Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Téma: Osudové ženy Woodyho Allena

Téma: Osudové ženy Woodyho Allena

Vydáno: 03.10.2011 07:00 v sekci Články | Publicistika - Redakce | foto: Paramount Pictures

"Muži se snaží milovat ženy, které je přitahují. Ženy se snaží přitahovat muže, které milují." Zní to jako bonmot Oscara Wildea, ale jde o lapidární shrnutí Woodyho Allena - toho, co se vlastně děje ve většině jeho filmů.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
V posledních letech se stalo zvykem vítat každý jeho nový film unaveným konstatováním, že není hloupý, je i vtipný, ale pouze recykluje motivy těch dřívějších. Podíváte-li se na tvorbuWoodyho Allena bez tohoto předsudku, zjistíte, že minimálně v jednom ohledu se nikdy nepřestala vyvíjet - v hloubce a rozmanitosti ženských postav.
Všechny říkají: Miluji tě

"Nenávidím tě od chvíle, kdy jsem se tě poprvé zmocnil!" Hned první větaWoodyho Allena, která kdy zazněla z filmového plátna, byla adresována ženě. Vykřikl ji šílený psychiatr Fassbender v bláznivé komediiCo je nového, kočičko?. Scénář tohoto kusu původně vznikal na objednávku boha bezstarostného šovinismuWarrena Beattyho a obsah filmu tomu odpovídá.

Po boku Petera O'Toolea a Petera Sellerse defilovaly ženské hvězdy srovnatelné popularity (Ursula Andress, Romy Schneider, Capucine a Paula Prentiss), jejich úkolem ale nebylo nic jiného než být krásné a střídavě odmítavé nebo svolné vůči sexuálním návrhům mužských protějšků. Woody hraje menší roli mladíka, který pomáhá striptérkám do šatů za dvacet franků týdně, protože "platit jim víc si nemůže dovolit", a obézní paní Fassbenderová zůstala jedinou ženou ve filmu, která se nemusela obávat žádného harašení. Zábava k popukání, ovšem vykoupená neskrývaným sexismem.

Zlodějíček Virgil Starkwell ze Seber prachy a zmiz zase glosuje své seznámení s krásnou Louise těmito slovy: "Po patnácti minutách jsem si ji chtěl vzít. Po půlhodině jsem definitivně zavrhl nápad ukrást jí kabelku." Podobné bonmoty zůstávají jediným užitkem z postavy Louise a její představitelkaJanet Margolin nemá dohromady co hrát. Nancy v satiřeBanáni (představovanéAllenovou tehdejší ženouLouise Lasser) už je dopřána větší osobitost, ale její prostor v příběhu je stále marginální.

K nejpamátnějším momentům z filmu Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu (ale báli jste se zeptat) patří scéna, v níž Woodyho pronásleduje obří agresivní ňadro, které je později úspěšně odchyceno do stejně gigantické podprsenky... Všechny jmenované komedie jsou k zbláznění vtipné, ale troufám si tvrdit, že mezi ženami Woodymu mnoho fanynek nezískaly. Až na jednu, která se tehdy jmenovala Diane Hall, měla ambice stát se zpěvačkou, viděla komika v televizi a připadal jí "strašně roztomilý"...

Zahraj to znovu, Diane

"V televizních skečích a prvních scénářích jsem psal všechno pro muže," připouští režisér. "Pak jsem ale potkal Diane Keaton, která hrála v mé hře Zahraj to znovu, Same!, začali jsme spolu žít a navzájem se ovlivňovat. Díky ní jsem věnoval ženským postavám větší pozornost." Partnerský vztah na přelomu 60. a 70. let dvojici sice vydržel necelý rok, ale jako herečka a režisér prošli ruku v ruce celou následující dekádou. Kreativně vyprávěnáAnnie Hallová, volně inspirovaná jejich soukromým příběhem, vynesla oběma Oscara (Woodymu dokonce dva - za scénář a režii) a posunula jejich kariéry novým směrem. Popularita filmu je tak značná, že neprávem trochu zastiňujeDianiny kreace v předchozích i následujícíchAllenových filmech.

Mozek naivní básnířky Luny ve sci-fi parodiiSpáč je sice zprvu vymytý totalitním režimem budoucnosti, později se ale naplní ideály futuristického odboje aWoodyho hrdina poprvé čelí partnerce, kterou nečiní nedostupnou pouze její krása, ale také individuální životní cíle. Aby si zasloužil její přízeň, musí jinak zbabělý Miles vypracovat plán na zneškodnění vůdce dystopické Ameriky 22. století. Stejný koncept, přesazený do reálií carského Ruska, si dvojice zopakovala v parodiiLáska a smrt, odkazující na ruskou literární i filmovou klasiku. Odboj se tentokrát hotoví spáchat atentát na Napoleona a hrdinova vyvolená ráda filosofuje o podstatě bytí.

Sice stále ještě nešlo o vícevrstevnaté postavy z jeho pozdějších kusů, ale přinejmenším seWoody sDiane podělil rovným dílem o své typické bonmoty a stejně naložil i s rozmanitými neurózami, frustracemi a existenciálními pochybnostmi, které dříve sužovaly výhradně jeho mužské postavy. Ve filmechManhattan aInteriéry už je dokonce více pamětihodných ženských postav pohromadě a tvůrce, všeobecně vnímaný jako komik, se k nelibosti části publika stále více přiklání k vážným látkám.

Mia a její sestry

Britská herečkaMia Farrow během 70. let zcela nevystoupila ze stínu titulní role v hororuRosemary má děťátko a osobní i profesní partnerství sWoodym Allenem ji potkalo právě včas, aby si ji dějiny nezačaly pamatovat jen jako bývalou manželkuFranka Sinatry aAndrého Previna. Subtilní a éterická žena s olivovou pletí sice nikdy nedisponovala komediálním nadánímDiane Keaton, ale o to lépe se jí vedlo v dramatech.

Právě na ně komik nečekaně přesedlal, a jeho filmy se najednou jen hemžily rozbolavělými hrdinkami jako odIbsena,Bergmana čiStrindberga. Jestliže v centru starších filmů figurovali muži s cílem dostat ženu do postele nebo v krajním případě pod čepec, ty novější se stále častěji zabývaly situací žen, které v posteli osaměly a jejich čepec vyšel z módy.Purpurová růže z Káhiry představuje další předěl. Melancholická romance o mladé ženě, která uniká před smutkem všednosti a domácím násilím do kina a prožije románek s hercem, který vystoupí z plátna, je vůbec prvnímAllenovým příběhem sledovaným perspektivou ženy.

V románově strukturovaném melodramatuHana a její sestryWoody utkal komplikovanou pavučinu vztahů přátel, příbuzných a bývalých či současných partnerů.Mia Farrow,Barbara Hershey aDianne Wiest hrají sestry, z nichž každá čelí citovým nebo profesním potížím a každá je také musí sama vyřešit. Mužské postavy jsou tentokrát pasivnější a slabošské.

A ženy hrají prim i v dalších filmech jakoAlice neboJiná žena a kromě všudypřítomné režisérovy partnerky nabízejí příležitosti i dalším, často přehlíženým herečkám. KupříkladuDianne Wiest se během let 1985 až 1994 objevila v pětiWoodyho filmech a dva z nich (Hana a její sestry aVýstřely na Broadwayi) jí vynesly Oscara.

Shodou okolností hraje v obou herečky, jejich osud i nátura se ale diametrálně liší. Neurotická Holly, jež si v prvním filmu odmítá připustit, že si nezvolila vhodnou profesi, zřejmě nikdy nedosáhne slávy ani sebevědomí divadelní hvězdy Helen Sinclair zVýstřelů. V roli neprovdatelné tetičky Bey zAllenovy autobiografické mozaikyZlaté časy rádia seDianne potkala i s další režisérovou favoritkou, komičkouJulií Kavner.

Ženě, která v originálním znění seriáluSimpsonovi propůjčila hlas Marge,Woody rád přisuzoval přímočaře komediální role mateřských typů. K nejpamětihodnějším patří paní Hollanderová z komedieNepij tu vodu, americká turistka uvíznuvší s dcerou a manželem v budově americké ambasády v nejmenovaném totalitním státě, a samotnáWoodyho matka právě veZlatých časech rádia.

Soon-Yi: Hra osudu

Jedna událost ale pověst autora, na něhož ženy nedají dopustit, přechodně poskvrnila - jeho bouřlivý rozchod s Miou Farrow. V roce 1992 herečka objevila kompromitující fotky, které usvědčovaly Woodyho z poměru s její adoptivní dcerou Soon-Yi. Soudní a mediální teror, který Mia rozpoutala, značně zkreslil fakta, a řada lidí má dodnes za to, že "Woody Allen svedl svou dceru".

Soon-Yi Previn se později za režiséra provdala a žije s ním bezmála dvacet let. Do omrzení může v rozhovorech připomínat, že v době skandálu byla plnoletá, že Woody a Mia se nikdy nevzali a nežili s dětmi ve společné domácnosti a že za svého (adoptivního) otce vždy považovala hudebního skladatele Andrého Previna. Lidé věří, čemu věřit chtějí. Když se režisér loni veřejně zastal Romana Polanského, který je přes třicet let pronásledován za podobně ožehavou aféru, v tisku se i po tolika letech vyrojily reakce typu "Woody Allen? Ten by měl sedět taky!"

Obsadit Farrow do hlavní role v Tajemné vraždě na Manhattanu po těchto událostech nepřicházelo v úvahu. V roli znuděné manželky nakladatele Carol, která podezřívá souseda z vraždy a podněcuje letargického manžela ke společnému pátrání, ochotně zaskočila stará dobrá Diane Keaton. Vzhledem k tomu, že detektivní zápletka vyklíčila z nepoužitého dějového motivu Annie Hallové, Diane se v roli cítila jako v dobře vyšlapaných botách a film je možné sledovat jako fantazii na téma "kdyby se Annie a Alvy nerozešli".

Třebaže většina diváků se shoduje v názoru, že 80. léta byla Woodyho vrcholným obdobím a od jisté doby už nenabízí více než variace na tyto lepší časy, osobně to vidím jinak. Do filmů s Miou Farrow se začal postupně vkrádat určitý stereotyp, vyplývající právě z potřeby ji hlava nehlava obsadit do každého z nich. Ať už šlo o černobílou poctu německému expresionismu (Stíny a mlha), teatrální variaci na Čechova (Září) nebo vztahový horor (Manželé a manželky), výrazové prostředky herečky zůstaly omezené a typ, který ve filmech představovala, únavně neměnný.

JakobyAllenovi po rozchodu spadly okovy, jeho filmy posledních dvaceti let jsou rozmanitější než dříve a to velmi úzce souvisí s jejich hrdinkami.Woody obsazuje stále širší škálu hereček a jejich rozdílné nátury dělají z každého snímku osobitý solitér.

Jennifer Tilly jako protěžovaná přítelkyně vlivného mafiána připomněla veVýstřelech na Broadwayi kreaceJudy Holliday.Helen Hunt jako jedovatá nadřízená detektiva pojišťovny vProkletí žlutozeleného škorpiona navázala na břitkouKatharine Hepburn ve věčném souboji seSpencerem Tracym. KomičkyTracey Ullman aElaine May se vDarebáčcích nebojí až klaunsky shodit a v partnerství sWoodym Allenem připomenou jeho rané blázniviny. V žádné z těchto rolí si při nejlepší vůli nedokážu představitMiu Farrow.

Scarlett Penelope Barcelona

I když se dlouho zdálo, že tvůrce pod pravidlo "každý rok nový film" připsal drobným písmem klauzuli "a v každém jiná herečka", v roce 2005 přilnul k nové múze. Když nasmlouvanáKate Winslet na poslední chvíli vycouvala z natáčeníMatch Pointu - Hry osudu, nahradil jiWoody mladičkouScarlett Johansson. A nestačil se divit, kolik inteligence, zkušenosti a promyšlených fines talent dvacetileté dívky nabízí.

Ambiciózní Nolu ve volné variaci na Zločin a trest následovala role mladé žurnalistky Sondry v duchařské komediiSólokapr (kterou užWoody napsal speciálně proScarlett) a zatím naposled vášnivá Cristina, odsouzená k věčné nespokojenosti v hořké romanciVicky Cristina Barcelona. Málokterý tvůrce by v rychlém sledu za sebou natočil tři tak rozdílné filmy a málokterá herečka by stejně dokonale naplnila tak různá zadání.

"Psaní pro ženy má i jednu praktickou výhodu," svěřil se Woody Allen tisku. "Když vás odmítnou dva herci, může být problém najít třetího, který se pro roli hodí. Ale talentovaných hereček, které čekají na příležitost, jsou zástupy." Platilo to před dvaceti lety a platí to i dnes. Tak jako kdysiWoody, i dnešní autoři píší obvykle pro muže a jejich ženské postavy je často možné charakterizovat jediným dobře vybraným adjektivem.

Ale zkuste si to u postav, které v posledních Woodyho filmech ztvárnily Evan Rachel Wood (Užívej si, co to jde), Naomi Watts (Poznáš muže svých snů) nebo Penélope Cruz (Vicky Cristina Barcelona).


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 51. týden
Kinopremiéry: Modrou stezkou přímo na Pandoru Předposlední letošní premiéry jsou ve znamení třetího Avatara. Je tak jasné, že všechno ostatní jde stranou a absolutně nemá šanci jakkoli konkurovat jednomu z nejočekávanějších filmů roku. Další slova jsou zbytečná. čtěte zde
Vydáno: 17.12.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 50. týden
Top 20 ČR: Čeká se na Avatar V českých kinech stále vládne animovaná disneyovka Zootropolis: Město zvířat 2, která je stále hojně navštěvovaná. Tento týden nás nicméně čeká premiéra třetího Avatara, který spustí bouři. čtěte zde
Vydáno: 16.12.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Deník shopaholičky 1/10
Recenze: Komedii Evy Toulové Deník shopaholičky si lze užít pouze ironicky Hrdinkou nového filmu režisérky a scenáristky Evy Toulové je rozvedená čtyřicátnice, která je chorobně závislá na nakupování zboží ve slevě. Následně uzavře sázku se sestrou, že nedokáže vyžít s rozpočtem sto korun denně. čtěte zde
Vydáno: 15.12.2025 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Box office: 50.víkend
Box Office: Klid před Avatarem Týden před premiérou třetího Avatara je u pokladen kin pověstný klid před bouří. První místo si znovu urvalo Zootropolis: Město zvířat 2, které po třech týdnech překonalo hranici jedné miliardy. čtěte zde
Vydáno: 15.12.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Téma: Oscar 2025: Jací jsou hlavní favorité?
Téma: Oscar 2025: Jací jsou hlavní favorité? 22. ledna 2026 budou vyhlášeny nominace na ceny Americké filmové akademie Oscar za rok 2025, které pak budou předány v pondělí 16. března. Jací jsou letos hlavní favorité? čtěte zde
Vydáno: 13.12.2025 10:30 v sekci Články | Publicistika
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Scarlett Johansson a Vymítač ďábla (26.11.2025 09:00 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Velký pán a kasař Ferrari se ocitl 610 metrů nad zemí (24.10.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Bod zvratu v deváté bráně vyvolal velké očekávání (17.10.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- Sbohem, Annie Hallová (12.10.2025 08:15 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Deset filmů Roberta Redforda (20.09.2025 10:30 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Rychlej Charlie zabloudil do Grimsby a dostal se do bodu varu (05.09.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Medvěd zvedl černý telefon (01.08.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: V Jurském světě prožila znovuzrození příšera od Michiganského jezera (02.07.2025 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- TV tipy: Ztracení chlapci čtou šachovou novelu (20.06.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Gigant zažil sucho a zúčastnil se norimberského procesu (13.06.2025 07:30 v Radar | TV tipy)

PREMIÉRA TÝDNE   44/2025

Dracula: Příběh lásky
6/10

Luc Besson pojal adaptaci klasického románu Brama Stokera po svém a natočil ho jako milostný příběh pod názvem Dracula: Příběh lásky. Stojí ale za vidění?

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe