Kdo občas sleduje tržby zámořských kin, tomu jistě loni neuniklo úspěšné komerční tažení nízkorozpočtového snímku
Easy A. Ten sice nelámal rekordy ani neokupoval dlouhé týdny čelo žebříčku, nicméně s rozpočtem osm milionů dolarů a výdělkem šedesát milionů patřil k největším hitům roku v poměru náklady / tržby. Do našich kin to kritiky opěvovaná high school komedie odkazující na klasické osmdesátkové fláky Johna Hughese sice nedotáhla, nyní však můžete (ne)jedinečnost snímku, česky nazvaného
Panna nebo orel, posoudit alespoň na DVD.
Příběh "obyčejné" sedmnáctileté středoškolačky Olive (Emma Stone) je vystavěn na vcelku banální zápletce. Hlavní hrdinka totiž nechce jet s kámoškou a jejími ujetými rodiči o víkendu kempovat, proto se vymluví na rande s neexistujícím nápadníkem, které později okoření i historkou o sexuálním aktu. Tato vymyšlená ztráta panenství však pronikne k cizím uším, roznese se po celé škole a rozpoutá mezi spolužactvem nevídanou vlnu drbů, pomluv, zatracování a pohledů skrz prsty. A místo toho, aby se zvýšeným zájmem okolí Olive nechala zastrašit a uvedla vše na pravou míru, začne si dívka, inspirovaná právě probíranou knihou
Šarlatové písmeno, nového označení coury a zavrženíhodné bořičky zaběhnutých norem užívat a záměrně jej ještě přiživuje. Nechává si totiž od těch největších zoufalců platit za imaginární sex, nebo-li rozšiřuje fámy o společně strávené noci, čímž oněm loserům výrazně vylepšuje reputaci. Bolestivé procitnutí z budování šokující image však již klepe na dvěre.
Ve snímku jakoby se střetávaly dva rozdílné pohledy na svět teenagerských filmů. Hlavní hrdinka se svými štiplavými poznámkami a její volnomyšlenkářští rodiče s velmi neortodoxním pohledem na výchovu (úžasní Patricia Clarkson a Stanley Tucci), zastupují realistickou a vtipnou rovinu, ostře kontrastující s hannah-montanovským asexuálním prostředím střední školy, kde fáma o ztraceném věnečku sedmnáctileté dívky způsobí větší poprask než řádění Michaela Myerse. Snímek tak vyznívá jako snaha o povýšení žánru na vyšší úroveň, zároveň si ale hlídá zadní vrátka v podobě nízkého ratingu a celkové neškodnosti pro přístupnost širokým masám nenáročných teenagerů. Podobně působí i odkazy na klasické filmy o dospívajících z dílny Johna Hughese. Ty občas vystrčí růžky, aby umlčely remcajícího zkušenějšího diváka, a ihned se zase schovají, než se průměrný moderní teenager začne nudit.
Co však z průměru vyčnívá po celou dobu filmu je hlavní hrdinka, respektive její představitelka Emma Stone. Ta temperamentní a výřečnou Olive obdařila takovou dávkou osobního šarmu a sex-appealu, že nejen mužská část publika většinu devadesátiminutové stopáže proslintá. Ostatní vedlejší postavy jsou - až na výše zmíněné rodiče - jen nevýraznou sebrankou šablon a karikatur, které se vám i přes mnohdy hvězdné obsazení vypaří z paměti ještě během filmu.
Nadšení zámořských kritiků dost dobře nechápu. Skoro to vypadá, že se chytají každého náznaku inteligentního a nefekálního humoru, který se v oblasti teenage komedií vyskytne a vynášejí jej do nebes.
Panna nebo orel je rozhodně svěží vítr do plachet degenerujícího žánru a určitě stojí za vidění, ale na revoluci si ještě budeme muset počkat. Alespoň, že vyšel najevo skutečný potenciál Emmy Stone.
Český dabing je sice standardní kvality, ale výrazným způsobem pohřbívá kouzlo Emmy Stone, jejíž jedinečný hluboký sexy hlas je nahrazen tuctovým holčičím standardem. Přitom Tereza Voříšková by byla ideální volbou. Bonusovou výbavu DVD zastupuje parádní dávka trailerů, sestřih nepovedených záběrů a jeden kraťoučký záběr z konkurzu. Nic, co by stálo za větší pozornost.
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Zvuk: anglický 5.1,
český 5.1 , polský 5.1 VO, ruský 5.1, maďarský 5.1
Titulky: české, slovenské, anglické, arabské, bulharské, chorvatské, estonské, řecké, hebrejské, hindské, maďarské, islandské, litevské, polské, portugalské, rumunské, srbské, slovinské, turecké
Obraz: 16:9, 1,85:1