A teď pozor. Drama/horor/podobenství matka! (opravdu s malým „m“) režiséra a scenáristy Darrena Aronofskyho (Requiem za sen, Černá labuť) je film, který má podle všeho sílu dělit diváky na dva tábory – do jednoho se řadí znechucení odpůrci a do druhého nadšeně aplaudující příznivci. Každý film se sice může někomu líbit a někomu nelíbit, nicméně u matky! bude ono rozdělení diváckých ohlasů podstatně markantnější, neb většina diváků se bude pohybovat spíš u okrajů hodnotící stupnice než okolo jejího středu, kdy na jednom kraji bude snímek označován za dementní blábol a na opačném konci za mistrovské a mnohovýznamové veledílo.
Zároveň jde ironicky o film poměrně dost nevhodný pro matky libovolného věku, protože by mohly mít z jeho sledování trauma. Mimo jiné film obsahuje pravděpodobně nejdramatičtější porod v dějinách kinematografie a násilí na novorozeňatech.
Hlavní hrdinkou je mladá žena v domácnosti (Jennifer Lawrence), která se svým výrazně starším manželem-básníkem (Javier Bardem) žije ve starém prostorném domě uprostřed panenské přírody. Jejich vztah je poněkud strnulý – ona by chtěla dítě, nicméně on má v hlavě jen svou práci, pro kterou marně hledá inspiraci. Jí proto nezbývá než se realizovat v rekonstrukci jejich společného obydlí, jež bylo před nějakou dobou výrazně poznamenáno požárem. Jejich dům se stal jejím dílem, kterému naslouchá a nalézá v něm vnitřní klid a rovnováhu.
Pokud je do té doby snímek emocionálně intenzivní, nepříjemný na dívání a přinejmenším zneklidňující, tak poslední půlhodina se mění v devastující horečnatou noční můru, v níž se dům hlavních hrdinů stává útočištěm náboženských sekt, rituálním oltářem, popravištěm i válečnou zónou v jednom. Dojde i na brutální násilí, krvavé scény a na četné parafráze ze Starého zákona, počínaje bratrovraždou Kaina a Abela (ve filmu je mimochodem hrají skuteční bratři, což je roztomilý detail) a konče cestou skrz Očistec a Peklo.
Na tom ještě není nic špatného, problém ovšem nastává ve chvíli, kdy se ve snaze dobrat oněch významů narazí ve filmu na nejasnosti a částečnou nesrozumitelnost ohledně jeho vlastního sdělení, kdy libovolný divák si může události ve filmu interpretovat, jak chce. Pro někoho bude dům hlavních hrdinů symbolizovat biblický Ráj, jehož obyvatelé jsou poznamenaní hříchem a musejí za to pykat, jiní budou zas celý dům vnímat jako metaforu pro celý současný svět, a budou se snažit ve filmu hledat nejrůznější politické, společenské či náboženské paralely. Hlavní hrdinka klidně může představovat zosobněnou „matku přírodu“, která je útrpně sužována drastickými zásahy jejího okolí, zastupujícího roli sobeckého, chamtivého a bezohledného lidstva, ničícího její výtvor. Ve filmu klidně můžete spatřovat kritiku umělců a jejich obdivovatelů, výrazné varování, aby si lidé nepouštěli k sobě domů cizí návštěvníky, celospolečenskou kritiku lidského egoismu a snadné manipulativnosti, případně i společné styčné body s filmem Rosemary má děťátko, k němuž matka! vizuálně odkazuje jedním ze svých plakátů. Cokoli chcete.
Výjimkou je samotná hlavní hrdinka, s níž lze velmi silně a empaticky soucítit v průběhu celého filmu, což je dané jednak tím, že film je natáčen výhradně z jejího pohledu, a zároveň proto, že dotyčná se jako jediná snaží s okolním děním nějak bojovat a vzdorovat mu a zachránit tak sama sebe před zkázou, přestože všichni ostatní, včetně jejího muže, už dávno podlehli maniakálnímu hysterickému šílenství. Film tím pádem stojí v podstatné míře na výkonu Jennifer Lawrence, která je naštěstí naprosto vynikající a předvádí herectví oscarového kalibru. I ostatní herci jsou velmi dobří a velmi přesní ve výrazech tváře, fyzickém herectví i v pouhých pohledech. Kamera je skvělá, ne až tak v estetice zrnitého a nepříliš líbivého digitálního obrazu, leč v záběrových kompozicích a pohybu v prostoru rozhodně.[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]











