To vše jde ale nyní stranou, protože film Pan je prequelem, což znamená, že vypráví o tom, jak to tehdy tenkrát všechno začalo, jak se z Petra stal Petr Pan, jak se naučil létat, jak se poprvé dostal do Země Nezemě, jak se poprvé seznámil s Hookem a jak se skamarádil s vílou Zvonilkou. Nebo by o tom alespoň vyprávět chtěl, ale to by musel být podstatně lépe napsaný, podstatně důkladnější v dějové návaznosti a podstatně nápaditější – filmaři totiž tu obrovskou škálu možností, kterou jim natočení prequelu skýtalo, využili až hanebně málo.
Na začátku tudíž sledujeme obyčejného kluka Petra (Levi Miller), jak vyrůstá v sirotčinci (v bombardovaném Londýně), v němž tamní zlé sestry prodávají sirotky pirátům. Jednoho dne dojde i na Petra, kterého piráti i s jeho kamarády odvezou do Země Nezemě, kde ho seznámí s hlavním pirátem Černovousem (Hugh Jackman), který používá děti na práci v dolech, odkud těží vílí prach. Petr pak zjistí, že umí létat, což znamená, že je vyvoleným dítětem z jakéhosi dávného proroctví. S pomocí chlapíka jménem Hook (Garrett Hedlund) se dá na útěk, dostane se do komunity jakýchsi divokých rebelů a rozhodne se pátrat po své matce, která se kdysi vdala za vílího prince, leč Černovous je mu v patách…-
Hook je úplně normální hodný chlapík připomínající Indiana Jonese, který nejenže v průběhu celého filmu nepřijde o ruku, ale dokonce se z něj a z Petra stanou ohromní kámoši, aniž by bylo jakkoli naznačeno, že by mezi nimi mělo v budoucnu dojít k nějakému rozkolu.
-
Jisté elementy a postavy známé z předlohy a všech ostatních adaptací tu jsou přítomny zcela náhodně jen tak, aby se neřeklo (nebo z nutnosti), ale pro příběh vlastně nejsou důležité a nemají v něm žádnou roli (krokodýl je tu asi dvacet vteřin, Zvonilka deset). Vílí prach se vždycky používal k létání, tady se najednou používá k omlazování.
-
Není ani náznakem vysvětleno, jak Petr Pan přišel ke své hučce s pírkem. Prostě ji od jisté chvíle najednou má. (Mimochodem, ke jménu Pan přijde díky tomu, že má kolem krku přívěšek s Panovou flétnou. Opravdu důmyslné…)
Co drží film nad vodou, je vizuální stránka. Pan byl totiž velmi drahý a je supervýpravný, přičemž většina záběrů v něm je triková a plná digitálních efektů. Pokud tedy budete ke snímku přistupovat jako k přehlídce CGI animací, tak budete pravděpodobně spokojeni, protože úroveň triků je na velmi vysoké úrovni a film obsahuje i celou řadu roztomilých, výtvarně nápaditých drobností – souboj stíhaček s létající pirátskou lodí, rvačku na trampolínách, piráty střílející barevný prášek, působivé flashbacky… Nic z toho sice není ani zdaleka natolik ohromující, abyste u toho samým úžasem ani nedýchali, ale je toho dost a stačí to.
Jako dětská fantasy pohádka Pan relativně ujde (dětem se bude líbit, jak je to barevné, ale příběh nepochopí a místy se budou trochu bát), ale jako prequel k Petru Panovi to bohužel nefunguje skoro vůbec.[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]












