Saw 3D

Recenze: Saw 3D

Vydáno: 09.11.2010 06:00 v sekci Recenze | Premiéry - Petr Doupal | foto: 2010 2media.cz

Každý Halloween od roku 2004 byl řádně krvavý díky sérii filmů Saw, která kombinovala prvky hororu a thrilleru a nechyběly v ní záhady a hlavně nápadité zabíjení pomocí důmyslných pastí. Příběh se nám po sedmi letech uzavírá. A závěť vraha Jigsawa je navíc servírovaná v 3D.

Je až neuvěřitelné, že hororová série Saw je s námi již sedm let. Se sedmým dílem Saw 3D má konečně dojít k zakončení příběhu, k uzavření ságy, k zodpovězení mnoha otázek, k finálnímu naplnění posmrtné vůle vynalézavého vraha Jigsawa. Ten už je mrtvý snad od trojky, což je však vlastně jedno, film staví hlavně na promyšlených smrtících pastech a nezáleží na tom, jestli je připravil on, nebo jeho nástupci. I fanoušek série se totiž v událostech už musí ztrácet a vše se "logicky" spojuje asi tak jako v Lost. Ten je ale ještě o mnoho tříd horší, dění v Saw 3D totiž docela dává smysl a po přečtení celkového shrnutí na Wiki vlastně pochopíte i celou sérii.
Nebudu spoilerovat. Ale můžu říct, že sedmička pojednává o vyřízení účtů mezi přeživší exmanželkou Jigsawa Jill (Betsy Russell) a detektivem Hoffmanem (Costas Mandylor), tedy dvěma pokračovateli Jigsawovy ságy, a novým vyšetřovatelem vnitřních záležitostí Mattem Gibsonem (Chad Donella). Výhodou pro diváka je, že Hoffmannův předchozí sok detektiv Peter Strahm už je mrtvý od pátého dílu a nemusíte tak přemýšlet, na jakého (hodný / zlý, nebo naopak?) detektiva se to vůbec díváte: Strahma totiž hrál typově extrémně podobný herec a tento krok považuji za nejhorší castingový sek jednadvacátého století. Takže tady to máte stručně a jasně: Hoffman je hajzl a chce všechny zabít.
Samozřejmě aby nebyla nuda jen v tak málo lidech, našel si další nečestné lidi na popravu. Tentokrát je jeho cíl velmi vypečený. Nule Bobbymu Dagenovi (Sean Patrick Flanery) jednou v hospodě došlo, že by se mohl vydávat za přeživšího Jigsawovy pasti a vydělat na tom majlant. To se taky podařilo, s celým PR týmem vytvořil knihu, která se stala bestsellerem. Velkou oporou po této hrozné vymyšlené události mu byla jeho krásná manželka, která o ničem neví. Je tak dvojnásobně překvapena, když se probudí spoutaná v opuštěném nemocničním areálu. Proč by jejího manžela Jigsaw zkoušel podruhé? No jo, lhát se nemá.
Vtipné tak vlastně je, že můžete být ve filmu i fanouškem Jigsawa, resp. jeho nástupců. Přece jen nechávají zabíjet lidské svině... Stejně jako v bez kontextu vložené úvodní scéně, kdy se v proskleném obchodě na náměstí na trojité cirkulárce probudí dva kluci a jejich (nevědomě) společná přítelkyně. Ta visí navrchu a do minuty spadne na rozjetou pilu. Pokud ale jeden ze soků nenatlačí na toho druhého opačnou část pily. Zachrání nevěrnou přítelkyni a zabijí kamaráda? Nebo se na ni vykašlou a přežijí oba dva?
Co se týče pastí, asi by se dalo říct, že se jedná o standard série. Stále je sranda sledovat nové smrti, stává se z toho ale trochu rutina a ztrácí se nápaditost. To podobně založená série Nezvratný osud má s umíráním o něco širší možnosti. Pasti v Saw musí zůstat bohužel o něco komornější. Jedna smrt se však vymykala normálu: když Hoffman drezínou s bodcem rozpůlil nahou (velmi pěkné) Jill, jednalo se však pouze o zlý sen. (A předtuchu?)
3D efekt je fajn, esenciální ale není. Střeva letící na diváka zase tak světoborná nejsou. MNOHEM důležitější jsou zvuky: takové vytrhávání vlastních zubů nebo vytahování klíče zakončeného rybářským háčkem ze žaludku je v kině "skvostné" poslouchat. Nestačíte se ošívat na sedačkách, jak vám to je nepříjemné. Odtrhávání zad slepených ke kožené sedačce v autě si pak užil Chester Bennington, který převedl krásný vokální výkon jako z refrénu hitů jeho kapely Linkin Park.
Nejchvályhodnější vlastností Saw 3D je konec: po kolekci zvratů se opravdu dočkáme uzavření celé story a vysvětlení několika událostí z minula. Nejsem si však jistý, že jsem vlastně všechno pochopil; těch postav, událostí, vedlejších linií a převratů za celou dobu bylo v sérii až mnoho. Každopádně pokračování si už nějak nedovedu představit. Originální pastičky diváky asi budou bavit nadále, vždyť Saw 3D měl výborný otvírací víkend (jen americká kina zaplatila rozpočet filmu), tvůrci se ale snad už poohlédnout po novém universu.

• Nemůžu si pomoct, (fx, 11.11.2010 10:38) Reagovat

ale mně nepřijde ta série zakončená vůbec nijak.. A další pokračování může přijít naprosto bez problémů.. Však už asi před rokem či dvěma (hrozně ten čas letí, nepamatuji si přesně) jsem četl na Gorille článek o tom, že studio odkleplo Saw až do desátého dílu.. :-/

Kinopremiéry: 26. týden
Kinopremiéry: Horizont je tiché místo v americké sáze V poslední várce červnových premiér nejvíce upoutá prequel úspěšné thrillerové série Tiché místo s podtitulem První den. Uvedení se dočká i riskantní a produkčně náročný projekt Kevina Costnera Horizont: Americká sága.... čtěte zde
Vydáno: 26.06.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 25. týden
Top 20 ČR: Mizerové a Garfield se mají dobře Česká kina stále čekají na výrazný letní hit, který přitáhne diváky ve větším množství. Zatím se o vedoucí postavení dělí Mizerové s Garfieldem. čtěte zde
Vydáno: 25.06.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 25. víkend
Box office: V hlavě 2 má stále obrovský úspěch Pixarovka V Hlavě 2 pokračuje v dominantním duchu i nadále a už po osmi dnech v distribuci se stala komerčně nejúspěšnějším filmem tohoto roku. čtěte zde
Vydáno: 24.06.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Recenze: Motorkáři 8/10
Recenze: Motorkáři aneb cesta do hlubin rebelovy duše Amerika na přelomu šedesátých a sedmdesátých let patřila rebelům bez příčiny na silných strojích, kteří se bouřili proti čemukoliv a byli trnem v oku normální společnosti. V kinech se hrají Motorkáři. čtěte zde
Vydáno: 22.06.2024 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV tipy: 21. 6. 2024 - 27. 6. 2024
TV tipy: Hladová Whitney je zrozená pro pomstu a ocitla se na křižovatce osudu Na konci června v televizích už začíná být znát blížící se léto. To znamená, že nabídka premiér a jakkoli neokoukaných filmů bude slabá. V tomto týdnu je v našem seznamu pouhá pětice počinů, které se řadí spíše k těm... čtěte zde
Vydáno: 21.06.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0

PREMIÉRA TÝDNE   25/2024

Motorkáři
8/10

Amerika na přelomu šedesátých a sedmdesátých let patřila rebelům bez příčiny na silných strojích, kteří se bouřili proti čemukoliv a byli trnem v oku normální společnosti. V kinech se hrají Motorkáři.