Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Submarino

Recenze: Submarino

Vydáno: 17.09.2010 12:00 v sekci Recenze | Premiéry - Daniel Patras | foto: Nimbus Film Productions

Submarino je skvělým lékem proti dobré náladě, kterou vám snadno odebere a vy mu budete ještě děkovat. Pochmurná atmosféra, herecké výkony a možnost vcítění se do těžkých osudů postav způsobí hezký niterný zážitek.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Skoro to může vypadat tak, že severské národy netočí nic jiného než pořádně depresivní bezútěšné příběhy. A když už je v nich humor, bývá hodně černý. Submarino navíc neobsahuje humor vůbec žádný - depresivní a smutné pocity vám chce předat až tak usilovně, že to některým divákům může připadat otravné. Nelze ale mluvit o žádné syrové podívané. Nejmladší přijatý student v historii dánské Národní filmové školy, režisér Thomas Vinterberg (známý především díky Rodinné oslavě, která byla vůbec prvním filmem manifestu Dogma 95) ho zabalil do vizuálně stylizované sladkobolné smetánky, která pohladí.
Snímek byl letos uveden jak v soutěžní sekci festivalu Berlinale, tak i v Karlových Varech a jde o ten typ filmu, který svým námětem mezi ostatní festivalové tituly dokonale zapadne. Vydařeným technickým zpracováním, tahem na branku a především neskrývaným útokem na divákovy emoce (někdy až připomínajícím hollywoodské dojáky) se však vyděluje. Nikdy ale Submarino nepřesáhne mez snesitelnosti a vytrvale si udržuje typickou atmosféru dánských nebo švédských filmů.
Film vypráví o dvojici sourozenců, Nickovi a jeho bratrovi (jméno toho druhého nikdy nezazní), kteří se celý život snaží udržet hlavu nad vodou (od toho název snímku). Už v dětství žili v chudobě a potýkali se s dopady alkoholu, ať už u sebe, nebo ještě více u své matky. Během dětství ale zažili i povznášející chvíli, jež souvisí s křtem jejich novorozeného bratra, kterého si vzali do péče, když jejich matku ani nenapadlo, že by to snad měla dělat ona. Stejně tak sdíleli společný, velmi traumatický dětský zážitek, který je ovlivnil po zbytek života.
Submarino se nejdříve soustředí na příběh Nicka, kterého hraje Jacob Cedergren, jehož si někteří jistě pamatují z vítězného filmu předloňských Varů Ukrutně šťastni. Tady vypadá jako něco mezi Bradem Pittem a bezdomovcem. Chlastá, kouří, na všechny řve, ale někde uvnitř je cítit, že je to vlastně dobrák, a i proto se chce znovu spojit se svým dlouho neviděným bratrem (Peter Plaugborg), na něhož se snímek soustředí později. Ten se zdá být na první pohled Nickovým opakem, ale má svých vlastních existenčních problémů víc než dost. A čím víc se blíží závěr celého filmu, tím více se obě dějové linie začnou velmi hezky propojovat. A tím více věcí se samozřejmě začne i kazit.
Herecké výkony obou bratrů i mnoha dětských herců (zejména rozkošného malého Martina, syna bezejmenného bratra) jsou brilantní a bez nejmenších zaváhání. O to více vynikne práce režiséra Vinterberga, který nezkušené dětské herce dokázal takhle dobře vést a mít celý film pevně v rukou.
Pro celý štáb byla uvěřitelnost těžkým soustem, jelikož si prý všichni žijí v reálu jako prasátka v žitě. Je zajímavé, že severské státy, které podle všech možných statistik patří mezi nejvyspělejší státy a nejlepší místa pro život, sebe prostřednictvím svých filmů neustále ukazují jako zašlé, depresivní země, plné agresivních, chudých jedinců, kde kriminalita jen kvete. Vžít se tak do svých příběhů, alespoň pro tvůrce Submarina, nebylo vůbec jednoduché.
Jedny z mála okamžiků, kdy si Vinterberg zahrává s hranicí dobrého vkusu, jsou hudební předěly, kde použil celou řadu moderních a svižných rockových písní. I ty se dají přežít, horší je to ve chvíli, kdy se rozhodne nezařadit rychlou písničku, ale pomalou sladkobolnou rockovou baladu, která jakoby přímo vycucávala slzy z divákova oka. Dělá to tak okatým a stokrát zažitým způsobem, že se naopak oči diváka rychle vysuší. Navíc písně začnou hrát vždy tak nahlas, že dokonale zabijí budovanou atmosféru a zapálenost do děje. Kdyby režisér v těchto chvílích více spoléhal na celkově druhořadou podkresovou Andersenovu hudbu, udělal by možná lépe.
Submarino je podnětný, pomalý a přesto přímočarý film s malým počtem hluchých míst a se zajímavou formou vyprávění dvou rozpojivších se a znovu spojivších se linií, které se navzájem zlehka protínají. To vše je zabaleno do výborných hereckých výkonů a emocionálního obalu, který diváka buď odradí, nebo zcela pohltí. A následně mu tak příjemně pokazí celý den. Je to pozoruhodný film hodící se především do menších útulných kin, kam se také většinou podívá.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Top 20 ČR: 50. týden
Top 20 ČR: Čeká se na Avatar V českých kinech stále vládne animovaná disneyovka Zootropolis: Město zvířat 2, která je stále hojně navštěvovaná. Tento týden nás nicméně čeká premiéra třetího Avatara, který spustí bouři. čtěte zde
Vydáno: 16.12.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Deník shopaholičky 1/10
Recenze: Komedii Evy Toulové Deník shopaholičky si lze užít pouze ironicky Hrdinkou nového filmu režisérky a scenáristky Evy Toulové je rozvedená čtyřicátnice, která je chorobně závislá na nakupování zboží ve slevě. Následně uzavře sázku se sestrou, že nedokáže vyžít s rozpočtem sto korun denně. čtěte zde
Vydáno: 15.12.2025 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Box office: 50.víkend
Box Office: Klid před Avatarem Týden před premiérou třetího Avatara je u pokladen kin pověstný klid před bouří. První místo si znovu urvalo Zootropolis: Město zvířat 2, které po třech týdnech překonalo hranici jedné miliardy. čtěte zde
Vydáno: 15.12.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Téma: Oscar 2025: Jací jsou hlavní favorité?
Téma: Oscar 2025: Jací jsou hlavní favorité? 22. ledna 2026 budou vyhlášeny nominace na ceny Americké filmové akademie Oscar za rok 2025, které pak budou předány v pondělí 16. března. Jací jsou letos hlavní favorité? čtěte zde
Vydáno: 13.12.2025 10:30 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 12. 12. 2025 - 18. 12. 2025
TV tipy: Muž, který vynalezl Vánoce nasadil korzet a předávkoval se Vánoce už klepou na dveře, proto asi nikoho nepřekvapí, že televizní nabídka je plná naprosté klasiky a nikdo se v ní neodváží experimentovat. Z hodně skromného výběru tak vyčnívá pouze trochu náročnější evropské drama... čtěte zde
Vydáno: 12.12.2025 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Téma: Scandi 3 - Cross-promotion současného skandinávského filmu (15.02.2017 21:00 v Články | Festivaly)
- Téma: Dánští režiséři a režisérky v Hollywoodu (22.09.2016 12:49 v Články | Publicistika)
- TV tipy: Začátek jara ve společnosti náročnějších dramat (20.03.2015 07:00 v Radar | TV tipy)
- Evropská kinematografie míří do Evaldu (19.05.2011 09:28 v Novinky | Zprávy)
- Letem světem: Submarino, Carey Mulligan a další (22.10.2010 06:00 v Novinky | Zprávy)
- Kinopremiéry: Na co se těšit v září 2010? (2/2) (09.09.2010 15:20 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   44/2025

Dracula: Příběh lásky
6/10

Luc Besson pojal adaptaci klasického románu Brama Stokera po svém a natočil ho jako milostný příběh pod názvem Dracula: Příběh lásky. Stojí ale za vidění?

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe