Když se to vezme kolem a kolem, Ridleymu Scottovi se povedl dát dohromady doslova dream-team. Scénář k snímku napsal Steven Zaillian, jenž je autorem Gangů v New Yorku a napsal také scénáře k Americkému gangsterovi nebo Schindlerově seznamu, za který si dokonce odnesl Oscara. Hudbu skládal jeden z nejlepších španělských skladatelů Alberto Iglesias a roli Mojžíše přijala batmanovská hvězda Christian Bale. Ten loni odmítl hlavní roli ve výše zmíněném snímku Noe (a místo něj si schizofrenního Noema nakonec zahrál Russell Crowe), ale pro film EXODUS: Bohové a králové se doslova nadchnul a před samotným natáčením prý bedlivě studoval Starý zákon. I první trailery, které se v českých kinech promítaly před premiérou Interstellaru, vypadaly velice slibně. Tak kde se stala chyba?
Snímek je už od začátku, kdy si nasadíte 3D brýle, vizuálně velmi efektní a monumentální - palác faraona či pyramidy ve výstavbě působí velmi přesvědčivě - takže prvních pár minut si se zatajeným dechem vychutnáváte všechny ty barvy a tvary kolem. Jakmile se ale rozvine hlavní dějová linka, tempo filmu dramaticky zpomalí. Ridley Scott si dává na čas, ačkoliv pro ty, co jsou jen trochu znalí Bible, to je zbytečně zdlouhavé a těm, co v biblické tematice tápou, to poskytne jen velice zkreslený obrázek.
Děj filmu začíná v době, kdy už jsou budoucí faraon Ramses (Joel Edgerton) i jeho nevlastní bratr Mojžíš (který jako novorozenec připlul k faraonově paláci v proutěném košíku, načež vyrůstal ve faraonově rodině) dospělí muži a pomáhají Ramsesově otci se spravováním říše. Mojžíš se vypraví do jedné z provincií, aby řešil tamější potenciální povstání hebrejských otroků. Při setkání s nimi mu jeden ze starších jménem Nún (Ben Kingsley) odhalí jeho skutečný hebrejský původ. Když se to dozví nastupující vládce Ramses, nechá svého nevlastního bratra vyhnat ze země z obavy o svůj trůn. Mojžíš začne žít nový život, dokud se mu nezjeví sám Bůh, což ho zavede zpátky do Egypta, aby vyvedl hebrejský lid z otroctví.
Na první dojem je film poutavý, na druhý už začíná trochu nudit a po hodině a půl se ptáte, jestli je to za trest. A to máte ještě další hodinu před sebou. Film se táhne, vůbec to neutíká a po pasáži o deseti egyptských ranách máte pocit, že jste zestárli o deset let. A jediné, co celý nekonečný opus zachraňuje, je Christian Bale. Film by se klidně mohl jmenovat "Mojžíš", protože on je jediný, proč stojí za to film vidět. Ostatní postavy se naprosto ztratí v jeho stínu, ačkoliv Joel Edgerton se snaží, co může, a role Bena Kingsleyho je bohužel příliš malá, aby snímek nějak znatelněji obohatila.
Celý film je zabalený do klamavého pozlátka. Po vizuální stránce mu není co vytknout a ačkoliv 3D zpracování vůbec nefandím, EXODUS se v tomhle povedl skvěle (žádné okaté lekačky, ani rozptylující snaha tvůrců naházet vám do očí všechno v dosahu jenom proto, že to skrz 3D brýle bude vypadat opravdově). I neotřelý soundtrack snímku neuvěřitelně přidává. Pak už ale zbývá jen Bale a to je všechno. Žádná přidaná hodnota, nic, co byste si z filmu odnesli. Do půl hodiny zapomenete, že jste byli v kině, což je obrovská škoda, protože film potenciál určitě měl a kdo čekal variaci na Gladiátora, bude hodně zklamaný. I rozporuplně přijaté Království nebeské je oproti EXODU skvost. Můžeme jen doufat, že sestupná tendence filmů Ridleyho Scotta, která začala Robinem Hoodem a pokračovala i po Prometheovi, byla jen dočasná a že nás ještě čekají hlubší snímky než povrchní EXODUS.











