Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
22 výstřelů

Recenze: 22 výstřelů

Vydáno: 08.09.2010 14:40 v sekci Recenze | Premiéry - Tereza Kašpárková | foto: 2010 BIOSCOP

Z poměrně nenápadného snímku o pomstě, který nesliboval prakticky nic jiného než vysoce charismatického Jeana Rena a stokrát viděné vyřizování účtů, se rázem vyklubal možná nejlepší "revenge-film" roku. A pak že jsou gangsterky minulostí...

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
V posledních letech se stalo trendem vpouštět do českých kin především americké snímky, které jsou sem tam oživeny tuzemskou tvorbou. Ale o kolika z těchto snímků se dá říct, že jsou skutečně kvalitní? Odpověď je jednoduchá, nicméně Amerika má v současné době natolik silné postavení v oblasti filmu, že téměř každý pokus o její odsunutí z čela žebříčku končí diváckým neúspěchem. Avšak zatímco se fanaticky upínáme k této obrovské mašinérii, chrlící desítky filmů denně, míjí nás hotové klenoty.
Jedním z takových klenotů je i nový film Richarda Berryho (českým divákům je znám spíše jako herec než jako režisér), který vsadil na staré, dobré a osvědčené téma, za což si může jedině blahopřát. Podařilo se mu totiž natočit velice povedenou gangsterku ve stylu let dávno minulých, která obsahuje vše, co má kvalitní film v daném žánru obsahovat.
Snímek byl inspirován stejnojmenným románem L'Immortel (Nesmrtelný) francouzského spisovatele Franze-Olivera Giesberta a pojednává o vývoji mafie na území Marseilles. Charly Mattei, bývalý člen marseilleského podsvětí, odešel před třemi lety na odpočinek, aby se mohl naplno věnovat své milované rodině. Jednoho dne je však v temnotě podzemních garáží napaden maskovanými muži a zasažen dvaadvaceti kulkami. Hrozivě vypadající útok jako zázrakem přežije a v mysli mu začínají nepříjemně (ale celkem pochopitelně) hlodat dvě jednoduché otázky. "Kdo?" "A proč?". Jak tato hořko-sladká (nebo hořko-kyselá?) cesta za pomstou nakonec skončí? No, možná budete překvapeni...
Valná většina francouzských filmů je jistým způsobem zvláštní. To znamená, že stačí vidět dvě scény a už víte, že se nejedná o americký film. Stejně je na tom i L'Immortel. De facto celý film je postaven na naturalistických scénách - ať už jde o stříkající krev či o sešívání ran - a neštítí se ubližovat ani zvířatům, ani dětem. Francouzi vynikají obrovským smyslem pro detail, což je tu opravdu nádherně vidět. Některé scény jsou natolik detailní, že i divák zvyklý na násilí všeho druhu místy odvrací tvář. Jinými slovy - v tomto případě se přístupnosti od patnácti let skutečně nedivím.
Za zmínku stojí také vynikající práce kameramana a zvukaře. Téměř všechny scény, které se ve filmu objeví, mají přesně takovou kameru, jakou potřebují. Zpomalené scény jsou skvěle načasované a příjemně potěší, stejně tak ty "roztřesené". A když je ještě ke všemu doprovází podmanivá hudba Klause Badelta (Hannibal, Piráti z Karibiku - Prokletí Černé perly, Zelené peklo, Constantine, Solomon Kane), je o zážitek postaráno. A to raději ani nezačínám rozebírat závěrečný song.
Největším pozitivem tohoto nenápadného snímku je však samotný Charly Mattei s tváří Jeana Rena. Tento charismatický herec se specifickým dunivým hlasem snad ani neumí hrát špatně. Tak, jako v jeho předchozích snímcích, mu věříte každé slovo, které na plátně pronese, a prožíváte s jeho Charlym veškeré emoce. Místy je to až legrační - když si v úvodní, odlehčené scéně hraje se svým dítětem, musíte se chtě nechtě usmívat, a když zase v jiné scéně pronáší srdceryvný monolog, kterých ve filmu nezazní mnoho, ale přesto se jich pár najde, tak tiše sedíte a s pekelným soustředěním posloucháte každičké slovo.
Ovšem ani ostatní herci si nezaslouží být tak lehce zapomenuti. Především pak inteligentní komisařka Marina Fois, naprosto nepředvídatelný Kad Merad či Jean-Pierre Darroussin jakožto věrný přítel hlavního - v uvozovkách - hrdiny. Každý z nich má totiž navíc svůj soukromý příběh, kterým celou mafiánskou mozaiku rozvíjí a doplňuje.
Na závěr by se hodilo pár negativ, ale ať se snažím sebevíc, nevybavuji si snad žádné slabší (nudnější) místo či chybu v ději. Jedinou věcí, která by se dala filmu přeci jen vytknout, tak zůstává lehká předvídatelnost ohledně otázky kdo je posledním - tedy osmým - střelcem. Ale vzhledem k tomu, že se na tuto záhadu znovu upozorňuje až několik málo minut před koncem, se dá tato drobná chybička snadno odpustit.
ÚHEL POHLEDU - Eduard Spáčil (3/10)
Filmy z produkční stáje Luca Bessona mají většinou jednu společnou vlastnost - absolutní vyprázdněnost. Jsou to produkty vysoustružené podle manuálu. Tovární výroba. Už Bessonovy klasické snímky odrážely jeho vzhlížení k Hollywoodu, ale vždy měly svou osobitost, esprit. Nová spolupráce Besson (producent) - Reno snad dávala naději na další mimořádný zážitek, ale oba pánové jen smutně dokazují, jak moc se od dob Leona posunuli. Základním kamenem neúspěchu 22 výstřelů je hloupě vystavěný scénář, kde chybí jakékoliv skutečné drama. Reno tím pádem nemá co hrát. Jeho hrdina se navíc chová značně idiotsky. Celá slavná pomsta mohla začít a rovnou skončit v padesáté minutě, kde měl skoro všechny padouchy pohromadě na oslavě narozenin, ale on pronese monolog o tom, jak si to vyřídí s každým zvlášť, odpráskne jen jednoho a odejde. Že po něm tím pádem půjde zbytek bandy a budou ohrožovat jeho rodinu si asi neuvědomil. Pochybná morálka (máme fandit jednomu zabijákovi a zapomenout na to, kolik zla spáchal, jen proto, že poslouchá vážnou hudbu, má prima kluka a pěkně se chová ke své staré mamince?) je to poslední. Renovo filozofování a prázdné pohledy jsou hřebíčkem do rakve téhle nešťastně utahané gangsterky. Abych nebyl obviňován z toho, že nemám rád frantíky - všem doporučuji dva díly Veřejného nepřítele č.1 nebo 96 hodin.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • nejlepsi revenge-film roku? (Peter, 08.09.2010 19:18) Reagovat

    a kolik autorka letos videla revenge filmu? a kolik videla gangsterek ve stylu let minulych?

    • Re: nejlepsi revenge-film roku? (Allien.9, 09.09.2010 01:24) Reagovat

      Autorkou jsem já. Takže...

      1) Gangsterky ve stylu let minulých jsou de facto minulostí a točí se (oproti jiným žánrům) už opravdu jen výjimečně. Když už se nějaký mafiánský film přeci jen objeví (tady i ve své recenzi mluvím POUZE o českých kinech), nestojí většinou za nic. Právě proto jsem z Richardova počinu tak nadšená...
      2) Letos byla kina o revenge-filmy obzvláště ochuzená. Snad jediným skutečným filmem o pomstě byl thriller Edge of Darkness, nicméně někdo může do této kategorie zařadit prakticky cokoli, kde se pomsta vyskytla (takže přes Špatnýho poldu, A-Team, Zelenou zónu, Salt až k Princi z Persie Chlupaté odplatě). Tohle je prostě strašně těžký definovat, ale ano, letos jsem jich viděla málo (a není to moje chyba, nýbrž chyba distributorů).
      3) "Správná" recenze neexistuje. Když má film na 8 z 10 webů podprůměrné hodnocení, tak to v žádném případě neznamená, že takový skutečně je... Sto lidí, sto chutí. I u snímku, který považuješ za naprostý odpad a kinematografický omyl, se najde člověk, kterého něčím zaujme. Mě zaujalo (v rámci žánru) právě 22 výstřelů a své důvody jsem sdělila ve výše zmiňované recenzi.;-)

      • Re: nejlepsi revenge-film roku? (Peter, 09.09.2010 01:54) Reagovat

        a co je to ta gangsterka ve stylu let minulých? roztřesená kamera a bleskový stříh? takhle staré filmy přece nevypadaly, nebo ano? Veřejný nepřítel č.1 u nás šel tuším loni, takže gangsterky asi úplně mrtvé nebudou, nebo?

        dále nechápu spojení " Amerika má v současné době natolik silné postavení v oblasti filmu, že téměř každý pokus o její odsunutí z čela žebříčku končí diváckým neúspěchem" - co tím chce básnik říct??? kdo koho kam odsouvá a proč končí diváckým neúspěchem?

        "Téměř všechny scény, které se ve filmu objeví, mají přesně takovou kameru, jakou potřebují. Zpomalené scény jsou skvěle načasované a příjemně potěší, stejně tak ty "roztřesené". - můžu se zeptat, když téměř všechny scény mají "správnou" kameru, které ji naopak nemají??? není to jen takové vaření z vody, aby byl odstavec delší? jste odbornice přes kameru, aby tato informace měla pro čtenáře nějaký užitek?

        subtitles song je co? závěrečné titulky se řeknou closing credits nebo end credits. nebo je to něco jiného?


        • Re: nejlepsi revenge-film roku? (Allien.9, 09.09.2010 02:31) Reagovat

          Nikdy jsem neřekla, že jsou gangsterky mrtvé. A neřekla jsem ani, že by musely být všechny automaticky špatné (viz. právě Veřejný nepřítel č. 1). Říkám jen tolik, že když už náhodou jsou, nejsou (většinou) to, co bývaly. Spojením jsem se snažila ukázat číct přibližně A co se kamery týče, nemusím být odborník, abych poznala, který záběr působí zajímavě či "líbivě", a který nikoli. Je jasné, že dlooouhý záběr na obličej z výše pasu, kdy je z herce vidět především nos a brada, bude pro diváka méně přitažlivý než klasický oční kontakt. A ne, staré gangsterky jsou po střihové stránce klidné, já měla na mysli spíše atmosféru... Nicméně poslední připomínku uznávám a okamžitě ten nesmysl napravím...

          • Re: nejlepsi revenge-film roku? (Allien.9, 09.09.2010 02:36) Reagovat

            Oprava výpadku textu: Spojením jsem se snažila říct, že se se nejvíce chodí na americké filmy, a když se objeví nějaký jiný, většina lidá dá stejně přednost tomu americkému.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kinopremiéry: 51. týden
Kinopremiéry: Modrou stezkou přímo na Pandoru Předposlední letošní premiéry jsou ve znamení třetího Avatara. Je tak jasné, že všechno ostatní jde stranou a absolutně nemá šanci jakkoli konkurovat jednomu z nejočekávanějších filmů roku. Další slova jsou zbytečná. čtěte zde
Vydáno: 17.12.2025 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 50. týden
Top 20 ČR: Čeká se na Avatar V českých kinech stále vládne animovaná disneyovka Zootropolis: Město zvířat 2, která je stále hojně navštěvovaná. Tento týden nás nicméně čeká premiéra třetího Avatara, který spustí bouři. čtěte zde
Vydáno: 16.12.2025 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Deník shopaholičky 1/10
Recenze: Komedii Evy Toulové Deník shopaholičky si lze užít pouze ironicky Hrdinkou nového filmu režisérky a scenáristky Evy Toulové je rozvedená čtyřicátnice, která je chorobně závislá na nakupování zboží ve slevě. Následně uzavře sázku se sestrou, že nedokáže vyžít s rozpočtem sto korun denně. čtěte zde
Vydáno: 15.12.2025 12:30 v sekci Recenze | Premiéry
0
Box office: 50.víkend
Box Office: Klid před Avatarem Týden před premiérou třetího Avatara je u pokladen kin pověstný klid před bouří. První místo si znovu urvalo Zootropolis: Město zvířat 2, které po třech týdnech překonalo hranici jedné miliardy. čtěte zde
Vydáno: 15.12.2025 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
Téma: Oscar 2025: Jací jsou hlavní favorité?
Téma: Oscar 2025: Jací jsou hlavní favorité? 22. ledna 2026 budou vyhlášeny nominace na ceny Americké filmové akademie Oscar za rok 2025, které pak budou předány v pondělí 16. března. Jací jsou letos hlavní favorité? čtěte zde
Vydáno: 13.12.2025 10:30 v sekci Články | Publicistika
0

PREMIÉRA TÝDNE   44/2025

Dracula: Příběh lásky
6/10

Luc Besson pojal adaptaci klasického románu Brama Stokera po svém a natočil ho jako milostný příběh pod názvem Dracula: Příběh lásky. Stojí ale za vidění?

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe