NOIR FILM FESTIVAL
První ročník přehlídky noirových filmů se pod názvem Noir Film Kokořín konal od 21. do 25. 8. na hradě Kokořín (kdo by to byl čekal, že?) a v přilehlých prostorách. Víc než tisíc dvě stě návštěvníků mělo možnost zhlédnout více než dvacet projekcí (celkem devatenáct filmů) s jasně vymezenou dramaturgickou koncepcí, která byla dána výřezem toho nejlepšího z tzv. klasického noirového období (1941 - 1958). Nechyběly rozšiřující sekce, které se zaměřily na (neo)noirovou tvorbu u nás (k vidění byl např. parodický Mazaný Filip za účasti režiséra Václava Marhoula) či na herecké hvězdné osobnosti (v hledáčku byla Marilyn Monroe a její méně známá - protože nekomediální - díla).
Druhý ročník se uskuteční ve stejném termínu, ale pod jiným názvem a na jiném místě. Z Noir Film Kokořín se stal Noir Film Festival, který se odehraje na hradě Křivoklát, kde bude k vidění dvojnásobný počet snímků, než tomu bylo v roce 2013. Mini-retrospektiva bude věnována třem výrazným osobnostem, režisérovi Billy Wilderovi, od něhož bude k vidění trojice ceněných žánrovek Ztracený víkend, Sunset Blvd. a méně známé Eso v rukávu, a hercům Barbaře Stanwyck a Glennu Fordovi. Pokud se ptáte, proč se projekce nedočká Wilderova kultovní Pojistka smrti, je to z toho důvodu, že zahajovala loňský ročník.
Program ještě nebyl oznámen, ale některé další tituly byly už odhaleny. Ví se, že v české sekci nebudou chybět Ve stínu a dva amaterské neonoiry, Případ pro Jáchyma Semiše a Bezejmenné od studentů a pedagogů Univezity Palackého v Olomouci. A není tajností, že záštitu nad tímto programovým blokem převezme Soňa Norisová, která si zahrála ve výše zmíněném, jedenácti Českými lvy oceněném neoinoru Davida Ondříčka.
Slibně vypadají i sekce Milenci na útěku, Docu-noir a Animovaný noir, které mají žánr (či spíše žánrové adjektivum) ukázat v jeho rozmanitosti. A protože filmový festival nejsou jenom projekce, mohou se návštěvníci těšit na debaty a setkání s tvůrci, herci i odborníky, koncerty a tematickou výstavu archiválií vztahujících se k osobě Huga Haase, od kterého bude promítnut jeden jeho snímek z amerického období (autor těchto řádků tipuje obtížně dostupnou Žárlivost).
Snad kapacita bude stačit, protože sály Barbary Stanwyck a HBO (partnera festivalu, od kterého bude taktéž něco k vidění) mají pouze padesát míst a sál Glenna Forda disponuje stovkou míst k sezení. Pohodlí jde ale bokem, protože hlavní je atmosféra - a sledovat osudové ženy a tragicky končící (anti)hrdiny na nádvoří Křivoklátu zážitek z výborných filmů ještě umocní.