Třetí
Spider-Man s Tomem Hollandem v hlavní roli středoškoláka Petera Parkera přímo navazuje na předchozí díl s názvem
Spider-Man: Daleko od domova, ve kterém podlý Mysterio veřejně označil Spider-Mana za svého vraha a před celým světem odtajnil jeho pravou identitu. Odmaskovaného Petera teď polovina národa miluje a druhá ho nesnáší, leč kupodivu z toho nevyplývá zas až tolik nepříjemností – přičemž nejtíživější je pro Petera zřejmě to, že kvůli vzedmuté vlně kontroverze kolem jeho osoby nechtějí jak jeho, tak ani jeho přítelkyni (
Zendaya) a nejlepšího kamaráda (
Jacob Batalon) přijmout na vysněnou univerzitu. Peter kvůli tomu vyhledá Doctora Strange (
Benedict Cumberbatch) a přemluví ho, aby celou situaci napravil nějakým kouzlem. Kvůli Peterově sobeckosti a nerozvážnosti se však kouzlo vymkne kontrole a s jeho následky si Peter musí poradit sám, jelikož Doctor Strange se ocitne uvězněn v jiné dimenzi.
© Falcon
Součástí nezamýšleného efektu onoho kouzla je mimo jiné to, že se po městě zničehonic začnou pohybovat všelijací záporáci, které známe z různých starších filmů se Spider-Manem, např. Green Goblin (
Spider-Man, 2002), Dr. Octopus (
Spider-Man 2, 2004) nebo Electro (
Amazing Spider-Man 2, 2014), a které navíc hrají pořád ti stejní herci jako před lety, tedy
Willem Dafoe,
Alfred Molina či
Jamie Foxx. Jejich přítomnost ve filmu nevyplývá z toho, že by snad scenáristům došly nápady na komiksové padouchy – naopak jde o dramatický záměr vycházející ze stejné teorie multi-vesmírů, na jaké byl vystavěn i vynikající animovaný film
Spider-Man: Paralelní světy (2018). Svým způsobem tak snímek
Spider-Man: Bez domova slouží nejen jako závěr „hollandovské“ trilogie, kterou natočil režisér
Jon Watts, ale i jako dovětek za celou zhruba dvacetiletou filmovou historií se Spider-Manem, do jejíhož kánonu přispěli i režiséři
Sam Raimi a
Marc Webb.
Na fanoušky filmů se Spider-Manem tak bude tento snímek do značné míry fungovat především jako příjemný festival nostalgie, jehož velmi slibný a atraktivní námět se nicméně nedočkal takového zpracování, aby bylo skutečně nad čím jásat nadšením. Samotný koncept filmu, zahrnující práci s postavami z paralelních světů, je vynikající, jakoukoli další náplň však film ve svém příběhu de facto nenabízí. V celém snímku jde v podstatě jen o to, že se Peter Parker po několika velmi špatných rozhodnutích a zásadních emocionálních ranách naučí přijímat zodpovědnost za následky svých činů, čímž jakoby dospěje, a kvůli čemuž se na začátku musí zachovat jako nezodpovědné pako, aby ten jeho přerod ze zbrklého teenagera ve vyzrálejšího a uvědomělejšího jedince nabyl výraznějšího rázu.
© Falcon
V důsledku je pak děj filmu o tom, jak Spider-Man neuvážlivě riskuje potenciální apokalypsu jen proto, aby dostal svou dívku a kamaráda na vysokou školu, a následně v dobré víře riskuje nerozumně znovu, když se snaží pomoct několika lidem, které sotva zná, zatímco ohrožuje životy řady dalších lidí a způsobuje hromadu škod. Jinými slovy – hlavní hrdina něco pokazí, pak se to snaží napravit, následně se z toho poučí, a je konec. Což není mnoho. Na druhou stranu, tahle poměrně slabá příběhová kostra patrně není tím, co se bude v souvislosti s tímto filmem nejvíce řešit, protože tím hlavním je tentokrát všechno to ostatní, co je na onu kostru navěšeno, a co postupem času narůstá do velkolepých, efektních a nesmírně působivých rozměrů.
Epičnost filmu a leckteré jeho dramatické okamžiky naneštěstí celkem často narušuje dost nepatřičně vyznívající humor, který sráží potenciální osudovost a emotivnost mnoha scén. V předchozích filmech musel Peter Parker skloubit nahánění zločinců po městě se školními povinnostmi a záchranu světa prokládal nadbíháním spolužačce na školním výletě, takže sloučení superhrdinského akčního filmu se středoškolskou komedií dávalo smysl, leč v tomto filmu již škola nehraje nijak výraznou úlohu, takže tu jsou postavy komických spolužáků spíš na obtíž, stejně jako snaha tvůrců násilně procpat do každé druhé věty (ne)vtipnou průpovídku, přestože by tam rozhodně být nemusela.
© Falcon
Argumentovat by se dalo tím, že Spider-Man je i ve své komiksové předloze za všech okolností plný humoru a nadhledu, to by se ale nesměly neustálé pokusy o vtipkování a hlášky ve filmu tak moc míjet účinkem. Mnohé starší marvelovky přitom dokázaly míchat legraci a smrtelnou vážnost velmi hladce a přepínaly mezi nimi zcela bezešvě. Tohle ale není ten případ.
Jinak si ale režisér Jon Watts a stálá dvojice scenáristů zvládají udržet laťku nastavenou předchozími díly, obzvláště co se týče přehledné a nápadité superhrdinské akce, vedení mladých herců i hereckých matadorů, práce s postavami a celkové filmařské úrovně. I přes časté škobrtání a nepříliš jasnou kauzalitu některých událostí jde v jejich podání nejen o zábavný a vtahující akčně-komediální blockbuster, ale přímo o splněný sen fanoušků, plný vizuálních i slovních citací a několika návratů komiksových legend, který je s přibývajícím časem čím dál tím impozantnější a poutavější. Škoda jen té tonální nevyváženosti, až přílišné příběhové jednoduchosti a několika neumně vystavěných scenáristických berliček.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]
Český trailer k filmu Spider-Man: Bez domova