![James Newton Howard - Water For Elephants OST James Newton Howard - Water For Elephants OST](/img/9250.jpg)
Přestože by se Howardův skladatelský rukopis dal rozhodně označit za charakteristický a nezaměnitelný, při poslechu soundtracku se vám možná vybaví hudba k řadě dalších filmů, ať už to bude
Amélie z Montmartru či
K-Pax. I přes místy znatelně "desplatovské" vyznění je ale Howardův počin originální, nezaměnitelný a především velmi kvalitní. Album je romantické, místy sladkobolné, ale zároveň i dramatické a melancholické. Velkolepé orchestrální kousky jsou zjemňovány jednoduchým klavírem, dobu, ve které se film odehrává, zase na albu vystihují jazzové, bluesové a swingové skladby, které zároveň skýtají vítanou úlevu od dramatičtějších a náročnějších melodií.
Hned úvodní
Did I Miss It? připomene soundtrack k
Podivuhodnému případu Benjamina Buttona. Následující
The Circus Set Up je rytmická, netradiční, svěží kytarovka. Lehké akordy doprovázené entusiastickou houslovou melodií nabírají v polovině skladby na dynamice a rytmické výraznosti, ve správnou chvíli gradují a ke konci skladba přechází do jemného, převážně klavírního aranžmá.
Circus Fantasy zní jemně, pohádkově, něžně. Ke smyčcům a violoncellu se přidávají dechy a celá kompozice je jako vystřižená z velkolepých filmových romancí z devadesátých let.
V
Jacob Sees Marlena klávesy naberou na vážnosti a naléhavosti. Napjatou atmosféru spoluvytváří vysoký, stabilní tón houslí. Melodie získává konkrétnější podobu až ve druhé minutě skladby. Ke slovu přijdou dechové nástroje a téměř nepostřehnutelné "syntezátorové" vokály. Se svou pětiminutovou stopáží jde o druhý nejdelší track na celém albu, ale ani na chvíli vás nenechá vydechnout. Nesklouzává do jednotvárnosti, nenudí.
Krátký úryvek z
Button Up Your Overcoat v podání Ruth Etting je pouze chvilkovým odlehčením, než dojde na
Prozse, Rosie, dac noge. Zpočátku nepříliš výrazná, převážně smyčcová skladba v polovině nabere na tempu díky klavíru. Přes svou melodickou jemnost a něžnost si zachovává temnější melancholický podtón. Klavír zazní i v následující
Rosie, subtilnější, romantické skladbě, kde se k němu opět bohatě přidávají smyčce.
Po ani ne dvouminutové smyčcové vyhrávce
Speakeasy Kiss následuje nadmíru příjemná a hravá
I'm Confessin' (That I Love You). Přijde-li vám melodie povědomá, vězte, že jde o píseň Doca Daughertyho a Ellise Reynoldse z roku 1930, která byla již nazpívaná řadou umělců - počínaje Louisem Armstrongem přes Ellu Fitzgerald až po Deana Martina.
V jedenácté
Jacob Returns zazní, stejně jako v
The Circus Set Up, struny - tentokrát však zdaleka nejde o hravou a pohodovou melodii. Dramatické, úderné, rytmické skladbě by ovšem neuškodila kratší stopáž. Jazzová
Don't Tell Him What Happened To Me přináší úlevnou pauzu před dalším dramatičtějším kouskem - temnou a pochmurnou
Shooting Star - a
I Need A Little Sugar In My Bowl v podání výtečné Bessie Smith je pro změnu ztělesněním hravého a dráždivého blues.
Po
Stomp Time Blues album (potažmo film) opět zvážní -
I Can See Straight Through You přináší plíživé napětí a dramatičnost. Osmnáctou
Sanctuary zahajují jednotlivé, osamocené, výrazné klavírní tóny. Po dvou minutách smutku a melancholie přinášejí bubny a trubky předposlední
Baptism - Jacob & Rosie. Po rázném "cirkusáckém" úvodu se opět vrací smyčce a klarinety jemně podkreslené cellem a kontrabasem.
Magickou tečkou je pak velkolepý osmiminutový závěr
The Stampede / I'm Coming Home. Začíná pozvolna výraznými basovými tóny, postupně se ale ve skladbě vystřídají snad všechny nástroje, které jsme měli možnost slyšet na celém albu. Do poslední skladby Howard dovedně umístil vše - od romantických orchestrálních melodií přes klavírní melancholii, basovou dramatičnost a ponurost až po pohádkovou sladkou velkolepost. Skladbu - a tím vlastně celé album - výborně uzavírá několik jednoduchých tónů zahraných na piano.
Při pohledu na stopáž celého alba a počet skladeb se může někdo obávat nudy a jednotvárnosti, ale jednotlivé tracky jsou sestaveny téměř perfektně a ve chvíli, kdy posluchače zejména pomalejší melodie začnou ukolébávat, okamžitě vás z letargie vytrhne dramatičtější orchestrální skladba, případně swingový popěvek. I přes svou různorodost ovšem zůstává
Water For Elephants OST konzistentním soundtrackem, který si zaslouží opakovaný poslech.
Water For Elephants OST - The Stampede / I'm Coming Home
Album: James Newton Howard - Water For Elephants OST
Celkový čas: 60:00
Skladby: Did I Miss It? // The Circus Set Up // Circus Fantasy // Jacob Sees Marlena // Button Up Your Overcoat // Prozse, Rosie, daj noge // Rosie // Speakeasy Kiss // I'm Confessin That I Love You // Barbara's Tent // Jacob Returns // Don't Tell Him What Happened To Me // Shooting Star // The Job Is Yours // I Need A Little Sugar In My Bowl // Stomp Time Blues // I Can See Straight Through You // Sanctuary // Baptism - Jacob & Rosie // The Stampede / I'm Coming Home.