Posledních několik dílů filmové série Transformers od režiséra Michaela Baye se neslo v duchu hesla „pokaždé to musí být ještě větší, epičtější, výbušnější, zběsilejší a přeplácanější než minule“, takže postupem času už přestalo stačit, že na plátně mezi sebou bojují obří digitální roboti, a laťku velkoleposti bylo třeba nastavovat třeba i robotickými dinosaury nebo robotickými středověkými trojhlavými draky. Výsledkem byla sice vždy zábavná, nápaditá a neskutečně efektní změť nesmyslných zápletek a motivů, zároveň však s každým dalším pokračováním přibývalo diváků, kteří snímky odsuzovali pro jejich chaotičnost, přílišnou spletitost, přehnanou hloupost a egoistický tvůrčí manýrismus jejich režiséra.
Byť tedy snímek začíná velkou akční scénou, ve zbytku filmu už je akce poskrovnu a podstatně více prostoru je vyhrazeno na prokreslování postav a vztahů mezi nimi. Charlie je bývalá šampionka ve skocích do vody, má brigádu u pouťového stánku s občerstvením a ve volných chvílích se montuje v autě v garáži. Zároveň je outsiderkou, co nemá žádné kamarády, ale zato má trauma z pár měsíců staré smrti svého otce, k tomu nevychází moc dobře s matkou, jejím novým přítelem, ani s mladším bratrem, takže se vyloženě nabízí, aby našla přítele a spřízněnou duši alespoň ve čtyřmetrovém neohrabaném robotovi s roztomilým kukučem a přirozeně sympatickou plachostí z neznámých podnětů, komunikujícím pouze skrz rádio a posunky.
Osobitá hrdinka v něm akorát poměrně dlouho utužuje vztah s Bumblemeem (který jí například pomůže pomstít se její provokativně jízlivé spolužačce) a k tomu se pozvolna sbližuje i se sympatickým mladíkem ze sousedství. To je prokládáno scénami se záporáky, což jsou dva zlí transformeři a několik lidských vojáků vedených odhodlaným vládním agentem (John Cena), kteří se při snaze najít a dopadnout Bumblebeeho postupně blíží ke svému cíli, aby pak konfrontace všech zúčastněných mohla vyvrcholit několika akčními scénami, během nichž i Charlie nakonec odvážně přemůže své pošramocené sebevědomí. To je všechno. A není to vůbec špatně napsané nebo natočené, akorát je to hrozně neinvenční a vytvořené jakoby podle automatické příručky.
Bumblebee je tudíž klišovitá sázka na jistotu, leč oproti několika předchozím Transformers se u ní alespoň většinou dá vyznat v motivacích jednotlivých postav, její příběh má jasnou strukturu s jasně provázanými motivy a hraje v ní značnou roli i populární osmdesátková retro atmosféra, podpořená dobovými hudebními hity, popkulturními odkazy a takřka spielbergovským předměstím, do nějž je děj situován. Akční scény mají v podání režiséra Travise Knighta (loutkově animovaný Kubo a kouzelný meč) spád a přehlednost, i dialogy překvapivě dobře fungují, sem tam se povede i drobný vtípek a Hailee Steinfeld film herecky utáhne, byť její postava není o nic výraznější a zajímavější než její robotický digitální kolega.[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]











