Televizní výběr poloviny května je poměrně zajímavý, protože se v něm dostane hned na několik lákavých počinů. K těm úplně nejatraktivnějším patří politické drama Případ Sloane a kultovní spaghetti western Django s Francem Nerem.
Anna Kareninová (
Anna Karenina) (pátek 12. 6., ČT2, 21.00 - 22.45)
© IMDb
Romantické drama z druhé poloviny devadesátých let je další z mnoha adaptací legendární knihy
Lva Nikolajeviče Tolstého, u nás ale není tolik známé. A asi se není co divit, protože režisér a scenárista
Bernard Rose se v něm předlohy tolik nedržel a bohužel z ní vybral jen to nejdůležitější a poskládal to do příběhového celku. Ten je sice docela obstojný, jako adaptace ale moc nefunguje, protože charaktery jsou ploché, několik postav tu zcela chybí a také jejich motivace je výrazně zjednodušena. Naštěstí se ale mohl opřít o solidní výpravu, kostýmy a dobovou atmosféru. Za zmínku pak stojí i několik hodně povedených scén, mezi nimiž vyniká ta plesová. Ústřední dvojici ztvárnili spolehliví
Sophie Marceau a
Sean Bean, mezi nimiž poměrně probíhá i potřebná chemie, nicméně mužský představitel není tak výrazný, jak by asi být měl. Dále se objeví třeba
Alfred Molina,
Mia Kirshner,
Fiona Shaw nebo
Danny Huston. Zapadlé zfilmování klasiky, které potěší především ty, kteří ji nečetly.
Zajímavost: Tvůrci natáčeli přímo v Rusku, konkrétně v Petrohradu.
Originální trailer filmu Anna Kareninová / Anna Karenina
Kdo seje vítr (
Inherit the Wind) (sobota 13. 6., ČT2, 12.20 - 14.25)
© Readex
Soudní drama z raných šedesátých let je americkou klasikou, u nás zase tolik známé není. Je to škoda, protože jde svým způsobem o výjimečné dílo, které zastaralo jen velmi málo, je k němu nicméně potřeba přistupovat s určitou tolerancí. Režírující
Stanley Kramer se v něm spolehl na hodně silný příběh, který je adaptací divadelní hry
Jeromeho Lawrence a
Roberta E. Leeho, komorní atmosféru soudního dvora a výtečně napsané dialogy, které jsou skvěle vypointované a navíc pokládají zásadní filozofické otázky, nikomu ale nevnucují jednoznačnou odpověď. Nádherná je též na Oscara nominovaná černobílá kamera, s níž
Ernest Laszlo mnohdy předvádí opravdu divy. Podařilo se mu i vybalancovat hranici mezi závažným tématem a lehkou ironií, která probleskuje zejména v úvodu. V hlavní roli exceluje na Oscara nominovaný
Spencer Tracy, jemuž zdatně sekundují
Fredric March,
Gene Kelly,
Donna Anderson nebo
Harry Morgan. Jediné, co by snad dnešnímu publiku mohlo vadit, je extrémně pomalé tempo, které ale tehdy bylo zcela běžné. Výtečná záležitost s filozofickým přesahem.
Zajímavost: Snímek i divadelní hra vycházejí ze skutečných událostí z roku 1925, nepopisují je ale zcela přesně.
Oficiální trailer filmu Kdo seje vítr / Inherit the Wind
Případ Sloane (
Miss Sloane) (sobota 13. 6., ČT2, 22.55 - 01.05)
© Facebook tvůrce
Čtyři roky staré drama se překvapivě zcela vyhnulo tuzemským kinům a oficiálně nevyšlo ani na žádném nosiči. Dáno je to jednoznačně tématem, které je ryze americké a zabývá se lobbingem uvnitř amerického politického systému. Je pravda, že režírující
John Madden v něm divákům nejde nijak naproti a rovnou je vrhá do příběhu, který je poměrně spletitý, plný náročnějších a kulometných dialogů, které není úplně jednoduché vstřebat a v některých pojmech se navíc neznalé publikum bude ztrácet. To se ale do značné míry kompenzuje hodně zajímavou a záměrně chladnou vizuální stránkou, perfektní gradací děje a napětí, které postupem času vzniká a hudbou
Maxe Richtera. Překvapivě nevadí ani to, že pointa se dá odhadnout poměrně dlouho dopředu, protože na ní film vysloveně nestojí. V hlavní roli se představí výtečná
Jessica Chastain, jíž dělají společnost mimo jiné
Mark Strong,
David Wilson Barnes,
John Lithgow nebo
Gugu Mbatha-Raw. Zážitek může kazit jen lehce přetažená stopáž a také to, že žádná postava není moc sympatická. Trochu náročnější tip.
Zajímavost: Debutující scenárista
Jonathan Perera byl jediným, kdo na scénáři pracoval, což je u podobných projektů zcela unikátní.
Oficiální trailer filmu Případ Sloane / Miss Sloane
Django (
Django) (neděle 14. 6., ČT2, 20.00 - 21.35)
© Mauvais-genres.com
Italsko-španělský western z druhé poloviny šedesátých let je v určitých kruzích ryze kultovní záležitostí, v tuzemsku se zase ale tolik nepřipomíná. Režisér a spoluscenárista
Sergio Corbucci v něm zcela přesně ukazuje, jak se natáčely ve své době populární spaghetti westerny a občas se stane obětí vlastních uměleckých ambicí. Velmi jednoduchý příběh inspirovaný japonskými samurajskými filmy totiž obohacuje extrémně dlouhými kamerovými záběry a nájezdy, pomalým tempem a někdy až prvoplánovým napětím, s nímž ovšem výborně pracuje. Nechybí tu ale poctivá atmosféra zapadlého městečka, potřebně suché dialogy a několik hlášek. Největším trumfem je nicméně celková nekorektnost, protože akce, přestřelky a některé scény jsou vysloveně brutální, krvavé, násilné a nekompromisní, jelikož z nich ale není znát nadsázka, mohou být někomu až nepříjemné. Titulní roli mlčenlivého mstitele ztvárnil tehdy ještě ne tak slavný, ale už dost charismatický
Franco Nero. Možná kdyby byl snímek přímočařejší, bylo by hodnocení paradoxně o něco lepší. Výborná záležitost na nedělní večer.
Zajímavost: Film je natolik násilný, že až do roku 1993 nezískal ve Velké Británii certifikát k promítání.
Originální trailer filmu Django / Django
Rok na dedine (pondělí 15. 6., ČT art, 22.40 - 00.30)
© CSFD
Skoro neznámé československé drama z druhé poloviny šedesátých let je zcela unikátním počinem, který dodnes nemá moc obdoby. Režírující duo
Martin Ťapák a
Karol Zachar se v něm totiž zaměřilo na precizní a detailní zachycení roku života na slovenské vsi a nic víc opravdu nenabídne. To tedy znamená, že po celou stopáž sleduje slovenské zvyky, tradice a folklór, zároveň ale předkládá i to, jak všemožné slavnosti prožívali místní obyvatelé. Upoutá tedy skvostnými kostýmy, choreografiemi, hudbou, kamerou a celkovou atmosférou, která je ryze specifická a osciluje od jakéhosi tajemna po velmi příjemnou melancholii. Nějaký celistvý příběh pochopitelně neexistuje, celou dobu je ale jemně naznačován, což působí velmi křehce. Vzhledem k tomu, že jde o skoro dokumentární počin, překvapí účast excelentních herců a hereček, mezi nimiž nechybí
Emília Vášáryová,
Jozef Adamovič nebo sám režisér
Karol Zachar. Těžko tomuto dílu cokoliv vytýkat, protože je nádhernou lyrickou podívanou, která navíc připomíná obyčeje a zvyklosti, které pomalu vymírají, protože už je málokdo dodržuje.
Zajímavost: Předlohou filmu byla stejnojmenná divadelní hra.
Ukázka z filmu Rok na dedine
Den dobytí Bastily (
Bastille Day) (úterý 16. 6., Prima Max, 20.00 - 22.00 / středa 17. 6., 16.20 - 18.05)
© Pinterest
Čtyři roky starý americko-francouzský thriller je sympatickým béčkem, které si na nic nehraje. Režisér a spoluscenárista
James Watkins si byl dobře vědom, že zápletka ani příběh nikoho nepřekvapí a jsou zoufale předvídatelné, proto se soustředil na úplně jiné prvky. Mezi ně pochopitelně patří svižné tempo, solidní akce plná přestřelek, honiček a kaskadérských kousků a poměrně úderné dialogy. Velmi střídmá je naštěstí i stopáž, v níž není prostor na nudu ani na to nepodstatné, své pak dělá i atmosféra kouzelné francouzské metropole. Největším diváckým lákadlem je titulní
Idris Elba, který roli agenta zvládá bez problémů a stačí mu zapojit své charisma, toho pak doplňují především
Richard Madden a
Charlotte Lebon. Škoda jen, že výsledku chybí jakákoli výraznější scéna a zapamatovatelný moment. Příjemná a nenáročná jednohubka.
Zajímavost: Píseň, která zní pod závěrečnými titulky, zpívá sám
Elba.
Oficiální mezinárodní trailer filmu Den dobytí Bastily / Bastille Day
Pasáček z doliny (úterý 16. 6., ČT art, 23.00 - 00.25)
© Filmový přehled
Ač československé poetické drama vzniklo oficiálně až v hlubokém normalizačním období, hodně připomíná ducha šedesátých let. Režisér
František Vláčil v něm adaptoval literární předlohu
Ladislava Fukse a soustředil se na vykreslení atmosféry vesnice ve valašských horách krátce po skončení války. A vyšlo mu to na výbornou, protože oslní pefektní vizuální stránkou, krásnou kamerou
Františka Uldricha a jen těžce uchopitelným poetickým laděním. Samotný příběh sice není nijak náročný, ale je hodně silný, skrývá se v něm mnoho emocí a vzhledem k autorovi původní novely není příliš veselý a ke svým postavám je povětšinou nevlídný. To ale tolik nevadí, protože tvůrce tu postavil do kontrastu právě onu dobovou nejistotu a jistotu přírodních cyklů, které neberou ohledy na nikoho a nic. Hlavní roli si zahrál tehdy debutující
Vlastimil Drbal, pro něhož šlo asi o nejnáročnější úlohu krátké kariéry, objeví se ale také
Josef Kemr,
Libuše Geprtová,
Jiří Schmitzer nebo
Ilja Prachař. Zapomenutá záležitost.
Zajímavost: Natáčelo se v obcích Karolinka a Velké Karlovice na Vsetínsku.
Televizní spot filmu Pasáček z doliny
Universum Brdečka (středa 17. 6., ČT art, 20.00 - 21.25)
© Facebook tvůrce
Tři roky starý dokument se věnuje osobnosti slavného československého scenáristy, kreslíře a spisovatele
Jiřího Brdečky. Režírující
Miroslav Janek ho však nahlíží z pohledu jeho dcery
Terezy, která k němu napsala i scénář, což může být pro někoho problém. O inspiračních zdrojích, způsobu práce a zajímavostech z natáčení legendárních filmů se totiž divák mnoho nedozví, neboť snímek je koncipován spíše jako dialog dcery s otcem, tudíž je odhalena převážně soukromá stránka osobnosti, která jako otec značně selhávala, dá se ale předpokládat, že temnější rysy její povahy stejně zůstávají zamlčeny. Na druhou stranu tu ale nechybí několik unikátních archivních záběrů a fotografií a ukázky z knihy, kterou napsal dědeček scenáristky. Někdy se tedy z celého životopisného konceptu uhne a zbytečně moc přeskočí v čase, to ale tolik nevadí, protože stopáž toho víc neumožní. A právě ona střídmá stopáž je i důvodem toho, proč se tvorbě
Brdečky a jeho uměleckému rozptylu, který byl dost široký, věnují tvůrci jen velmi povrchně a pouze naznačují. Solidní portrét legendy.
Zajímavost: Brdečka zastával názor, že
"člověk má místo sportu být v kavárně, kouřit cigarety, pít kafe a maximálně si v neděli vyjít na procházku."
Originální trailer filmu Universum Brdečka
Egon Schiele (
Egon Schiele: Tod und Mädchen) (čtvrtek 18. 6., ČT art, 20.00 - 21.45)
© Facebook tvůrce
Rakousko-lucemburské drama před čtyřmi lety proletělo i českými kiny, výraznější díru do světa ale neudělalo. Režisér a spoluscenárista
Dieter Berner v něm nepříjemně překvapí tím, že ačkoli skutečný Egon Schiele byl kontroverzní osobnost a provokatér, jeho film takový vůbec není a naopak je zcela konvenčním a standardním životopisem. To tedy znamená, že se tvůrce spolehl na prosté odvyprávění jeho života, velmi decentní emoce a pomalejší tempo. Odlišit se asi chtěl jen spoustou záběrů na nahá těla a lehkou erotikou, ty ale fungují zcela kontraproduktivně a samoúčelně. Škoda, že nastavenou laťku z první poloviny, která je ještě slibná a předjímá zajímavou podívanou, neudrží a upadne do naprosto zaměnitelného počinu, který nemá moc co nabídnout. Nejvíc toho tak zachraňuje obsazení, které je excelentní, a jemuž dominuje
Noah Saavedra, kterého doplňují podobně méně známé tváře. Konvenční biografie nekonvenční osobnosti.
Zajímavost: Původní název filmu zahrnuje i obraz Smrt a dívka, což je to vůbec nejslavnější Schieleho dílo.
Oficiální český trailer filmu Egon Schiele / Egon Schiele: Todd und Mädchen
Buzíci (
Les valseuses) (čtvrtek 18. 6., ČT art, 22.40 - 00.35)
© Facebook tvůrce
Pod poměrně atraktivním titulem se skrývá francouzské komediální drama z první poloviny sedmdesátých let, které svého času ve své domovině šokovalo a vyvolalo vlnu protestů. Režisér a scenárista
Bertrand Blier v něm totiž zfilmoval svou vlastní knihu, v níž s nadhledem, černým humorem, ale jinak naprosto seriózně nahlíží na absenci morálky ve společnosti a volnou lásku. Příběh tak není celistvý a je sledem různých epizod, z nichž některé jsou smutné, jiné spíše veselé. Postavy minimálně v první polovině nejsou nijak sympatické, a i když se to s přibývajícím časem zlepšuje, až do konce se to mnoho nezmění. Tvůrce si pomohl svižným tempem, velmi dobrou vizuální stránkou, hudbou a vesměs pohodovou atmosférou. Největším lákadlem nicméně jsou na svou dobu hodně odvážné a otevřené erotické scény, které jsou působivé i dnes. Ústřední dvojici ztvárnili
Gérard Depardieu a
Patrick Dewaere, které doplňují třeba
Miou-Miou nebo
Jeanne Moreau. Trochu lechtivé podívané na čtvrteční večer.
Zajímavost: Autor později přiznal, že kvůli uvedení v USA musel vystřihnout plánovaný konec, v němž trojice hlavních postav zemře při autonehodě.
Originální trailer filmu Buzíci / Les valseuses