Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Cesta za horizont

Recenze: Cesta za horizont

Vydáno: 20.12.2010 14:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Jaroš | foto: 2010 EuCiGo

Genová renovace celého těla je jistě lákavá, ale také smrtelně nebezpečná. Nikdy netušíte, co se s vámi stane. Guillaume Depardieu, jenž předčasně zemřel v pouhých sedmatřiceti letech, vám to ve své poslední úloze předvede.

Cesta za horizontRecenzoval/a Jan Jaroš dne 20.12.2010 14:00. Genová renovace celého těla je jistě lákavá, ale také smrtelně nebezpečná. Nikdy netušíte, co se s vámi stane. Guillaume Depardieu, jenž předčasně zemřel v pouhých sedmatřiceti letech, vám to ve své poslední úloze předvede. Hodnocení: 3

Cesta za horizont

L'enfance d'Icare
Drama / Thriller / Sci-Fi
Francie, 2009 , 90 min.

Režie: Alex Iordachescu
Scénář: Marcel Beaulieu, Marianne Brun, Alex Iordachescu
Kamera: Marius Panduru
Hudba: The Young Gods
Herci: Guillaume Depardieu, Alysson Paradis, Carlo Brandt, Sophie Lukasik, Doroteea Petre, Patricia Bopp, Jean-Pierre Gos, Madalina Constantin, Rodica Lazar, Florin Tibu, Alexa Mogosdan, Daniel Bandila, Ana Sterie, Elena Turnescu, Patrick de Preux

Česká premiéra: 05.05.2011

Distributor: EuCiGo

Cesta za horizont hodnocení na Kinobox.cz: 49.75 %
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Ve filmografii Guillauma Depardieua (1971-2008), syna známějšího Gérarda, patří Cesta za horizont k posledním položkám - záhy po dokončení zemřel. Bylo mu sedmatřicet let, stejně jako jedné z ikon francouzské kinematografie Gérardu Philipovi. Jenže na rozdíl od něho Guillaume Depardieu prožil bouřlivý život často konfrontovaný s úspěšnějším otcem, potýkal se s drogovou závislostí i se sklony k násilí (dokonce byl vězněn), přišel o nohu. A stále zůstával v otcově stínu.
Mnohokrát společně vystupovali v témže filmu (Únosce, Napoleon, Prokletí králové), občas hráli tutéž postavu, Guillaume v mládí, Gérard v pozdní dospělosti (Všechna jitra světa, Hrabě Monte Christo). Skutečně osamostatňovat a prosazovat se v náročných rolích Guillaume začíná až v posledních letech svého života. Viděli jsme jej ve výrazově stylizovaném balzacovském dramatu Nesahejte na sekyru a nyní následuje Cesta za horizont, která na své uvedení musela několik let čekat - ve Francii se premiéry dočká až počátkem roku 2011, u nás pak až v dubnu.
Distributoři k ní neměli důvěru: nízkorozpočtový, "artový", experimentálně pojatý snímek debutujícího rumunského režiséra Alexandra Iordachescua totiž neprovází ani příchuť provokujícího skandálu (jako třeba v případě Trierova Antikrista), ani svatozář módní hlubinné pseudoreflexe á la Tarkovskij, přitom vyprázdněné a bezduché, jen planě namyšlené. Tím nechci tvrdit, že by se Cesta za horizont nepotýkala právě s takovýmito nástrahami. I ona po nich pokukuje, neschopna je však s takovou okázalostí jednak vstřebat, jednak prezentovat.
Cesta za horizont, žánrově spadající sice do oblasti sci-fi, které však zůstává pouhou kulisou, se dotýká rozpoložení člověka, jenž jen z náznaků začíná tušit, že údajně spásný projekt rekonstrukce lidského těla, do něhož se zapojil, by mohl skončit jeho zhoubou. Takový námět není nijak objevný, vyskytuje se v řadě filmů, kdy zásahy do lidského organismu, ať již byly jakéhokoli druhu, s sebou nesly zejména psychické potíže se změněnou povahou, rozumovými schopnostmi, ba celou identitou.
Už němečtí expresionisté si v němé éře představovali, jak umně přišité vrahovy ruce nutí jejich nového majitele, aby proti své vůli škrtil. Později přibudou díla jako anglický Charly s tématem uměle vybuzené inteligence (podle slavné Keyesovy povídky Růže pro Algernon), japonská Tvář toho druhého, francouzský Muž s transplantovaným mozkem, případně i český snímek Dvojrole. Iordachescu ovšem neřeší následky: zajímají jej pocity člověka během celkové tělesné regenerace, která se vymyká zpod kontroly lékařů.
V Cestě za horizont Depradieu ztělesňuje Jonathana Vogela, člověka psychicky i tělesně traumatizovaného po tragické nehodě, jenž si od prý převratné genové terapie profesora Karra (Carlo Brandt) slibuje nápravu svých dosavadních strastí. Na odlehlé, poloprázdné klinice, kde je umístěn, se opakovaně setkává s profesorovou dcerou Alicí (Alysson Paradis), dívkou přecitlivělou, která vůči otcovým zůstává ostražitá, avšak sama je příliš křehká a bezbranná, než aby mohla účinně pomoci, snadno podléhá záchvatům bezvědomí i znepokojivým vizím - a to vše vede k tomu, že je vnímána jako nemocná, jako fantasta, že její varování přicházejí vniveč.
Iordachescu plně využívá sterilně běloskvoucí prostředí kliniky s prostranstvími jakoby záměrně přesvětlenými, vyžívá se v téměř netečném pozorování probíhajícího dění. Práce kameramana Mariuse Pandurua, zužitkující rumunské reálie, je tak do značné míry vyumělkovaná, ve vizuální stylizaci až zbytečně mondénní. Sice ve volbě záběrů převažují statické "informativní" polocelky a stejně statickém mechanicky střídané protipohledy při rozmluvách, ale dočkáme se také výmluvných (makro)detailů, ať již se týkají regenerace přepůleného bezobratlého živočicha, nebo záběrů ze života rostlin, které zkoumá Alice.
Vyprávění se odvíjí pozvolna, postavy spolu povětšinou tiše rozmlouvají, případné konfliktní situace jsou sotva naznačeny. Režisér si občas protiřečí: upřednostňuje sestavu zámlk a nevtíravých metaforických ambicí a současně se opírá o početná klišé, když začlení třeba spiklenecké profesorovy rozmluvy o utajení Voglova případu před veřejností i popření zhoršujícího se zdravotního stavu před pacientem.
Film tak nepříliš přesvědčivě (a vlastně i nepříliš žádoucně) kolísá mezi zpytavým pohledem na zdánlivé lidumilství a rysy thrilleru, řešícího záchranu polovládného nešťastníka. Režisér se snad chtěl dotknout lékařské etiky nejen co do výzkumu samého, ale také co do informování pacienta. Zvolil však polohu jen obtížně komunikující, která selhává nikoli jen pro své dramatické ustrojení, pro samoúčelné spřádání významů, pohlcujících konstrukci postav i syžetu, ale hlavně pro nablýskaný povrch bubliny, která dalekosáhlou závažnost pohříchu jen předstírá, než že by ji skutečně naplňovala. Depardieu se tu pak zmítá jak moucha polapená v pavučině.

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
6/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 14. 3. 2025 - 20. 3. 2025
TV tipy: Kinopremiéry: Klaunka nastražila smrtelnou past na mumii V polovině března to v televizích není žádná sláva a prim tradičně hrají osvědčené reprízy a původní seriálová tvorba. Z našeho skromného výběru tak vyniká premiérové zařazení pokračování komediálního hororu Všechno... čtěte zde
Vydáno: 14.03.2025 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 11. týden
Kinopremiéry: Vilém Tell pronásleduje agenta Čuníka, čarodějnici a lovce V nejčerstvější novinkové nabídce kin tentokrát chybí nějaký jednoznačný hit, kolem kterého by se shromáždil větší počet diváků. I proto je premiérou týdne dost pochybné béčko Čarodějnice a lovec Paula W.S. Andersona.... čtěte zde
Vydáno: 12.03.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 10. týden
Top 20 ČR: Moře na dvoře je první V českých kinech bodovala domácí novinka Moře na dvoře od autora filmů Ženy v běhu. Na jeho návštěvnost nicméně nedosáhl. čtěte zde
Vydáno: 11.03.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 10.víkend
Box Office: Mickey 17 neoslnil Premiéra sci-fi Mickey 17 oscarového Bong Joon-hoa sesadila z vedoucí pozice Captaina Americu, ale o hvězdný start se nejednalo. čtěte zde
Vydáno: 10.03.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Moře na dvoře 4/10
Recenze: Komedie Moře na dvoře stojí na náhodách a telenovelových zvratech V novém snímku od tvůrců komedií Ženy v běhu nebo Sladký život hraje Ondřej Vetchý výrobce a opraváře houslí, kterému doktoři odhadnou po nálezu nádoru už jen dva měsíce života. čtěte zde
Vydáno: 08.03.2025 10:30 v sekci Recenze | Premiéry
0

PREMIÉRA TÝDNE   06/2025

Brutalista
8/10

László Tóth (Adrien Brody) býval architektem evropského věhlasu, než z něj v koncentračním táboře kvůli jeho židovskému původu udělali pouhé číslo čekající na smrt. V českých kinech se hraje Brutalista.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe