Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Ad Astra

Recenze: Ad Astra s Bradem Pittem je sci-fi o samotě člověka v životě i ve vesmíru

Vydáno: 23.09.2019 12:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Existenciální sci-fi Ad Astra není žádnou akční jízdou, leč rozjímavým psychologickým snímkem s krásnou kamerou, působivou výpravou a skvělými herci. Pomalu, leč mistrně vyprávěný film si však podráží nohy řadou kompromisních berliček.

Ad AstraRecenzoval/a Jan Varga dne 23.09.2019 12:00. Existenciální sci-fi Ad Astra není žádnou akční jízdou, leč rozjímavým psychologickým snímkem s krásnou kamerou, působivou výpravou a skvělými herci. Pomalu, leč mistrně vyprávěný film si však podráží nohy řadou kompromisních berliček. Hodnocení: 3

Ad Astra

Ad Astra
Drama / Tajemný / Thriller / Sci-Fi
USA, 2019 , 123 min.

Režie: James Gray
Scénář: James Gray, Ethan Gross
Kamera: Hoyte van Hoytema
Hudba: Max Richter
Herci: Brad Pitt, Tommy Lee Jones, Ruth Negga, Donald Sutherland, Kimberly Elise, Loren Dean, Donnie Keshawarz, Sean Blakemore, Bobby Nish, Lisa Gay Hamilton, John Finn, John Ortiz, Freda Foh Shen, Kayla Adams, Ravi Kapoor

Česká premiéra: 19.09.2019

Distributor: CinemArt

Ad Astra hodnocení na Kinobox.cz: 66.10 %
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Brad Pitt ve filmu Ad Astra / Ad AstraSlavný astronaut Clifford McBride (Tommy Lee Jones) byl průkopníkem, jenž se jako jeden z prvních vydal k okraji sluneční soustavy hledat mimozemské formy života (v blíže nespecifikované blízké budoucnosti, v níž se zdařila kolonizace Měsíce i Marsu), ale nikdy se nevrátil a byl prohlášen za mrtvého. O čtyřicet let později se jeho syn Roy (Brad Pitt), který je též zkušeným astronautem, dozvídá, že jeho otec by ve skutečnosti mohl být stále naživu a nacházet se někde poblíž Neptunu, odkud se v poslední době začaly šířit směrem k Zemi nebezpečné radioaktivní výboje. A Roy dostane za úkol navázat s otcem kontakt (pokud žije).

Film Ad Astra natočil a (spolu)napsal režisér a scenárista James Gray (Noc patří námZtracené město Z), jemuž se podařilo získat na něj poměrně štědrý rozpočet, přestože jde v podstatě o pomalý, psychologický a spíše festivalový snímek, při němž se cestuje vesmírem (a díky tomu rozpočtu to nádherně vypadá), a nikoli o akční sci-fi blockbuster, jenž by se snažil cílit na masové publikum – ačkoli to byla možná představa, kterou mělo o filmu studio. Ad Astra totiž vypadá, jako by měl James Gray ambici natočit intelektuální meditativní existenciální sci-fi o osamělosti člověka v životě i ve vesmíru, nabízející vizuálně opulentní a kontemplativní záběry, ale vyměkl u toho a v domnění, že diváci jeho film nepochopí a usnou při něm, do něj buď připsal hromadu vysvětlivek a pár akčních scén, nebo k tomu byl natlačen někým jiným.
 
Brad Pitt ve filmu Ad Astra / Ad AstraZákladním pilířem snímku je postava Roye, který se navenek tváří nesmírně vyrovnaně a i ve chvílích kritického ohrožení je schopen zachovat si chladnou hlavu a stoický klid, ale přitom ho uvnitř sžírá potlačovaný smutek z osamělosti (smrt rodičů, rozchod s přítelkyní, neschopnost navázat jiný vztah) a trauma z odchodu otce, který ho i s jeho matkou opustil a vydal se na svou poslední misi, když bylo Royovi šestnáct. Celý film i s jeho chmurnou náladou a tísnivou atmosférou stojí na hrdinových psychologických pochodech, motivacích a emočních proměnách. To všechno je přitom patrné mnohdy už jen z prvotřídního hereckého projevu Brada Pitta a z jeho dialogů s některými vedlejšími postavami, v jejichž odlišném přesvědčení a jednání se Royův průběžný vývoj chytře zrcadlí.
 
Kromě toho je ale film na mnoha místech doprovázen i Royovým vypravěčským komentářem a vnitřními monology, které jsou nejen brutálně doslovné a popisné, ale navíc jsou i povážlivě banální a navíc se často věnují i těm věcem, které už diváky musely nutně napadnout i bez nich, což je činí silně nadbytečnými, zbytečně kompromisními a místy až otravnými.

Donald Sutherland ve filmu Ad Astra / Ad AstraPoněkud zbytečná je i dvojice krátkých akčních scén, z nichž jedna se odehraje na Měsíci a druhá během pokusu o záchranu pasažérů z lodě vysílající nouzový signál. Jejich důležitost v rámci příběhu se totiž limitně blíží nule, stejně jako jejich provázanost s okolním děním, a jejich účelem se zdá být především zprostředkování dramatického povyražení pro tu část publika, která už začala při sledování filmu klimbat. K rytmizaci vyprávění nijak nepřispívají, tu totiž již perfektně zajišťuje pravidelnost, s níž se hlavní hrdina přesouvá do čím dál vzdálenějších končin sluneční soustavy. Obě ty sekvence jsou navíc stylově dost odlišné od zbytku filmu, v důsledku čehož pravděpodobně právě ony utkví v paměti většiny diváků ze všeho nejvíc – spolu s fantastickým a dokonale vtahujícím úvodem.
 
Brad Pitt ve filmu Ad Astra / Ad AstraI bez těchto berliček je přitom na filmu ledacos k obdivování, a to především audiovizuálně. Velkou zásluhu na mnoha ohromujících záběrech má kameraman Hoyte van Hoytema, jenž mimo jiné nasnímal i Interstellar, a jemuž se podařilo vystihnout prázdnotu, nekonečnost a majestátnost vesmíru s podobně věcnou realističností, jako se to povedlo GravitaciPrvnímu člověku či právě snímku Interstellar. Skvělá je výprava filmu, věrohodně ztvárňující cestování po vesmíru včetně komerčních letů na Měsíc i život v koloniích na jiných planetách (úžasné exteriéry i interiéry). Naprosto bezchybné jsou i herecké výkony představitelů některých vedlejších postav (zejména Tommy Lee Jones a Donald Sutherland v epizodních rolích).
 
Ačkoli se však Ad Astra opírá i o řadu velkých existenciálních témat, tak se většině z nich věnuje jen okrajově a v jádru zůstává komorním psychologickým filmem o synovi, který se vydává na pouť za svým (možná mrtvým) otcem, a musí se při tom vypořádat především sám se sebou, s vlastními běsy a osamělostí (k níž se sami odsoudí ti, kteří kvůli úporné realizaci svých enormních cílů obětují vše ostatní). Není to úplně nová Vesmírná Odysea, byť po ní možná James Gray pokukoval, ale spíš o dost přízemnější a jednodušší mužská variace Kontaktu, záměrně emocionálně utlumená a mistrně vyprávěná, leč obsahující i řadu elementů, jež nelze brát jinak než jako ústupky realizované kvůli domnění, že její publikum nebude dostatečně vnímavé.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Český trailer k filmu Ad Astra

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
6/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 47. týden
Kinopremiéry: Heretik strávil ve vedlejším pokoji víkend v Taipei Zhruba měsíc před Vánoci nehledejte mezi novinkami v kinech žádný velký hit, že by ale bylo úplně mrtvo, se také říct nedá. Startují třeba zajímavě vypadající horor Heretik s Hughem Grantem nebo anglický debut Pedra Almodóvara.... čtěte zde
Vydáno: 20.11.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 46. týden
Top 20 ČR: Gladiátor vtrhnul do kin Na prvním místě domácího žebříčku tržeb stanul strhující akční historický epos Gladiátor II, který přitáhl do kin téměř sedmdesát dva tisíc filmových fanoušků. čtěte zde
Vydáno: 19.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Gladiátor II 8/10
Recenze: Gladiátor II zdárně navazuje na první díl Ridley Scott se po 24 letech vrací ke svému oscarovému filmu Gladiátor s pokračováním, kterým zdatně navazuje na legendární snímek a dokazuje, že ještě neřekl své poslední slovo. čtěte zde
Vydáno: 18.11.2024 12:00 v sekci Recenze | Premiéry
1
Box office: 46. víkend
Box office: Red One střídá Venoma Ve vedení se mění pozice. Na vrcholu amerického žebříčku tržeb stanula vánoční akční komedie s Dwayne Johnsonem Red One, která už je i v českých kinech. čtěte zde
Vydáno: 18.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 15. 11. 2024 - 21. 11. 2024
TV tipy: Víly z Inisherinu překonávají mosty na Toko-Ri a hledají kouzelné světlo V následujícím týdnu zaslouží v televizích pozornost vícero snímků, které jsou mnohdy pozapomenuté, největší potenciál ale skýtají dvě premiéry. Tou první je herní adaptace Uncharted, druhou pak oceňované drama Víly z... čtěte zde
Vydáno: 15.11.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Kinopremiéry: Kočky v muzeu dávají Mikimu tiché znamení (21.08.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: 12 nezdolných sirotků žije soukromý život v malé Oděsse (16.08.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Teaser: F1 (08.07.2024 10:30 v Novinky | Trailery)
- Téma: Nejočekávanější filmy (druhé poloviny) roku 2024 (29.06.2024 12:30 v Články | Publicistika)
- Zemřel Donald Sutherland (20.06.2024 20:00 v Novinky | Zprávy)
- Trailer: Osamělí vlci (29.05.2024 16:30 v Novinky | Trailery)
- Tarantino ruší svůj poslední film (18.04.2024 14:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Zatracený Dalibor prožil šok na návštěvě (01.03.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Portrét: Jane Fonda - jen hrát nestačí (16.12.2023 14:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Will Penny a Charley Varrick jsou výjimeční (21.04.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Tenkrát v Hollywoodu patřili apoštol Pavel a myši do nebe (07.04.2023 07:30 v Radar | TV tipy)
- Zemřel Robert Blake (10.03.2023 07:33 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Steven Spielberg a jeho filmy: 1. část (18.02.2023 09:30 v Články | Publicistika)
- Recenze: Vizuálně opojný, ale příběhově rozpačitý Babylon (19.01.2023 07:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Zoubková víla dostává z Babylonu přání k narozeninám (18.01.2023 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Damien Chazelle vidí Hollywood jako Babylon (28.11.2022 18:00 v Novinky | Trailery)
- Kinopremiéry: Princezna zakletá v čase připravila menu pro Kennedyho (16.11.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Hostitel Rambo beze stopy letí ke hvězdám (11.11.2022 07:30 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   47/2024

Gladiátor II
8/10

Ridley Scott se po 24 letech vrací ke svému oscarovému filmu Gladiátor s pokračováním, kterým zdatně navazuje na legendární snímek a dokazuje, že ještě neřekl své poslední slovo.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe