Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Mozartova sestra

Recenze: Mozartova sestra

Vydáno: 23.04.2011 21:15 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Jaroš | foto: Film Europe

Mozartova sestra Nannerl byla možná stejně talentovaná jako božský Wolfgang. Ale ženy nemohly rozhodovat o svém osudu. Vždy někomu patřily: otci, manželovi... nebo Bohu. A René Féret právě o ní natočil film Mozartova sestra.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Filmů o Mozartovi, hraných i dokumentárních, vznikly možná stovky, prozkoumaly jeho dětství, oslnivý věhlas i věčné dluhy, dotkly se jeho předčasného skonu. Mnohdy konfrontovaly výstředního, sebestředného, avšak geniálního skladatele s nechápavým, hašteřivým a závistivým okolím - připomenu aspoň veleslavný počin Formanův nazvaný Amadeus. Nyní můžeme spatřit další životopisný snímek Mozartova sestra. Jak už název naznačuje, titulní hrdinkou je Wolfgangova sestra Anna-Marie přezdívaná Nannerl (1751 - 1829). Byla nejspíš stejně nadaná, skvěle hrála na klávesové nástroje, zpívala a také zkoušela komponovat. Prý skvěle. Ale byla ženou...
Celý příběh se odehrává na zájezdové šňůře po Evropě (a hlavně v Paříži), kdy otec Leopold vystavoval své děti, najmě pak zhruba desetiletého Wolfganga, jako zázračné muzikanty. Jeho sestře bylo o pět roků víc a již se ocitala za prahem dospívání. A obtížně se smiřuje s tlakem svého otce, že pro dívky není vhodné nejen skládání hudby, ale i třeba hra na housle. Jenže žije v době, kdy žena vždy někomu podléhala, nejprve otci, pak manželovi. Nannerl řeší svá dilemata dokonce dočasným odchodem od své milující, byť jakkoli uzurpující rodiny, aby se po těžkém citovém zklamání vrátila zpět do jejího náručí. Jak říká její přítelkyně, dcera samotného francouzského krále, která se smiřuje se zasvěcením Bohu a doživotním pobytem v klášteru, měly smůlu, že se nenarodily jako chlapci - v takovém případě by zajisté vládly, ať již lidem, nebo uměním.
Režisér René Féret zachycuje své hrdiny vesměs v komorních prostředích - v kočáru, při ubytování, v zámeckých místnostech. Soustředí se výhradně na jejich svět a vše kolem něho silně omezuje a zužuje, tak říkajíc vytváří vyprázdněný prostor, zaplněný jen několika jednajícími postavami. V této stylizaci, snad jen zbytečně monotónní a dějově nastavovaný, připomíná nejen televizní inscenace, ale také některé filmy takového klasika, jakým byl Eric Rohmer a jeho historický film Markýza z O....
Féret vlastně činí z nouze ctnost: omezený finanční rozpočet, který nedovolil výpravnost v kostýmech, scénografii i davových výjevech, přetavil ve svébytnou stylizaci, dovolující nahlédnout, jak hlavní hrdinové, orientovaní přirozeně na svou aktuální situaci, vnímali svou účast v ustavičném muzikantském exhibování. Často se podobali cvičeným opičkám, rozptylujícím vznešené publikum.
Mozartova sestra se vyhýbá unáhleným odsudkům, nepřebírá ani znaky současné mentality, snaží se postihnout tehdejší mravy sice v omezeném vzorku, ale přece jen se záviděníhodnou naléhavostí. Hlavní hrdinka (ve zklidnělém, niterně soustředěném ztvárnění Marií Féretovou) není zpodobněna jako bojovnice, spíše jen doufá v příznivý obrat osudu, než se smíří se svým předurčením.
Nannerlin otec (Marc Barbé), jakkoli autoritativní, není líčen jako necita, jen nedokáže vystoupit z omezení obvyklých představ, vlastně funguje jako svého druhu jistota, na níž se lze vždy spolehnout - na rozdíl od přetvářky dvorského prostředí, kde Nannerl, občas nucena vycházet v mužském převleku, když předává milostné dopisy, prochází bolestným prozřením z okouzlení samotným následníkem trůnu (Clovis Fouin), budoucím králem Ludvíkem XVI. Mladík navenek citlivý a vstřícný, opěvující dívčin um (vyvrcholením je koncertní provedení její skladby), vyřeší svou citovou náklonnost k ní bezohledně a brutálně.
Mozartova sestra není dílo vizuálně atraktivní, vyhýbá se obvyklým spektáklovým klišé i jímavým melodramatickým zápletkám. Upřednostňuje statické záběry a jistou nezúčastněnost, dění nechává až příliš rozevlátě plynout. Všímavě pozoruje všední konání svých hrdinů. Avšak pod tímto povrchem nalezneme věrohodnou výpověď o hořkosti z potlačovaného talentu i zrazených citů.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 37. týden
Kinopremiéry: Influencerky rozsvítily petrolejové lampy a podstoupily hypnózu Tento týden by měli zbystřit hlavně filmoví fajnšmekři, protože v kinech startují dvě žánrovky, které by náročnější publikum mohly uspokojit. První je zámořský remake severského thrilleru, druhou pak novinka Yorgose Lanthimose. čtěte zde
Vydáno: 11.09.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 36. týden
Top 20 ČR: Beetlejuice na Vlny nestačil Jedinou premiérou, která mohla ohrozit český snímek Vlny, byl komediálně laděný Beetlejuice Beetlejuice. Nakonec ale na úspěšný divácký hit Jiřího Mádla nestačil. čtěte zde
Vydáno: 10.09.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Box office: 36. víkend
Box office: Beetlejuice Beetlejuice se raduje Beetlejuice Beetlejuice je hit. Z trůnu sesadil Deadpoola s Wolverinem a při začátku září jde o opožděný letní blockbuster s tomu odpovídajícími tržbami. čtěte zde
Vydáno: 09.09.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
TV tipy: 6. 9. 2024 - 12. 9. 2024
TV tipy: Posedlý Gauguin prožívá své peklo I když se prázdniny opět ocitly v propadlišti dějin, televizní nabídka filmů to nijak neakceptuje a pokračuje spíš v líném stylu spoléhajícím na osvědčené reprízy. Pouhé pětici tipů tak dominuje méně známý počin Rubena... čtěte zde
Vydáno: 06.09.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 36. týden
Kinopremiéry: Beetlejucie sleduje světýlka, poslouchá hlas pralesa a klade past na myši Společně se školním rokem se na začátku září vrátil do kin Beetlejuice, kterému to ovšem trvalo dlouhých třicet šest let. A právě jeho pokračování má v aktuálním týdnu největší divácký potenciál. Dokáže ho využít?... čtěte zde
Vydáno: 04.09.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Evropská kinematografie míří do Evaldu (19.05.2011 09:28 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: 16. týden (23.04.2011 08:30 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   35/2024

Vrána
3/10

Podle komiksu Vrána, jenž vypráví o žalu za ztracenou lásku a o spravedlivé odplatě, byl natočen stejnojmenný film už v roce 1994. Nová adaptace se dopouští řady změn a ve všech případech jde bohužel o změny k horšímu.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe