Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Bibliotheque Pascal

Recenze: Bibliotheque Pascal

Vydáno: 27.09.2010 12:00 v sekci Recenze | Premiéry - Daniel Patras | foto: facebook tvůrce

Bibliotheque Pascal je svěží maďarský umělecký film, který chce oslovit fanoušky magického realismu a surrealismu a daří se mu to. Svou pestrostí a hravostí si ale zadělává na problémy spojené s nevyvážeností diváckého zážitku.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Po chmurném severském dramatu Submarino se krátce nato čeští distributoři rozhodli zařadit na program českých kin další evropský umělecký počin, který zaujal na letošních evropských filmových festivalech. Na Letní filmovou školu v Uherském hradišti si Bibliotheque Pascal přijel uvést sám nadějný maďarský režisér Szabolcs Hajdu, doposud nejvíc známý snímkem Bílé dlaně.
Jakoby se však Szabolcs Hajdu viděl ve starším bardovi maďarského filmu, Bélovi Tarrovi. Alespoň co se týče drobně pohrdavého vztahu k příběhu, který v tomto snímku plní druhořadou úlohu, ačkoliv, na rozdíl od Tarra, se nedá přehlédnout. Dle slov režiséra už byla podobná témata zpracována tisíckrát a velmi snadno v minulosti sklouzávala do klišé. Příběhová kostra tak slouží především jako základní nit, na kterou jsou postupně věšeny kilogramy hravých, především vizuálních, nápadů, které tendence ke klišé zdařile zadupávají.
Tahle nit je utkána z několika nesourodých částí, takže snímek působí takřka jako povídkový film, jehož jednotlivé epizodky mají na diváka úplně jiný dopad. Mám takovou žánrovou nevyhraněnost (respektive směsku) celkem rád, ačkoliv zde to působí malinko křečovitě. Je tu část jak z akčního thrilleru, pak je tu komedie, trocha absurdity, gangsterka, drama nebo erotický mysteriózní thriller, a to všechno v obalu podivné road-movie pohádky stavějící na četných surrealistických vložkách, které nepostrádají přirozenost (většinou), efekt překvapení, vtip a krásu. Je jen na divákovi, jestli na tuhle hru přistoupí.
Nedá se říct, že by zmíněná nesourodost měla být nějakým zásadním negativem, ačkoliv tak může působit. Zapadá totiž do koncepce filmu, jehož příběh vypráví hlavní hrdinka Mona. Ta se snaží svým pestrým vyprávěním u rumunského úředníka získat zpátky svou dcerku poté, co se stala obětí obchodu s bílým masem a dostala se tak postupně až do Anglie, kde byla zavlečena do ujeté Pascalovy bibliotéky, “literárního“ klubu pro velmi náročné zákazníky.
Rozdílnosti jsou tedy odkazem na fakt, že dvacet let od pádu totality stále panují kulturní rozdíly napříč Evropou. Nejde však jen o nesourodost žánrovou, ale i vizuální a hudební. Některé záběry jsou vypiplané do posledního detailu, plné barev, další zase syrové. Hudba hrající během scén ve východní Evropě je typická balkánská muzika říznutá jazzem (nebo tedy spíš typický jazz říznutý balkánskou muzikou) a na západě zase šanson říznutý jazzem bez balkánské muziky, a to je rozdíl!
Přesto všechno ale je i čas na nudu, protože to skvělé trvá většinou krátce a to nezajímavé déle. Ačkoliv se může z traileru zdát, že je film neutuchající jízda na horské dráze, není to tak úplně pravda. Problém tedy vidím v nevyváženosti snímku. Vlastně jedna věc vyvážená je, ale ta mě trápí ze všeho nejvíce. Bibliotheque Pascal neví, jestli být bláznivou jízdou vizuální extravagance, která si nebere servítky, nebo zda má být seriózním dramatem o trhu s lidským masem a sondou do problémů společnosti.
Osobně preferuji upřednostnění první varianty, neboť souhlasím s režisérem o nadužívání podobného tématu v řadách nejen festivalových filmů. Ono rutinní drama však přesto dostává poměrně hodně prostoru a po namlsání některými scénami jsem se těžko přemáhal k udržení pozornosti, zvlášť když samotní herci (jinak standardní kvality) většinou charismatem zrovna nepřetékají, včetně hlavní postavy ztvárněné Orsolya Török-Illyésovou, která je sice stylová, ale nějaký soucit a sympatie nevzbudí. Jiná káva je to u Andi Vasluiana alias Viorela, který plní v příběhu zásadní roli, ale na plátně se bohužel moc dlouho nezdrží.
Další kopanec nastává na závěr filmu, kdy se snímek opět vrací k úředníkovi a převrátí celkové vyznění Bibliotheque Pascal vzhůru nohama a vlastně není úplně jasné, jestli je to vzhůru nohama, nebo hlavou dolů. Divák aby si asi vybral, co je mu milejší.
Celkově se však jedná o nevšední snímek, který si zaslouží pozornost zejména pro své krásně ztvárněné snové záběry, hravost, výtečnou imaginaci samotné Pascalovy bibliotéky, některé roztomilé absurditky připomínající tvorbu Roye Anderssona (nepřátelské pohledy na pláži nebo dechový orchestr v Anglii) a žánrovou pestrost. A tohle všechno jsou bonusové prvky jinak vcelku průměrně povedeného dramatu o trhu s lidmi, které ho činí nadprůměrným.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 19. 4. 2024 - 25. 4. 2024
TV tipy: Kdo klepe na dveře krále Staten Islandu Televizní nabídka končícího dubna je poměrně skromná, nicméně nabídne hned několik atraktivních premiér. Z nedávných počinů zaujme psychologické drama Střípky, uveden ale bude i malinko zapomenutý debut Martina Scorseseho.... čtěte zde
Vydáno: 19.04.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 16. týden
Kinopremiéry: Abigail s Dalím přežili občanskou válku a vyrážejí na dovolenou s Broučkem Ačkoli v tomto týdnu obohatí nabídky kin hned desítka filmů, jednoznačný hit mezi ní zcela chybí. Asi největší komerční potenciál skrývá česká komedie Dovolená s Broučkem, startuje ovšem i novinka Alexe Garlanda Občanská... čtěte zde
Vydáno: 17.04.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 15. týden
Top 20 ČR: Do kina se moc nechodí S přibývajícími teplými dny se kinosály vylidňují. Ani několik přitažlivých novinek včetně nových Krotitelů duchů na tom nic nezměnilo. čtěte zde
Vydáno: 16.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 15. víkend
Box office: V USA vypukla Občanská válka U pokladen kin se prosadilo dystopické akční drama Občanská válka o rozdělené Americe v blízké budoucnosti, kde hrají manželé Kirsten Dunst a Jesse Plemons. čtěte zde
Vydáno: 15.04.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Tady Havel, slyšíte mě? 6/10
Recenze: Dokument Tady Havel, slyšíte mě? vykresluje Václava Havla jako člověka mnoha paradoxů Dokument Petra Jančárka se zaměřuje na poslední tři roky v životě bývalého prezidenta Václava Havla. Jeho část je věnovaná i natáčení jeho filmového režijního debutu s názvem Odcházení. čtěte zde
Vydáno: 13.04.2024 07:30 v sekci Recenze | Premiéry
0

PREMIÉRA TÝDNE   14/2024

Opičí muž
7/10

Britský herec Dev Patel, který před lety zazářil v Milionáři z chatrče, po dlouhém snažení konečně představil svůj vysněný režijní debut. S ním složil poctu bollywoodu i oblíbeným akčním filmům a neopomněl ani indickou kulturu.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
Zavřít reklamu