Článek je založen na odhadech tržeb podle hollywoodských studií. Aktualizovaný žebříček tržeb podle reálných čísel přineseme ve středu ráno.
Kdy už konečně přijde nějaký hit? Skutečná bomba, která přinese světlo do potemnělých poloprázdných sálů? Téměř každý týden si stěžujeme na nízkou návštěvnost zámořských kin, rád bych tedy ve srovnání s loňským rokem nastínil pro lepší představu, že neremcám jen tak do větru, ale že situace je opravdu vážná.
Loni touto dobou Burtonova
Alenka v říši divů po třech víkendech už počítala částku téměř 270 milionů, Scorseseho
Prokletý ostrov měl po pěti týdnech v kinech na kontě 115 milionů a třeba přeslazená romantika
Na sv. Valentýna režiséra Garryho Marshalla během šesti týdnů nastřádala 110 milionů, všechny cifry pouze ze Severní Ameriky. A to se na svůj čtyřiceti a šedesátimilionový otvírak teprve chystaly budoucí hity
Jak vycvičit draka a
Souboj Titánů.
A letos? Bída s nouzí. Zatím žádná z premiér roku 2011 nepřesáhla na domácích tržbách magickou stomilionovou hranici a celkové tržby za loňským rokem zaostávají o čtvrtinu. Momentálně je nejvýdělečnějším filmem roku lednový
Zelený sršeň, který má na kontě 98 milionů. Zbytek světa dodal 128 milionů, dohromady tedy 226 milionů celosvětově. Vzhledem ke stodvacetimilionovému rozpočtu (bez nákladů na marketing) se stále jedná o prodělečný film, který se možná díky prodeji nosičů a televizních práv dostane na nulu. Paradoxní, že? Nejúspěšnější film roku je de facto propadák. To samé platí i o prozatímně druhém nejnavštěvovanějším snímku letošního roku, sandlerovce
Zkus mě rozesmát. Ta stála 80 mega a z domácích kin se pomaloučku plíží ke stovce, svět je ale vcelku netečný a globálně jsme tedy na 150 milionech, což je stále červené učetnictví...
Skutečné hity, které svým producentům vydělají nějaké chechtáky se letos rodí jen s nízkými rozpočty a ambicemi (a o to nižšími čistými zisky). Je to například dokument o pubertálním idolu Justin Bieber: Never Say Never (rozpočet 13 milionů, domácí tržby 71 milionů) nebo sexy komedie
Hlavně nezávazně (rozpočet 25, domácí tržby 70). Co nevidět se do čela letoška vyhoupne animovaný
Rango, při rozpočtu 135 milionů má před sebou ale ještě hodně práce, aby vykázal zisk. Zbytek světa se musí i
nadále snažit.
Do statistik komerčně nejúspěšnějších filmů se rozhodně nezapíše ani žádná z novinek aktuálního víkendu. Každopádně všechny tři stály na současné poměry skromný peníz a dle hodnocení zámořských kritiků je o co stát. Nejlépe se dařilo té nejlevnější z nich, sedmadvacetimilionovému thrilleru
Všemocný. Ten vcelku jednoznačně obsadil první příčku s výdělkem 19 milionů dolarů, což je slušný výsledek, jenž by jej mohl brzy zařadit mezi výše zmíněné levné hity. Záleží pouze na jeho výdrži.
Snímek režiséra Neila Burgera (
Iluzionista) vypráví o spisovateli v krizi v podání Bradleyho Coopera, jenž díky speciální droze začne naplno využívat kapacitu svého mozku (my ostatní využíváme pouze dvacet procent, takže si dáme jedna a jedna dohromady pětkrát pomaleji), čímž se rázem dostane mezi elitu finančního sektoru a stane se nástrojem na peníze. Ale není drogy bez vedlejších účinků a peněz bez nechtěných problémů. Zámořští kritici udělují snímku průměrnou známku 6,3 z deseti a shodně vyzdvihují především vnikající výkon Bradleyho Coopera.
Na druhé pozici se vytrvale drží animovaný
Rango. Ten spadl o slušných 32 % a připsal si do klobouku dalších 15 milionů a momentálně útočí na hranici 93 milionů, což z něj rázem dělá jeden z nejvýdělečnějších filmů roku.
Na třetí pozici se propadla akční sci-fi
Světová invaze. Ta po nepříliš přesvědčivém šestatřicetimilionovém otvíráku před týdnem spadla o masivních 59 procent na 14,6 milionů. Jednoznačně se projevují negativní ohlasy, což platí i pro přidušené tržby ze zbytku světa. Momentálně má Liebesmanova ufounská akce na kontě 61 milionů z domova plus šestnáct ze zbytku světa. Dvouapůlnásobek nízkého sedmdesátimilionového rozpočtu se však s odřenýma ušima zřejmě nastřádat povede, což je dle nepsaného pravidla přibližná částka nutná k zaplacení nákladů na film, ze které se odečtou procenta pro kinaře a další nutné poplatky.
Další příčka patří novince režiséra Brada Furmana
The Lincoln Lawyer podle stejnojmenné knihy z roku 2005 úspěšného amerického spisovatele Michaela Connelyho. Jedná se o soudní drama na první pohled kopírující tuctový muster: právník hájí klienta obviněného z celkem jednoznačného zločinu, ale brzy začne vycházet najevo, že jde o součást mnohem rozsáhlejšího spiknutí, a samotnému advokátovi začne jít o kejhák. Nic originálního, ale předloha je hodnocena výborně, trailery působí zajímavě, herecké obsazení jakbysmet a američtí kritici film vynášejí do nebes. Dost důvodů, proč se začít těšit. Bohužel je celkem pravděpodobné, že v našich kinech se s advokátem nepotkáme, neboť si za první víkend vydělal jen 13,4 milionů dolarů, což je i přes nižší čtyřicetimilionový rozpočet jasné zklamání.
Poslední novinkou v žebříčku je ufoun
Paul. Sci-fi komedie lákající především na známou komediální dvojici Simon Pegg a Nick Frost v rolích hlavních herců i scénáristů stála producenty 40 milionů a o premiérovém víkendu jich ze srandychtivých diváků vytřískala 13,2. To je sice slabá částka, ale nikterak překvapivá. Pegg s Frostem jsou Britové jak poleno a právě na Spojené království a starý kontinent tato komedie o dvojici geeků a jednom svérázném ufounovi ostří nejvíc. Režie se ujal Američan Greg Mottola, jenž má s podobně ujetými kousky zkušenosti z povedených snímků
Superbad a
Zábavný park. Kritici se ze sedmdesáti procent dobře baví, ale shodně tvrdí, že
Paul není komedie pro každého - buď vás unudí, nebo jej budete milovat. To ostatně platí i o dřívějších projektech dua Pegg & Frost, parodických komediích
Soumrak mrtvých a
Jednotka příliš rychlého nasazení.
Další příčky patří vlažně přijímané teenage variaci na klasickou pohádku
Červená Karkulka a romantické sci-fi
Správci osudu. Oba filmy mají k hitům daleko a budou rády, pokud se vůbec dostanou do zelených čísel. Překvapivě nejnižší propad tržeb v první desítce žebříčku (23 %) má animovaný megapropadák
Máma mezi Marťany, ale nelichotivou nálepku mu to neodpáře. Tohle je průšvih desetiletí a poslední rána Zemeckisově motiom-capture. První desítku pak uzavírají nenápadné a dle hodnocení kritiků zcela nezajímavé snímky
Netvor a
Týden bez závazků. Oba producentům na chleba sice vydělají, i tak se jedná v obou případech o zklamání.
Za týden jde s kůží na trh Zack Snyder se svou "Alenkou v říši divů s rotačákem"
Sucker Punch. Geeky velmi očekávaný snímek má potenciál, ale soudím, že dopadne podobně jako loňský
Kick-Ass a v kinech díru do světa neudělá (načež se vyhoupne do čela ilegálně nejstahovanějších filmů), ač bych to Snyderovi ze srdce přál. Druhou novinkou bude pokračování úspěšné dětské komedie
Deník slabocha, zatím pod originálním názvem
Diary Of A Wimpy Kid 2: Rodrick Rules.
BOX OFFICE: VÍKEND OD 18.03.2011
- Všemocný 19 mil. (novinka)
- Rango 15,3 mil.
- Světová invaze 14,6 mil.
- The Lincoln Lawyer 13,4mil. (novinka)
- Paul 13,2 mil. (novinka)
- Červená Karkulka 7,3 mil.
- Správci osudu 5,9 mil.
- Máma mezi Marťany 5,3 mil.
- Netvor 3,3 mil.
- Týden bez závazků 2,6 mil.
Všechny tržby jsou vedeny v amerických dolarech. Kompletní žebříček s podrobnými statistikami naleznete zde.