V příběhu se vracíme k některým osudovým křižovatkám turbulentního života hlavního hrdiny, umělce obdařeného nejedním výjimečným talentem, živelností a vášní. Všechny tyto vlastnosti mu přinesly slávu i odmítání, lásku i zradu, zástupy obdivovatelů i osamocení.
,Jana jsem poznala jako člověka, který je ještě jiný, než jak se prezentuje před veřejností. Jako člověka nesmírně citlivého, vnitřně bohatého a moudrého. A ten jeho způsob, kterým vystupuje před lidmi, je určitá sebeobrana před světem. Líbilo se mi spojit ty dvě polohy umělce, který má velmi zajímavý život, prožil si své, prošel dvěma totalitami, nacistickou a komunistickou, a přesto zůstal vždycky svůj, nezaprodal se. Zůstal věrný tomu, co jemu se líbí, a dokázal tím oslovit celý svět.´
,Fotograf je pátý film, který točím s Karlem Rodenem. Karel není Janovi fyzicky podobný, ale já jsem nechtěla, aby byl hrdina nějaký otisk Jana, jeho imitace. Filmový Jan je svébytná postava, neboť nejde o životopis, ale o příběh volně na motivy jeho života. A to i přesto, že ve filmu využíváme známé Saudkovy fotografie.´
Spoluautor scénáře Jan Saudek: ,Musíme ukázat našeho fotografa jako drahokam, který má nejrůznější fazety. Chlastá a je to šílený děvkař, ale na druhé straně člověk, který dostává od života ohromné rány.´"