Osmého listopadu vstoupí do kin osm novinek, mezi nimiž ale chybí jasné lákadlo. K těm nejvýraznějším patří thriller Dívka v pavoučí síti, animovaná verze Grinche, dokument Svědkové Putinovi a český snímek Ten, kdo tě miloval.
Dívka v pavoučí síti (
The Girl in the Spider’s Web) (Falcon)
Trilogie Milénium způsobila v literárním světě senzaci, které se ale její autor
Stieg Larsson nedožil. Po jeho smrti převzal otěže této ságy renomovaný
David Lagercrantz a právě jeho první navazující kniha se stala předobrazem dalšího hollywoodského snímku, který by rád celou filmovou podobu restartoval. Jestli se mu to povede, je těžké odhadovat, protože mimo samotnou značku vlastně nemá nač lákat. Režie se chopil spíše hororový
Fede Alvarez, který do hlavních rolí obsadil
Claire Foy a
Sverrira Gudnasona, které doplňují podobně méně známé tváře. Ohlasů je zatím málo, ale jsou relativně spokojené, což potvrdí i naše
recenze, takže se snad zadařilo. Opatrná premiéra týdne.
Synopse: Mladá počítačová hackerka Lisbeth Salander (
Claire Foy) se po letech znovu setkává s novinářem Mikaelem Blomkvistem (
Sverrir Gudnason), který ji požádal o pomoc. Společně pátrají po virtuálních zločincích, ocitají se v síti lží a kyberkriminality a bojují se zkorumpovanými státními úředníky.
Český trailer filmu Dívka v pavoučí síti / The Girl in the Spider’s Web
Grinch (
The Grinch) (CinemArt)
V zámoří extrémně populární postavička zeleného skřítka, který nenávidí Vánoce, to má mimo USA dost těžké, protože literární předlohu
Dr. Seusse tu zná jen málokdo. Přesto se i další filmová verze, která vznikla po osmnácti letech, dostává do tuzemských kin. Tentokráte je ale animovaná, takže by měla být o něco přístupnější a navíc už se celkové povědomí o této postavě mohlo za ty roky trochu zlepšit. O režii se postarala dvojice
Yarrow Cheney a
Scott Mosier, přičemž druhý jmenovaný je debutantem a zatím neexistují žádné ohlasy ani hodnocení, takže se není od čeho odrazit. Nezbývá než doufat, že pár kopií bude možno vidět v originále, protože původní hlasové obsazení je dost hvězdné. Premiéra pro celou rodinu.
Synopse: Věčně rozmrzelý zelený chlupatec Grinch nemá rád Vánoce a žije sám v jeskyni, kde ho obskakuje věrný pes Max. Do civilizace vyráží jen v nejnutnějších případech, povětšinou když jeho lednice a spíž zejí prázdnotou. Potíž je v tom, že za nákupy musí vyrazit do vsi Kdosice, kde žijí až nechutně pozitivní lidé, jejichž dobrá nálada se s blížícími se Vánocemi zvětšuje. Když se navíc Grinch dozví, že letošní svátky mají být opulentnější než jindy, rozhodne se to zarazit a lidem z Kdosic vánoční atmosféru zcela zničit. A jelikož je to hlava mazaná, vymyslí geniální plán, který musí vyjít. Nebo snad ne?
Oficiální český trailer filmu Grinch / The Grinch
Balkánský masakr paintballovou pistolí (
Suma summarum) (Balkanfilm)
Velmi vtipný český název osm let starého chorvatského komediálního hororu evokuje legendární snímek ze sedmdesátých let a je to vlastně to jediné, co může na první pohled tuzemského diváka zaujmout. Režie a scénář je dílem tehdy debutujícího
Ivana-Gorana Viteze, kterého zná jen úzká fajnšmekrovská skupina a ani v hlavních rolích se neobjevuje nikdo extra povědomý. Ohlasů mnoho není, na druhou stranu se ale pohybují okolo lehkého nadprůměru, takže by mohlo jít o solidní a typicky balkánsky "ulítlou" žánrovku. Něco pro milovníky alternativních snímků.
Synopse: Chorvatská marketingová agentura má nového majitele - mladého Holanďana. Ten přináší do frimy nový agresivnější styl práce, což se zdaleka ne všem zaměstnancům líbí. Proto pro ně Rinus (
Jaksa Boric) uspořádá akční teambuildingový víkend v přírodě. Někteří z nich k této aktivitě od počátku projevují nechuť, což způsobuje další pnutí. Tuší totiž, že účelem společného víkendu není utužení týmu, ale odstranění nepohodlných zaměstnanců, k čemuž nastává příležitost při paintballovém turnaji hluboko v lesích. Když navíc do celé akce vstoupí podivná lesní rodina, mění se vše v regulérní boj o život.
Český trailer filmu Balkánský masakr paintballovou pistolí / Suma summarum
Otevřená (
Otvorena) (Balkanfilm)
Dva roky starý srbský snímek už je regulérním psychologickým hororem, který námětem vypadá dost tuctově, to ale nemusí vůbec nic znamenat. Jelikož jde o debut mladého režiséra a scenáristy
Momira Milosevice, nikdo moc neví, co očekávat, v čemž moc nepomůžou ani ohlasy, kterých je naprosté minimum. Ty, které existují, ovšem hovoří o naprosté bizarnosti, která je úplně jiná než to, co lze běžně v kinech vidět. Asi nikoho nepřekvapí, že ani v obsazení se neobjeví nikdo známý, to ale pochopitelně vůbec nevadí. Nejbizarnější premiéra týdne.
Synopse: Samotářská Sara (
Milena Djurovic) žije s matkou a silně ji trápí nevyřčená sexuální touha po nejlepší kamarádce Alise (
Jelena Puzic). Když se jí konečně svěří, je odmítnuta. Se ztrátou přátelství pak přichází i zveřejnění dívčiny sexuální orientace, což v ní vyvolá silnou reakci. Náhlá izolace a existenciální tíseň v ní totiž vzbudí nejasné a děsivé vize, u nichž se postupně stírá rozdíl mezi snem a skutečností.
Český trailer filmu Otevřená / Otvorena
Svědkové Putinovi (
Sviditeli Putina) (Aerofilms)
Dost možná nejzajímavější premiérou týdne je lotyšsko-švýcarsko-český dokument, který je hodně unikátní. Režisérem, scenáristou i kameramanem je totiž
Vitali Mansky, který měl to štěstí a zároveň i smůlu, že byl dvorním prezidentským kameramanem Borise Jelcina, který na konci devadesátých let nečekaně odstoupil z funkce a předal moc Vladimíru Putinovi. S odstupem devatenácti let tak můžeme přímo z první ruky sledovat, na čem ruský autokrat postavil svůj úřad a jak vypadal jeho nástup do pozice jednoho z nejmocnějších mužů světa. Ohlasy jsou navíc vesměs pozitivní, takže všichni zájemci by asi neměli váhat a možná zkusit případnou projekci s debatou.
Synopse: V roce 1999 zcela nečekaně abdikoval šest měsíců před koncem volebního období tehdejší ruský prezident Boris Jelcin. Řízením státu pověřil premiéra Vladimíra Putina. Dvorní prezidentský kameraman
Vitalij Manskij se tak rázem ocitl v centru dění a přináší nečekaná svědectví o začátku putinovské éry. A kdo jsou vlastně oni "Svědkové Putinovi"?
Český trailer filmu Svědkové Putinovi / Sviditeli Putina
Ten, kdo tě miloval (Falcon)
Česká rodinná krimi opět nevzbuzuje příliš důvěry, protože vypadá jako typicky divácká záležitost, která toho moc řešit nebude. Jediné, co dodává trochu naděje, je poměrně schopný režisér a scenárista
Jan Pachl, který ale na druhou stranu moc zkušeností s čistě komediálním žánrem nemá. Snímek je adaptací románu
Marie Poledňákové, která už také pouze vzpomíná na svá nejlepší léta a obsazení je evidentní sázkou na jistotu, protože se v něm objevují
Pavel Řezníček,
Hynek Čermák,
Eva Holubová,
Lukáš Vaculík,
Václav Postránecký nebo
Soňa Norisová. Ohlasy ani komentáře zatím neexistují, osobně bych ale od filmu tolik nečekal. Potenciální divácký hit.
Synopse: Kapitán Kalina (
Pavel Řezníček), policista a milující otec, se stane obětí autonehody. Z pozice ducha posléze sleduje vyšetřování vlastní smrti. Dochází při něm k mnoha nečekaným a humorným situacím, protože více než policejní sbor ho vede jeho rodina. Postupně se navíc začínají objevovat indicie, že vše nemuselo být přesně tak, jak se zdálo.
Zajímavost: Nejdražší scéna, v níž duch způsobí v kostele tornádo, byla nakonec z filmu vystřižena.
Originální trailer filmu Ten, kdo tě miloval
Vratislav Effenberger aneb Lov na černého žraloka (CinemArt)
Za dlouhým a poněkud tajemným názvem se skrývá tuzemské dokumentární drama, které širšímu publiku představuje klíčovou postavu československého poválečného surrealismu Vratislava Effenberga, kterého drtivá většina lidí nezná. I když ohlasy ani komentáře zatím neexistují a ani po premiéře tomu nebude o moc jinak, je jisté, že snímek bude hodně svérázný, protože režijně a částečně i scenáristicky za ním stojí osobitý a spíše divadelní tvůrce
David Jařab. Ten diváky láká i na množství hodně unikátních archivních materiálů, s nimiž pracoval. Premiéra pro náročnější publikum.
Synopse: Vratislav Effenberger je nejvýznamnější postavou československého surrealismu a jeho tvorba odráží svébytný přístup k tehdejší totalitě, ale i nesmlouvavé postoje k celé euroatlantické civilizaci. Ačkoli se stal signatářem Charty 77 a vůdčí osobou surrealistického hnutí u nás, nikdy s hlavním proudem disentu nesplynul. Po třiceti letech od jeho smrti už snad můžeme jeho tvorbu i osobní život docenit, v čemž by měl pomoci i tento dokument, který obsahuje autentické dobové materiály a Effenbergerovu pozůstalost.
Originální trailer filmu Vratislav Effenberger aneb Lov na černého žraloka
Zborov (NFA)
V rámci cyklu "Osudové osmičky" se nově zrestaurované verze a nového uvedení do kin dočkalo sedmdesát let staré méně známé československé válečné drama. Za jeho režií a scénářem stojí
Jan Alfréd Holman, jemuž s režií pomohl ještě
Jiří Slavíček. Snímek není úplně dobře hodnocen a byl zamýšlen jakožto pocta ruským legionářům v první světové válce, příběh prý ale dost drhne a úplně nefunguje, vše je navíc dost patetické. I vzhledem k jeho stáří a v předchozí větě uvedeným skutečnostem se sledování vyplatí spíše ze studijních důvodů, neboť se na něm dá ukázat, jakou cestu ušla tuzemská kinematografie a jak se s touto tematikou pracovalo v pozdějších letech. Navíc zájemcům přiblíží dnes už méně připomínanou bitvu u Zborova, v níž českoslovenští vojáci hráli důležitou roli. V ústředních úlohách se představí
František Smolík,
Ladislav Boháč a
Vladimír Šmeral. Premiéra pro zájemce o historii tuzemské kinematografie.
Synopse: Ve Škodových závodech, kde se v roce 1914 horečně zbrojí, pracuje dílovedoucí Kalina (
František Smolík), otec Pavla (
Ladislav Boháč) a Jana (
Vladimír Šmeral). Pavel je přívržencem monarchie a Jan hájí myšlenku naší národní samostatnosti. Těsně před mobilizací se Janovi podaří utéct do Ruska, kde se přidává ke skupině dobrovolníků - legionářů "Česká družina", bojujících proti rakousko-uherské monarchii. Pavel narukuje do rakouské armády. Bratři se znovu setkávají až v červenci 1917 v bitvě u ukrajinského Zborova, která znamenala úspěšný průlom rakousko-uherské fronty.
Zajímavost: Premiéra filmu byla plánována na dvacetileté výročí založení Československa, tedy na 28. října 1938, v souvislosti s bouřlivým politickým děním ale proběhla až v lednu 1939. Film byl ovšem uveden ve značně okleštěné a pomnichovským poměrům přizpůsobené verzi.
Originální trailer cyklu Filmové osmičky