Po dobu pěti dnů proběhne koncem srpna již druhý ročník noirového filmového festivalu, který se z Noir Film Kokořín přejmenoval na Noir Film Festival a přesunul se na Křivoklát. Spolu s tím rozšířil i počet projekcí.
NOIR FILM FESTIVAL
První ročník přehlídky noirových filmů se pod názvem
Noir Film Kokořín konal od 21. do 25. 8. na hradě Kokořín (kdo by to byl čekal, že?) a v přilehlých prostorách. Víc než tisíc dvě stě návštěvníků mělo možnost zhlédnout více než dvacet projekcí (celkem devatenáct filmů) s jasně vymezenou dramaturgickou koncepcí, která byla dána výřezem toho nejlepšího z tzv. klasického noirového období (1941 - 1958). Nechyběly rozšiřující sekce, které se zaměřily na (neo)noirovou tvorbu u nás (k vidění byl např. parodický
Mazaný Filip za účasti režiséra
Václava Marhoula) či na herecké hvězdné osobnosti (v hledáčku byla
Marilyn Monroe a její méně známá - protože nekomediální - díla).
Druhý ročník se uskuteční ve stejném termínu, ale pod jiným názvem a na jiném místě. Z
Noir Film Kokořín se stal
Noir Film Festival, který se odehraje na hradě Křivoklát, kde bude k vidění dvojnásobný počet snímků, než tomu bylo v roce 2013. Mini-retrospektiva bude věnována třem výrazným osobnostem, režisérovi
Billy Wilderovi, od něhož bude k vidění trojice ceněných žánrovek
Ztracený víkend,
Sunset Blvd. a méně známé
Eso v rukávu, a hercům
Barbaře Stanwyck a
Glennu Fordovi. Pokud se ptáte, proč se projekce nedočká Wilderova kultovní
Pojistka smrti, je to z toho důvodu, že zahajovala loňský ročník.

Program ještě nebyl oznámen, ale některé další tituly byly už odhaleny. Ví se, že v české sekci nebudou chybět
Ve stínu a dva amaterské neonoiry,
Případ pro Jáchyma Semiše a
Bezejmenné od studentů a pedagogů Univezity Palackého v Olomouci. A není tajností, že záštitu nad tímto programovým blokem převezme
Soňa Norisová, která si zahrála ve výše zmíněném, jedenácti Českými lvy oceněném neoinoru
Davida Ondříčka.
Slibně vypadají i sekce Milenci na útěku, Docu-noir a Animovaný noir, které mají žánr (či spíše žánrové adjektivum) ukázat v jeho rozmanitosti. A protože filmový festival nejsou jenom projekce, mohou se návštěvníci těšit na debaty a setkání s tvůrci, herci i odborníky, koncerty a tematickou výstavu archiválií vztahujících se k osobě
Huga Haase, od kterého bude promítnut jeden jeho snímek z amerického období (autor těchto řádků tipuje obtížně dostupnou
Žárlivost).

Snad kapacita bude stačit, protože sály Barbary Stanwyck a HBO (partnera festivalu, od kterého bude taktéž něco k vidění) mají pouze padesát míst a sál Glenna Forda disponuje stovkou míst k sezení. Pohodlí jde ale bokem, protože hlavní je atmosféra - a sledovat osudové ženy a tragicky končící (anti)hrdiny na nádvoří Křivoklátu zážitek z výborných filmů ještě umocní.