Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Žid Süss - film bez svědomí

Filmový klub: Žid Süss - film bez svědomí

Vydáno: 21.10.2010 18:00 v sekci Recenze | Za horizontem - Jan Jaroš | foto: 2010 Concorde Filmverleih

Postavení umělce v represivním režimu je svízelné a často končí jeho zaprodáním. To skvěle zpodobnil již před lety Szabóův Mefisto a nyní se k obdobnému tématu vyslovuje i snímek Žid Süss - film bez svědomí.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Režisér Oskar Roehler, inspirován knihou Friedricha Knilliho, se věnuje osudům herce Ferdinanda Mariana (1902 - 1946), proslaveného hlavně pověstným antisemitským pamfletem Veita Harlana Žid Süss (1940). Marian, jenž navzdory pochybám, ba chabému odmítání podlehl Goebbelsovu nátlaku, aby roli přijal, se tak ocitá ve stále mučivějších výčitkách svědomí. Zvláště když může sledovat až zlověstné propagandistické působení filmu na často uniformované publikum, v němž rozněcuje protižidovské vášně. Uvědomil si, že snaha polidštit titulního hrdinu, hrabivého a bezohledného finančního poradce würtemberského vévody v 18. století, a zbavit jej tupě karikujících rysů totiž nevedla k soucitu s ním, ale naopak k ještě většímu odporu vůči němu.
Podobně jako Mefisto se také tento snímek pokouší zobecnit vyprávěný příběh tím, že se prvotní realitou nechává toliko inspirovat, aby ve volně smyšlených motivech i postavách co nejvíce vyostřil dilemata Marianových osudů. Tak například Marianova manželka neměla ani částečný židovský původ, ani nezahynula v koncentračním táboře, jak tvrdí film, smyšlenkou je nejspíš i židovský Marianův kolega herec, jenž nad ním posléze vynáší opovržlivý odsudek, lze pochybovat, že by měl Marian, když pracoval v Praze, nějaké pletky s jakousi českou herečkou jménem Vlasta (vidíme ji s ním i po válce v rozvráceném Německu!).
A zjevně smyšlené je rovněž, že by se film (není zjevné, proč by se šňůra představení s Marianovou povinnou účastí podnikala právě po Polsku!) promítal pro budoucí dozorce dokonce v blízkosti právě budované Osvětimi, která v té době už naplno fungovala. Také příliš nesouhlasí, že by Marián dokonce klesl až k vystupování v zábavních podnicích, jak film naznačuje. Jeho filmová kariéra pokračovala dál, hrál jak ve filmech propagandistických (Ohm Krüger), tak ve filmech ryze zábavných a únikových.
Nevadí ani tak, že Marian zažívá neuvěřitelné náhody, když se zcela náhodně (!) setkává s lidmi, jejichž přítomnost mu připomíná vlastní slabost - ať již je to bývalá služebná, která si v Polsku zabírá židovské majetky, nebo navrátivší se židovský herec, s nímž se kdysi přátelil. Spornější je inscenační a zejména vypravěčská úroveň, která nedokáže oslovit, tím méně strhnout, a předkládá jakési oživlé leporelo popisných výjevů. Právě v této neosobní upachtěnosti nacházím zásadní rozdíl s Mefistem, který uhrančivě vylíčil nezadržitelně roztočenou spirálu zaprodání. Dialogy, zejména ty, které evokují zdánlivou všednost, jsou psány neobratně, ba proto i směšně - mám na mysli třeba průběžně vkládané Moserovy prosby o záchranu ženy židovky (což je v dané podobě také smyšlené).
Tobias Moretti, dosud se uplatnivší v podřadných televizních projektech typu Komisaře Rexe, v roli Mariana (a vzhledově jej docela připomíná) vcelku věrohodně postihuje rozpoložení za běžných okolností jistě slušného a vstřícného člověka, jenž v sobě nenalezne dost odvahy, aby se opakovaně vzepřel Goebbelsovu naléhání. Pak už následuje hledání výmluv, únik do sexuálních výstřelků a věčné zpíjení. Nepotkáme jej jinak než potácivého, zbaveného zábran a s lahví v ruce.
Marianovým protihráčem je ministr Goebbels (Moritz Bleibtreu mu není příliš podobný, nejvíce jej připomene kulháním), ztělesněný s velkou dávkou nadsázky jako šantánový manipulátor, jenž střídá neomalené lichotky se řvavým nátlakem - paradoxně jen tehdy, když se uchýlí k rámusivému křiku provázenému vzrušenou gestikulací roztočených paží, postihuje cosi z hrůzně omamné Goebbelsovy osobnosti. Málo přesvědčivé, jednou výrazově unylé (režisér Harlan), jindy ploše šaržovité (zneuznaný komik Hans Moser či udávající služka, která se přehrabuje v domácích písemnostech), jsou i vedlejší postavy, mihotající se příběhem jak v bizarním komparsu.
Důležitým středobodem příběhu je samotné natáčení Žida Süsse, ačkoli vícero ukázek z již hotového díla (pro film znovu inscenovaných) nabízejí až jednotlivá představení. Předváděné výňatky poskytují vcelku postačující orientaci, postihují dějové zákruty od počátku do konečného rozuzlení, často s přihlédnutím k právě aktuálnímu dění. Některé motivy hraničí se zbytečnou schválností - třeba uvedení na festivalu v Benátkách jako by získávalo své opodstatnění až finálním Goebbelsovým vtípkem, že o filmu pochvalně napsal i jakýsi italský kritik se jménem do budoucna určitě nepřehlédnutelným - Michelangelo Antonioni. (To je mimochodem pravda, obdivná recenze vyšla v Il Corriere Padano 6. září 1940, den po uvedení na festivalu.)
Velkou část vyprávění však zabírají události, bohužel natočené dosti neobratně, ba ochotnicky, které následovaly po uvedení Žida Süsse a které naznačují zkrachovalou Marianovu existenci. Ve stále nevěrohodnějších grimasách jej sužuje jak bezmoc, tak vědomí, že nebyl schopen zachránit ani svou ženu, zahynuvší v koncentráku. Vizuální pojetí, jaké filmu vtiskl kameraman Carl-Friedrich Koschnick, je podivně rozplizlé, zbavené ostřejších kontur a také přispívá k rozpačitému dojmu, jaký celý projekt zanechává. Ani hudba Martina Todsharowa, rozeznívající se v uzlových okamžicích naprosto popisně k dunivému pochodovému crescendu, nepatří k pamětihodným položkám.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 20 ČR: 24. týden
Top 20 ČR: Mizerové se drží na špici Na prvním místě domácího žebříčku se drží čtvrtý díl akční komedie Mizerové a druhé místo si pojistil Garfield ve filmu. Návštěvnost v kinech je i nadále podprůměrná. čtěte zde
Vydáno: 18.06.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 24. víkend
Box office: V hlavě 2 má obrovský úspěch Kina ožila s premiérou pixarovky V hlavě 2, která oficiálně zahajuje letní sezónu obrovským komerčním úspěchem, který je dokonce ještě větší než v případě jedničky před devíti lety. čtěte zde
Vydáno: 17.06.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 14. 6. 2024 - 20. 6. 2024
TV tipy: Vřískající Arvéd se ocitá v podezření Blíží se začátek prázdnin a televizní programy se plní očekávanými letními lákadly. I proto je těžké sestavit reprezentativní výběr z neokoukaných počinů. V naší chudé nabídce tak tento týden vyčnívá premiéra pátého... čtěte zde
Vydáno: 14.06.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 24. týden
Kinopremiéry: Velmistr má prachy ve jménu cti Ani tento týden kina zásadním způsobem nevytrhne, protože premiérová nadílka je hodně slabá a velký divácký potenciál rozhodně neskrývá. Vedle další minipřehlídky japonského anime odstartuje třeba chválené drama Ve jménu... čtěte zde
Vydáno: 12.06.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 23. TÝDEN
Top 20 ČR: Mizerové uspěli i v Česku Také v českých kinech měl nový díl Mizerů úspěch a z trůnu sesadil Garfielda ve filmu. Obecně však platí, že návštěvnost v kinech se pohybuje dlouhodobě v podprůměrných číslech. čtěte zde
Vydáno: 11.06.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0

PREMIÉRA TÝDNE   23/2024

Mizerové: Na život a na smrt
8/10

Čtvrtí Mizerové se vrací do kin po čtyřech letech od minulého dílu, opět bez režijní účasti Michaela Baye, ale znovu s producentem Jerrym Bruckheimerem a hvězdnou dvojicí Will Smith a Martin Lawrence.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe