Zvířata v Zootropolis jsou civilizovaná, chodí oblečená, používají dopravní prostředky, bydlí v domech, mají zaměstnání a žijí spolu ve vzájemné harmonii (např. starosta je lev a jeho zástupkyně je ovečka). Hlavní hrdinkou je ambiciózní králice (resp. ramlice) Judy Hopkavá z vesnické farmářské rodiny, která sní o tom, že bude jednou policistkou v hlavním městě. Svého cíle dosáhne, leč zjistí, že jako malý králíček v policejním sboru plném medvědů, buvolů a nosorožců to nebude mít jednoduché.
Animace je naprosto skvělá a je velmi působivé, jak jsou všechna zvířata ztvárněna až detailně věrně. Ačkoli jsou dost stylizovaná (chůze po dvou, mluvení, výrazná mimika a gestikulace), tak si zachovala ledacos ze svých zvířecích fyziognomických a pudových vlastností (krčení čumáku, polohování uší…), které animátoři velmi trefně odpozorovali u reálných zvířat. Díky tomu ani v těch lidských šatech pořád nevypadají moc jako lidé nebo jako zvířecí mutanti, naopak působí velmi přirozeně. S tím souvisí i ten fakt, že onen svět zvířaty obývaného města je značně precizně promyšlený a soběstačný – Zootropolis obsahuje několik specifických čtvrtí (Tundrov, Sahara, malinkatá městská část pro hlodavce…) a každé zvíře v něm zastává svou funkci (i když lenochodi na úřadě jsou trochu laciný vtip a kdo je viděl v traileru, pro toho se ta pasáž stane nesnesitelnou). Co všichni vlastně obvykle jedí a co asi dělá hmyz, sice není úplně vyřešené, ale nedá se říct, že by to nutně vadilo.
To hlavní však přichází s příběhem a s jeho vyzněním. Děj se točí okolo toho, že se v Zootropolis ztrácí zvířata (pravděpodobně série únosů) a policistka Judy se dostane případu na stopu, k jeho vyřešení jí však musí z donucení pomoci mazaný zlodějíček, lišák Nick. V podstatě jde tedy o policejní buddy komedii s kriminální zápletkou, která postupem času přeroste do něčeho většího – ve městě začnou z nějakého důvodu divočet dravci a stávat se nebezpečnými pro ostatní obyvatele, a protože možným vysvětlením je jejich postupná degenerace zpět k divokým kořenům, začne docházet k jejich segregaci a vyhazování ze zaměstnání. Kromě obvyklých ponaučení ve smyslu „rodina je fajn“ a „každý má právo být kým chce“ tak snímek nabízí i o dost hlubší myšlenky související s kritikou rasové diskriminace, předsudků a vytváření stereotypů ve společnosti. Na animovaný film od Disneyho je to dost překvapivé téma, zvlášť když je v něm zastoupeno v takové míře (skoro celá poslední třetina filmu).
Není třeba si dělat iluze, že by děti pochytily všechen tento interpretační přesah a jeho aktuálnost, těm půjde hlavně o to, že zvířátka jsou roztomilá a hezky animovaná, užijí si příběh a vystačí si s poselstvím, že by se neměly dělat ukvapené závěry, a že je špatné házet předem všechny do jednoho pytle. Jde ale o silně působivou nadstavbu pro dospělé, kteří si kromě toho přijdou na své i prostřednictvím řady narážek na současné technologie a popkulturních odkazů (mobilní aplikace, parodie na Kmotra).[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]











