Navzdory počátečním problémům se letos bude již po osmnácté konat Mezinárodní filmový festival Praha - Febiofest, a to tradičně na konci března. Známi už jsou první hosté i chystaná filmová nálož.
Organizátoři festivalu Febiofest minulý týden oznámili první jména hlavních hostů. Jedním z nich bude věhlasný islandský režisér Friðrik Þór Friðriksson (
Děti přírody,
Ďáblův ostrov,
Andělé všehomíra). Ten v Praze uvede svůj nejnovější snímek
Mama Gógó, autobiograficky laděnou tragikomedii o režisérovi, který natáčí film o lidech uprchlých z domova důchodců a zároveň je konfrontován s postupnou ztrátou paměti vlastní matky.
"Fridriksson se ve svém snímku originálním způsobem vrací do období, kdy natočil svou světově úspěšnou hranou prvotinu Děti přírody," říká Hana Cielová, programová ředitelka festivalu.
"Proto jsme se rozhodli uvést i filmy, které s příběhem Mamy Gógó úzce souvisí, a to nejen Děti přírody, ale například i Movie Days, který je vzpomínáním na první seznámení islandského režiséra s magií pohyblivých obrázků.".
Jelikož pořadatelé nechtějí uctívat jen režiséry, ale rádi by představovali divákům i jiné důležité filmové profese (loni například dostali prostor producenti), bude mezi festivalovými hosty i Edward Lachman. Dvaašedesátiletý americký kameraman spolupracoval s takovými osobnostmi světové kinematografie, jako jsou Todd Haynes (
Daleko do nebe), Todd Solondz (
Život za časů války), Sofia Coppola (
Smrt panen), Robert Altman (
Zítra nehrajeme), Steven Soderbergh (
Erin Brokovich), Ulrich Seidl (
Import/Export) nebo Larry Clark, s nímž společně režíroval snímek
Ken Park. Jeho kameramanskou práci mohli čeští diváci naposledy ocenit u snímku Roba Epsteina a Jeffreyho Friedmana
Kvílení.
Velkou pozornost bude letošní ročník Febiofestu věnovat švédské kinematografii. V rámci plánované retrospektivy přijdou na řadu vedle klasických děl Ingmara Bergmana, Alfa Sjöberga a Vilgota Sjömana i nejnovější díla. Podle slov programového ředitele Štefana Uhríka budou všechny filmy promítány v digitalizované podobě a diváci tak díky špičkové promítací technice budou mít možnost zhlédnout je v kvalitě, které archivní kopie často nedosahují.
V sekci Světové panorama se letos můžete těšit na nový film Otara Iosselianiho (v roce 2007 obdržel cenu Kristián ze přínos světové kinematografii)
Chantrapas, novinku Catherine Breillat
La belle endormie nebo film
Balada triste de trompeta režiséra Alexe de Iglesia.
"V sekci se většinou setkávají známá jména světového filmu. Rád bych ještě zmínil Rajka Grliče, Carla Mazzacuratiho nebo Raula Ruize," říká Štefan Uhrík.
"Zároveň se ale snažíme přiblížit českému divákovi i nové tváře, jejichž filmy přinášejí silné příběhy, stravitelné i pro širší publikum. Nejlepším příkladem je prvotina africké filmařky Hawy Essuman s názvem Soul Boy. Brilantně natočený snímek je výsledkem workshopu vedeného známým německým režisérem Tomem Tykwerem.".
Sekce Made in USA prezentující americkou tvorbu představí novinky filmařské rodiny Coppolů -
Tetro Francise Forda Coppoly a
Odnikud někam jeho dcery Sofie. Dále zde organizátoři představí The Twon Bena Afflecka,
Sucker Punch Zacka Snydera nebo režijní debut Philipa Seymoura Hofmana
Jack Goes Boating.
Paralelně s promítáním v kině budou probíhat i projekce "off-cinema", letos v Terminálu 2 pražského ruzyňského letiště. Zde budou diváci moci zdarma vidět snímky jakýmkoliv způsobem související s letectvím - například
Tmavomodrý svět Jana Svěráka,
Příběhy obyčejného šílenství Petra Zelenky, tendenční
Únos režisérské dvojice Kadár - Klos, trezorové
Nebeské jezdce Jindřicha Poláka nebo "normalizační československý Top Gun"
Pod nohama nebe režiséra Milana Růžičky. Zahraniční tituly budou zastoupeny romantickou komedií
Letuška první třídy v hlavní roli s Gwyneth Paltrow, klasikou
Boeing 747 v ohrožení, špionážní
Ohnivou liškou s Clintem Eastwoodem nebo Sorseseho
Letcem.
V rámci doprovodného programu se uskuteční také výstava díla moravského umělce Leopolda Habermanna. Novinkou letošního ročníku bude fakt, že nebude vypisována anketa Cen české kritiky Kristián. Fero Fenič to zdůvodnil tím, že nechce kopírovat nově ustavené Ceny české filmové kritiky. Zachována zůstane jen cena Kristián za přínos světové kinematografii.
Bližší podrobnosti týkající se vstupného, hostů, programu a regionálních ozvěn naleznete na
oficiálních stránkách Febiofestu.