítomen jen ve formě střídajících se titulků s letopočty.

Stanislav Majer, Petra Špalková ve filmu  / Krajina ve stínu
© Bontonfilm
Jejich chování a uvažování se místy mění skokově ze scény na scénu, podle toho, jak to po nich v tu chvíli vyžadoval scénář, ne že by za tím byl vidět nějaký průběžný proces, jenž by tu změnu ospravedlňoval. Vzhledem k počtu postav je logické, že se každé z nich dostalo na plátně jen minimálního prostoru, následkem čehož diváci vidí jen určité střípky z jejich složitých osudů, jimž nicméně chybí kauzalita, která by osvětlovala onen složitý vývoj, jímž musela každá z nich nutně projít.

Většina postav se tudíž stala šablonovitými věšáky na stereotypní klišovité dialogy, k nimž si není možné vytvořit jakékoli citové pouto, a nevzniká tak důvod je litovat, když jsou třeba někteří z nich zabiti a z děje nadobro zmizí. Při sledování filmu pochopitelně lze cítit nějaké emoce, ty jsou však povětšinou jen reakcí na to, že je třeba zrovna na někom pácháno bezpráví nebo se někomu ubližuje – a je celkem jedno, kdo ubližuje komu. Snímek se navíc ve svém sdělení prakticky nedostane dál než k tezovitému opakování toho, že nacismus a komunismus bylo svinstvo, které v lidech probouzelo zlo, jež je podněcovalo chovat se k sobě nelidsky a páchat všelijaká zvěrstva. Což je ostatně také to jediné, s čím je divák ve filmu od začátku do konce konfrontován, a to v mnoha a mnoha variacích.

Fotografie z filmu  / Krajina ve stínu
© Bontonfilm
Děj snímku sestává z vyhrocených rozmíšek mezi skupinami vesničanů, kteří si jdou po krku nejprve kvůli židovské otázce a poté ještě drsněji při vypořádávání se s Němci po skončení války, přičemž je pohání především nenávist, sobeckost, chamtivost a prospěchářství. Žádná z postav není pro děj vyloženě určující či nepostradatelná, možná snad s výjimkou jednoho židovského obchodníka, jenž přežije koncentrák a po návratu do vesnice se stane hlavním aktérem krvavé pomsty, a jedné nevinné ženy českého původu, která v závěru tvrdě doplatí na to, že se provdala do německé rodiny. Tím ale práce s postavami končí – nad vodou je tudíž drží jen vynikající herci, kteří v každém okamžiku podávají přesné a věrohodné výkony, přestože se film okolo nich tříští ze zamýšlené kroniky jedné vesnice do nespojitého pásma epizodických dramatických výjevů.

Bohdan Sláma poprvé natáčel výpravný dobový film s mnoha postavami a poprvé navíc podle cizího scénáře a soudě dle výsledku mu to příliš nesedlo. Scénář napsal Ivan Arsenjev, který v posledních letech spolupracoval především s Janem Balejem na scénářích jeho filmů Jedné noci v jednom městě a Malá z rybárny, což jsou filmy loutkové. Ve vizích režiséra a scenáristy se evidentně ztratil i Slámův dvorní kameraman Diviš Marek, jehož kamera je napůl realistická a napůl zápolí se strojeností, navíc se prakticky vůbec nepodílí na vyprávění děje a není ani poetická, je pouze popisná.

Petra Špalková, Robert Mikluš, Michael Goldschmid ve filmu  / Krajina ve stínu
© Bontonfilm
Pozoruhodná je akorát volba natáčet některé konkrétní pasáže na jeden záběr, přičemž pro tematicky podobné scény se opakovaně používá obdobná kompozice – a toto záměrně mechanické a repetitivní inscenování scén se pak projevuje i v některých dílčích elementech, až je to místy nechtěně legrační (např. úplně každý sex a každé znásilnění jsou vždy doprovázeny záběrem na mužský zadek, částečně vykukující z rozepnutých kalhot). Některé scény jsou zajímavé z hlediska pohybové choreografie herců před kamerou, z technického hlediska je pak na nadstandardně vysoké úrovni dobová stylizace (prostředí vesnice, rekvizity, kostýmy) a práce s mizanscénou.

Krajina ve stínu je přitom plná slibných postav, o nichž by se dalo natočit hned několik samostatných filmů, ale v tomto provedení z nich zůstaly jen velmi základní charakterové náčrty, jejichž příběhy skončily u nedostatečně zpracovaných a nepříliš provázaných torz. Leckdo se samozřejmě i tak může u filmu snadno dojmout, protože tento je plný přepjatých momentů, jež jsou ale všechny realizovány mimořádně doslovně, bez jediného náznaku subtilnosti. Je možné, že tehdejší skutečné události snímek popisuje poměrně věrně, leč z hlediska dramatického vyprávění, které by mělo podléhat nějaké struktuře příčin a následků, je značně problematický.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer k filmu Krajina ve stínu

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
4/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Výrok (Martin, 13.09.2020 13:40) Reagovat

    Už jenom v ukázce, postava Petry Špalkové, která občanům říká, že je Češka ale s německým srdcem. To zní nesmyslně. Vhodnější by byl výrok, že je čechoslovačka s německým srdcem, to by navíc vyznělo hanlivěji. A nebo měla říci, jsme sice občané Československa, ale Němci.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kalamita 8/10
Stroj času: Kalamita je raným vrcholným dílem Věry Chytilové a Bolka Polívky O co hůře se Kalamitě vedlo při jejím zrodu, o to silněji odolává zubu času a právem jí můžeme řadit mezi raná, přesto vrcholná díla režisérky Věry Chytilové a herce Bolka Polívky. čtěte zde
Vydáno: 23.03.2025 13:30 v sekci Recenze | Stroj času
0
Sněhurka 5/10
Recenze: Disneyho hraná Sněhurka selhává ve snaze zavděčit se všem Sněhurka je hranou předělávkou Disneyho animované klasiky Sněhurka a sedm trpaslíků z roku 1937. Kvůli vlně kontroverzí snímek doprovází do kin pověst nejnenáviděnějšího filmu roku. čtěte zde
Vydáno: 22.03.2025 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 21. 3. 2025 - 27. 3. 2025
TV tipy: Neznámý Ferdinand je přítelem Eddieho Coylea Jaro už oficiálně začalo a dramaturgové televizí jako by ho reflektovali výběrem tradičních a poněkud ohraných repríz. Náš výběr je tedy velmi skromný a potěší především náročnější publikum dvěma ne tak známými... čtěte zde
Vydáno: 21.03.2025 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Navždy s vámi 8/10
Recenze: Brazilský držitel Oscara Navždy s vámi je obžalobou praktik totalitního režimu Historicky prvního Oscara získala Brazílie za drama podle skutečných událostí, které zažívala jedna rodina v období brazilské vojenské diktatury na počátku 70. let minulého století. čtěte zde
Vydáno: 20.03.2025 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 12. týden
Kinopremiéry: Sněhurka prožila spermageddon a udělala poslední nádech Asi největším diváckým tahákem tohoto týdne v kinech by měla být hraná verze disneyovské klasiky Sněhurka, která je ale problematičtější, než asi tvůrci sami čekali. Podobně srovnatelnou konkurenci nicméně nemá. čtěte zde
Vydáno: 19.03.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Český lev 2025: Filmem roku jsou Vlny (09.03.2025 05:56 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: V západním světě útočí samurajové, ale jsou zproštěni viny (25.10.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Recenze: Film Konec světa vypráví o vztahu dědy a vnuka na pozadí léta 1968 (26.09.2024 07:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Chlupatá rodinka až na věky prožívá konec světa (18.09.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Amerikánka míří do kin (29.08.2024 11:30 v Novinky | Trailery)
- Trailer: Konec světa (27.08.2024 12:30 v Novinky | Trailery)
- Recenze: Vlny Jiřího Mádla jsou strhujícím dobovým thrillerem světové úrovně (16.08.2024 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Můj kamarád tučňák se veze na vlnách vetřelce (14.08.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Téma: Nejočekávanější filmy (druhé poloviny) roku 2024 (29.06.2024 12:30 v Články | Publicistika)
- Trailer:Vlny (18.06.2024 09:30 v Novinky | Trailery)
- Kinopremiéry: Abigail s Dalím přežili občanskou válku a vyrážejí na dovolenou s Broučkem (17.04.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Drama Sucho pojednává o provázanosti přírody s mezilidskými vztahy (19.02.2024 12:30 v Recenze | Premiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   11/2025

Sněhurka
5/10

Sněhurka je hranou předělávkou Disneyho animované klasiky Sněhurka a sedm trpaslíků z roku 1937. Kvůli vlně kontroverzí snímek doprovází do kin pověst nejnenáviděnějšího filmu roku.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací Souhlasím