Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Mozartova sestra

Recenze: Mozartova sestra

Vydáno: 23.04.2011 21:15 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Jaroš | foto: Film Europe

Mozartova sestra Nannerl byla možná stejně talentovaná jako božský Wolfgang. Ale ženy nemohly rozhodovat o svém osudu. Vždy někomu patřily: otci, manželovi... nebo Bohu. A René Féret právě o ní natočil film Mozartova sestra.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Filmů o Mozartovi, hraných i dokumentárních, vznikly možná stovky, prozkoumaly jeho dětství, oslnivý věhlas i věčné dluhy, dotkly se jeho předčasného skonu. Mnohdy konfrontovaly výstředního, sebestředného, avšak geniálního skladatele s nechápavým, hašteřivým a závistivým okolím - připomenu aspoň veleslavný počin Formanův nazvaný Amadeus. Nyní můžeme spatřit další životopisný snímek Mozartova sestra. Jak už název naznačuje, titulní hrdinkou je Wolfgangova sestra Anna-Marie přezdívaná Nannerl (1751 - 1829). Byla nejspíš stejně nadaná, skvěle hrála na klávesové nástroje, zpívala a také zkoušela komponovat. Prý skvěle. Ale byla ženou...
Celý příběh se odehrává na zájezdové šňůře po Evropě (a hlavně v Paříži), kdy otec Leopold vystavoval své děti, najmě pak zhruba desetiletého Wolfganga, jako zázračné muzikanty. Jeho sestře bylo o pět roků víc a již se ocitala za prahem dospívání. A obtížně se smiřuje s tlakem svého otce, že pro dívky není vhodné nejen skládání hudby, ale i třeba hra na housle. Jenže žije v době, kdy žena vždy někomu podléhala, nejprve otci, pak manželovi. Nannerl řeší svá dilemata dokonce dočasným odchodem od své milující, byť jakkoli uzurpující rodiny, aby se po těžkém citovém zklamání vrátila zpět do jejího náručí. Jak říká její přítelkyně, dcera samotného francouzského krále, která se smiřuje se zasvěcením Bohu a doživotním pobytem v klášteru, měly smůlu, že se nenarodily jako chlapci - v takovém případě by zajisté vládly, ať již lidem, nebo uměním.
Režisér René Féret zachycuje své hrdiny vesměs v komorních prostředích - v kočáru, při ubytování, v zámeckých místnostech. Soustředí se výhradně na jejich svět a vše kolem něho silně omezuje a zužuje, tak říkajíc vytváří vyprázdněný prostor, zaplněný jen několika jednajícími postavami. V této stylizaci, snad jen zbytečně monotónní a dějově nastavovaný, připomíná nejen televizní inscenace, ale také některé filmy takového klasika, jakým byl Eric Rohmer a jeho historický film Markýza z O....
Féret vlastně činí z nouze ctnost: omezený finanční rozpočet, který nedovolil výpravnost v kostýmech, scénografii i davových výjevech, přetavil ve svébytnou stylizaci, dovolující nahlédnout, jak hlavní hrdinové, orientovaní přirozeně na svou aktuální situaci, vnímali svou účast v ustavičném muzikantském exhibování. Často se podobali cvičeným opičkám, rozptylujícím vznešené publikum.
Mozartova sestra se vyhýbá unáhleným odsudkům, nepřebírá ani znaky současné mentality, snaží se postihnout tehdejší mravy sice v omezeném vzorku, ale přece jen se záviděníhodnou naléhavostí. Hlavní hrdinka (ve zklidnělém, niterně soustředěném ztvárnění Marií Féretovou) není zpodobněna jako bojovnice, spíše jen doufá v příznivý obrat osudu, než se smíří se svým předurčením.
Nannerlin otec (Marc Barbé), jakkoli autoritativní, není líčen jako necita, jen nedokáže vystoupit z omezení obvyklých představ, vlastně funguje jako svého druhu jistota, na níž se lze vždy spolehnout - na rozdíl od přetvářky dvorského prostředí, kde Nannerl, občas nucena vycházet v mužském převleku, když předává milostné dopisy, prochází bolestným prozřením z okouzlení samotným následníkem trůnu (Clovis Fouin), budoucím králem Ludvíkem XVI. Mladík navenek citlivý a vstřícný, opěvující dívčin um (vyvrcholením je koncertní provedení její skladby), vyřeší svou citovou náklonnost k ní bezohledně a brutálně.
Mozartova sestra není dílo vizuálně atraktivní, vyhýbá se obvyklým spektáklovým klišé i jímavým melodramatickým zápletkám. Upřednostňuje statické záběry a jistou nezúčastněnost, dění nechává až příliš rozevlátě plynout. Všímavě pozoruje všední konání svých hrdinů. Avšak pod tímto povrchem nalezneme věrohodnou výpověď o hořkosti z potlačovaného talentu i zrazených citů.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 20 ČR: 20. týden
Top 20 ČR: Garfield přichází Nový animák Garfield ve filmu vzal česká kina útokem a semlel veškerou konkurenci, ať už domácí nebo zahraniční a dokázal, jak populární je v našich končinách. čtěte zde
Vydáno: 21.05.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 20. víkend
Box office: Imaginární přátelé jsou první Rodinná fantasy Imaginární přátelé otevřela na prvním místě, i když to zdaleka nebyl nijak závratný debut. Na vrchol žebříčku Box office to nicméně stačilo. čtěte zde
Vydáno: 20.05.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Cizinci: Kapitola 1 4/10
Recenze: Horor Cizinci: Kapitola 1 nenabízí nic nového, přesto láká na pokračování Americký horor Cizinci: Kapitola 1 je prvním dílem plánované trilogie, jíž posloužil jako předloha snímek Oni z roku 2008 o partnerské dvojici, kterou terorizuje trojice maskovaných zabijáků. čtěte zde
Vydáno: 18.05.2024 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 17. 5. 2024 - 23. 5. 2024
TV tipy: Neodolatelný astronaut žije na konci všech válek svůj kalifornský sen Tento týden v televizní nabídce sice jednoznačný tahák chybí, prostor ovšem dostaly filmy, které nejsou tak úplně nápadné a slavné a leckdy navíc skrývají silné poselství. Příkladem budiž třeba originální drama Boj o oheň.... čtěte zde
Vydáno: 17.05.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 20. týden
Kinopremiéry: Garfield strávil s Amy Winehouse noc na Karlštejně, kde prožili zakázanou touhu Největší komerční potenciál z aktuální desítky premiér má jednoznačně animovaný Garfield ve filmu. Konkurenci navíc nemá nikterak silnou, protože třeba životopisný snímek o Amy Winehouse pravděpodobně davy do kin nepřitáhne.... čtěte zde
Vydáno: 15.05.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Evropská kinematografie míří do Evaldu (19.05.2011 09:28 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: 16. týden (23.04.2011 08:30 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   19/2024

Království Planeta opic
7/10

V příběhu nového hrdiny Noeho, jenž musí zachránit svou rodinu a přátele ze zajetí, snímek navazuje v řadě aspektů (včetně fantastické trikové úrovně) na kvality předešlé trilogie.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu