Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Doba měděná

Recenze: Doba měděná

Vydáno: 12.01.2011 13:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Jaroš | foto: 2010 Artcam

Bývá iluzorní si myslet, že předání klíčového průmyslu do vlastnictví zahraničních firem či pomoc mezinárodních bank něčemu pomohou. Následuje jedině zbídačení tamního obyvatelstva, neboť soukromí podnikatelé myslí na jediné - na vlastní zisk. A to nejen v africké Zambii.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Také občas podumáte, zda "rozvojové" peníze zasílané do Afriky pro zlepšení tamních životních podmínek, mají nějaký reálný dopad? Dokumentarista Ivo Bystřičan se vypravil do Zambie, země převážně křesťanské (byť věřící svou víru více skandují v písních a své domy zaplavují Ježíšovými portréty, než že by ji ztišeně prožívali), jejímž důležitým vývozním artiklem je hlavně měděná ruda. Když tamní vláda měďné doly zprivatizovala a prodala novým majitelům sídlícím jednak ve Švýcarsku, jednak v Kanadě, slibovala si od toho prosperitu celé těžařské oblasti.
Film Doba měděná ovšem zaznamenává pravý opak - veškeré zisky plynou do zahraničí, nové vlastníky, dokonce získavší velkorysé dotace Evropské investiční banky, ani v nejmenším nezajímá situace tamního obyvatelstva, zbídačovaného masivním propouštěním ze zaměstnání. Sledují jediné: co největší zisk. Svůj vlastní. Takže je nezajímá stav silnic zničených jejich nákladními auty ani osud zraněných, práce neschopných horníků, kteří zůstanou bez jakékoli finanční podpory.
Bystřičan spolu s kameramanem Jiří Málkem pobyl v Zambii pouhé dva týdny, během té doby natočili početná svědectví o chudobě a beznaději tamního obyvatelstva, které zprivatizované doly připravily i o poslední jakkoli chabé jistoty. Spatříme, jak hloučky dětí provizorně vyspravují rozbitou vozovku, jak propuštění horníci paběrkují vzácný kov v již opuštěných lokalitách, kde se přestalo těžit, ale přesto ostřelováni tamními důlními hlídkami. Režisér rozmlouvá s řadou horníků, také s odborovým předákem, kteří možná až příliš alibisticky poukazují na páchaná bezpráví, ale také na vlastní bezmoc.
A hlavně české filmaře varují před policií a jejími důlními přisluhovači: režisér se dozví, že prý i pro natáčení na veřejných prostranstvích potřebuje povolení, otočit kameru směrem k dolům je rovnou zakázané. Dokonce dostane policejního "ochránce", jenž by jim měl pomáhat, aby nezbloudili. Přesto se záhy osamostatní a proniká do zakazovaných míst, zachycuje své občasné průvodce i jejich okolí - jistě se i stylizující před Evropany do role obětí - při tajeném sběru rudy, při mši i zpěvu nábožné písně o Ježíši, obhájci každého, kdo v něho uvěří, při rapovaném protestu i bezcílném potulování zdevastovanou krajinou.
Avšak zachytí jen jednu stranu reality: navzdory mnoha pokusům proniknout k majitelům dolů nikdy nikoho nezastihne, dokonce ani tiskového mluvčího, věčně prý zaneprázdněného. Bystřičan se tak ocitá v obdobné situaci jako kdysi Michael Moore v pověstném filmu Roger a já, který se rovněž zabýval ožebračujícími přesuny průmyslu. Moore ovšem do svého vyprávění vložil mnohem více útočné ironie a do stíhání dlouho nepolapitelného Rogera ("toho, který za všechno může") vložil veškerou energii. Dokonce na tom celý příběh postavil.
Bystřičan naopak rezignoval, vlastně pominul i šanci blížeji proniknout do soukromí chudých Zambijců, které nahlíží jakoby zvenčí, jako objekty dané společenské situace. Do dolů mohl nahlédnout toliko v konkurenčním podniku, který do sledovaného těžařského konglomerátu neopatří a také žádnou dotaci ze zahraničí neobdržel. Svůj příběh ovšem pointoval odjinud - z Lucemburska, ze sídla Evropské investiční banky, jejímž představitelům, nerudným a podezíravým, promítl pořízené materiály a žádal je o stanovisko.
Dověděl se, že filmu schází vyváženost: vždyť tam chybí vyjádření druhé strany, zástupců měďařské společnosti, kteří ovšem odmítli jakkoli komunikovat. Navíc bankéři vyrukovali s číselnými propočty a grafy, přesvědčeni, že i zambijskému obyvatelstvu se zdvíhá životní úroveň, ačkoli jim film dokazoval nesmyslnost takového názoru. Víra v průkaznost čísel i ve vlastní neomylnost se tu zdá být všudypřítomná...

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 3. týden
Kinopremiéry: Parthenope bojuje za mír a nikdo ji nemá rád I v tomto týdnu je v kinech ideální příležitost k tomu dohánět resty z minulosti, neboť mezi pěti premiérami jsou jen filmy pro vesměs menšinové a festivalové publikum. Třeba pro fanoušky Paola Sorrentina. čtěte zde
Vydáno: 15.01.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 2. týden
Top 20 ČR: Česku dominují Sonic a Vaiana Ani začátek nového roku nepřinesl žádnou změnu a v kinech stále dominují Ježek Sonic 3 a také další osvědčené tituly z konce minulého roku. čtěte zde
Vydáno: 14.01.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 2.víkend
Box Office: Vedení se ujal George Butler Novinka s Georgem Butlerem Den of Thieves 2: Pantera se ujala vedení, zatímco hudební biopic Better Man zaostal za očekáváním a propadl. čtěte zde
Vydáno: 13.01.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Téma: Nejočekávanější filmy roku 2025
Téma: 12 nejočekávanějších filmů roku 2025 Na co se můžeme těšit v českých kinech v tomto roce? Bude toho mnoho. Čeká nás mimo jiné nový Superman, nový Jurský svět a na konci roku nový Avatar. čtěte zde
Vydáno: 12.01.2025 12:30 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 10. 1. 2025 - 16. 1. 2025
TV tipy: Králíček Petr a hrbáč řeší vraždu v Londýně Z poměrně různorodé televizní nabídky v tomto týdnu stojí za vyzdvihnutí minimálně dva na první pohled nenápadné snímky. Tím prvním je původní verze thrilleru Kráčející skála, druhým pak detektivní parodie Vražda v... čtěte zde
Vydáno: 10.01.2025 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0

PREMIÉRA TÝDNE   00/2025

Nosferatu
7/10

Americký horor Nosferatu je předělávkou německého němého snímku z roku 1922, jenž vznikl na motivy románu Brama Stokera „Dracula“. Novou verzi natočil režisér a scenárista Robert Eggers coby velkou poctu milované klasice.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe