Poslední zářijový týden v kinech už diváky připravuje na další měsíc, kdy bude premiér opravdu dost. Jelikož v aktuální osmičce chybí jednoznačný hit, může se pozornost publika rozptýlit mezi několik zajímavých žánrovek.
Hell Fest: Park hrůzy (
Hell Fest) (Bontonfilm)
Další z nízkorozpočtových hororů míří do našich kin a tentokráte láká na poměrně originální námět, kdy se sériový vrah ukryje do domu hrůzy na probíhající pouti. A právě ona tematika a samotný žánr jsou to jediné, co může diváky přitáhnout do kina, neboť zkušeného střihače, ale jen málo zkušeného režiséra
Gregoryho Plotkina zná jen málokdo a ani obsazení netvoří žádné velké hvězdy. Ohlasy zatím neexistují, takže se není čím řídit a nezbývá než doufat, že třeba tato žánrovka bude o něco zapamatovatelnější a povedenější než ty, které jsme mohli vidět v předchozích měsících. Opatrná premiéra týdne.
Synopse: Součástí lunaparku Hell Fest je i strašidelný zámek. To by bylo zcela v pořádku, kdyby si z něj dokonalé maskování a vlastní smrtonosné hřiště neudělal sériový zabiják v masce. Panoptikum strašidel tak skropí skutečná krev, na velevážené publikum čeká opravdový děs a smrt.
Český trailer filmu Hell Fest: Park hrůzy / Hell Fest
Beze stop (
Leave No Trace) (Falcon)
Dobrodružné drama vypadá podle synopse hodně zajímavě, a i když jeho tematika není nijak originální, podobné příběhy alternativně žijících lidí stále táhnou. Po dlouhých osmi letech se s ním k režii a částečně i k psaní scénáře vrátila nezávislá autorka
Debra Granik, která diváky láká mimo samotného tématu na obsazení, v němž hlavní role ztvárnili
Ben Foster a
Thomasin McKenzie. Určitě potěší, že snímek se těší spokojeným ohlasům (třeba naše
recenze), které chválí především prostředí a celkový minimalismus. Uvidíme tedy, jak se filmu povede v našich luzích a hájích, o kvalitní záležitost by nicméně mělo jít.
Synopse: Patnáctiletá Tom (
Thomasin McKenzie) žije se svým otcem (
Ben Foster) v lese na okraji Portlandu. Dobrovolná izolace od společnosti jim umožňuje vytvořit si realitu čistých a civilizací nezkažených prostých radostí. Okolní svět ale jednoho dne o sobě dá stejně vědět a konfrontace je nevyhnutelná.
Zajímavost: Na scénáři se částečně podílel i
Foster, který poradil režisérce odstranit čtyřicet procent dialogů, díky čemuž by měl film působit realističtěji.
Český trailer filmu Beze stop / Leave No Trace
Yeti: Ledové dobrodružství (
Smallfoot) (Vertical Ent.)
Od rodinného animáku o tom, jak malý Yetti poznává, že lidský svět existuje a je dost odlišný od toho jeho, nelze čekat nic překvapivého a originálního, spíše se dá předpokládat, že bude jednou velkou sázkou na jistotu. To se sice zatím nedá potvrdit, protože ohlasů a komentářů je naprosté minimum, je to ale silně pravděpodobné. O tom konec konců svědčí i sestava tvůrců, z níž nejvýraznější je zkušený režisér a spoluscenárista
Karey Kirkpatrick, jemuž s režií pomohl debutant
Jason Reisig. Odrostlého tuzemského diváka tak může mrzet přítomnost povinného dabingu, protože původní hlasové obsazení je poměrně hvězdné. Premiéra pro celou rodinu.
Synopse: Mladý a bystrý yeti Migo zjišťuje, že lidé opravdu existují a nejsou jen mýtem, který kvůli němu vytvořili jeho rodiče. Jak se s touto informací vyrovná?
Oficiální český trailer filmu Yetti: Ledové dobrodružství / Smallfoot
Falsifikátor (
Falsifikator) (Balkanfilm)
Pět let staré srbsko-bosensko-chorvatské komediální drama námětem připomíná ta tuzemská, která se vracejí do totalitní minulosti. A to je vlastně to jediné, nač lze diváky lákat, protože režisérem a spoluscenáristou je jen minimálně známý
Goran Marković a též v obsazení se objeví samé málo povědomé tváře, jimž kraluje
Tihomir Stanic, který se podílel i na scénáři. Hodnocení a komentářů je naprosté minimum, ale jsou relativně spokojené, takže ti, kteří si snímek ve svých klubových kinech najdou, snad zklamaní nebudou.
Synopse: Andjelko (
Tihomir Stanic) je v roce 1968 ředitelem školy v městečku Dubrica. Je věrným stoupencem Josipa Broze Tita a pevně věří v zářnou budoucnost Jugoslávie. I když ví, že některé věci nefungují ideálně a některé drobné dílčí chyby systému se snaží sám napravit, nepochybuje, že se Jugoslávie stane nejlepším místem k životu. Jelikož věří tomu, že lidé jsou dobří, falšuje jim různé dokumenty, vysvědčení, potvrzení a podobně. To se mu ale jednoho dne stane osudným, protože jeden ze sousedů ho udá a on je nucen opustit město. Ve vyhnanství ovšem také pokračuje ve falzifikátorské činnosti, což vede k tomu, že skončí ve vězení.
Český trailer filmu Falsifikátor / Falsifikator
Turné (
Turneja) (Balkanfilm)
O deset let starém srbsko-bosenském komediálním dramatu platí de facto to samé co o tom výše zmíněném. Liší se pouze v námětu a příběhu, který se posunul do devadesátých let a mohl by být i částečnou válečnou satirou. Jinak znovu platí, že režisérem a scenáristou je
Goran Marković a jednu z hlavních rolí ztvárňuje
Tihomir Stanic. Zahraničních ohlasů už je v tomto případě ovšem o dost víc, a jelikož jsou vesměs spokojené, zdá se, že půjde o kvalitní podívanou.
Synopse: V polovině devadesátých let dostanou herci bělehradského divadla nabídku absolvovat turné po Republice Srbské v Bosně a Hercegovině. S vidinou slušného výdělku tedy vyráží na cestu. Po příjezdu do města je ale čeká velké vystřízlivění, neboť to je pod nepřátelskou palbou. Oni navíc dostávají nesnadný úkol kulturně povznést srbské vojáky těsně za frontovou linií. Ti jsou ale velmi nevděčným publikem a představení končí fiaskem. Zhýčkaní herci se tedy uprostřed turné rozhodnou pro útěk domů, což ale ve válkou zmítané oblasti nebude vůbec jednoduché.
Zajímavost: V roce 2009 film reprezentoval svou vlast v boji o cizojazyčného Oscara.
Ukázka z filmu Turné / Turneja
Domestik (CinemArt)
O česko-slovenském psychologickém dramatu se mluví už od letošního festivalu ve Varech, kde bylo premiérově k vidění. Na režijním a scenáristickém debutu nadějného tvůrce
Adama Sedláka většina komentářů oceňuje syrovost, snahu jít až na dřeň v psychologii postav a komornost a minimalismus celého snímku, jenž někteří považují za hodně intenzivní. Zážitku pomáhá i pomalé tempo a obsazení vesměs méně známými hereckými tvářemi. Je tak jasné, že tento "body horor", jak ho někteří nazývají, je silně antidivácký a určitě nebude útočit na první místa žebříčků návštěvnosti. Co do kvality by ale měl patřit k nejlepším tuzemským počinům roku.
Synopse: Roman (
Jiří Konvalinka) je vrcholový cyklista, který se po zranění zotavuje pomocí náročného cvičení a přísné životosprávy. V ložnici si kvůli tomu dokonce nechal postavit kyslíkový stan, v němž spí. To ovšem těžce nese jeho žena Šarlota (
Tereza Hofová), která už dlouho touží po dítěti. S každou další nocí v kyslíkovém stanu se jejich vztah proměňuje. Podaří se jim ještě někdy najít společnou řeč?
Zajímavost: Natáčení trvalo čtyřiadvacet dní.
Oficiální trailer filmu Domestik
Odborný dohled nad výkladem snu (Bontonfilm)
České komediální drama lehce navazuje na čtyři roky starý snímek
s podobným názvem. Ti, kteří ho viděli, tak už vědí, co mají očekávat, protože tvůrčí tým ani tematika se neobměnily. To tedy znamená, že režie a scénář je znovu dílem
Pavla Göbla a v hlavní roli se objeví trojice
Vratislav Brabenec,
Jozef Polievka a
Jiří Vymětal. I hodnocení, kterých je minimum, jsou dost podobná, takže se zdá, že autorský tým navazuje tam, kde před lety skončil. Premiéra pro hodně specifické publikum.
Synopse: Tři staří kamarádi - Muzikant (
Vratislav Brabenec), Zloděj (
Jozef Polievka) a Cirkusák (
Jiří Vymětal), bývalí spoluvězni z komunistického kriminálu, spolu po ovdovění žijí v domě na česko-německém pomezí. Sem je přivedla touha vyřídit si účty s tím, kdo jim v minulosti ublížil. Jenže tím někým je současným hospodský a pánové nemají kam chodit na pivo. To se změní, když Zloděj zjistí, že kousek za hranicí na polské straně je hospoda, kam se dá dojet autobusem. Pánové ale mají s touto hospodou osobní problémy a navíc se jim začnou dít hodně zvláštní věci.
Originální trailer filmu Odborný dohled nad výkladem snu
Klapzubova XI. (NFA)
I Národní filmový archiv si letos všímá osudových osmiček v československých dějinách a digitálně restauruje významné snímky, které vznikly v osmičkových letech. Aktuálně je na řadě první zpracování slavného románu
Eduarda Basse o fotbalovém mužstvu tvořeném výhradně sourozenci. Do filmové podoby ji převedl méně známý režisér
Ladislav Brom a povedlo se mu to tak nějak napůl, protože komentáře hovoří o tom, že v ní fotbal omezil na minimum a prostor dal spíše romantické lince, což sice není špatné, ale oproti předloze je to diametrálně odlišné. Po osmdesáti letech tak je film hlavně nostalgickou a naivní ukázkou prvorepublikové adaptace s naprosto nezvládnutými fotbalovými montážemi, která se zaštítila pouze jménem slavného díla a příběh vytvořila vlastní. Hlavní roli ztvárnil všeobecně vyzdvihovaný
Theodor Pištěk, jemuž ze známějších jmen sekundovali třeba
Antonie Nedošinská nebo
Raoul Schránil. Premiéra pro milovníky kinematograficky dávné historie.
Synopse: Fotbalové mužstvo má jedenáct hráčů a přesně tolik nadaných synů má majitel autodílny Kryštof Klapzuba (
Theodor Pištěk). Není divu, že ho jednou bývalý internacionál Hájek (
Jára Kohout) přesvědčí, aby ze svých potomků postavil fotbalové mužstvo. Nadšení mladíci tak pilně trénují a začínají se dostavovat i první výsledky v podobě vyhraných zápasů. Vše ale zkomplikuje láska.
Zajímavost: Premiéru měl film pouhé čtyři týdny před podpisem Mnichovské dohody.
Ukázka z filmu Klapzubova XI.