Most špiónů

Recenze: Most špiónů ukazuje, jak má vypadat precizní film

Vydáno: 30.11.2015 16:30 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Steven Spielberg se po krátké odmlce vrací s thrillerem odehrávajícím se za studené války. Most špiónů představuje souhrou všech tvůrčích složek téměř bezchybné dílo, které vybízí k opětovným zhlédnutím.

Most špiónůRecenzoval/a Jan Varga dne 30.11.2015 16:30. Steven Spielberg se po krátké odmlce vrací s thrillerem odehrávajícím se za studené války. Most špiónů představuje souhrou všech tvůrčích složek téměř bezchybné dílo, které vybízí k opětovným zhlédnutím. Hodnocení: 4.5

Most špiónů

Bridge of Spies
Drama / Historický / Thriller / Biografie
USA, 2015 , 141 min.

Režie: Steven Spielberg
Scénář: Matt Charman, Ethan Coen, Joel Coen
Kamera: Janusz Kamiński
Hudba: Thomas Newman
Herci: Mark Rylance, Domenick Lombardozzi, Victor Verhaeghe, Mark Fichera, Brian Hutchison, Tom Hanks, Joshua Harto, Henny Russell, Rebekah Brockman, Alan Alda, John Rue, Billy Magnussen, Amy Ryan, Jillian Lebling, Noah Schnapp

Česká premiéra: 03.12.2015

Už dlouho jsem neodcházel z kina s tak opojným pocitem, že jsem viděl něco tak řemeslně čistého a ryzího. Film, ve kterém má každá replika svůj smysl, kde je každý záběr vymazlený k dokonalosti, se špičkovými herci, perfektně budovanou atmosférou, padnoucí hudbou a smysluplným, divácky přístupným příběhem (podle skutečné události), jemuž nechybí napětí, emoce, bravurně napsané postavy a myšlenková hloubka. Steven Spielberg je zpět ve vynikající formě, znovu dokazující, že je geniální vypravěč, a že jako filmař se řadí k absolutní špičce.

Austin Stowell ve filmu Most špiónů / Bridge of SpiesOstatně, jde o profesionála obklopeného profesionály. Hlavní roli ztvárnil všemi oblíbený Tom Hanks, Spielbergův dvorní kameraman Janusz Kamiński dělá vyloženě divy, hudbu už bohužel nestihl složit John Williams, nicméně Thomas Newman si z ostudy kabát rozhodně neušil, a na scénáři filmu, odehrávajícím se v dobách studené války, pracovali bratři Coenové. Technicky je Most špiónů dokonalý – od dobové stylizace, přes neotřelá postavení kamery, až po střih a drobné, nápadité detaily. Všudypřítomný perfekcionismus a naprosté nasazení úplně všech přítomných ze snímku sálá od prvního záběru po poslední, a příběh, byť relativně přímočarý, vás chytne tak, že ty bezmála dvě a půl hodiny uplynou jako voda.

První polovina filmu je věnována tomu, jak se právník pojišťovny James Donovan (Hanks) rozhodne vzít v roce 1957 případ obhajoby v New Yorku žijícího sovětského špiona Rudolfa Abela (Mark Rylance), čímž si pro sebe a svou rodinu vyslouží pohrdavé, až nenávistné pohledy veřejnosti, která si hlasitě žádá trest smrti. Leč Donovan věří, že každý člověk má právo na spravedlivý soud a obhajobu, a přestože ví, že jde o předem prohraný boj, odhodlá se do kauzy položit naplno. Mezi ním a Abelem tak vznikne přátelské pouto, klíčící ze vzájemné úcty a sdílené důstojnosti.

Tom Hanks ve filmu Most špiónů / Bridge of SpiesV druhé polovině dojde k tomu, že Rusové uvězní na svém území amerického pilota Francise Garyho Powerse (Austin Stowell), a Donovan je povolán, aby zařídil s představiteli Sovětského svazu výměnu zajatců – Abela za Powerse, dřív než se z něj Rusům podaří vydolovat cenné informace. Přijíždí za tím účelem do Berlína (kde zrovna byla čerstvě postavena zeď), kde se dozví, že v jeho východním bloku byl zatčen i jakýsi americký student. Rozhodne se osvobodit oba…

Donovan je typickým příkladem „spielbergovského“ hrdiny. Jde o absolutně morálního, hodného a obětavého člověka, loajálního svým zásadám a svému přesvědčení, který nezná lež ani přetvářku, není schopen páchat násilí a zlo, naopak vyznává dobrotivost, rodinné hodnoty a národní hrdost. Zároveň je Most špiónů hodně pro-americký (ve stylu „pojďme nepřátelům ukázat, jaký jsme skvělý, vyspělý a uvědomělý národ, a jak humánně se umíme chovat k jejich lidem, aby se pak sami chytli za nos“) a je v něm spousta klišé (byť jsou používána velmi zdařile). To všechno jsou argumenty, kvůli nimž by se z filmu mohl teoreticky stát snadný terč ledajaké kritiky.

Tom Hanks ve filmu Most špiónů / Bridge of SpiesRealita je taková, že ve filmu, který by režíroval někdo méně schopný, scénář k němu psal někdo méně zkušený a hráli v něm o trochu horší herci, by jistě šlo o slabiny. Takhle se potenciální „vady“ ovšem podařilo zakrýt natolik skvělou filmařinou, obestavět natolik silným a emotivním dějem a zamaskovat natolik sympatickými postavami, že díky tomu spolknete i s navijákem téměř cokoli. Prostě nejde neobdivovat to, s jakou lehkostí a chytrostí Spielberg režíruje, jak mistrně jsou vystavěny dialogy, a jak silnou atmosféru film má. A Toma Hankse, který špatně hrát prostě neumí, nelze nemít rád. Díky tomu všemu lze odpustit mnohé.

Hanks ovšem není jediný, kdo slíznul všechnu smetanu. Hraje sice báječně, ale neméně velkým skvostem je úctyhodně minimalistický výkon Marka Rylance, nebývale vyrovnaného dopadeného špiona. Vůbec naprostá většina herců je bezvadně obsazená a skvěle hraje, ačkoli jde často o málo známé tváře. Kromě těch již zmíněných stojí za povšimnutí třeba Sebastian Koch jako právník z NDR, Amy Ryan coby Donovanova starostlivá žena, Alan Alda v roli Donovanova nadřízeného, či Scott Shepherd jako agent CIA.

Fotografie z filmu Most špiónů / Bridge of SpiesDůležité je i to, že každá podstatná postava má svoji expozici, případně je představena nějakou významnou scénou. Abelovo zatýkání je odbyto hned v úvodu, a už tam je vidět, jak bravurním filmařem Spielberg je – hrdinové vůbec nemusí mluvit, stačí, aby se nějak specificky zatvářili, a hned víte, co jsou zač a o co jim jde. Nejenže film funguje jako celek, ale daří se mu oslňovat i v rámci jednotlivostí. Nejednou jsem se pozastavil nad tím, jak skvělým způsobem někdo přišel v nějaké scéně do místnosti, nebo jak se chovají děti, které ve škole straší atomovou válkou, a že kdyby to bylo jen o trochu jinak, nefungovalo by to. Každá scéna je důmyslná, každá věta pečlivě promyšlená a každý záběr naprosto precizní.

U zajatého pilota Powerse je to představování úplně extrémní. Aby na něm divákům víc záleželo, ukazuje Spielberg jeho osud od samého začátku, skoro až procedurálně – od jeho naverbování k tajné misi, přes výcvik, až po samotnou akci, soud a výslechy v sovětském zajetí. Místy je to až moc detailní, ale zas aspoň Powers není jen nějakou figurkou, ale plnohodnotnou postavou, jejíž příběh známe a můžeme s ní díky tomu soucítit, sice nijak zvlášť silně, ale přece.

Fotografie z filmu Most špiónů / Bridge of SpiesKrom závažného tématu a celkově vážného vyznění snímku tu však má své místo i humor, místy lehce nadbytečný. Dramatické sekvence jako pád letadla či střílení po uprchlících u Berlínské zdi tak mírně odlehčují drobné slovní žerty nebo scény končící vtipnou pointou. Díky tomu snímek působí odlehčeněji a není tak hutný jako třeba Schindlerův seznam nebo Zachraňte vojína Ryana, kde humor logicky absentuje zcela. Atmosféra tak sice není až tak hustá, že by se dala krájet, ale i tak působí dostatečně konzistentním dojmem a vtáhnout do děje dokáže s jistotou. Kromě toho je film v závěru nefalšovaně dojemný (pro někoho možná až příliš strojeně), a to jsem ještě ani nezmínil tu roztomilou drobnost, že zatímco se Donovan na své nebezpečné misi v třaskavém východním Berlíně handrkuje s tajnými službami, Rusy, i Němci, tak jeho milovaná žena žije v domnění, že jel s kolegy do Anglie rybařit.

Největší výtka, za kterou ovšem filmaři nemohou, je ten fakt, že v českých titulcích nejsou překládány některé dialogy, v nichž spolu postavy mluví jinak než anglicky. Sice jde asi jen o dva až tři delší hovory v němčině, jejichž smysl se dá i bez znalosti jazyka odhadnout, ale stejně.

Mark Rylance, Tom Hanks ve filmu Most špiónů / Bridge of SpiesVe Spielbergově filmografii posledních let představuje Most špiónů zásadnější a důležitější film, než byly snímky LincolnVálečný kůň, či Mnichov, a navíc je i lépe natočený. Skrze polemiku o tom, jak by se mělo zacházet s nepřátelskými zajatci, v níž zaujímá jasné stanovisko, učí diváky dobrosrdečnosti a pevné vůli. Dalo by se mu vytýkat přílišné moralizování, předvídatelnost, přehnaný důraz na vlastenectví, nebo mírně vypočítavá akademičnost, ale to nic nemění na tom, že se jedná o velmi zdařilou ukázku špičkové kinematografie.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Český trailer filmu Most špiónů

9/10
0,0

Zbožňovaný 4/10
Recenze: V komedii Zbožňovaný je nevěrník Jiří Bartoška potrestán ochrnutím Režisér a scenárista Petr Kolečko se při tvorbě svého druhého režijního počinu inspiroval příběhem vlastního dědečka. V komedii Zbožňovaný proto obsadil Jiřího Bartošku do titulní role čerstvého lékařského penzisty...... čtěte zde
Vydáno: 28.09.2021 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Top 20 ČR: 38. týden
Top 20 ČR: Zbožňovaný vedl slabý víkend Premiéra českého filmu Zbožňovaný s Jiřím Bartoškou vedla divácky slabý víkend v domácích kinech, jemuž chyběly silné atraktivní novinky. čtěte zde
Vydáno: 28.09.2021 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 38. víkend
Box office: Shang-Chi je stále první Marvelovka Shang-Chi a legenda o deseti prstenech počtvrté za sebou obhájila prvenství v žebříčku tržeb a nic na tom nezměnil ani muzikál Dear Evan Hansen. čtěte zde
Vydáno: 27.09.2021 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 24. 9. 2021 - 30. 9. 2021
TV tipy: Dvojitý milenec má zraněné srdce a mění se v gentlemana s pistolí Ani s končícím zářím se situace v televizích moc nemění a zásadní premiéry stále ustupují osvědčeným a mnohokrát viděným hitům. Tento týden tak nejvíc upoutají asi romance Zraněná srdce a krimikomedie Gentleman s pistolí. ... čtěte zde
Vydáno: 24.09.2021 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 38. týden
Kinopremiéry: Quo Vadis, zbožňovaný vlku? Z šestice aktuálních premiér má největší divácký potenciál hvězdně obsazená tuzemská komedie Zbožňovaný režiséra a scenáristy Petra Kolečka. Náročnější publikum pak určitě ocení chválené festivalové drama Quo Vadis,... čtěte zde
Vydáno: 22.09.2021 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0