Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Hastrman

Recenze: Hastrman je výraznou žánrovou směsicí o vodnické lásce k ženě a rodné krajině

Vydáno: 21.04.2018 07:00 v sekci Recenze | Premiéry - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Režijní debut swingového zpěváka a herce Ondřeje Havelky je poetickým dramatem o lásce s pohádkovými a hororovými motivy a důrazem na výrazové prostředky romantismu, pohanských rituálních zvyklostí a lidové tvorby.

HastrmanRecenzoval/a Jan Varga dne 21.04.2018 07:00. Režijní debut swingového zpěváka a herce Ondřeje Havelky je poetickým dramatem o lásce s pohádkovými a hororovými motivy a důrazem na výrazové prostředky romantismu, pohanských rituálních zvyklostí a lidové tvorby. Hodnocení: 3.5

Hastrman

Hastrman
Thriller / Adaptace / hořká romance
Česká republika, 2018 , 100 min.

Režie: Ondřej Havelka
Scénář: Ondřej Havelka, Petr Hudský
Kamera: Diviš Marek
Hudba: Petr Wajsar
Herci: Karel Dobrý, Jiří Lábus, Vladimír Polívka, David Novotný, Norbert Lichý, Simona Hába Zmrzlá, Jiří Maryško, Jan Kolařík, Monika Řeháčková, Veronika Konečná

Česká premiéra: 19.04.2018

Distributor: CinemArt

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
David Novotný, Karel Dobrý ve filmu  / HastrmanBaron Johann Salmon de Caus se někdy kolem roku 1830 vrací po mnoha letech z cest po světě do jakési české vesnice, kde měli jeho předkové zámek. Dá však přednost ubytování ve skromné chalupě poblíž rybníků, které jeho rod vybudoval, aby mohl dohlížet na jejich revitalizaci. Ve vesnici se zakouká do podstatně mladší rychtářovy dcery Katynky, která mezi ostatními vesničany vyniká svou živelnou nespoutaností a sečtělostí. Katynka zas vidí v galantním, tajemném a světaznalém baronovi únik ze svazující domoviny a příslib lepšího života. Komplikace spočívá v tom, že baron je zároveň hastrman. Takový ten, co umí dýchat pod vodou a má sbírku hrníčků s dušičkami. A vesnice o tom pochopitelně neví (a možná to neví ani baronův věrný sluha).
 
Snímek Hastrman je na poli hraného celovečerního filmu režijním a scenáristickým debutem swingového zpěváka a herce Ondřeje Havelky, který doposud natáčel pouze dokumenty a videoklipy a také režíroval na divadle. Jde o adaptaci stejnojmenného románu Miloše Urbana, skládajícího se ze dvou odlišných částí. První část je znepokojivým romantickým příběhem o spalující vášni vodníka ke sličné dívce zasazeným do 19. století a druhá je ekologicko-politickým thrillerem odehrávajícím se v současnosti, přičemž obě části spojuje titulní postava hastrmana a zásadní téma osudového vztahu člověka a krajiny. Film Hastrman je adaptací jen oné první části, ovšem s myšlenkovým přesahem do části druhé.
 
Karel Dobrý ve filmu  / HastrmanVěc se má tak, že Hastrman vyniká nad ostatními českými filmy poslední doby atraktivním námětem, jasnou koncepcí, výraznou atmosférou a obecně vysokou kvalitou celkového uchopení, velmi zdařilého v naprosté většině rovin realizace od hereckých výkonů po kameru, hudbu a kostýmy. A Ondřej Havelka roli režiséra skvěle zvládl a z filmu je jasně patrné, že měl každý záběr pevně v ruce a u každé scény přesně věděl, co dělá, byť pohromadě ty jednotlivé scény místy už tak dobře nesedí. Zároveň je však jeho režie i způsob filmového vyjadřování mimořádně nemoderní a omšelá a Hastrman tím pádem působí z hlediska filmového jazyka dost zastarale, ne-li přímo archaicky. Nelze říct jednoznačně, zdali jen pan Havelka nesledoval vývoj kinematografie v posledních několika desetiletích nebo jestli jde o stylizovaný záměr, protože je v té archaičnosti poměrně důsledný a konzistentní a je nutno poznamenat, že to není na škodu, neb to má své kouzlo, hodí se to ke zvolenému tématu a pomáhá to utvářet svéráznou atmosféru filmu. Formálně  Hastrman připomíná něco mezi Devátým srdcem Juraje Herze a Kyticí F. A. Brabce, když si odmyslíte scény natáčené pomocí dronů.

Motivy převzaté z románové předlohy bohužel působí v mnoha případech značně ohlodaně, zkratkovitě a zmateně. Finální vyústění má bez znalosti druhé části románu úplně jiný význam a navíc i dost nesmyslný, smysl závěrečného epilogu je spíš diskutabilní než zřejmý, konzistence v chování, motivacích a uvažování některých postav se s přibývajícím časem rozpadá a řada dějových zvratů přichází náhle a bez potřebné gradace. Jiné knižní pozůstatky, např. řazení filmu do kapitol nebo občasný vypravěčský komentář hlavního hrdiny, zas působí nadbytečně a slouží spíš jen jako vypravěčské berličky. Komplikovaný žánr filmu je nejčastěji popisován jako romantický thriller, což je ale u poetického milostného příběhu s pohádkovými a hororovými prvky a důrazem na výrazové prostředky romantismu a lidové tvorby poněkud zjednodušené a zavádějící označení. S onou archaičností se navíc pojí i jistá přepjatost zejména v dramatických a emocionálně vyhrocených scénách filmu, které svou výstředností působí na pár místech nechtěně směšně (viz scéna s pokusem o znásilnění v dešti nebo pasáž, v níž Katynka vábí barona přes zeď zvuky předstírané koupele a vášnivými vzdechy).
 
Simona Zmrzlá ve filmu  / HastrmanHerci jsou výborní všichni. Karel Dobrý je v hlavní roli vyloženě dokonalý, správně démonický, černohumorně ironický a charismatický a bravurně zvládá náročné ztvárnění vnitřních běsů, které v něm probudila zapovězená láska. Simona Zmrzlá je coby Katynka také nesmírně přesvědčivá, přestože její postava nekonzistentně balancuje mezi přirozeně sebevědomou, ráznou a silnou ženskou osobností, která si omotává muže ve vesnici kolem prstu, a snílkovskou a nerozhodnou naivkou, kterou naopak manipulují ostatní. Výborný je i Jan Kolařík jako farář bojující s vlastním chtíčem. Méně známé herce pak doplňují známější tváře ve vedlejších rolích, např.Jiří Lábus coby baronův sluha nebo David Novotný jako otec Katynky, dojde ale i na Norberta LichéhoVladimíra Polívku či Jiřího Maryška.

Skvělá je výtvarná kamera Diviše Marka, atmosférická hudba Petra Wajsara i většina zbylých řemeslných aspektů, jen střih sem tam připouští zřetelnou nenávaznost záběrů a chyb v kontinuitě. Výrazným motivem je kromě lásky, deziluze, vztahu člověka s přírodou a bojem postav s vnitřními pudy i střet křesťanské víry a pohanských zvyků. Děj filmu je lemován lidovými písněmi a rituály cyklického roku, což vytváří v kontextu ostatního dění zvláštní kontrasty – vesničané sice pobožně (takřka až fanaticky) uctívají Ježíše v kostele, zároveň si z něj ale dělají legraci v parodickém divadelním představení na motivy pašijových her, autority sice respektují, ale za zády je pomlouvají nebo si z nich utahují, společně žijí v přátelské pospolitosti, přitom ale neváhají jeden druhého odporně zesměšnit před ostatními. Netřeba v tom nutně hledat nastavování zrcadla společnosti, spíš jde jen o další prostředek určený k vykreslení tehdejších vztahů mezi lidmi a celkové atmosféry filmu. Jen kvůli tomu nelze tvrdit, že by baronův příjezd způsobil rozkol ve vztazích mezi ostatními vesničany, protože ty jsou zjevně pokřivené a patologické i bez jeho přičinění.
 
Fotografie z filmu  / HastrmanNěkteré scény jsou každopádně špičkové, neřku-li mistrovské. Třeba když vesničané hodlají zabít kohouta v rámci pohanského obětního rituálu za účelem přivolání deště, čemuž se snaží zabránit farář, leč skončí to krví na pastorově tváři a průtrží mračen ve správnou chvíli. Nesmírně působivé, byť potenciální motiv otřesení farářovy víry zůstal nevyužit. Postupem času ale začne podobně impozantních scén ubývat a ve druhé polovině filmu se bohužel začne více projevovat zmíněná nekonzistence v chování postav a příběhová zbrklost, kdy třeba zásadní hromadný konflikt mezi vesničany a baronem vznikne i zanikne v rámci jediné minuty, baron před Katynkou, nic do té doby netušící o jeho skutečné identitě, začne najednou chodit po vodě, a podobně.
 
Hastrman každopádně disponuje řadou výrazných elementů, jež ho zásadně odlišují od zbytku současné české filmové produkce a někomu budou pochopitelně po chuti víc, někomu míň. Od jiných českých filmů poslední doby se však odlišuje i vysokými filmařskými kvalitami, a byť trpí spoustou much a problémů v konkrétních aspektech, tak alespoň stojí na pevném základu, který vybízí k diskuzi a k zamyšlení.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Originální trailer k filmu Hastrman

NAŠE HODNOCENÍ FILMU:
7/10
Podobné filmy:
VAŠE HODNOCENÍ FILMU:
Líbí se mi Nelíbí   Chci vidět Nechci vidět
0,0
NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • Zaujalo (waki, 04.05.2020 14:47) Reagovat

    Krásný poetický romantický příběh velmi dobře natočený. Výborný výkon herců a maskérů. Triky též. Dávám 9 z 10.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 51. týden
Kinopremiéry: Modrou stezkou přímo na Pandoru Předposlední letošní premiéry jsou ve znamení třetího Avatara. Je tak jasné, že všechno ostatní jde stranou a absolutně nemá šanci jakkoli konkurovat jednomu z nejočekávanějších filmů roku. Další slova jsou zbytečná. čtěte zde
Vydáno: 17.12.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 50. týden
Top 20 ČR: Čeká se na Avatar V českých kinech stále vládne animovaná disneyovka Zootropolis: Město zvířat 2, která je stále hojně navštěvovaná. Tento týden nás nicméně čeká premiéra třetího Avatara, který spustí bouři. čtěte zde
Vydáno: 16.12.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Deník shopaholičky 1/10
Recenze: Komedii Evy Toulové Deník shopaholičky si lze užít pouze ironicky Hrdinkou nového filmu režisérky a scenáristky Evy Toulové je rozvedená čtyřicátnice, která je chorobně závislá na nakupování zboží ve slevě. Následně uzavře sázku se sestrou, že nedokáže vyžít s rozpočtem sto korun denně. čtěte zde
Vydáno: 15.12.2025 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Box office: 50.víkend
Box Office: Klid před Avatarem Týden před premiérou třetího Avatara je u pokladen kin pověstný klid před bouří. První místo si znovu urvalo Zootropolis: Město zvířat 2, které po třech týdnech překonalo hranici jedné miliardy. čtěte zde
Vydáno: 15.12.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Téma: Oscar 2025: Jací jsou hlavní favorité?
Téma: Oscar 2025: Jací jsou hlavní favorité? 22. ledna 2026 budou vyhlášeny nominace na ceny Americké filmové akademie Oscar za rok 2025, které pak budou předány v pondělí 16. března. Jací jsou letos hlavní favorité? čtěte zde
Vydáno: 13.12.2025 10:30 v sekci Články | Publicistika
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Český fantasy film Zrození alchymistky vznikl zhuštěním stejnojmenného seriálu (03.12.2025 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Recenze: Český film Neporazitelní je sportovním dramatem o využitých druhých šancích (26.11.2025 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Ve městě zvířat se zrodila alchymistka (26.11.2025 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Predátor objevil nebezpečné území a vyhrál milion (05.11.2025 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Springsteen si dal cukrkandl a ničeho nelituje (22.10.2025 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Nepolapitelný Tron na stezce života (08.10.2025 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Kinopremiéry: Cizinci Franz a Leon svádí jednu bitvu za druhou (24.09.2025 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Film Krtkův svět je nestoudnou celovečerní reklamou a propagandou (06.06.2025 12:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Balerína se vyrovnává s fénickým spiknutím od klauna v kukuřičném poli (04.06.2025 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Génius i dylina Lavi kluše v komedii Vyšehrad Dvje už jen v udržovacím módu (17.04.2025 07:30 v Recenze | Premiéry)
- TV tipy: Táta šampión hledá velkou kombinaci a je mu hej (04.04.2025 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Dívka s jehlicí je na kordy s Led Zeppelin (26.02.2025 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- R.I.P.: Hvězdy, které nás v roce 2024 opustily (26.12.2024 12:30 v Novinky | Zprávy)
- TV tipy: Černý Tulipán získal v pevnosti zatykač na královnu (13.12.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Uprostřed Duny se Predátor stává rytířem spravedlnosti (29.11.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- TV tipy: Paris hledá nadějnou mladou ženu Helenu a bod obnovy (08.11.2024 07:30 v Radar | TV tipy)
- Kinopremiéry: Úsměv zapříčinil v Megalopolis výjimečný stav (16.10.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)
- Recenze: Film Konec světa vypráví o vztahu dědy a vnuka na pozadí léta 1968 (26.09.2024 07:30 v Recenze | Premiéry)
- Recenze: V romantické komedii Sladký život napraví hokejistu transplantace ženského srdce (16.03.2024 10:30 v Recenze | Premiéry)
- Kinopremiéry: Sladký život Monty Pythonů narušilo neviditelné zlo (13.03.2024 07:30 v Radar | Kinopremiéry)

PREMIÉRA TÝDNE   44/2025

Dracula: Příběh lásky
6/10

Luc Besson pojal adaptaci klasického románu Brama Stokera po svém a natočil ho jako milostný příběh pod názvem Dracula: Příběh lásky. Stojí ale za vidění?

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe