Slavný astronaut Clifford McBride (Tommy Lee Jones) byl průkopníkem, jenž se jako jeden z prvních vydal k okraji sluneční soustavy hledat mimozemské formy života (v blíže nespecifikované blízké budoucnosti, v níž se zdařila kolonizace Měsíce i Marsu), ale nikdy se nevrátil a byl prohlášen za mrtvého. O čtyřicet let později se jeho syn Roy (Brad Pitt), který je též zkušeným astronautem, dozvídá, že jeho otec by ve skutečnosti mohl být stále naživu a nacházet se někde poblíž Neptunu, odkud se v poslední době začaly šířit směrem k Zemi nebezpečné radioaktivní výboje. A Roy dostane za úkol navázat s otcem kontakt (pokud žije).
Základním pilířem snímku je postava Roye, který se navenek tváří nesmírně vyrovnaně a i ve chvílích kritického ohrožení je schopen zachovat si chladnou hlavu a stoický klid, ale přitom ho uvnitř sžírá potlačovaný smutek z osamělosti (smrt rodičů, rozchod s přítelkyní, neschopnost navázat jiný vztah) a trauma z odchodu otce, který ho i s jeho matkou opustil a vydal se na svou poslední misi, když bylo Royovi šestnáct. Celý film i s jeho chmurnou náladou a tísnivou atmosférou stojí na hrdinových psychologických pochodech, motivacích a emočních proměnách. To všechno je přitom patrné mnohdy už jen z prvotřídního hereckého projevu Brada Pitta a z jeho dialogů s některými vedlejšími postavami, v jejichž odlišném přesvědčení a jednání se Royův průběžný vývoj chytře zrcadlí.
Poněkud zbytečná je i dvojice krátkých akčních scén, z nichž jedna se odehraje na Měsíci a druhá během pokusu o záchranu pasažérů z lodě vysílající nouzový signál. Jejich důležitost v rámci příběhu se totiž limitně blíží nule, stejně jako jejich provázanost s okolním děním, a jejich účelem se zdá být především zprostředkování dramatického povyražení pro tu část publika, která už začala při sledování filmu klimbat. K rytmizaci vyprávění nijak nepřispívají, tu totiž již perfektně zajišťuje pravidelnost, s níž se hlavní hrdina přesouvá do čím dál vzdálenějších končin sluneční soustavy. Obě ty sekvence jsou navíc stylově dost odlišné od zbytku filmu, v důsledku čehož pravděpodobně právě ony utkví v paměti většiny diváků ze všeho nejvíc – spolu s fantastickým a dokonale vtahujícím úvodem.
I bez těchto berliček je přitom na filmu ledacos k obdivování, a to především audiovizuálně. Velkou zásluhu na mnoha ohromujících záběrech má kameraman Hoyte van Hoytema, jenž mimo jiné nasnímal i Interstellar, a jemuž se podařilo vystihnout prázdnotu, nekonečnost a majestátnost vesmíru s podobně věcnou realističností, jako se to povedlo Gravitaci, Prvnímu člověku či právě snímku Interstellar. Skvělá je výprava filmu, věrohodně ztvárňující cestování po vesmíru včetně komerčních letů na Měsíc i život v koloniích na jiných planetách (úžasné exteriéry i interiéry). Naprosto bezchybné jsou i herecké výkony představitelů některých vedlejších postav (zejména Tommy Lee Jones a Donald Sutherland v epizodních rolích).[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]











