TOPlist
Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Saulův syn

Recenze: Saulův syn je neotřelá procházka Osvětimí

Vydáno: 20.02.2016 10:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

O maďarském Saulovu synovi se už od loňského festivalu v Cannes, kde snímek obdržel Velkou cenu, mluví jako o nejzásadnějším filmu o holokaustu za několik posledních desetiletí. Jako o filmovém skvostu, který prostě musíte vidět.

Saulův synRecenzoval/a Jan Varga dne 20.02.2016 10:00. O maďarském Saulovu synovi se už od loňského festivalu v Cannes, kde snímek obdržel Velkou cenu, mluví jako o nejzásadnějším filmu o holokaustu za několik posledních desetiletí. Jako o filmovém skvostu, který prostě musíte vidět. Hodnocení: 4.5

Saulův syn

Saul fia
Válečný / Drama / Horror / Thriller
Maďarsko, 2015 , 107 min.

Režie: Laszlo Nemes
Scénář: Laszlo Nemes
Kamera: Mátyás Erdély
Hudba: László Melis
Herci: Géza Röhrig, Levente Molnar, Urs Rechn, Todd Charmont, Jerzy Walczak, Sándor Zsótér, Marcin Czarnik, Amitai Kedar, Attila Fritz, Kamil Dobrowolski, Uwe Lauer, Christian Harting, Juli Jakab, Mendy Cahan, Eszter Csépai

Česká premiéra: 18.02.2016

Distributor: Film Europe

Saulův syn hodnocení na Kinobox.cz: 74.31 %
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Nebo jako o události, kterou mnozí kritici po celém světě (i ti čeští) v uplynulém roce hodnotili coby nejlepší a nejsilnější zážitek. Nyní je Saulův syn nominován i na Oscara v kategorii Nejlepší neanglicky mluvený film a je dost pravděpodobné, že jej vyhraje.

Fotografie z filmu Saulův syn / Saul fiaHlavní důvody, díky nimž lze snímek obdivovat, jsou dva. Zaprvé jde o velice výrazné, mimořádně kvalitní, řemeslně precizní (vynikající kamera) a do detailů promyšlené dílo, které je překvapivě značně konzistentní ve všech ohledech, ačkoli jde o celovečerní debut režiséra a scenáristy Laszla Nemese, evidentně nesporně talentovaného a schopného. No a zadruhé je to sice s podivem, ale dotyčnému se podařilo natočit nesmírně autentický a realistický film z prostředí koncentráků jinak, než se filmy z prostředí koncentráků obvykle natáčejí, a sice za použití velmi originální a působivé formy.
 
Vtip je v tom, že kamera je celou dobu přilepená k hlavnímu hrdinovi, vždy maximálně 30 centimetrů od jeho zad nebo obličeje. Výborně obsazený a skvěle minimalisticky hrající Géza Röhrig sleze z plátna jen málokdy, a to v momentech, kdy nám kamera na krátkou chvíli sem tam dovolí se trochu porozhlédnout. Drtivou většinu stopáže však hlavní hrdina jakoby „překáží ve výhledu“, kdy nejméně třetinu plátna zabírá jeho postava, přičemž prostor okolo ní je jednak opticky zmenšen tím, že film je natočen nikoli v širokoúhlém, nýbrž ve starém formátu 4:3, a kromě toho je ještě na okrajích záměrně mírně rozostřen.
 
Fotografie z filmu Saulův synDivák toho tedy nevidí mnoho, ale to, co vidí, je úchvatné. Film totiž hodně vypráví obrazem, prostřednictvím dlouhých a složitě komponovaných nepřerušených záběrů, v nichž toho hlavní hrdina hodně nachodí a málo namluví. Prochází koncentračním táborem v Osvětimi, prodírá se mezi živými i mezi mrtvými, okolo něj se to hemží spoluvězni a nacistickými hlídači a je jasné, že muselo dát hroznou práci dát všechny ty scény, v některých případech řádně komplikované, dohromady. To množství statistů, naturalisticky ztvárněných scén a olbřímích, dobově přesných, špinavých a smrdutých lokací přitom padá na úkor tvůrčímu záměru ukázat je divákovi jen ve velice omezeném výřezu obrazu. Ale má to svůj smysl.

Jednak za tímto svérázným rozhodnutím stojí snaha o vytvoření dokonale pohlcující atmosféry, ve zprostředkování pocitu, jako by divák byl jen dalším z vězňů a pořád se pohyboval ve společnosti hlavního hrdiny, neustále v jeho patách. Druhá možná příčina souvisí s tím, co je hlavní hrdina zač. Je jím maďarský Žid Saul, jenž je členem tzv. Sonderkommanda, což byli vězni, kteří dočasně pod dohledem nacistů v táboře pracovali do té doby, než byli sami zabiti a nahrazeni jinými, přičemž měli v podstatě na starosti přepravu čerstvě dovezených Židů z vlaků do plynových komor, rychlé prošacování jejich oblečení a následné naházení mrtvol do pecí spojené s úklidem „sprch“.
 
Fotografie z filmu Saulův syn / Saul fiaSaul i jeho spoluvězni tuto činnost vykonávají naprosto strojově a rutinně (co nejméně zbytečných pohybů, co nejvíce efektivity) a bez jakéhokoli náznaku emocí, soucitu, nebo zaváhání. Jde o bezduché skořápky plnící rozkazy, což je to jediné, co je chrání před jejich vlastní smrtí, ale zároveň vědí, že jsou sami mrtví, protože dřív nebo později dojde řada i na ně. Způsob, jakým je film vizuálně natočen, pak odpovídá tomu, jak své okolí vnímá hlavní hrdina, otupený všudypřítomnou chladnokrevnou brutalitou – vidí jen to nejnutnější kolem sebe, co má zrovna před sebou, a to ostatní vidět nechce, protože je to příliš odporné, nelidské, příšerné a traumatizující. Skutečná procházka peklem.
 
Do této sugestivní noční můry se pak vkládá příběh spočívající v tom, že Saul mezi mrtvolami v plynové komoře objeví přeživšího dospívajícího kluka, kterého pak nacisté bez mrknutí oka dorazí. Saul se poněkud iracionálně zapřísáhne za každou cenu chlapcovo tělo získat z rukou patologa a potají mu vystrojit důstojný pohřeb, kvůli čemuž se většinu filmu absurdně pokouší sehnat mezi zajatci v táboře nějakého rabína, přičemž neváhá riskovat život svůj i životy ostatních. Navzdory názvu filmu i některým oficiálním synopsím je přitom informace o tom, zda se jedná, či nejedná o jeho syna, víceméně mlhavá a záměrně nejednoznačná. Přípustné jsou obě možnosti a obě vybízejí k zajímavým otázkám, co asi prostředí koncentračního tábora a dennodenní kontakt s jeho hrůzami vyváděly s psychikou lidí.

Fotografie z filmu Saulův syn / Saul fiaOproti slavným klasikám v podobě Spielbergova Schindlerova seznamu nebo Pianisty Romana Polanskiho se Saulův syn liší i tím, že se nezdržuje ukazováním toho, jak to vypadalo před válkou a jak tehdy hlavní hrdina žil, a rovnou vrhá diváka do centra dění, kdy třeba vyděšený a nervy drásající nářek umírajících v plynové komoře servíruje hned v prvních minutách, což je sice působivé, ale znemožňuje to cítit k hrdinovi nějakou citovou vazbu. Od začátku se díváme na prakticky neznámého člověka, o němž se toho v průběhu filmu příliš nedozvíme, a jeho osud je nám víceméně ukradený, nehledě na to, že víme, že kvůli jeho vazbě s kamerou přežije minimálně do konce filmu.
 
Zachycené události jsou sice děsivé, ale nijak zvlášť šokující a rozhodně ne explicitně zobrazované – naopak od většiny násilí a zabíjení kamera uhýbá a hodně toho nechává na divákově představivosti. Saulův syn není nijak emočně nabitý nebo dojemný, dění na plátně je snímáno spíš efektivně než efektně, bez doprovodné hudby, stroze a chaoticky, ale zároveň nehrozí, že by se divák neorientoval. Výsledkem je jakási emocionální vyprázdněnost, otázka však zní, jestli i to nebyl náhodou režisérův záměr – dovést diváka k tomu, aby cítil to samé smyslové otupění jako Saul, který nic z toho, co zažije, nijak neprožívá, patrně proto, že toho již po všech těch útrpných zkušenostech není schopen.
 
Fotografie z filmu Saulův syn / Saul fiaSaulův syn je pod kůži se zažírajícím uměleckým dramatem pro silné povahy, které skýtá velmi silný zážitek a navíc je vyprávěno v rámci žánru filmů o koncentrácích velmi originální formou. Jistě, poněkud vybočující je např. i přes devět hodin dlouhý dokument Šoa z roku 1985, jenž se skládá výhradně z výpovědí očitých svědků po mnoha letech a bez jediného dobového záběru, nebo o dvanáct let mladší italská mrazivá komedie Život je krásný, která líčila utrpení Židů ve vyhlazovacích táborech skrze dětskou optiku coby bojovku či jako hru na vojáky. Tohle je ale zase něco jiného, což je kromě jeho kvality dalším důvodem, proč toto filmové dílo vidět. Pokud tedy máte shodou okolností náladu na přes sto minut trvající výlet do Osvětimi…
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]



Český trailer filmu Saulův syn

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
9/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 8. týden
Kinopremiéry: Láskou šílená opice prožívá opravdovou bolest Z pěti novinek, které obohatí v tomto týdnu programy kin, má největší divácký potenciál další návrat Bridget Jones na velká plátna. Očekávání u fanoušků pak vzbudila i adaptace povídky Stephena Kinga Opice. čtěte zde
Vydáno: 19.02.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 7. týden
Top 20 ČR: Captain America se ujímá vedení Až Captain America dokázal sesadit z trůnu domácí komedii Na plech, která po čtyřech týdnech v kinech překonala hranici 200 tisíc diváků. čtěte zde
Vydáno: 18.02.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 7.víkend
Box Office: Captain America je první blockbuster roku Marvelovský Captain America: Nový svět je prvním blockbusterem tohoto roku a čekalo se na něj celých sedm týdnů od začátku roku. čtěte zde
Vydáno: 17.02.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 14. 2. 2025 - 20. 2. 2025
TV tipy: Garderobiér složil mrazivou přísahu a odešel do říše světla V nadcházejícím týdnu se v televizích konečně dostane na zásadní premiéru, kterou je adaptace Dungeons & Dragons: Čest zlodějů. Na programu ale bude třeba i poslední film Sama Mendese, který naše kina zcela minul. čtěte zde
Vydáno: 14.02.2025 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 7. týden
Kinopremiéry: Captain America a Emilia Pérez objevují nový svět O valentýnském víkendu startuje v kinech nový Captain America, který změnil nejen hlavního představitele, ale i režiséra. Zásadní konkurenci nemá, i když potenciální oscarovka Emilia Pérez bude také chtít zaujmout. čtěte zde
Vydáno: 12.02.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Epické drama Brutalista je hereckým koncertem Adriena Brodyho (10.02.2025 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Pianista bere na Noemovu archu Frantu mimozemšťana (07.02.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Top 10: Roman Polanski (19.08.2023 17:30 v Články | Publicistika)
- Téma: Steven Spielberg a jeho filmy: 2. část (25.02.2023 09:30 v Články | Publicistika)
- Top 10: Zahraniční film (27.02.2021 09:30 v Články | Publicistika)
- Top 10: hudební skladatelé s nejvíce Oscary (20.02.2021 10:00 v Články | Publicistika)
- Top 10: režiséři s nejvíce Oscary (30.01.2021 09:30 v Články | Publicistika)
- Téma: nejlepší filmy všech dob (13.12.2020 12:00 v Články | Žebříčky)
- Téma: Top 10 herci, kteří byli nominováni, ale Oscara nezískali (03.10.2020 18:00 v Články | Publicistika)
- Zemřel scenárista Pianisty Ronald Harwood (09.09.2020 10:00 v Novinky | Zprávy)
- Zemřel oscarový producent Branko Lustig (14.11.2019 20:29 v Novinky | Zprávy)
- Téma: jsou marvelovky kino? (27.10.2019 12:00 v Články | Publicistika)
- Terrence Malick chystá film o životě Krista (10.09.2019 14:29 v Novinky | Zprávy)
- Oscar 2019: Nejlepší kamera (09.02.2019 09:30 v Články | Publicistika)
- Stroj času: Mrazivě autentický Schindlerův seznam (31.01.2019 07:30 v Recenze | Stroj času)
- Top 20 ČR: Queen překonali historický rekord (29.01.2019 07:30 v Komentáře | Top 20 ČR)

PREMIÉRA TÝDNE   06/2025

Brutalista
8/10

László Tóth (Adrien Brody) býval architektem evropského věhlasu, než z něj v koncentračním táboře kvůli jeho židovskému původu udělali pouhé číslo čekající na smrt. V českých kinech se hraje Brutalista.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací Souhlasím