Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Téma: Pentagon versus Hollywood

Téma: Pentagon versus Hollywood

Vydáno: 04.01.2012 15:42 v sekci Články | Publicistika - Zbyněk Kubín | foto: 2011 Bontonfilm

Dáváte přednost kruté pravdě nebo milosrdné lži? Chcete-li do svého filmu levně armádní techniku, je pro vás tato otázka zásadní. Nevěřili byste, jak moc (ne)kooperace filmařů s Pentagonem ovlivňuje konečnou podobu snímku. Ať už sháníte vybavení na mise možné, či nemožné.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Americká armáda je pojem. Disponuje nejmodernější a nejmocnější technikou, obřími základnami, v jejích službách pracují největší světoví odborníci na všechno i elitní supervojáci. Ročně do ní putují peníze, o kterých se nezdá ani Kalouskovi v jeho nejvlhčejších snech. Mít US Army za kámoše je zkrátka terno. I pro filmaře. Ale není růže bez trní a jak už to tak bývá, chcete-li se bratříčkovat s někým, kdo má moc, musíte sklopit slechy a být mu po vůli ať už chce cokoliv. Třeba zcela překopat scénář, aby na vojsko a miliardy do něj investované nevrhal špatný stín.
Natočit film o armádě bez pomoci armády je jako sám si upéct jeden rohlík - je to mnohem pracnější a vyjde to výrazně dráž. Výsledek je sice poctivý, osobitý a většině chutná víc, jenže stejně si téměř každý z nás ten rohlík koupí levně v krámě. Protože je to zkrátka levnější, jednodušší a účel to splní dostatečně. A podobně smýšlejí i hollywoodští filmoví producenti.
Spolupráce Hollywoodu s Pentagonem se datuje minimálně od roku 1927, kdy armáda poskytla svou techniku při natáčení prvního oscarového snímku Wings. Tehdy se ještě jednalo o neformální výpomoc z dobré vůle. Pravá chvíle armády jakožto vlivného sponzora hollywoodských trháků přišla až po konci druhé světové války, kdy se s filmy s válečnou tématikou roztrhl pytel.
S rostoucím počtem žádostí o poskytnutí podpory začala narůstat i touha po vlastním prospěchu. Washington se stále více staral o to, jak je ve filmech, na kterých se podílí, zobrazován, a pokud mu nějaký scénář dělal medvědí službu, armáda z natáčení vycouvala. U starších filmů odehrávajících se za druhé světové to nebylo třeba tak často, neboť zpravidla zobrazovali americké vojáky v dobrém světle (Patton, Nejdelší den, Tucet špinavců, Most u Remagenu), jenže ostatní války, do kterých v budoucnu USA vstoupilo, neměly tak jasný průběh a jednoznačné vyznění (spíše naopak). Realita nebyla lichotivá.
Pravdivým scénářům se tak stále častěji dostávalo zamítnutí a snímky, které chtěly přinést nepřikrášlené pohledy na jednání amerických vojenských jednotek např. v Korei, Vietnamu či Iráku, neměly šanci. Podporu získávaly jen projekty zajišťující nové příděly válkychtivých rekrutů a pokud byl film na kritice armády přímo postaven, studio jej muselo natočit na "vlastní" náklady (Četa, Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu), jestliže Washingtonu vadily jen určité pasáže, často je tvůrci s vidinou levné armádní techniky vypustili či upravili.
Začaly tak vznikat směšně uhlazené propagandistické scénáře nepokrytě prahnoucí po podpoře, díky níž se za málo peněz dalo pořídit hodně akce (Nezvěstní v boji, Rambo II). Pokud přivedete Strýčkovi Samovi nové ovečky do služby, štědře se odvděčí. Není tajemstvím, že "realistický" Top Gun, po jehož premiéře výrazně stoupl počet rekrutů do letectva, je Pentagonem milován a předváděn jako vzor ideálního armádního snímku.

Washington má pro spolupráci s Hollywoodem určené vlastní zaměstnance, jejichž hlavní náplní práce je posuzování scénářů a jejich neškodnosti. Právě oni, momentálně v čele s chlapíkem jménem Phil Strub, mají na filmovou tvorbu větší vliv, než by si kdo dokázal představit. Jen dle jejich úsudku je vyřazena či předělána řada scén, jsou překopána historická fakta a stovky scénářů jen díky nim končí navěky v šuplíku.
Strub dohlédne na to, že pokud si přejete podporu Pentagonu, neuvidíme ve vašem filmu nic, co by zavánělo válečným zločinem, oběťmi na civilistech, špatnými rozhodnutími, drogami, šikanou, rasismem, homosexualitou apod. Tedy samozřejmě na straně Amerických vojáků, u nepřátel to nevadí, tam je to spíše polehčující okolnost. Například vojenská komedie Lampasy s Billem Murrayem měla být dle scénáře ostrá satira plná marihuany, alkoholu a sexuálních narážek, ale po cenzorském zásahu dopadla jako neškodná proamerická legrácka osekaná o všechny nekorektní (a tedy nejzábavnější) vtipy.
Strub a spol jdou v potírání "nekalostí" tak daleko, že zamítají i všeobecně prokázaná historická fakta, doložená dobovými záběry. Nelíbila se mu například scéna z filmu Kód Navajo, ve které americký voják krade mrtvole japonského důstojníka zlaté zuby. A to navzdory tomu, že se autentický záběr stejného činu nachází v Národním Archívu. Strub to odůvodnil slovy, že u mrtvého Němce by to bývalo nevadilo, protože je běloch. U japonského vojáka takové jednání zavání nepřípustným rasismem. Také si ťukáte na čelo? Jak naivně a hloupě nakonec snímek Johna Woo dopadl si všichni pamatujeme. Jak moc velkou zásluhu na tom má touha po vojenské podpoře a s ní spojené ústupky se ale už asi nedozvíme.
V některých případech armádní cenzury však dostává rozum ještě více na frak. V původním scénáři k bondovce Zlaté oko je řečeno, že vysoce postavený americký admirál vyzradil nepříteli důležité státní tajemství. Podporu armády však snímek získal až poté, co byl zrádce vyměněn za příslušníka francouzského námořnictva.
Další úpravu ve scénáři musel James Bond prodělat ve svém následujícím dobrodružství Zítřek nikdy neumírá. Armádním hlavounům se totiž nezamlouvala scéna, ve které agent CIA varuje Bonda, aby se nenechal zajmout na území Vietnamu slovy "Víte co by se stalo. Zase by z toho byla válka. Ale možná bychom tentokrát vyhráli". Pentagon velmi nerad neškodné vtípky upozorňující případné rekruty na to, že ne vždy byly jejich války úspěšné. V konečném sestřihu tato věta tedy nezazní.
Než přišel washingtonský miláček Michael Bay s Transformers, bylo takřka pravidlem, že armáda nespolupracovala s filmy zaměřenými na invazi mimozemšťanů. Pentagon totiž nesnese, že armáda v podobných námětech většinou svými zbraněmi na vetřelce nestačí (Světová invaze prošla bez problémů). Na to doplatil například Tim Burton s Mars útočí!, neboť zjištění, že hudba je silnější než atomovka, je něco, co armáda neskousne.
Spolupráce s tvůrci Dne nezávislosti zase ztroskotala na tom, že studio nechtělo ze snímku vypustit všechny zmínky o Oblasti 51, kde podle filmu vláda před veřejností schovává ufounskou loď. Vláda přeci svým občanům nic netají... A absurdní zásahy do scénářů kvůli poskytnutí podpory se nevztahují jen na velká plátna. Už v jedné epizodě seriálu Lassie mělo v lese havarovat armádní letadlo. Pentagon odmítl stroj zapůjčit s odůvodněním, že si nepřeje, aby si děti, budoucí rekruti, myslely, že armáda vyrábí nekvalitní letadla.

Jak vůbec probíhá žádost o podporu? První, co musíte jako producent, který chce ušetřit a dostat do svého snímku levnou armádní techniku, udělat, je zaslat žádost, ve které jasně upřesňujete, co budete všechno potřebovat - základny, letadla, tanky, pěchotu, lokace, ponorky atd. A taky kde a kdy. Jsou-li vaše požadavky reálné, je třeba poslat do Pentagonu pět kopií scénáře, které si dále rozebere námořnictvo, letectvo, pozemní vojsko a pobřežní stráž. Potom čekáte, až si scénář všichni přečtou a dají vám vědět, jestli se jim líbí. Pokud ano, pomohou vám, ačkoliv budou mít určitě pár připomínek co a jak vylepšit.
Ve chvíli, kdy začnete natáčet, vám bude na plac poslán vojenský technický dozor, neboli zelený mozek neustále dohlížející, jestli se držíte schváleného scénáře. Budete-li chtít ve scénáři cokoliv změnit, musíte to s tímhle člověkem důkladně prodiskutovat, přičemž "army-man" má vždy poslední slovo. Major David Georgi, člověk živící se touto hodnotnou prací, v jednom rozhovoru pro novináře Davida Robba prohlásil: "Pokud to neudělají tak, jak jsem řekl, vezmu si svoje hračky a odcházím."
Když je daný snímek hotov, musíte jej ještě před premiérou promítnout armádním papalášům, kteří jej schválí. Kdyby se jim náhodou nějaké pasáže znelíbily, máte problém. Pro většinu režisérů (kromě Baye, který je sám zeleně smýšlející) je to nesmírně otravné, ponižující a deprimující, ale vysvětlete to producentům, kteří koukají především na výši rozpočtu.
Nic zkrátka není zadarmo. Cenzura funguje na různých úrovních a jak vidno, točit osobitý snímek a snažit se přitom ušetřit náklady není zrovna jednoduchá záležitost. A pokud se Vám i tak podaří natočit vlastní Olověnou vestu, můžete se díky omezení promítání ve vojenských základnách rozloučit s velkou částí potenciálních diváků. Osobitý režisér tvrdej chleba má. A pak nemá kvést pšenka nájemným rutinérům.
Na druhou stranu, samotný Pentagon se pak nikterak nechlubí tím, jak velký prospěch má z Hollywoodu. Kromě toho, že svět - respektive Spojené Státy - jsou pravidelně napadány mimozemšťany, superpadouchy a komunisty a investice do armády tak vypadají mnohem oprávněněji a hrnou se rekruti, tvoří představivost filmařů jeden z podstatných inspiračních zdrojů vládních vývojářů. Technologické špionážní vychytávky v nejnovějších Bondovkách či v sérii Mission Impossible mnohdy vypadají téměř neuvěřitelně, ale stačí se podívat na stejné frančízy do historie a mnohé z toho, u čeho jsme (nebo naši rodiče) tehdy nevěřícně kroutili hlavou, je dnes skutečností, nebo dokonce již překonanou a zastaralou minulostí.
Málokdo z nás sice tuší, jaké technologie dokázali dobře financovaní vědci již vyvinout a co vše například Washington před veřejností tají, ale mnoho původních námětů pochází právě z filmů. Pak už to funguje asi jako ve většině jiných firem: "Hele, oni tam mají tohle, to chci taky, tak to vymyslete!." Filmaři to mají snazší. Jak říká Greg Smrz, trikový koordinátor nejnovější hi-tech lahůdky Mission: Impossible - Ghost Protocol: "My to máme jednoduché, vysníme si vlastní vynálezy a pak už jen koukáme, jak fungují na plátně."
Například právě v poslední Nesplnitelné misi na sebe asi největší pozornost strhla scéna, kdy Ethan Hunt s pomocí speciálních elektromagnetických rukavic zdolává nejvyšší budovu světa - mrakodrap Burdž Chalífa v Dubaii. Bývalý velitel Delta Force, nyní specialista na válečnou technologii Peter Blaber se o futuristickém gadgetu vyjádřil jako o šikovně vypadající věci, jejíž zjednodušená verze dovolující slézat dolů po ocelových konstrukcích je již nějaký čas realitou, ale doslova pavoučí lezení po skleněných stěnách je zajímavá výzva do budoucnosti - jinak řečeno "top secret".
Alain Robert, "mrakodrapolezec" známý jako francouzský Spider-Man, se možná bude brzy divit, až ho při jeho cestě na vrchol výškové budovy budou policajti po zdi nahánět, namísto aby bezmocně čekali nahoře až se k nim vyškrábe...


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 10: čeští režiséři po roce 1989
Téma: Top 10: čeští režiséři po roce 1989 V tomto článku si představíme desítku domácích režisérů, kteří představují tvář současného českého filmu a jejich tvorba spadá do období po roce 1989 do současnosti. čtěte zde
Vydáno: 26.11.2022 14:30 v sekci Články | Publicistika
0
Grand Prix 6/10
Recenze: Česká komedie Grand Prix kombinuje výbornou režii a vulgární humor Nový film Jana Prušinovského spojuje sociální drama z maloměstské periferie s komediální road-movie o tom, jak si majitel autobazaru, zloděj aut a autistický automechanik vyjedou na závody Formule 1. čtěte zde
Vydáno: 26.11.2022 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Recenze: Princezna zakletá v čase 2 8/10
Recenze: Fantasy Princezna zakletá v čase 2 rozčeřila stojaté vody českého filmu Vánoce jsou za dveřmi a přichází čas pohádek. Druhý díl Princezny zakleté v čase vybočil ze své pohádkové cesty a nabízí spíše fantasy s pohádkovými prvky. Není to ale vůbec na škodu! čtěte zde
Vydáno: 25.11.2022 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
5
TV tipy: 25. 11. 2022 - 1. 12. 2022
TV tipy: Temné síly hledají cestu zpátky a mají srdce na dlani Ani na konci listopadu nečeká na diváky v televizích žádná zásadní premiéra, ale spoléhá se spíše na osvědčenou klasiku, která leckdy připomene blížící se svátky. Hitem tak nejspíš bude zařazení české komedie Srdce na... čtěte zde
Vydáno: 25.11.2022 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 47. týden
Kinopremiéry: Fabelmanovi vypráví vánoční příběh z divnosvěta Přesně měsíc před Štědrým dnem bude na diváky z kin nejvíce útočit česká komedie Vánoční příběh, která bude chtít hlavně uspokojit méně náročné publikum. To náročnější může zvolit třeba Spielbergovo drama... čtěte zde
Vydáno: 23.11.2022 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Zemřel Robbie Coltrane (14.10.2022 19:45 v Novinky | Zprávy)
- Trailer: Wednesday Addamsová (09.10.2022 09:31 v Novinky | Trailery)
- Stroj času: Lovec jelenů se vrací do kin (09.09.2022 12:30 v Recenze | Stroj času)
- Zac Efron vyráží Na pivo do první linie (18.08.2022 14:30 v Novinky | Trailery)
- Jenna Ortega je Wednesday v traileru (18.08.2022 11:30 v Novinky | Trailery)
- Stroj času: Hypnotická, deziluzivní a znepokojující Apokalypsa (28.07.2022 12:30 v Recenze | Stroj času)
- Kinopremiéry: Apokalypsa v lize supermazlíčků (27.07.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Box Office: Mimoni slavili rekordní tržby (04.07.2022 07:30 v Komentáře | Box office)
- Téma: Tom Cruise slaví 60 let (03.07.2022 09:30 v Články | Publicistika)
- Jenna Ortega je Wednesday (07.06.2022 08:30 v Novinky | Trailery)
- Box office: Top Gun trhal rekordy (30.05.2022 07:30 v Komentáře | Box office)
- Stroj času: Top Gun - dokonalý prototyp popcornového filmu (29.05.2022 14:30 v Recenze | Stroj času)
- Recenze: Akční pokračování Top Gun: Maverick svého předchůdce ve všem překonává (27.05.2022 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Tři tygři a Maverick ví kulový a ocitají se na pokraji nervového zhroucení (25.05.2022 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Coppola obsadil Megalopolis (13.05.2022 13:30 v Novinky | Zprávy)
- Remake Killera natočí John Woo (02.05.2022 18:30 v Novinky | Zprávy)
- Zemřel herec Kenneth Tsang (30.04.2022 11:30 v Novinky | Zprávy)
- Christina Ricci bude v Addamsově rodině (22.03.2022 16:57 v Novinky | Zprávy)
- Recenze: Nezastavitelná Ambulance Michaela Baye sází všechno na efektní akci (20.03.2022 10:30 v Recenze | Premiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   46/2022

Black Panther: Wakanda nechť žije
7/10

Království Wakanda je ve filmu ohrožováno světovými mocnostmi i novým podmořským národem. Snímek rozšiřuje mytologii superhrdinského světa Marvelu, představuje nové postavy a připravuje živnou půdu pro další díly.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

VYCHÁZÍ NA BLU-RAY

Kompletní seznam vycházejících BD naleznete zde.

VYCHÁZÍ NA DVD

Kompletní seznam vycházejících DVD naleznete zde.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2022 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver
Zavřít reklamu