© Bontonfilm
- Sára (Hana Vagnerová) je influencerka na plný úvazek, takže sdílí na sociální sítě úplně všechno a pořád se buď fotí, nebo natáčí na mobil. Na začátku filmu porodí a ihned po odjezdu z porodnice se musí nastěhovat do starého rozpadajícího se domu před rekonstrukcí, který její partner (Jakub Prachař) spontánně pořídil jako překvapení místo jejich původního bytu.
- Hedvika (Petra Hřebíčková) si žije s jedním dítětem v přepychu v manželství s bohatým manažerem (Jiří Langmajer), na zahradě luxusní vily i všude v interiéru jí stojí pozlacené sochy za statisíce, ale stejně ze vzteku a zoufalství rozbíjí talíře, protože její muž příliš pracuje a tráví s ní málo času. A tak si Hedvika v parku nabrnkne pohledného písničkáře (Vladimír Polívka).
- Zuzana (Sandra Nováková) je dvojnásobná matka-samoživitelka, která se navzdory několika brigádám topí v dluzích, a dokonce jí hrozí vystěhování z pronajaté garsonky, protože jí otec jejích dětí neposílá alimenty a ona na něj nedokáže zatlačit.
- Eliška (Gabriela Marcinkova) čeká dítě s milujícím manželem (Štěpán Benoni), kterého však nesnáší její panovačná matka (Zuzana Maurery), jež měla pro život své dcery jiné plány a svou nespokojenost dává ostentativně a štiplavě najevo.
© Bontonfilm
Kvůli neustálému lavírování mezi veselou komedií s depresivními podtóny a posmutnělým dramatem s komediálním nadhledem je nejasné i to, co by měl divák k hlavním hrdinkám vlastně cítit. V některých situacích by se jim měl zřejmě smát, jindy by mu jich mělo být líto (leckdy třeba i ze scény na scénu), leč souznět s nimi stejně moc nedokáže, protože se chovají jako nány. Symptomatická je v tomto ohledu např. sekvence vycházející z toho, že Zuzana nemá peníze na MHD, a tak jezdí s dětmi tramvají načerno.
© Bontonfilm
Scénář o čtyřech diametrálně rozdílných ženách, které spolu nemají prakticky nic společného, a přesto jsou nejlepšími kamarádkami, naráží i na nedostatek provázání jejich osudů. Sice se navštěvují a chodí spolu do parků, leč nijak se nepracuje kupříkladu s tím, že jedna z nich je hrozně bohatá a má ve svém luxusním domě se soukromou uklízečkou několik nevyužitých ložnic (jak sama zmiňuje), zatímco jiné jsou nuceny se mačkat s dětmi v malé garsonce, případně ve smrduté vypůjčené maringotce.
Ale z čeho by pak film doloval vtipné gagy, že? Jinak kromě standardně komediálních scén (žena se před partnerem svlékne, načež jí z prsu vystříkne mléko jemu do oka a on začne křičet) běžně dochází i ke scénám značně divným, které jsou v lepším případě nepochopitelné a v horším případě nepříjemně děsivé.
© Bontonfilm
Příklad strašidelně divné scény – tatáž hrdinka nechce mít se svým manželem během těhotenství sex (z etických důvodů vůči dítěti), ale protože respektuje jeho fyzické potřeby, tak si pozve domů prostitutku. Když pak ale dotyčná sexuální pracovnice hrábne šokovanému muži přes kalhoty do rozkroku, tak manželka situaci neustojí a v pláči začne vykřikovat cosi o nevěře.
Pokud film Matky skutečně o něčem vypovídá, ať už vědomě, nebo nevědomě, tak je to neschopnost životních partnerů komunikovat mezi sebou. Právě nedostatek komunikace je totiž zdrojem naprosté většiny jejich konfliktů, kdy například jeden z páru udělá za zády toho druhého zásadní rozhodnutí za oba, někdo se nesvěří se svými nešťastnými pocity tomu druhému, nebo se zkrátka není schopen s tím druhým konkrétně dohodnout na základních věcech, takže pak k žádnému porozumění ani dojít nemůže.
© Bontonfilm
Dosti prázdný děj je navíc i silně předvídatelný, časté přeskakování z humorných okamžiků na dramatické a zpět ubírá filmu v obou polohách na síle, neustálý vypravěčský komentář influencerky Sáry nejenže působí nadbytečně, ale dokonce ani není moc vtipný (stejně jako zbytek filmu) a jediné, co se dá opravdu pochválit, jsou výkony hereček a herců (včetně těch ve vedlejších rolích) a jejich vedení celovečerně debutujícím (avšak z hlediska televizní tvorby zkušeným) režisérem Vojtěchem Moravcem, díky němuž jsou Matky solidně zpracované alespoň po řemeslné stránce. Ale co naplat, když výsledek připomíná vinou scénáře namísto filmu jen sérii vzájemně nesladěných, obsahově chudých a náhodně poslepovaných scének.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]