Sun Wu-kchung neboli Opičí král je postava z čínské mytologie a hlavní postava z klasického čínského románu Cesta na západ. Sun se narodil z nebeského kamene a je vybaven nadpřirozenými schopnostmi. Na tuto fázi jeho života byl zaměřen první díl zmíněný výše, kde Sun (k nepoznání namaskovaný Donnie Yen) řádil v Nebi. Jeho hlavním protivníkem zde byl Býčí démon v podání Aarona Kwoka, který v druhém díle hraje právě titulní postavu Opičího krále a vystřídal tak Donnieho Yena, který se v dvojce nevyskytuje.
Ve druhém díle Sun doprovází Svatého mnicha při cestě na západ poté, co mu mnich pomůže zrušit kletbu a osvobodí Suna z hory. Podle legendy se právě tímto způsobem dostal do Číny buddhismus z Indie. Bohyně Sunovi řekne, že mnich je nyní jeho mistr, a že ho musí ctít a respektovat. Aby si pojistila jeho poslušnost, nechá Sunovi "násilím" připevnit zlatou čelenku, které se zbaví jedině, až získá svitky z Hromového kláštera. Cestou se k nim přidávají dva poutníci, jeden v podobě kance a druhý v podobě buvola. Jejich hlavním protivníkem se stane Bílá démonka (Gong Li), která si chce zajistit nesmrtelnost tím, že sežere Svatého mnicha.
Opičí král je poměrně známá postava i u nás, a to především díky kultovnímu čínskému seriálu Opičí král z osmdesátých let, který se na počátku devadesátých let vysílal i v Československé televizi. Hollywood se ne zcela úspěšně pokusil postavu Opičího krále naroubovat do akční fantasy Zakázané království, kde ho představovala akční hvězda Jet Li. S mýtem ale tento film příliš mnoho společného neměl. A tak se svého národního dědictví chopili v zemi svého vzniku a natočili zatím dva nákladné a výpravné kousky, které se ale značně liší.
První díl jde svou stylizací ve šlépějích původního seriálu, a ačkoli se jeho rozpočet pohyboval v rozmezí 80 až 100 milionů dolarů, záměrně naivními počítačovými triky připomíná spíše film z osmdesátých let než to, na co jsme zvyklí z Hollywoodu, kde jsou triky na nejšpičkovější úrovni. Alespoň zpravidla to tak bývá. Druhý díl se ubírá už mnohem klasičtější cestou a jde v podstatě o v hollywoodském stylu natočený blockbuster s klasickou výpravou a realistickým nádechem, kromě kulis natočený ve skutečných exteriérech. Triková stránka, ač se nemůže rovnat tomu nejlepšímu z Hollywoodu, nabízí se například srovnání s aktuální Knihou džunglí, je také na lepší úrovni než v případě naivisticky působícího prvního dílu.
V obou filmech se dost výrazně liší pojetí postavy Suna. V prvním díle ho představoval Donnie Yen, který byl v masce opičáka skoro k nepoznání. Yen Suna představoval v podobném duchu jako seriál, tedy jako ztřeštěného, ale dobrosrdečného rošťáka s velkým smyslem pro praštěný humor. Kwok ho naopak hraje jako jakéhosi Kapitána Ameriku, ctnostného superhrdinu se smyslem pro čest. Oba filmy se tak dost liší a nedá se říct, že by šlo o klasický model, kdy se natočí nějaký úspěšný film a další sequely se drží původního modelu. Zde si jde každý díl vlastní cestou, první více stylizovaný, druhý více hollywoodský.
V Číně byli oba Opičí králové mimořádně úspěšní. Pro české diváky jde především o přitažlivou exotiku, takže pokud na ni máte náladu, zkuste právě třeba jeden či druhý snímek o Opičím králi. Pro porovnání toho, jak se čínská představa velkofilmu liší od toho hollywoodského, jsou oba skvělým příkladem.