V intencích detektivního žánru a psychologického filmu bychom Celu mohli označit jako solidního, lehce nadprůměrného zástupce. Co ji pozvedá do "božských" výšin, je ale její originálně propracovaná a vizuálně nesmírně působivá stránka. Co tu Singh předvádí na plátně, se vidí málokde a málokdy. Jde o opulentní vizuální, smyslové i smyslné orgie, kde už k dokonalosti chybí jen to, abyste ten film i sami cítili.
Dětská psycholožka, členka vědeckého týmu Catherine Dean (Jennifer Lopez) zkoumá léčbu katatonických pacientů pomocí speciálního zařízení, které jí umožňuje dostat se do pacientovy mysli. Výsledky v případě chlapce Edwarda jsou však velmi pozvolné a Catherine chybí "hmatatelné důkazy", že její léčba zabírá. Psychopatický zabiják Carl Stargher (Vincent D'Onofrio) unáší a sadisticky zabíjí mladé ženy tak, že je umístí do skleněné cely, ze které není úniku a kterou pomalu zatopí vodou. Své oběti si přitom natáčí a posléze i speciálně upravuje pro své zvrhlé potřeby. Do pátrání se zapojuje speciální agent FBI Peter Novak (Vince Vaughn), který má asi 40 hodin na to, aby zachránil osmou potencionální oběť. Jelikož Stargher upadne do katatonického stavu, nezbývá Peterovi než spojit síly s Catherine a vydat se do zločincovy mysli.
Postava úchylného psychopata, pro jehož zvrácené úchylky musíme hledat příčiny v dětství, není ve filmu nic nového. Stargher si může podat ruku se "zubounem" Dolarhydem měnícím se ve Velkého červeného draka nebo s Buffalo Billem stahujícím své oběti z kůže v Mlčení jehňátek. Je to stejná krevní skupina. Vedle Starghera vypadá Norman Bates z Psycha jako neškodný zlobivý klouček. Jeho vnitřní svět, který Singh tak originálně a ohromujícím způsobem ztvárnil, je zvráceným světem fantazie bez hranic. Jako kdybychom sledovali zvrácenou a odvrácenou verzi Nekonečného příběhu, kde fantazie nemizí, ale naopak přibývá.
Singh se ve svých opulentních vizuálních orgiích ve snových sekvencích inspiroval starobylými perskými legendami, religiózními křesťanskými symboly a vůbec východní (nejen indickou) kulturou. Stejně jako vycházel ze své minulosti režiséra videoklipů (Losing My Religion od R.E.M.) a práce jiných režisérů videoklipů, jako byli například Mark Romanek (např. Closer od Nine Inch Nails) nebo Floria Sigismondi, která režírovala klipy pro Marylina Mansona. Singh čerpal také z děl mnoha umělců dvacátého století, včetně H.R. Gigera a Jana Saudka. Tyto sekvence jednoduše berou dech a jsou hlavním důvodem, proč se na Celu stojí za to podívat, a proč ji lze fascinovaně sledovat i opakovaně.
Na rozdíl od jiných "vyprázdněných" filmů, které mají ohromující formu, je ale Cela i slušně natočená detektivka s postavami, které nám nejsou lhostejné a se slušně obsazenými "áčkovými" herci. Singh dostal relativně solidní rozpočet (33mil.), takže si mohl dovolit obsadit i takovou superstar, jakou v té době byla zpěvačka a herečka Jennifer Lopez. Detektiva si tu zahrál především komediální herec Vince Vaughn, kterého už ale dva roky předtím obsadil Gus Van Sant proti jeho zaběhlému typu do remaku Psycha, a konečně třetí vrchol trojúhelníku tvoří tehdy ideální představitel úchylných pošuků Vincent D´Onofrio, kterého pro tento typ rolí objevil Stanley Kubrick v Olověné vestě. Za pochvalu pak stojí, kromě všeho výše uvedeného i hudební složka Howarda Shorea, která je rovněž inspirována exotickou východní hudbou. Film ovšem stojí především na velkolepé výpravě a práci výtvarníků, kostymérů (Eiko Ishioka dostala Oscara za Drákulu) a make-upu, který Cele přinesl dokonce oscarovou nominaci.
Ačkoliv se Cela setkala se smíšenými kritickými reakcemi, slavný kritik Roger Ebert ji označil za jeden z deseti nejlepších filmů let 2000-10. Cela byla divácky úspěšná, takže těch 33 vložených milionů se producentům nezávislé společnosti New Line Cinema dokonce dvakrát vrátilo. Představuje zvláštní podobu mainstreamového filmu, který spíše vypadá, jako by šlo o artový/klubový snímek. S podobným "syndromem" se Singh ostatně potýkal i u svých následujích filmů Pád a Válka bohů. Cela je ale doteď jeho nejdiváčtějším a zároveň nejlepším filmem.