Film vypráví o dvou ženách, které najdou dočasné útočiště v opuštěném hotelu Byzantium, jenž zdědil nešťastný muž jménem Noel (Daniel Mays) v jakémsi přímořském anglickém letovisku. Extrovertní Clara (Gemma Arterton) udělá brzo z Byzantia prosperující nevěstinec, zatímco introvertní Eleanor (Saoirse Ronan) od ní utíká. Brzo se seznámí s mladíkem Frankem (Caleb Landry Jones), který se snaží vypátrat její tajemství. Vychází najevo, že obě ženy jsou upírky a za jejich tajemství se platí smrtí. V jejich stopách je také bratrstvo, které trestá porušení upírského kodexu rovněž smrtí. Ke slovu se dostává i dávná minulost, která zasahuje do dnešní současnosti obou mladých žen.
Byzantium je na hony vzdálené moderně pojatým upírským filmům jako je například (ne)populární sága Stmívání nebo akční série Underworld nebo Blade. Duchem či naturelem je blízké například Coppolovu Draculovi či už zmíněnému Interview s upírem jen s tím rozdílem, že se nejedná o nákladný a honosný kostýmní snímek jako oba zmíněné a jeho historická dějová linka je pojata spíše skromně a střízlivě. A ač u nás ještě nebyl uveden Jarmuschův příspěvek k upírskému subžánru Only Lovers Left Alive, lze předpokládat, že půjde rovněž o spřízněné dílo.
Jordan v něm sází především na pozvolné budování melancholické atmosféry, k čemuž se prostředí nejmenovaného přímořského letoviska i prostředí napůl zchátralého hotelu velmi hodí. V těchto stylově dekadentních kulisách se pak soustředí na tragicky lidské aspekty obou hlavních hrdinek. Jejich barvité a strastiplné životní osudy odkazují ke klasickým románovým hrdinům typu Jany Eyrové a jen "nedopatřením" jsou obě hrdinky upírkami. Příběh akcentuje především téma osamělosti, což je stigma, jež s sebou při své nesmrtelné existenci nutně musí nést.
Kromě kvalitně napsaného příběhu snímek disponuje nadprůměrně vyvedenou vizuální stránkou, která dává úspěšně zapomenout, že jde o adaptaci divadelní hry, a příjemnou hudební složku podbarvující melancholické tóny vyprávění a také slušnými hereckými výkony, především Gemmy Arterton v roli Clary. Z mužské části castingu je nejvýraznější asi Sam Riley a také démonicky působící Uri Gavriel, který nahradil "jordanovského" herce Stephena Reu.
Byzantium je snímek příliš specifický a až artově provokativně jdoucí proti moderním teenagerským či akčním trendům a je jasné, že nezaujme každého. Plyne možná až příliš pomalu a někomu se bude zdát nudným a nezajímavým. Smysl by měla i výtka, že by mohl být i "normálním" neupírským filmem a mnoho by se v jeho vyznění nezměnilo. Skutečně v něm nejde ani tolik o žánrové lahůdky, jako je usekávání různých končetin a hlav( i když i to se zde objeví), ale hlavně o ony zmíněné lidské stránky příběhu o osamělých duších, hledajících vykoupení a porozumění. Byzantium ukazuje, že nezáleží na tom, zda se jedná o obyčejné smrtelníky nebo o upíry. V těchto aspektech jsou si totiž oba "druhy" velmi podobné.











