Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Atomic age

Recenze: Atomic age - vojáčci bez čapky

Vydáno: 27.04.2013 09:00 v sekci Recenze | Premiéry - Markéta Jindřichová | foto: facebook tvůrce

Nově vznikající label FRESH ARTCAM má ambice přinášet do českých kin debuty mladých evropských filmařů. Intimní balada o dospívání a přátelství Atomic age francouzské režisérky Hélény Klotz tuto sérii otvírá.

Atomic AgeRecenzoval/a Markéta Jindřichová dne 27.04.2013 09:00. Nově vznikající label FRESH ARTCAM má ambice přinášet do českých kin debuty mladých evropských filmařů. Intimní balada o dospívání a přátelství Atomic age francouzské režisérky Hélény Klotz tuto sérii otvírá. Hodnocení: 3.5

Atomic Age

L'âge atomique
Drama
Francie, 2012 , 67 min.

Režie: Helena Klotz
Scénář: Helena Klotz
Kamera: Hélène Louvart
Hudba: Ulysse Klotz
Herci: Eliott Paquet, Dominik Wojcik, Niels Schneider, Mathilde Bisson, Clémence Boisnard, Luc Chessel, Arnaud Rebotini, Cécilia Ranval

Česká premiéra: 25.04.2013

Atomic Age hodnocení na Kinobox.cz: 47.72 %
SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
FRESH ARTCAM vznikl za spolupráce Film Distribution Artcam a Fresh Film Festu. Jejich cílovou skupinou je především mladá generace a výchozím bodem evropské filmy začínajících režisérů. FRESH ARTCAM se snaží vyvážit současný trend, v němž dominuje hollywoodská mainstreamová produkce. „Chtěli bychom mladé diváky přesvědčit, že neexistují jen americké blockbustery, ale i intimnější kinematografie, která jim může pomoci zorientovat se v dnešní neklidné době, může je pobavit, může inspirovat jejich kreativitu,“ říká ředitel Film Distribution Artcam Přemysl Martinek. Ročně by tak měl Artcam ve spolupráci s FFF uvést čtyři filmy slibných evropských tvůrců na počátku kariéry.
Jako první byl do distribuce vybrán komorní snímek Hélény Klotz. Atomic Age má velmi jednoduchou dějovou linku a jde v něm především o vytváření atmosféry. Tón příběhu určují především momentální pocity a nálada dvou mladíků. Victor (Eliott Paquet) a Rainer (Dominik Wojcik) se pohybují spolu s proudem svého (ne)vědomí, které přeskakuje z jedné věci na druhou. Vzpomínky, sny, útržky poezie, mentální obrazy, fragmenty náhle ukončených promluv se organicky přetavují z jednoho do druhého. Neulpívají, nestagnují, zdánlivě se točí v kruhu, ale stále stoupají po spirále hledání. Hledání něčeho, o čem sami zatím netuší, co by to mohlo být, ale jasně vědí, že až danou věc uvidí, poznají ji. Jejich přelétavost neznamená, že by je jednotlivé vjemy hluboce nezasahovaly a nedrásaly. To, že zatím nenacházejí, co hledají, v nich probouzí občasné záchvaty beznaděje a slepého vzteku. Jejich radikální skepse leckdy hraničí s anarchismem a téměř romantickou rozervaností. Způsob, jakým spolu mluví, jakým pronášejí útržky vět a frázují rozhovory, jak jednají, osciluje od rozmarné náladovosti až po snobské pózy a nevyzpytatelné pohnutí. Jsou to svým způsobem typičtí teenageři.
Režisérka podotýká, že se snažila zachytit výpověď další generace, která sama sebe považuje za ztracenou. Spíše než k termínu Gertrudy Steinové a spisovatelům, kteří na vlastní kůži zažili první světovou válku, odkazuje k francouzským prokletým básníkům. S těmi se stereotypně pojí obraz bohémů v alkoholovém či drogovém opojení, kteří ve svém dekadentním životním postoji opovrhují společností jako takovou. A právě taková zjednodušená charakteristika by se s trochou nadsázky dala uplatnit i na postavy Victora a Rainera.
To, co dělá ze snímku Hélény Klotz zneklidňující záležitost, jsou právě přesahy, které naznačují, že zobecnění není funkčním měřítkem. Obzvlášť Rainerova recitace Rimbaudova Spáče v úvalu je v tomto ohledu velmi sugestivní. Aktualizace tohoto tématu je pak patrná ve filmové hudbě, kterou složil Ulysse Klotz. Všudypřítomná, takřka agresivní hudba koresponduje s dnešní společností, která je zvyklá být zahlcená zvukem. Hudba, kterou můžeme slyšet ze sluchátek jen my, je způsob, jak se částečně izolovat od světa, dát mu jiný nádech.
Dva chlapci na prahu dospělosti se ocitají v situaci, z níž mají intenzivní dojem definitivního rozpadu řádu světa tak, jak ho znali. Závěrečná sekvence v lese znamená naději, že chaos se dá přetvořit v řád a že entropie je redukovatelná. V tomto konkrétním případě je nejdůležitější nalézt společného jmenovatele, určitý svorník, který spojí zdánlivě nesouvislé. V Atomic age plní tuto roli přátelství. Victor a Rainer se navzájem přitahují a v určitém bodě zase odpuzují, jako kdyby mezi nimi existovala neviditelná zóna, která je vábí, ale jakmile se v ní ocitnou, začnou se od sebe vzdalovat. Až mimo město, v končící noci a nastávajícím ránu dokážou dosud nepřekročené pásmo prolomit.
Na jejich závěrečné cestě lesem působí jako dvě neklidné duše, které našli spásu a mohou konečně jít. Už to nejsou ti rozhněvaní mladí muži, jež se bezcílně potulují nocí, unudění a hledající vzrušení. V průběhu filmu začínají zpoza jejich nasazených masek vystupovat zasuté bolesti a obavy. To přidává jejich postavám na plastičnosti. Jakkoli by se mohlo zdát, že konec příběhu směřuje k rozvinutí jejich přátelství do milenecké roviny, spíše než o gay tematiku jde v tomto příběhu o odhalování vnitřních emocionálních stavů. Povaha sexuality tu není ani tak fyzická jako duševní. Victor i Rainer v sobě nesou stopy mytických androgynních bytostí. Ani jeden z nich není úplný a oba to cítí. Právě v tom spočívá jejich hledání, ačkoli si to sami zatím uvědomují jen velmi matně. Jednají v duchu platónovského podobenství o androgynních bytostech, které byly bohy rozetnuty na dvě části, odsouzeny k celoživotnímu hledání ztracené poloviny a přeneseně přirozenosti, snad lásky. Fakt, že oba hrdinové jsou stejného pohlaví, je víceméně podružný.
Atomic age vyčnívá mezi ostatními filmovými generačními výpověďmi, především potemnělou vizualitou, přeludnými obrazy, ale i tím, jak je jemný, nevtíravý. Budí dojem, že za obyčejným příběhem jedné cesty pařížskou nocí v téměř maupassantovském duchu, stojí silná potřeba se vyjádřit k několika současným problémům. Slovy autorky: „Mládí je starší, než kolik je mu let. Stejně jako v životě i u Rainera a Victora cítíme ozvěnu příběhu 20. století, který skrz ně prostupuje.“
Český trailer filmu Atomic Age

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
7/10
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 48. týden
Kinopremiéry: Odvážná Vaiana slaví klaunovy Vánoce Poslední listopadové sérii premiér v kinech jednoznačně dominuje pokračování animáku Odvážná Vaiana, které bude útočit na první místa žebříčků návštěvnosti a celosvětovou miliardu. Podobně silná konkurence jí logicky... čtěte zde
Vydáno: 27.11.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 47. týden
Top 20 ČR: Gladiátor II znovu vítězí Žádná z novinek neměla šanci ohrozit vedoucí postavení druhého Gladiátora, který si tak po týdnu v českých kinech připisuje druhé vítězství. čtěte zde
Vydáno: 26.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 47. víkend
Box office: Čarodějka si vyčarovala hvězdný start Adaptace broadwayského muzikálu Čarodějka je novopečeným podzimním blockbusterem a špatně si nevedl ani druhý díl Gladiátora. čtěte zde
Vydáno: 25.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 22. 11. 2024 - 28. 11. 2024
TV tipy: Komuna za úsvitu namíchala výbušnej koktejl Na konci listopadu zaujmou v poměrně chudé televizní nabídce hned dvě atraktivní premiéry. První z nich je akční thriller Bullet Train s Bradem Pittem v hlavní roli, tou druhou ambiciózní tuzemské drama Úsvit. čtěte zde
Vydáno: 22.11.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 47. týden
Kinopremiéry: Heretik strávil ve vedlejším pokoji víkend v Taipei Zhruba měsíc před Vánoci nehledejte mezi novinkami v kinech žádný velký hit, že by ale bylo úplně mrtvo, se také říct nedá. Startují třeba zajímavě vypadající horor Heretik s Hughem Grantem nebo anglický debut Pedra Almodóvara.... čtěte zde
Vydáno: 20.11.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Kinopremiéry: 17. týden (25.04.2013 08:00 v Radar | Kinopremiéry)
- Top 20 ČR: Sci-fi Cruise vládne i v Česku (23.04.2013 06:00 v Komentáře | Top 20 ČR)

PREMIÉRA TÝDNE   47/2024

Gladiátor II
8/10

Ridley Scott se po 24 letech vrací ke svému oscarovému filmu Gladiátor s pokračováním, kterým zdatně navazuje na legendární snímek a dokazuje, že ještě neřekl své poslední slovo.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe