Blu-ray recenze: Star Wars: Síla se probouzí 3D

Blu-ray recenze: Star Wars: Síla se probouzí - sběratelská edice

Vydáno: 13.11.2016 12:45 v sekci Recenze | Blu-ray - Marek Slovák a Martin Bubrín

Síla se probouzí ve sběratelské edici, která má navíc balení v digipacku, film ve 3D a několik dalších bonusů (audiokomentář, featuretty, vystřižené scény). Stojí za pořízení i pro ty, kdo mají předchozí 2BD vydání?

Star Wars: Síla se probouzíRecenzoval/a Marek Slovák dne 13.11.2016 12:45. Síla se probouzí ve sběratelské edici, která má navíc balení v digipacku, film ve 3D a několik dalších bonusů (audiokomentář, featuretty, vystřižené scény). Stojí za pořízení i pro ty, kdo mají předchozí 2BD vydání? Hodnocení: 4.5

Star Wars: Sila se probouzi
Sci-Fi / Fantazie / Akční / Dobrodružný
USA, 2015 , 135 min.

Režie: J.J. Abrams
Scénář: Lawrence Kasdan, J.J. Abrams, Michael Arndt, George Lucas
Kamera: Daniel Mindel
Herci: Harrison Ford, Mark Hamill, Carrie Fisher, Adam Driver, Daisy Ridley, John Boyega, Oscar Isaac, Lupita Nyong'o, Andy Serkis, Domhnall Gleeson, Anthony Daniels, Max von Sydow, Peter Mayhew, Gwendoline Christie, Joonas Suotamo

Česká premiéra: 02.11.2016

Mark Hamill ve filmu Star Wars: Síla se probouzí / Star Wars: Sila se probouziStar Wars: Síla se probouzí je s odstupem necelého roku od kinopremiéry přijímáno kritičtěji, protože původní úsudek údajně zatemnila nostalgie. Sedmý díl ságy rodu Skywalkerů se asi nejtrefněji (rozhodně nejzábavněji) stal terčem posměchu ze strany tvůrců dvacáté řady Městečko South Park. Několik satirických glos je namířeno na lid obracející se do minulosti, kde (zdánlivě) bylo vše jednodušší, až si člověk neuvědomuje, že připomínka toho povedeného z původní trilogie neznamená nutně výborný díl počátku další trilogie. Ani po opakovaném zhlédnutí jsem však svůj názor na Epizodu VII nepřehodnotil, protože její kvality nespočívají v připomínání toho starého dobrého, nýbrž v jeho kreativním přepracování (cesta hrdinky, paralelní sledování zrodu Temné i Světlé strany Síly...) a především v tom novém (dynamika postav, jejich herecké výkony i nepříliš slýchaná přirozenost dialogů a monologů...). Proto zájemce a zájemkyně o obsáhlejší argumentaci odkážu na (meta)kritiku při příležitosti prvního vydání Síla se probouzí na (2)BD, kde je zrecenzována i podstatná část bonusů (níže se vyjadřuji pouze k těm ve sběratelské edici přidaným). (MS: 10/10)

Vystřižená scéna Unkar Plutt v hradu Maze z filmu Star Wars: Síla se probouzí (2015)

BD obal filmu Star Wars: Síla se probouzí / Star Wars: Sila se probouziTrojdisková sběratelská edice Star Wars: Síla se probouzí vychází víc než měsíc před kinopremiérou spin-offu Rogue One: A Star Wars Story, což je strategie, která se co do navýšení divácké natěšenosti osvědčila už u rozšířených verzí Pána prstenů a následně Hobita. Na rozdíl od Jacksonových fantasy adaptací je ale dvojí vydání space opery bráno jako podvod na zákazníka či zákaznici, protože jednak nebylo avizováno předem, jednak se od předchozí verze nijak zásadně neliší. Nepřichází s režisérským sestřihem, pouze přidává film v konvertovaném 3D. Společnost Disney, která koupila Lucasilm, totiž alespoň v zahraničí nejprve na pulty prodejen a půjčoven doručí snímek ve 2D s možným, ale nejistým - protože nepotvrzeným - pozdějším uvedením ve třetím rozměru (Kniha džunglí, Obr Dobr...). Za toto ždímání peněz, které se vyhnulo jenom produkci ze stáje Pixar a Marvel, je studio zaslouženě kritizováno.

A aby toho nebylo málo, Star Wars: Síla se probouzí je koprodukce mj. s Abramsovou společností Bad Robot, která taktéž nebere příliš ohledu na fanoušky a fanynky. Nejprve je rozlítila rozdělením bonusové výbavy (dokumentů, vystřižených a nepovedených scén, audiokomentáře s funkcí Obraz v Obraze) a IMAX verze filmu mezi několik prodejců (Target, Best Buy, iTunes) u Star Trek: Do temnoty. Tehdejší oficiální stanovisko znělo, že jde o postup Paramountu, ale případ SW dokládá, že šlo ze strany Bad Robot pouze o výmluvu. Sběratelská edice Síla se probouzí totiž obsahuje další materiály, které nebyly na předchozí dvoudiskové variantě, ale vedle opravdu nových (režisérský audiokomentář, trojice featurettů, další dvě vystřižené scény) obsahuje i dříve dostupné (rozhovor, dokument, jedna vystřižené scéna), i když pouze pro ty kupující u obchodního řetězce Target (rozhovor a dokument) či sledující za poplatek online u Amazonu (vystřižená scéna).

Kdo má předchozí dvoudiskovku, nalezne tedy povědomé dvě placky (film ve 2D + bonus) se stejným menu, ale s přidaným obsahem (audiokomentář na prvním, cca čtyřicet minut nových a "nových" bonusů na druhém disku). A k nim další se snímkem ve 3D. A to vše nikoliv v klasickém plastovém balení či ve sběratelském steelbooku, ale v bytelném digipacku, který má na přední straně Rey bojující s Renem, na zadní Rey utíkající s Finnem z Jakku a uvnitř Millenium Falcon přecházející na hvězdnou rychlost. Digipack je v tmavém kartonovém návleku, jehož přední stranu zdobí holografický výjev ruky držící světelný meč. Už pro svou tloušťku balení ve sbírce nezapadne, ale co do provedení zaostává za digipackem od Targetu, na kterém byla vždy jedna část věnována konkrétní postavě.

Ukázka audiokomentáře režiséra a spoluscenáristy J. J. Abramse k filmu Star Wars: Síla se probouzí (2015)

Jelikož jsme 2D verzi Star Wars: Síla se probouzí recenzovali již před půl rokem (kde nebylo 3D z celkem průhledných marketingových důvodů zahrnuto), ji tentokrát budeme ignorovat a raději se rovnou zaměříme na 3D provedení, které vykazuje znaky nadprůměrného až strhujícího zážitku. Už jen úvodní žluté titulky zajišťují povedený prostorový efekt, který je následně rozveden záběry na letící lodě, jež na černém pozadí vesmíru vypadají naprosto fantasticky (obecně, cokoliv co létá směrem do kamery, nebo je neukotveno v prostoru, v sobě skrývá nejlepší demonstraci 3D).

I v tmavších scénách, jako je například úvod na Jakku, si Star Wars udržují hloubku a ostrost, i když není tak markantní jako v případě scén, jež jsou pro 3D jako ideální – akční scény, velké celky, případně kontrastní scény, v nichž je malý objekt zachycen ve velkém prostoru. Takovou ukázkou je například denní rutina Rey, která v troskách Star Destroyera sbírá součástky, jenž naprosto fenomenálně znázorňuje 3D efekt. Díky trojrozměrnosti se dají také více prozkoumat detaily různých prostředí, ať už interiér Millenium Falcona nebo bar na planetě Takonada. Nakonec zamrzí jen nezahrnutí změny formátu při honičce na planetě Jakku, která tak skvěle působila v IMAXu. Třeba se jí dočkáme někdy v budoucnu, ať už při vydání další z nekonečných sběratelských edic nebo při souborném vydání více dílů najednou.

Co se týče zvukové stránky, ta zůstala úplně stejná jako v případě předchozího vydání, proto vás v jejím případě odkážu na naši dubnovou recenzi. (BM: 9/10)

J.J. Abrams, Lawrence Kasdan při natáčení filmu Star Wars: Síla se probouzí / Star Wars: Sila se probouziV recenzi dvoudiskové edice jsem hodnocení bonusů otevřel těmito větami: "S kvalitou bonusů se to má stejně jako s obrazem a zvukem. Jsou výborné, ale člověk se stejně neubrání zklamání, protože se nepochybně dočkáme vybavenějších edic, a to nejspíš při příležitosti premiéry dalšího příspěvku do starwarsáckého universa. Znatelně chybí audiokomentář, který byl přítomen na zatím všech filmech režírovaných J.J. Abramsem." Trojdisková edice absenci režisérského audiokomentáře vynahrazuje a přidává další nové bonusy (dokumenty Zvukové efekty, Takhle zní odboj a Oblékáme galaxii), či ty, které byly dříve dostupné jenom u specializovaných prodejců (rozhovor Nomádka a Stormtrooper: Konverzace s Daisy Ridley a Johnem Boyegou, featurette Ve zbrojnici, jedna vystřižená scéna Patová situace v tunelu).

Na následujících řádcích se nebudu znovu věnovat již jednou zrecenzovaným bonusovým materiálům a zaměřím se pouze na ty nové (a "nové"). Audiokomentář režiséra a spoluscenáristiy J. J. Abramse je z nich zdaleka nejlepší, ale jako jediný je určen pouze angličtinářům, protože k němu nejsou žádné volitelné titulky. Hned ze začátku se zmíní, že nerad namlouvá komentář ke svým filmům, protože toho nestihne říct tolik, kolik by chtěl a má tendenci často skákat z tématu na téma. Jeho povídání je ale překvapivě soustředěné a když se po chvíli rozmluví, dá nahlédnout na samotný proces vzniku. Překvapivě se jenom minimálně soustřeďuje na některá režijní rozhodnutí (stylistické postupy, kombinace praktických a počítačových triků), naopak hovoří spíše z pozice spoluscenáristy o konkrétních volbách (upomínky na předešlé díly, představení nových postav, jejich setkání s těmi známými, motivace...). Často povídá o různých změnách (dvě drobné rady Stevena Speilberga) a přetáčkách (vedoucích k proměně dynamiky vztahu mezi Rey a Finnem), což jistě uklidní tu část obce, která se obává, že Rogue One: A Star Wars Story právě kvůli nim nedopadne dobře.

Daisy Ridley, John Boyega při natáčení filmu Star Wars: Síla se probouzí / Star Wars: Sila se probouziAbrams se zmíní i o některých do filmu nakonec nezařazených scénách, ale ne všechny uvidíme na druhém disku mezi vystřiženými scénami. K dřívějším (Finn a vesničan, Zpráva z Jakku, X-Wingy se připravují na rychlost světla, Kyle prohledává Falcona, Honička na sněžných speederech, Finn bude v pořádku), které byly spíše tzv. character bits, přibyly tři (Leia a Odboj, Unkar Plutt v hradu Maze, Patová situace v tunelu). Nejsou po trikové stránce dokončeny, obsahují časový kód a chybí u nich zdůvodnění jejich nepoužití, i když to lze snadno domyslet. Leia a Odboj je krátký střípek, který by předčasně uvedl do dění Leiu a její pozdější shledání s Hanem by ubylo na působivosti. Unkar Plutt v hradu Maze uzavírá jednu linii s vedlejší postavou, ke které se ale nebylo třeba vracet - a navíc působí jako další odkaz k Nové naději, jichž je sekvence v hradu Maze již dost přeplněná. Patová situace v tunelu je zábavným střípkem, kterému chybí konec a který odvádí pozornost od dilematu Rey a zlehčuje jinak vypjaté dění. Nic zásadního, navíc nové vystřižené scény mají dohromady jenom mírně přes dvě minuty.

Zajímavější jsou dokumenty (a jeden rozhovor), které doplňují ty dřívější a které se od jejich rétoriky nijak neodlišují, protože je taktéž sjednocuje střet starého a nového, dvou generací. Dva featuretty o zvukových efektech (čtyřminutový Zvukové efekty a sedmiminutový Zvuk Odboje) ono setkání dvou generací dokládají nejenom na pracovnících, kdy původní zvukař dělal s novými, ale i na kombinaci dřívějších zvukových efektů (stíhačky, Chewie) s těmi nově vytvořenými (pro robota BB-8, mimozemšťany v Hradu Maz, rathara, Kylo Rena). Dokument Oblékáme galaxii se v šesti a půl minutách věnuje kostýmům postav a tomu, jak Rey či Ren jakožto nováčci mají něco z dřívějška (brýle, podoba helmy), zatímco staří známí (Han) mají mírně pozměněné oblečení. Osmiminutovka Ve zbrojnici doplňuje předchozí, ale víc než na kostýmy se zaměřuje na rekvizity (Renův meč, Chewieho zbraň...) a na to, jak bylo důležité na jednu stranu následovat původní vzhled rekvizit, na druhou přijít s něčím jen trochu odlišujícím (Chewieho zbraň má zaměřovače, Renův meč "laserovou" čepel). Poslední a nejdelší nový bonusový materiál (pro ty, kteří nemají targeťáckou edici) Nomádka a Stormtrooper: Konverzace s Daisy Ridley a Johnem Boyegou má dvanáct minut, ve kterých je spousta záběrů z natáčení včetně závěrečné zábavné písně, ale bohužel ony záběry z natáčení doprovází rozhovor, jehož "nascriptovanost" je velmi slyšitelná i viditelná.

Fotografie z natáčení filmu Star Wars: Síla se probouzí / Star Wars: Sila se probouziAčkoliv si Síla se probouzí po bonusové stránce od minula přilepšila (opravdu povedený audiokomentář, necelých čtyřicet minut dokumentů mapujících pre-produkci a post-produkci, trojice vystřižených scén), nemůže se co do komplexnosti a úplnosti rovnat původní i prequelové trilogii na DVD/BD. Navíc je zřejmé, že ani tentokrát jsme se nedočkali úplně všeho, protože některé diskutované vystřižené scény stále chybí (např. Maz a její použití Síly), o absenci galerie fotografií, náčrtků a obrázkového scénáře či takových základů jako upoutávek a spotů ani nepíšíc. (MS: 8/10)

Klip ohlašující 3D BD Star Wars: Síla se probouzí (2015)

BD obal filmu Star Wars: Síla se probouzí / Star Wars: Sila se probouzi
Sběratelská edice Star Wars: Síla se probouzí se dá jednoznačně doporučit jenom těm, kteří nevlastní předchozí dvoudiskovou verzi. Pokud někdo má dříve vydanou dvoudiskovku, nemá moc důvodů k tzv. double-dipu. Přidané bonusy jsou sice nadprůměrné, ale opravdu přínosný je jenom audiokomentář, který navíc jako jediný nemá žádnou titulkovou podporu. Trojrozměrná verze sice patří k těm povedenějším konverzím, přesto není dostatečně pádným důvodem k investování dalších stovek korun. Zvlášť s vědomím, že zatím nebylo oznámeno UltraHD a není moc pochyb, že s dalšími sequely i spin-offy bude bonusů přibývat. Lucasfilm byl sice kritizován za dodatečné úpravy snímků při jejich vydání na DVD a BD, ale firmě se nedalo upřít, že hned napoprvé přišla po obrazové, zvukové a bonusové stránce s referenčními disky původní i prequelové trilogie na DVD a posléze přidala velkou spoustu exkluzivních materiálů při uvedení na BD. Obavy ohledně akvizice Lucasfilmu Disneym (a koprodukce s Bad Robot) se tak ukázaly oprávněné v případě druhého života filmů na nosičích pro domácí kino. Myšák a robot jsou holt mamonáři a nic neodůvodní, že v této podobě mohla Síla se probouzí vyjít hned napoprvé.

0,0

• sr... (Anonym, 15.11.2016 20:12) Reagovat

sr

Killing Gunther 2/10
Za horizontem: Killing Gunther je crazy komedie, která není vtipná Arnold Schwarzenegger si zahrál v bláznivé akční komedii Tarana Killama Killing Gunther nejlepšího světového zabijáka, jehož žárliví kolegové ho touží sesadit z trůnu. čtěte zde
Vydáno: 22.10.2017 12:00 v sekci Recenze | Za horizontem
1
TV tipy: 20. 10. 2017 - 26. 10. 2017
TV tipy: Šílený Max, Luther, Jindřich IV. a Méďa Béďa se vydávají na zběsilou cestu Tento týden je v televizi dosti specifický, protože se v něm sešlo hned několik méně známých a mnohdy i docela povedených žánrovek. Největším tahákem je ale premiéra vychvalovaného sci-fi Šílený Max: Zběsilá cesta. čtěte zde
Vydáno: 20.10.2017 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Bajkeři 3/10
Recenze: Bajkeři mají Snowboarďáky a Rafťáky jako nedostižný vzor Česká teenagerská komedie Bajkeři vypráví o tom, jak tři kluci, závislí na internetu, počítači a mobilu, vyrazí proti své vůli na kolech do přírody a zjistí, že se s holkama dá bavit i jinak než jen přes sociální sítě.... čtěte zde
Vydáno: 19.10.2017 09:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
matka! 5/10
Recenze: Aronofskyho matka! dělí diváky na dva tábory a děsí biblickými vizemi Drama/horor/podobenství matka! začíná jako intenzivní psychologicky-vztahové dusno, které se ovšem postupně překlápí do krvavých a brutálních biblických alegorií. Těžkopádný blábol, nebo mistrovské, originální a... čtěte zde
Vydáno: 18.10.2017 12:00 v sekci Recenze | Premiéry
0
Kinopremiéry: 42. týden
Kinopremiéry: Před globálním nebezpečím chrání bajkery matka! Ač do kin aktuálně vstupuje sedm premiér, široce atraktivní jsou vlastně jen dvě, a to psychologický snímek Darrena Aronofského matka! a katastrofické sci-fi Geostorm. Divácky navštěvovaná bude zřejmě i tuzemská komedie Bajkeři. ... čtěte zde
Vydáno: 18.10.2017 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0