Blu-ray recenze: Sedm statečných (2016)

Blu-ray recenze: pekelně zábavných Sedm statečných (2016)

Vydáno: 08.03.2017 17:00 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák

Je remake povedenější než originál? A co je to vůbec ten originál? Jsou dvě Blu-ray lepší než jedno? A plech víc než plast? Komu se mstí pro BD exkluzivní bonus Režim pomsty? Proč je překlad zábavný jako peklo?

Sedm statečnýchRecenzoval/a Marek Slovák dne 08.03.2017 17:00. Je remake povedenější než originál? A co je to vůbec ten originál? Jsou dvě Blu-ray lepší než jedno? A plech víc než plast? Komu se mstí pro BD exkluzivní bonus Režim pomsty? Proč je překlad zábavný jako peklo? Hodnocení: 4
Denzel Washington, Chris Pratt ve filmu Sedm statečných / Sedm statecnýchNení snad kritický text, který by nesrovnával Sedm statečných (2016) se Sedmi statečnými (1960), a to převážně ve prospěch druhého zmíněného westernu. O něco erudovanější publicisté a publicistky nezapomenou dodat, že verze z počátku 60. let není originál, protože je sama předělávkou samurajské epiky Sedm samurajů (1954), kterou režíroval Akira Kurosawa. Ani tato znalost však nemění nic na tom, že klasika Johna Sturgese je ta, s níž je vše poměřováno, přestože onen vzorec "tajemná postava/tým ochraňuje skupinu slabších před silnějšími" je něco, co se dá vztáhnout k velkému množství westernových děl.

U nás je toto vztahování se k "nepřekonatelnému ,originálu´" podmíněno ještě tím, že za minulého režimu se moc westernů (na rozdíl od easternů) v kinech nehrálo. Sedm statečných (1960) byla jedna z mála výjimek, protože vedle navýšení návštěvnosti a splnění počtu uvedených titulů za daný rok snímek vyhovoval i tematicky (sedmička brání pracující lid před zlým kapitalistou zabírajícím jejich půdu). Povědomí o proměně a vývoji žánru bylo zpřetrháno, a tak je jeden - navíc dost výlučný, trendům se vymykající - počin stavěn na piedestal. Jeho remake (resp. remake remaku, pokud by měl být člověk přesný) pak v ohlasech naráží na to, že než aby byl zasazen do patřičného kontextu (dějin žánru westernu), má pouze jeden referenční bod ("původních" Sedm statečných). Vypovídá to víc o neznalosti pisatelů a pisatelek (ehm, naše kinorecenze k přečtení zde) než filmu samotném.

Fotografie z filmu Sedm statečných / Sedm statecnýchRežisér Antoine Fuqua spolu se scenáristy Nicem Pizzolattem a Richardem Wenkem patří mezi poučené publikum (a zároveň tvůrce), které si je vědomo tradic a různých odnoží žánru - a tyto kombinuje do originálního tvaru. A cílí na takové diváky a diváčky, jakými jsou oni sami. Muž v černém, nejvýraznější postava nové sedmičky, neupomíná pouze na "tutéž" postavu ztvárněnou Yulem Brynnerem, protože inspiračních zdrojů je evidentně mnohem víc. Poprvé ho vidíme v neostrém záběru, stojícího oproti slunci, jako tomu bývalo ve spaghetti westernech, v nichž byl často s protagonisty spojován motiv pomsty. Vedle kostýmu, referujícího k jednomu dílu, a ikonického snímání, odkazujícího k celému subžánru, je neméně důležitá i rasa postavy, protože je Afroameričan, a tak nechybí ani ozvuky blaxploatačního westernu. Jedna postava, kombinace tří různých poetik, respektive vyvojových linií žánru. (To, prosím pěkně, ještě zjednodušuji, protože svým jménem "Chisolm" odkazuje na waynovského Chisuma a skrývá jizvu jako Jeremiah Johnson.)

Etnická, rasová, genderová i věková rozmanitost protagonistů není poplatná údajné multikulturní ideologii, jak zní od intelektuálně imrvére indisponovaných autorů a autorek recenzních textů. Pokud je něčemu poplatná, tak zákonům trhu, protože čím pestřejší osazenstvo, tím větší cílová divácká skupina. Z estetického hlediska pak různé typy jasně definovaných postav slouží jednak k snadnějšímu rozlišení (Afroameričan, Ir, Mexičan, Indián, Korejec...), jednak k potenciálním konfliktům či aliancím (běloch kdysi se živící skalpováním Indiánů vs. Indián, Mexičan jako macho a Ir jako alfa-samec...) a od nich odvislému vývoji. A z žánrové perspektivy je podstatné, že se k blaxploatačnímu westernu se špageťáckým vývojem v jedné linii přidává i jihokorejská odnož westernu (Lee Byeong-hun hrál už v Hodný, zlý a divný) či silná ženská hrdinka s opravdovou kuráží, která je v epilogu pasována na vypravěčku. Změna hlediska v takto vypravěčsky a žánrově eklektickém díle nepřekvapí ani nevytrhne, zvlášť když následuje po klimaxu, který pomrkává po peckinpahovském revizionistickém westernu.

Denzel Washington ve filmu Sedm statečných / Sedm statecnýchSedm statečných (2016) je poučená hra s minulostí žánru a užijí si ji hlavně ti/ty, kdož jsou podobně znalí historie kinematografie. Sedm statečných (1960) bylo unikátem, protože nezapadalo do žádného z trendů či subžánrů, naopak jeden svým vyprávěním založeném na zpomalování a natahování předjímalo (spaghetti-western). Nová verze se klasikou či kultem pravděpodobně nestane, protože na to je až moc poplatná současnému trendu ohlížení se do filmové minulosti. Nedosahuje ani působivosti Opravdové kuráže, protože se nevztahuje pouze k jednomu proudu a jeho konci (johnwaynovský western), ani vypravěčské důmyslnosti a významové bohatosti, jakou vykazují poslední dva příspěvky Quentina Tarantina. Pekelně zábavná však je, přestože pro puritány a puritánky bude tento remake remaku spíš "zábavný jako peklo" (Peter Travers, Rolling Stone), jak stojí na zadní straně obalu Blu-raye. (7+/10)

BD a DVD spot k filmu Sedm statečných (2016)

BD obal filmu Sedm statečných / Sedm statecnýchZatímco "původních" Sedm statečných (1960) u nás vyšlo na BD, na kterém bohužel nebyly všechny bonusy z 2DVD edice (chyběl audiokomentář historika a dokument s ním), "předělávka" Sedm statečných (2016) je k dostání v několika edicích s HD exkluzivním materiálem. Pokud pominu DVD a dvoudiskové Ultra HD (HD + BD), jsou v případě modrých disků tři, respektive čtyři. Klasická jednodisková v amarayi (plastové balení s vnitřním balením zachycujících celou titulní sedmičku). Dvoudisková ve steelbooku bez vnitřního artworku a se sedmičkou na přední šedé straně a jejich zbraněmi na zadní rudé straně. Sběratelská - nejdražší, přesahující tisíc korun o pět maloobchodních stovek - s jednodiskovým BD v plastu, ale obsahující navíc CD se soundtrackem a několik memorabilií (šerifská hvězda, placatka). "Respektive čtyři" se pak vztahovalo k tomu, že na jednom nejmenovaném e-shopu bude za přestřelenou tisícovku k dvoudiskovému steelbooku přidán návlek a pár promo kartiček i mini (32 stran) "kniha" s fotkami.

Výňatek z featurettu Pistolníci k filmu Sedm statečných (2016)

Denzel Washington ve filmu Sedm statečných / Sedm statecných
O (ne)kvalitách filmu lze diskutovat, o smysluplnosti několika edic a přiměřenosti jejich cen je možné polemizovat, ale o referenčnosti obrazu a zvuku pochybovat dost dobře nelze. Dobře, na místě je výtka, že zatímco na Ultra HD je volitelná zvuková stopa v Dolby Atmos, na Blu-rayi si zákazník/zákaznice musí vystačit s DTS-HD Master 7.1. Upřednostňování jednoho typu formátu před druhým je ovšem pochopitelnou strategií studia (byť takoví Warneři se jí, pokud se zrovna nepletu, nedopouští) a "pouze" sedmikanálový zvuk beztak nejde kritizovat.

Výrazná hudba, která nezastírá dialogy či monology, rázné zvukové efekty střelby či výbuchů a především prostorový mix, jenž napomáhá divácké orientaci v prostoru, a to obzvlášť v závěrečném akčním aktu, ve kterém je sváděn boj ze země i ze střechy. Nejinak oslavně bude vyznívat hodnocení obrazu, přičemž je nutno zdůraznit, že se Sedm statečných natáčelo na film, a tak jsou všechny prvky předkamerového prostoru nesmírně detailní. Bez přehánění: na stromech spočítáte letokruhy, v písku jdou rozpoznat jednotlivá zrnka. Ok, černá je někdy až moc tmavá a málo nuancovaná, některé detaily či polocelky postav v protisvětle nejsou nejostřejší, ale takto mohl film vypadat už v kině - a hlavně se mi to jeví jako záměr a věc materiálu, na který se točilo, než že by šlo o nedostatek přepisu. (10/10)

Výňatek z featurettu Sedm k filmu Sedm statečných (2016)

Antoine FuquaSedm statečných představuje po bonusové stránce mírné zklamání. Vyčnívá sice nad současnou normou a mile překvapí i českými titulky k hlavnímu přídavnému materiálu. Slibuje však mnohem víc. Exkluzivní Režim pomsty není obdobou warneráckého Maximum Movie Mode, ale pouze do konkrétního místa filmu vložený videokomentář režiséra a herecké sedmičky. Bonusový disk, přítomný pouze u edice z plechu, nabízí ucelenější pohled na vznik, ale i tak je ani ne půlhodinový film o filmu Sedm příběhů z natáčení Sedmi statečných trochu málo na to, že zabírá celou jednu modrou "placku". Je ale sympatické, že Bonton exkluzivní obsah (disk je ve Státech k zakoupení pouze u Targetu, nikde jinde) dává alespoň ke steelbooku (viz podobně řešené bonusové DVD u Jasona Bourna, přestože tam nesmyslně s materiálem ke trojce, či SPECTRE, z "dřívějších" dob u Chappie).

Film o filmu Sedm příběhů z natáčení Sedmi statečných (27:16 min.) je rozdělen do sedmi kapitol (Proč chceme být kovbojové, Nejrychlejší zbraně Západu, Jízda Sedmi statečných, Stavění Rose Creek, Muž v černém, Legenda westernových kaskadérů, Historie Statečných), přesto je kompaktní, protože všechny dílky skládačky sjednocuje téma westernu. Nejprve se dozvídáme, jak všechny zúčastněné tento žánr ovlivnil (režisér na něm spolu s gangsterkami dokonce vyrůstal). Následně posloucháme o tom, jak se nová verze aktualizovala, ale s ohledem na autenticitu (ve filmech opomíjená genderová i rasová či etnická rozmanitost). Posléze sledujeme, jak je těžké v současnosti natáčet western, zvlášť když je výstavba městečka náročná, počasí moc nepřeje (bouře, deště) a na herce a herečky jsou kladeny určité požadavky (jezdění na koni, střelba ze zbraní). Vše je přitom oldschoolové, jak jenom to jde, protože se kaskadéři vrací z důchodu, aby předvedli některý ze svých kousků. Žánr je i přesto shledán nadčasovým, nezbytným i v současnosti, protože "původních" Sedm statečných i nových Sedm statečných vypráví o překonání individuálních potřeb pro dobro komunity.

Antoine Fuqua při natáčení filmu Nejlepší z Brooklynu / Brooklyn's FinestNa filmovém disku je krom čtyř vystřižených scén (přeskočitelných, nic podstatného neobsahujících) o celkové délce sedm a půl minuty i šest tematických featurettů trvajících dohromady třiatřicet minut. Až na dva jsou všechny zaměřeny na postavy. Onou dvojicí je pětiminutovka Režie filmu, ve které je Fuqua prezentován jako auteur přistupující ke scénáři jako blueprintu, a čtyřminutovka Hudba z filmu, ve které je adorován James Horner, jenž stihl překvapivě složit několik skladeb před svou smrtí. Ve čtveřici krátkých dokumentů je nám sděleno něco o castingu a typizaci postav (osm a půl minut trvající Sedm), antagonistovi a jeho odlišení od ostatních shakespearovskou mluvou i kostýmem bohatýra (pět a půl minut dlouhý Darebák Bogue), střeleckém výcviku a diferenciaci každého ze sedmičky podle způsobu střelby (pětiminutoví Pistolníci)... a svůj prostor má i samotné ochraňované městečko Rose Creek a kaskadéři (pět a čtvrt minuty v Dobytí Rose Creek).

Hlavním - a jediným česky otitulkovaným - materiálem je Režim pomsty, který byl už u předchozího filmu Antoina Fuquy Equalizer, ve kterém taktéž hrál nejvýraznější roli Denzel Washington. Jak jsem napsal výše, nedoufejte ve fičuru ala Maximum Movie Mode, protože se vám nedostane nepřetržitého audiokomentáře prokládaného videem z natáčení a odkazy na obrazovou galerii a informativními titulky. Místo toho snímek několikrát během přehrávání přejde do virtuálního studia, ve kterém se režisér s hlavní sedmičkou vyjádří k právě probíhající scéně a uvidíme i nějaké záběry z natáčení. Celkem to dělá odhadem čtyřicet minut bonusového videomateriálu, kvůli kterému je nutné prosedět tři hodiny. (Kdo ale vyzkouší volbu kapitol, zjistí, že jde skočit přimo na začátek/konec konkrétní vsuvky.) Provedení bonus dost sráží, navíc nedoufejte v něco kdovíjak informačně přínosného, protože se povídání nese v odlehčeném duchu pokeců kamarádů. (7/10)

Vystřižená scéna z filmu Sedm statečných (2016)

BD obal filmu Sedm statečných / Sedm statecnýchSedm statečných sice vychází v hned několika edicích, ale nikoliv té zákaznicky nejpreferovanější: kombo "původních" (1960) a předělávky (2017). Máte-li ale "originál" a jeho remake se vám zamlouval, stačí, když si pořídíte nejlevnější jednodiskovou edici v plastovém balení. Steelbook sice nabízí bonusový disk, ale na něm je pouze zhruba půlhodinový film o filmu bez českých titulků. Nejdražší varianta (na fotce vlevo) láká soundtrackem, ale jeho pořízení výjde levněji, a tudíž výhodněji, samostatně, protože hvězda, placatka apod. výši ceny neopodstatňují. Ve všech případech se po obrazové a zvukové stránce jedná o demo materiál, i když je na BD pouze DTS-HD Master 7.1, zatímco na Ultra HD i Dolby Atmos. Jediným zklamáním jsou bonusy, které sice patři k nadprůměru, ale přece jenom slibovaly něco víc (obzvlášť Režim pomsty). O žádné peklo nejde, zábava na jeden westernový večer to je.

0,0

Zabiják & Bodyguard 5/10
Recenze: Akční komedii Zabiják & Bodyguard zachraňují Reynolds s Jacksonem jen horko těžko Špičkový bodyguard Ryan Reynolds musí do 24 hodin dopravit do Nizozemí profesionálního zabijáka Samuela L. Jacksona, aby tam mohl svědčit proti bývalému běloruskému prezidentovi Garymu Oldmanovi... čtěte zde
Vydáno: 21.08.2017 14:56 v sekci Recenze | Premiéry
0
TV Recap: Twin Peaks 14. část 10/10
Twin Peaks Recap: 14. část - "Kdo je ten snílek?" Ve čtrnácté části třetí řady seriálu Městečko Twin Peaks - The Return se odehraje spousta zajímavých událostí. Nad vším se ale vznáší neustálá přítomnost tajemství, o nichž většinou jen sníme. čtěte zde
Vydáno: 21.08.2017 12:26 v sekci Články | Televize
0
Box Office: 33. víkend
Box Office: Zabiják & bodyguard vedou další slabý víkend Akční komedie Zabiják & bodyguard s Ryanem Reynoldsem, Salmou Hayek a Samuelem L. Jacksonem urvala prvenství. Naproti tomu Soderberghovi Loganovi parťáci měli smůlu. čtěte zde
Vydáno: 21.08.2017 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Review: 43. Letní filmová škola v Uherském Hradišti
Review: 43. Letní filmová škola v Uherském Hradišti Přečtěte si kritickou reflexi Letní filmové školy dřív, než si Valenta koupí celé Hradiště i s publicisty. Prohlédněte si decentní queer obrázky na titulce i v článku dřív, než se Čunek dá na pochod a zakáže je. čtěte zde
Vydáno: 20.08.2017 21:04 v sekci Články | Publicistika
0
TV tipy: 18. 8. 2017 - 24. 8. 2017
TV tipy: Zabijáci se účastní honu na lišku a Silkwoodová jim vaří kohouta na víně Prázdniny pomalu končí a televize začínají ožívat. Na tento týden sice nepřichystaly žádnou velkou premiéru, potěší ovšem zařazení na Oscara nominovaných dramat Silkwoodová a Hon na lišku nebo severského thrilleru Zabijáci.... čtěte zde
Vydáno: 18.08.2017 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0